Onko kokemusta näistä AGM akuista?
http://www.motobatt.com/
Autoissani olen käyttänyt Optiman (AGM) akkuja kymmenen vuotta ilman virtaongelmia ja siksi olen haeskellut pyöräänkin vastaavaa tehoakkua jonka virranantokyky olisi vastaava ja ampeerituntejakin saisi olla muutama lisää.
Esimerkiksi:
Pyörässäni on vakiona Yuasa YTX12-BS / 10Ah
Motobatt:in vastaava akku on MBTX12U / 14Ah.
Leveyttä 1mm enemmän, muuten samat mitat eli menee heittämällä.
Ei liene epäselvää aijonko kokeilla kun noille vielä löytyy Suomalainen maahantuoja jolla hinta samaa luokkaa kuin Saksassa.
Tartteeko pyörässä tehoakkua? Näköjään jaksoi Bilteman akku veivata nollakeleilläkin käyntiin, ja maksoi alle puolet siitä mitä Yuasa niin eipä tartte miettiä mistä tullee akku hommattua seuraavan kerran kunhan vaan koko löytyy, kahden vuoden takuulla
Talvihommissa tietty voi joku asiallinen akku olla paikallaan.
Tuntuu tuo rivi kolmonen vaativan akulta paljon startissa.
Muutaman päivän seistuaan jännite notkahtaa startatessa niin että buuttaa ecunkin.
Ja kai kannattaa ennemmin ottaa tehoakku jos senkin saa puolella Yuasan hinnasta.
Minkä kokonen pyörä sulla on, muistaakseni FZR1000 Yamahassa oli speksien mukaan 14 amppeerituntinen akku. Kusiaiskokosia ei ole mulla ollut, joten en tiedä niiden akuista mutta 10 tuntinen kuulostaa aika snadilta.
tuo sama 10Ah akku löytyy myös Aprilian tonnisesta V2 konstruktiosta... Ja tunnetusti ongelmia on starttivirran kanssa, akku pitää olla hyvä jotta jaksaa pyörittää. Motobatt näyttää olevan liki puolet halvempi kuin Varta ym. merkkiakut.
1050cc ja liian vähän tilaa. (Putkisto penkin alla) *(Le Motard @ Loka. 18 2010,20:31) kirjoitti
Ei ongelmia pari vuotiaalla akulla mikäli pyörällä ajetaan edes joka toinen päivä, mutta aina vaan ei pysty.
10->14A on jo prosentuaalisestikin suuri ero ja kun huomioi AGM akun julmettu konkkaan verrattava virranantokyky niin tuskin voi paljon pieleen mennä.
Bilikalla on alkuperäistä "Yuasaa vastaava" 10A akku 49.90€
Ja em. MotoBatt maksaa jo sitten hieman enemmän eli tasan 50€
Kumpaankin tulee mahdolliset toimituskulut päälle.
Arvatkaa kumman akun laitoin tilaukseen? *
Mitenkä jaksaa laturi tuupata tuon täyteen, pittääkö siinä ajella vähä lenkkiä välillä?(AimoPamaus @ Loka. 18 2010,21:42) kirjoitti
Ai jos ihan tilata pitää niin sitten varmaan menisin laadukkaamman(?) tavaran perään, mutta nuo biltsun akut suht kätevä palauttaa biltsukylissä ja hyllystä saa heti uutta tilalle takuuseen.
Noita biltsun paristoja parjattu välillä ja 50% porukasta ei viitsi ladata sitä täyteen ennen käyttöä ja näköjään oli biltsun hyllyynkin ilmestynyt lappu, että nehän on vajaita ne akut, kannattaa ladata ennen käyttöä. Ei ne ihan paskoja voi olla kun kuulemma tulevat samoilta linjoilta kuin muutkin(paskat) käyttökamppeet.
Motonetistä en pyörän akkua ole vielä hakenut, auton kylläkin ja ihan hyvin on pelannut, mutta nehän mahtaakin olla ihan brändivehkeitä sielä.
Ooks mitannu latausjännitettä? Paljonko?(AimoPamaus @ Loka. 18 2010,21:42) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
En ole nyt erikseen mittaillut mutta OBD portista on aina tullut ok jännitteet. Vaikea muutenkaan uskoa että pari vuotiaassa takuunalaisessa vehkeessä olisi säädin sökö.(scuuba @ Loka. 19 2010,15:14) kirjoitti
Eli kyseessä ei ole vianhaku keskustelu vaan akun päivitys parempaan.
