Olen pitkään haaveillut valkokilpienskasta leikkikaluksi.
Valikoimaa olisi rekisteröimättömissä paremmin ja muutenkin itselle sopisi pikku rakentelu.
Miten onnistuu käytetyn pyörän rekisteröinti vai onnistuuko?
-Valot, vilkut, kilventeline jne. toki tarvitaan. E-hyväksytyt, tottakai?
-Mitä papereita? Mistä saa? COC, tullaustodistus jne?
-Veroja tulee maksettavaksi, 10v+ pyörässä puhuttaneen max. parista sadasta?
-Onko pyörälle jotain vaatimuksia, vai onnistuuko mille tahansa?
-katsastus. äänet, pitääkö putkessa olla joku hyväksyntä jne. ?
Toki asiaa avaisi konttorilta kysyminen, mutta jos täältä löytyisi käytännön kokemuksia.
Minkähintaista liikennevakuutusta voi odottaa?
Netistä luin, että käyttöönottopäivä saattaisi määräytyä ensirekisteröinnin mukaan ja vaatimukset sitä myöten vuosimallista riippumatta. Menneet punakilvet olisivat taas luoneet Trafin järjestelmään pyörälle käyttöönottopäivän?
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Oon itse muutaman kilvittänyt, viimeiksi -12 mallin Husqvarnan just tänä keväänä/alkukesällä.
Pari hommaa noissa ratkaisee:
CoC paperi pitää olla, ja siis just em pyörän runkonumerolla. Näissä on sitä riesaa että vanhoihin on vaikea saada jos ei tule pyörän mukana. Esim Italian Huskyihin ja vanhoihin Racing biken maahantuomiin KTM:iin ei oikein saa mistään kun maahantuojat "vaihtuneet" ja uusi ei enää vanhoihin papereita toimita. No jostain Saksan Tuv:ilta tai pakettiautopojilta voi kupongin saada mutta sitten se maksaa niin paljon että yleensä ei kannata.
CoC-paperin päästöluokan pitää olla voimassa eli nyt ns Euro5 tai sitten pyörälle pitää löytyä todistettava käyttöönotto CoC kupongin voimassa olo ajalta. Esim Euro3:t ennen vuotta 2016. Todisteeksi käy ainakin punakilpi paperi tai vakuutustodistus maastoliikenne vakuutuksesta.
Ja pelin pitää siis olla oikea enska, vaikka crossimallilla olis kuinka punakilpi historiaa niin sille ei CoC kuponkia / tyyppihyväksyntää ole joten valkokilpiin sellaista ei saa.
Ja sama koskee esim Ruotsin enduro-registering (e-reg) pelejä, ne vastaa Suomen punakilpisiä. Jos Ruotsin tuonti on normaali LV-reg (landsväg registerad) niin sen yleensä saa Suomessakin kilpiin.
Sen jälkeen loppu on vain työtä, pyörä pitää katsastukseen rakentaa ainakin päällisin puolin tieliikenne kuosiin eli ainakin nämä:
- e-leimattu putki, huom esim 2T malleissa just se kilvityspilli mahdollisine lisähärpäkkeineen.
- päällepäin näkyvät muutkin kuristusosat (jos tarkka katsuri)
- valot ja vilkut ainakin sen verran siististi että voisivat olla toimivat
- kilventellinki + takaheijastin + peilit + sivujalka (itse palautuva tai turvakytkin) + ohjauslukko
- nopeusmittari, alkuperäinen tai e-leimattu, Sigma ei kelpaa
- e-leimatut renkaat
- mahdoliset takatapit jos haluaa 2-paikkaisen (jos siis tyypitetty alunperin kahdelle)
- ehjä ja luettavissa oleva tyyppikilpi (se folio tarra jossain mikä aina on rikki / pilalle hankautunut)
Jos haluaa niin katsastuksessa yleensä nykyään saa myös supermoto pyörätkin otteelle jos ne vaan on mukana (tai ainakin niin mä sain viimeiksi).
