Jos käy vakiopyörällä ratapäivillä, niin mitenkäs esim. vaparin huolto ja öljynvaihto? Kadulla olen vaihtanut öljyt n. 6000km välein ja samalla vaparin huolto, mutta radalla kierroksia on paljon enemmän, niin pitäisikö tämä tehdä useammin? Jos pitäisi niin millaisia välejä?
Kyllähän öljy leikkautuu ja menettää voitelukalvon kestävyyttä nopeammin kovassa kuormituksessa mutta luulis pari ratapäivää menevän samoilla öljyillä. Itse vaihtasin kaksi ratapäivää heti ratailun jälkeen että näkee onko öljyn seassa jotain metallia. Kannattaa olla vähän paksumpaa öljyä kuten 10W-50. Tutkimustietoa aiheesta on varmasti reilusti.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Riippuu aika paljon siitä mitä vauhtia ajelee. Hitaan ryhmän kyyydissä tuo 6tkm on varmaan edelleen ihan ok. Sit keskiryhmässä hyvä tiputtaa vaikka 2tkm ja nopean kyydissä 500km. Ite vaihdan kilpurin öljyt n. 300km välein, mut ajelen kisavauhteja.
Superbike #7
En vaihtaisi valmistajan suositusta paksumpaan, ellei ole varmaa tietoa, että ko. kone sitä vaatii. Pahimmoillaan paksumpi öljy on just sen verran jäykempää, että isoilla kierroksilla öljykalvo pääsee repeämään ja laakerit alkaa kulumaan. Tämä riskinä etenkin jos öljy ei ole kunnolla lämmintä ennen kuin aletaan syöttää kovaa.
Superbike #7
Komppaan edellistä tuosta viskositeetistä. Itse olen vaihtanut max kuuden ratapäivän jälkeen, n. 700...900 km ajoa. Moottoriltaan oma ratapyörä on vakio, pl. ecuoptimointi ja virtaavampi ilmansuodatin. Tehtaan huoltoväli on 12 000 km, eli yli kymmenkertainen mitä nyt lootraan öljyjä....Nää on vähän makuasioista ja kuinka paljon vehkeistään huolta pitää.
Katupyöriinikin teen max. 6000 km välein öljynvaihdon vaikka manuaali antaa 12000km.
Rata-ajossa ilmansuodatin pysyy katuajoa huomattavasti puhtaanpana ja sen olenkin pessyt vain 1/krt vuosi. Jarrupaloja eteen saa vaihtaa yhtä usein kuin öljyjäkin.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
^
Onkohan mulla jokin erikoispainos paloista kun samat palat oman muistin mukaan keväästä ~1300 kilsaa
Mietiskelen, et vaihtasko noi vai ei, kun pieni kahvan pehmeneminen alkaa nostaa päätään uusillakin nesteillä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
^käytät tietty jtn kalliita italianpaloja jossa paketissa lukee punaisella "Racing"...Mä oon käyttänyt Brembon, TRW:n ja EBC:n paloja enkä ole kestossa huomannut eroja. Joillakin ois voinu ajaa jonkun verran pidempään, mutta mukavampi vaihtaa rauhassa tallissa ennen ratapäiviä kuin sessioiden välissä varikolla.
Tossa kuvassa 1159 km eli loppuun ajetut palat nuoremman pilotin jäljiltä - maximum attack ja maximum risk![]()
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Ei ne halvat oo. EBC EPFA.
Tommoset TRW:t jättäisin hyllyyn.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja ajattelin pitää nyt vielä sen öljynvaihdon siinä n. 6tkm. Just kattelin jarrupalat tänään, niin näyttää tosiaan etupalat olevan kuluneet jonkin verran, aivan eri tahti joka tapauksessa, kuin mihin olen kadulla tottunut.
Tuun vielä vähän sekoilee noista jarrupaloista. Joskus muinoin ajelin sellaisella pyörällä mihin ei suoraan katalogista löytynyt kisaisempia paloja, joten valinta oli EBC:n katu-HH:t. Alastarolla ne meni päivässä aivan paskaksi, vaikka en ihan älyttömän kovaa ajanut. Pintaa niihin jäi, mutta olivat aivan siniset ja lasittuneet, eikä ne pitäneet yhtään mitään.
Pienen salapoliisityön jälkeen kisapalojakin alkoi löytyä ja ainakin EPFA:ta ja Ferodo XRACia tuli samalla pyörällä käytettyä, ne oli ihan eri maailmasta. Ja vaikka ostohinta on katupaloja korkeampi, jo yksin parempi kesto kuittaa sen heittämällä. Suosittelen kokeilemaan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ei kai kukaan ala ajamaan täysiä ennenku laite on tarpeeks lämmin. Öljyt kuten myös renkaat.
Moottoriöljy on varmasti kuumempaa rata-ajossa kuin tieliikenteessä. Omaan pyörään valmistaja suosittelee viskositeetteja laidasta laitaan. 5W-10W-40-50
High Temperature High Shear (hths) sais olla tarpeeksi hyvä. Yli 3,5. Pienemmillä hths arvoilla tavoitellaan polttoaineen säästöä jota ei mietitä rata-ajossa.