Mä nyt vaan lähinnä ajattelin sen latausjännitteen itseisarvoo vs akku(tyyppi).(AimoPamaus @ Loka. 19 2010,17:40) kirjoitti
En siis sitä että siinä ois suoranaista vikaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Millaiset mahtaa olla piuhat akun ja startin välillä?(AimoPamaus @ Loka. 19 2010,17:40) kirjoitti
Ettei johdotus ole pullon kaula?
Ainahan "paremman" vaihto on eteenpäin mutta onko paremman osto taas harrastamista vai asiaa?
<p>KTM 990 SMT -10</p><p>KTM 250 SX-F -14</p>
Jos kyse on Apriliasta niin pitää ensin katsoa et starttirele vie virtaa läpi kunnolla.(zpete @ Loka. 18 2010,21:08) kirjoitti
Mulla hitsas rele kiinni ja kun vaihdoin sen vanhasta 50A releestä 100A releeseen niin johan rupes käynistyyn erilailla.
Uudemmista löytyy jo vakiona parempi rele. Pointtini on, että siinä vaiheessa kun akku ei jaksa enää tonnista twiniä käynnistää edes ladattuna, sitä voi hyvin vielä käyttää vaikka rivikoneessa(Antsu60 @ Loka. 23 2010,21:34) kirjoitti
![]()
Usein akku on pyörässä aika pieneksi mitoitettu. Omassani on 7Ah akku. Jos pyörä seisoo hälytin päällä 2 viikkoa, voi käynnistyksen unohtaa. Uuden akun ei tarvitse paljoa ikääntyä, kun käynnistysongelmat alkavat Ampeerituntimäärän laskiessa.
Täältä tuli uusi Varta AGM akku kotiin n. 78 Eurolla.
Motorcycle Batteries
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
Motobatti on nyt paikollaan ja se sopi kuin sopikin kun otti pohjasta "spacerin" pois.
Eri tirakasti starttaa ja reserviäkin löytyy nyt se 4A enemmän.
Positiivinen ylläri oli myös kahdet navat jotta napaisuuden saa oikein, ja joista saa kätevästi piilossa vaikka virrat lisähärveleille.
Hintaa oli siis noin 66€ posteineen.
Motobatt mainostaa akkujaan "ready to go" AGM akkuina, jotka voi heti ottaa käytöön. Oletteko kuitenkin aina ladannut ennen käyttöönottoa myös Motobattin akut? Esim. Motobatt mp-akku 12V 10Ah MBTX9U.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Onko ajatuksia kuinka kauan virrat pitäisi pysyä noin 2kk vanhassa täyteen ladatussa vähän käytetyssä Motobatt 12V 10Ah MBTX9U akussa? Muutama viikko ajamatta ja ei enää mitään eloa, ei tule edes näyttöön valoja yms.
Olettaen ettet irroittanut akkukaapeleita seisonnan ajaksi, virran säilyminen riippuu ihan siitä, paljonko pyörässä on lepovirrankulutus. Jos pyörä hukkaa virtaa johonkin epänormaalisti, niin aika voi olla mitä tahansa tunneista päiviin, viikkoihin tai kuukausiin.
Yksi nykyaikana odottamattomia akun tyhjenemisiä aiheuttava laitetyyppi ovat huonolaatuiset usb-latauspistokkeet, jotka kuluttavat virtaa silloinkin kun ladattavia laitteita ei ole kytketty. Näille kannattaa ottaa sähköt aina virtalukon takaa, jotta välttyy odottamattomilta akkuongelmilta.
Vika voi toki olla akussakin, mutta sen arvioimiseksi pitäisi ensin mitata pyörän lepovirrankulutus ja arvioida sitä tietoa vasten, että kauanko akku voi edes teoriassa sillä kulutuksella riittää.
Kiitos kommenteista, akkukaapelit oli tosiaan normaalisti kytkettynä koko ajan. Itsellä ei ole mittaria, mutta pitää tosiaan jossain pk-seudulla käydä mittauttamassa tuo lepovirrankulutus. Onko lepovirrankulutukselle olemassa jotain suositusarvoja jonka sisällä se pitäisi olla, vai nolla? Pitää myös tarkistaa ettei itseltä ole jäänyt huomaamatta jos edellisellä omistajalla on ollut jotain extrakytkentöjä usb tms.