Katsuri sinällään ei saa vaatia pyörää käynnistämään eikä rekisteröintikatsastus ole ns määräaikais katsastus mssä mitattaisiin pakokaasupäästöjä, ääniä, jarruja tai muutenkaan tutkittaisiin kuntoa. Mutta toki asennusten ja mopon pitää olla päällepäin asiallisen näköisiä... Esim mulla ei otettu peliä edes pois kärrystä kun runko nrot ja muut näki hyvin ilmankin.
Veroja tulee monesti yllättävän paljon kun verottaja arpoo pyörän arvoa nettimoton kalleimmasta päästä. Itsellekin tais tulla 600€ tuosta TE310:stä kun katsoivat sen 3800€ arvoiseksi.
Katsastus maksaa 100-200€ ja kaikki konttorit ei edes saa tehdä näitä ja osa ei halua kun ovat työläitä.
Vero-ilmoitus tehdään netissä (omavero.fi) ja päätökseen menee joku viikko. Jos haluaa niin pelin saa punakilvellä ajoon heti kun katsastus on ok ja vero ja käyttöönotto ilmoitukset tehty.
No, tulipa runoiltua...
Mutta tiivistäen: CoC paperi + k-oton historia pakolliset muu tehtävissä.
Ja asiallisella konttorilla neuvovat kyllä...
Viimeksi muokannut: Hsippe; 24.08.2023 klo 10:44.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Yhden Husabergin TE300 (KTM) olen joskus 5v sitten kilvittänyt. Muistaakseni tarvitsin vain:
-coc-todistus, jälleenmyyjältä tai maahantuojalta
-omistushistoria (eli ettei ole varastettu), itsellä oli ostokuitit ja dokumentit kaikista omistajan vaihdoksista, niin oli helppo.
Valot, vilkut, peilit ja katsastus. Katsastuksessa ainoa asia, josta piti keskustella oli ohjauslukon puute, mutta lopulta katsuri hyväksyi selityksen, ettei näissä ikinä sellaista ole.
Sitten verot hakuun ja maksuun ja kovaa ajoa.
GAAAAAZ!!!!
Tämä voi olla vaikea rasti käytetyissä, mutta mahdollinen.
Lisäksi muistelisin päästö- ja muiden vaatimusten täyttymisen olevan kynnyskysymys, eli jos yrittää ensirekisteröintiä jollekin vanhalle laitteelle niin ei taida mennä nykyvaatimuksilla läpi. Aikoinaan yksi harrastaja osti kilvettömän 2t-enskan minulta ja laittoi sen kilpiin, ei olisi onnistunut ilman uutena ollutta punakilpisyyttä, eli se oli silloin täyttänyt vaatimukset ja näkyi trafilla runkonumerolla, mutta jos ei olisi ollut punakilpirekisteröintiä uutena (tai silloin kun täytti vaatimukset) niin ei olisi saanut enää rekattua uusien tiukempien vaatimusten takia.
Näin konttorilla kerrottiin, ja sielläkin välillä tulee vanhaa tietoa, vähän jäi epämääräinen fiilis tästä, jos joku tietää paremmin?
Mun mielestä nykyään ei enää vaadita katkeamatonta luovariketjua aka omistus historiaa, jonkilainen kauppakirja / luovutus todistus edelliseltä omistajalta pitäis riittää.
Mutta joo kannattaa varmistaa tämäkin konttorilta.
Ja nykyään riittää esim tuo vakuutustodistus todentamaan (maastoliikenne) käyttöönoton.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Kilvitin 3 vuotta sitten -03 vuoden Yamaha WR250F:n ja siinä oli tullaus/maahantuontipaperit seuranneet pyörän mukana ja niistä saatiin selvitys että alvit oli maksettu uutena. Punakilpipaperit -03 keväältä oli mukana myös josta saatiin käyttöönottopäivä ja omistusselvitykseksi riitti liikkeen kuitti että olin maksanut vehkeen. Yamaha Center Turku toimitti kätevästi coc-todistuksen mistä heille kiitos ja veroa tuli n. 180 euroa.
Born to be middle aged.