Eri asia jos voitelu on suunniteltu korkealle paineelle ja öljynkiertonopeus on suuri. Laakerivälykset pienet. Silloin ei kannata laittaa paksumpaa öljyä. Voi hajota kone
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Minulla on myös nuo EBC EPFA-palat. Olen tykännyt ja voin suositella ainakin tuonne keskiryhmän vauhteihin. Stormista olen noita ostanut on olleet luokkaa 100€ etujarruihin.Pienen salapoliisityön jälkeen kisapalojakin alkoi löytyä ja ainakin EPFA:ta ja Ferodo XRACia tuli samalla pyörällä käytettyä, ne oli ihan eri maailmasta. Ja vaikka ostohinta on katupaloja korkeampi, jo yksin parempi kesto kuittaa sen heittämällä. Suosittelen kokeilemaan.
-- Brake later and open the gas earlier --
Minulla on ihan normit EBC jarrupalat edessä ja EBC semi sintteri takana. Ensi kerralla voisi ottaa eteen EBC sintteri HH tai EBC extreme pro. En tosin tiedä mitä kahdella viimeksi mainitulla on eroa? Tällä hetkellä on vieläl normi letkut edessä, mutta en tiedä pitäisikö vaihtaa teräspunos letkuihin? Stormilta olen palat ostanut.
Kun tulee palojen uusimisen aika niin ota suosiolla em. EBC EPFA-palat, jos tarkoituksena on käydä ratapäivillä. Nuo palat toimivat loistavasti kadulla sekä radalla. EBC sintteri HH tai EBC extreme pro ero lienee kitkamateriaalissa ja ainakin hinnassa. Ilmeisesti nuo extreme pro palat on enempi suunniteltu rankkaan jarrutteluun.Minulla on ihan normit EBC jarrupalat edessä ja EBC semi sintteri takana. Ensi kerralla voisi ottaa eteen EBC sintteri HH tai EBC extreme pro. En tosin tiedä mitä kahdella viimeksi mainitulla on eroa?
Ei se haittaa, jos päivität letkut teräspunoksiin mutta mikäli nykyiset letkut ei ole vaihtoikäiset niin et välttämättä huomaa mitään eroa jarruissa. Kuitenkin, jos nykyiset letkut ovat sellaiset +5v ikäiset niin on ihan hyvä ennakoiva toimenpide vaihtaa letkut teräspunosletkuihin. Porvoon Mittaletku esim. toimittaa noita teräspunosletkuja aika sopivasti.Tällä hetkellä on vieläl normi letkut edessä, mutta en tiedä pitäisikö vaihtaa teräspunos letkuihin?
-- Brake later and open the gas earlier --
Yllättävän moni ihan kokenutkin harrastaja ja kisakuski sortuu tuohon virheeseen. Aika usein näkee sitä, että lyödään pelit tulille muutama minuutti ennen ajovuoroa ja käytetään jäähdytysnesteet sinne 80C korville ennen kuin lähdetään syöttämään isoo kovaa. Tuossa kohtaa öljy ei välttämättä ole vielä juurikaan lämmennyt.
Ilman öljynlämpömittaria kannattaa pelit lämmittää reilusti hyvissä ajoin kunnolla kuumaksi, että lämpö ehtii vähän siirtyä myös öljyyn. Esim. 45, 30 ja 15 min ennen päivän ekaa ajosettiä. Yhtenä indikaattorin voi paremman puutteessa käyttää koneen poskea öljyn tason alapuolelta. Jos poski ei polta kättä, ei öljykään vielä kovin lämmintä voi olla.
Superbike #7
Vaihtaako porukka samalla myös aina suodattimen vai meneekö sama suti useemman vaihdon?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Extreme Pro = EPFA. On siis EBC:n vanhan mallin kisapala joka toimii myös kadulla. Sen jälkeen on tullut GPFA, joka sittemmin korvaantunut GPFAX:llä. Noilla GPFAX-paloilla ei sitten ole enää mitään asiaa kadulle, vaan ovat puhtaasti radalle ja slickseille tai pidoltaan niihin verrattavissa oleviin renkaisiin.![]()
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
Arvasin, että olis pitänyt laittaa joku disclaimeri kun tulee sekoilemaan.
Jarrupaloissa on sama kuin öljyissä (ja renkaissa) – vaatimukset nousee vauhdin mukana. Katuvauhtia ajettaessa kannattaa käyttää katuvauhteihin tarkoitettuja. Ja kovin aggressiiviset jarrupalat ja renkaat vaatii jonkin verran nopeutta, jotta ne toimii oikein.