Tuo lepovirrankulutuskin riippuu niin pyörästä. Vanhemmassa laitteessa ainoa kuluttaja voi olla digitaalikello jos sellaistakaan löytyy, mutta mitä uudempaan kalustoon tullaan, sitä enemmän siellä on erilaisia tietokoneita mittaristossa, ajonestossa, murtohälyttimissä yms, joista kaikki virrankulutus ei lopu pyörän ollessa sammutettunakaan.
Alkaisin epäilemään että jotain on vialla jos virrat pois päältä kulutus on yli 10 mA. 10 mA on virta mikä teoriassa kuluttaa 10 Ah akun tyhjäksi 42 päivässä. Varmaan pitää olla paljon alle tuon.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Uudehkoissa varsinkin can-väyläohjatuissa pyörissä pitää vaan sitten muistaa, että tietokoneiden siirtyminen lepotilaan virrankatkaisun jälkeen voi ottaa aikaa, ja uusimmissa avaimettomalla käytöllä varustetuissa pyörissä virta-avaimen ei parane olla mittaajan taskussa vaan jossain kantaman ulkopuolella.
Onko sellaisa älykkäitä USB-pistokkeita olemassa, jotka tunnistavat siihen kytketyn laitteen ja vasta sitten aloittavat lataamisen?Yksi nykyaikana odottamattomia akun tyhjenemisiä aiheuttava laitetyyppi ovat huonolaatuiset usb-latauspistokkeet, jotka kuluttavat virtaa silloinkin kun ladattavia laitteita ei ole kytketty.
Tuollainen vaatinee jonkin verran älyä USB-tökkeliin ja äly yleensä kuluttaa virtaa paitsi, jos on mekaanisia kytkimiä. USB-liitinhän on latausominaisuuksiltaan lähinnä regulaattori 12-16v -> 5v.
-- Brake later and open the gas earlier --
Joku suomalainen startup-firma muistaakseni yritti maailmanvalloitusta kännykän seinälaturilla, joka kytkeytyi päälle vasta tunnistaessaan piuhan päähän liitetyn kännykän usb-liittimestä ulospäin tulevan sähkön, tai jos akku on täysin tyhjä niin laturissa taisi olla nappula jolla sen sai myös päälle. Ajatuksena oli juurikin eliminoida se energiahukka mitä syntyy turhaan seinässä olevista latureista jotka eivät ole kytkettynä mihinkään. Käsittääkseni homma meni kiville, eli tekniikka oli liian kallis saavutettuun hyötyyn nähden ja suuri yleisö ei milloinkaan kiinnostunut asiasta.
Pyörään suunnatun usb-liitännän osalta älykkyys ei myöskään taida maksaa vaivaa, kun ongelma ratkeaa kytkemällä se virtalukon taakse.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ehkä kannattaa ostaa itselle yleismittari, ei ne maltaita maksa ja halvatkin ajaa asiansa. https://www.biltema.fi/tyokalut/mitt...ari-2000018521
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Nykyvehkeissä on paljon elektroniikkaa joka herää kun sähköt kytketään ja menee virran poiskytkennän jälkeen vasta jokin ajan kuluttua lepotilaan (jos käyttäjä ei tee mitään ja avain viedään loitommas). 5-sarjan bemussa (15v sitten) tuo aika taisi olla 10 minuuttia, tuon aikaa se söi 8A.
Pyörissä voi olla samaa käytöstä, joten jos yleismittarin kytkee herkällä alueella piiriin niin voi olla että mittarin sulake lähtee tai käyttövoima (savu). Kytke ensin akku apujohdolla ja sen rinnalle yleismittari. Irrota sitten jonkin ajan päästä apujohto (vaikka vain toisesta päästään) siten ettei pyörän virta katkea. Tällä menettelyllä voi eliminoida hitaasti lepotilaan menevien prossujen vaikutuksen mittaukseen.
Voi toki olla että elektroniikka sammuu heti kun virta-avainta käännetään, vaan mistäpä sen mittaamatta tietää.
SF 1098S
MTS V4S Sport