Mutta teräspunosletkut on aina hyvä investointi![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Nuo lämpöhommat tuli huomattua. Viimeksi laitoin koneen lämpeämään n. 5min ennen ja seuraavaksi ajattelin laittaa 10min ennen, koska 5min ei ollut riittävä. Mitenkähän sitten renkaat, nyt on road 5:t ja ne otin maantiellä ajoa silmälläpitäen, mutta varmaan menevät hitaassa ryhmässä. Olisiko sitten joistain paremmin radallle soveltuvista joitain ehdotuksia?
Lämpöhommissa kannattaa myös huomioida koneen ja erityisesti jarrujen jäähdytys ennen radalta pois tuloa. Jos vain mahdollista niin kantsii ajaa yksi jäähdyttelykierros session lopuksi. Eli kevyellä kaasulla ja mahdollisimman vähäisillä jarrutuksilla. Näin kone sekä jarrut pääsevät jäähtymään tasaisesti ennen varikolle tuloa.
Road 5 riittää ihan mainiosti hitaan ryhmän vauhteihin. Vauhdin kasvaessa seuraava askel olisi Michelin Power 5 renkaat tai jonkun toisen valmistajan vastaavat sporttirenkaat. Varsinaisiin ratarenkaisiin ei mielestäni kannata vakioalustaisella katupyörällä mennä, koska silloin alustan ja renkaan ominaisuudet ei välttämättä vastaa toisiaan ja se voi aiheuttaa jänniä tilanteita.Mitenkähän sitten renkaat, nyt on road 5:t ja ne otin maantiellä ajoa silmälläpitäen, mutta varmaan menevät hitaassa ryhmässä. Olisiko sitten joistain paremmin radallle soveltuvista joitain ehdotuksia?
16.
-- Brake later and open the gas earlier --
Muuten ihan oikein, mutta kyllä ne renkaat kannattaa ratakumeihin vaihtaa vaikka olisi vakioalusta alla viimeistään siinä kohtaa, kun vauhdit alkaa olemaan nopean ryhmän korvilla. Sinne asti tai jopa nopean ryhmän puolelle kyllä pärjää sporttisella katukumillakin.
Vakioalustan hyvyys rata-ajoon sitten riippuu aika paljon pyörän tyypistä/mallista/iästä, mutta esim. nuo uudet kilokyykyt tulee jo tehtaalta sellaisella alustalla, jolla pystyy ajamaan SM -sarjassa podiumkyytiä tai ainakin liki. Esim. tuolla -16 -mallin R1:llä ajelin vakioalustalla ratapäiväreeneissä alle sekunnin päähän kisoissa ajetuista omista enkoista ja alusta ei tehnyt mitään pöljää. Isoin heikkous oli, että takaiskarin vaimennukset ei enää ihan pysynyt mukana vauhdissa ja pyörä jäi avauksissa aika takapainoiseksi, mikä sitten lisäsi renkaan kulumista aika merkittävästi. K-techin takapampulla en esim. Kemoralla päässyt tänä kesänä yhtään kovempaa kuin vakiolla, mutta renkaan kuluminen liki puolittui.
Superbike #7
Juurikin näin. Tuli yleistettyä liikaa. Nostan käden virheen merkiksi. Oletin kyseessä olleen sellaisen tyypillien 10v +/-5v ikäisen katupyörän, jossa on jo hieman väsynyt vakioalusta.Vakioalustan hyvyys rata-ajoon sitten riippuu aika paljon pyörän tyypistä/mallista/iästä,
-- Brake later and open the gas earlier --
Pitäis varmaan asentaa kello pyörään, niin tajuaisi lähteä oikeassa kohtaa ajamaan sitä jäähdyttelykierrosta. Mutta hyvä pointti kyllä jälleen! Olen tehnyt sellaista muistilistaa, jota ajattelin lueskella aina välillä, jotta muistaa ees osan
Ja sellainen lisäys vielä, että vaihtaako kuskit yleensä molemmat renkaat kerralla? vai miten? Katuajossa ainakin olen huomannut, että se on huonosti toimiva yhtälö, jos vaihtaa vain toisen.
Kannattaa vaihtaa ihan kulumisen mukaan. Todennäkösesti ainakin alkuun ratahommissa pystyy samalla etusella ajamaan 2-3 takasta. Vauhdin kasvaessa myös etunen alkaa kulumaan vähän vauhdikkaammin ja jossain kohtaa tuolla nopean ryhmän nopeassa päässä sitten viimeistään kannattaa vaihtaa molemmat yhtä aikaa. Hyvä nyrkkisääntö on kuitenkin se, että huonon (=kuluneen) takarenkaan kanssa pärjää ihan mukavasti, mutta liian kulunut etunen on ongelmien kerjäämistä.
Ja mitä mopon jäähdyttelyyn tulee niin kannattaa seurailla mopon omaa lämpömittaria, että nouseeko lämmöt varikolle tullessa merkittävästi ajosta. Jos ei nouse niin ei jäähdyttelykierrostakaan niin paljon tarvitse. Lisäksi katumopoissa flekti auttaa todella paljon mopon jäähtymiseen, kun voi vaikka jättää tyhjäkäynnille putputtamaan hetkeksi flekti päällä.
Superbike #7