Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 53:sta
  1. #1
    Moro,

    Hei olen ostamassa käytettyä melko uutta moottoripyörää. Siinä on vielä takuu voimassa mutta kyseinen yhtiö, mistä pyörä on ostettu ei enää edusta Hondaa. Eli onko tuo takuu enään voimassa ollenkaan hondan kautta, onko kokemuksia kenelläkään? Miten näissä takuu asioissa asiat yleensä menee?

    Loppuuko takuu kokonaan siinä vaiheessa jos yhtiö menee nurin tai merkin edustus vaihtuu toiseen puljuun?
    Kyse on Hondan moottoripyörästä

    Joidenkin firmojen sivuilla lukee Honda takuu viisi vuotta mutta mene ja tiedä

    T. Ore
  2. #2
    Tehtaan takuu ei ole kiinni tietystä huolto- tai myyjäliikkeestä.
    Niin kauan, kun huolto-ohjelman mukaiset huollot on tehty merkkiliikkeessä, niin takuu on voimassa.

    Moni merkki myöntää esim. 2+3 takuuta.
    Eka kaksi vuotta tehtaan takuu ja loput kolme vuotta maahantuojan myöntämä takuu, jos käytetään merkkiliikkeen huolloissa. Vaatii monesti rekisteröitymisen omistajavaihdoksen myötä, mutta se onnistuu huollon yhteydessä.

    Sitten se toinen puoli.
    Takuusta vastaa.
    1. Myyjä.
    2. Maahantuoja
    3. Valmistaja

    Alempi porras ei voi kääntää asiakasta ylemmälle portaalle asioimaan.
    Tästä voi tulla GW-tapauksessa ongelmia, jos myyjää ei ole.
    Mutta en ottaisi tästäkään stressiä, jos huoltokirjassa on merkkiliikkeen leimat.
  3. #3
    Ei kai maahantuojan myöntämää takuuta sentään siihen jälleenmyyjään ole sidottu

    Omakohtaisesti, ei tosin moottoripyöristä, tuotin itse maahan Dethleffsin asuntovaunun ja ensirekisteröin sen Suomessa. Myyjäliike Saksassa oli ns. valtuutettu jälleenmyyjä ja vaunun mukana tuli asianmukaiset, suomenkieliset ohjekirjat luovutusleimoineen yms. No tuosta sitten 3v kohdalla (vaunulla oli 6v takuu) löytyi takuun alainen korjaus, joten vein sen suomalaiselle jälleenmyyjälle, joka hoiti homman yhtään mitään sen enempää kyselemäti kuntoon, takuuseen, koska olin huolehtinut myös tuon takuun ylläpitämisestä asianmukaisine vuosihuoltoineen tuolla samaisella jälleenmyyjällä ohjekirjan huoltoleimauksineen, kuten tuon vaunun takuuehdoissa edellytetäänkin.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  4. #4
    Okei, joo kiitos vastauksista! Tuota mietinkin, että aika pitkälle pitäisi tähdätä jos pitää ostaa myös sen mukaan mikä kauppa on vielä pystyssä viiden vuoden päästä .
  5. #5
    Kannattaa muistaa, että takuu on myyjän myöntämä lisäetu ja ehdot saattavat riippua nimenomaan myyjästä, eikä ainoastaan maahantuojasta tai valmistajasta.

    Se osa takuusta, mikä menee "virallisen" vähintään kahden vuoden virhevastuun yli, myyjä voi melkoisen vapaasti määrittää ehdot. Vaikkapa huoltopaikan.

    Kannattaa lukea ehdot siis liikekohtaisesti ja tarkasti.

    Riitely oikeudessa virhevastuun ylittävistä takuuehdoista on helposti taistelua tuulimyllyjä vastaan tai ainakin rahanhukkaa, valitettavasti.
  6. #6
    Takuuehdot ovat kovaa valuuttaa asian selvittämisessä ja ymmärtämisessä. Niistä pitäisi käydä ilmi takuun myöntäjä (esimerkiksi valmistaja, euroopan tai pohjoismaiden taustaorganisaatio, maahantuoja vaiko myyjäliike) ja takuuehdot.

    Esimerkinomaisesti Yamahan pyöriin saa Yamaha-Center Tampereen kautta 5v takuun (2+3v), josta 2v on sama maahantuojan takuu kuin muillakin, mutta jälkimmäiset 3 vuotta ovat myyjäliikkeen myöntämää lisätakuuta, jolla on rajoitetut korvausehdot ja voimassaolon vaatimuksena kaikkien huoltojen suorittaminen kyseisessä myyjäliikkeessä.

    Kuluttajavirasto tosin on suhtautunut nuivasti tuohon takuu-sanan käyttöön lisätakuussa, jonka ehdot ovat suppeammat kuin alkuperäisessä takuussa. Ongelmaksi tuossa on kait nähty lähinnä se, että takuun pitäisi lähtökohtaisesti olla kattavampi kuin lakisääteisen virhevastuun, jolla ei sinänsä ole aikarajaa, vaan ero on siinä kummalla osapuolella on todistustaakka vian syystä. Kyseisen asian tiimoilta ei tietääkseni ole kuitenkaan oikeusjuttuja.
  7. #7
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Kuluttajavirasto tosin on suhtautunut nuivasti tuohon takuu-sanan käyttöön lisätakuussa, jonka ehdot ovat suppeammat kuin alkuperäisessä takuussa. Ongelmaksi tuossa on kait nähty lähinnä se, että takuun pitäisi lähtökohtaisesti olla kattavampi kuin lakisääteisen virhevastuun, jolla ei sinänsä ole aikarajaa, vaan ero on siinä kummalla osapuolella on todistustaakka vian syystä. Kyseisen asian tiimoilta ei tietääkseni ole kuitenkaan oikeusjuttuja.
    Tästähän mm. Kia on auto-puolella vääntänyt kiivaasti kun kauppasivat tuotteitaan olikos se peräti 7v takuulla. Ja kun nuo ehdot sitten tavasi läpi, niin lähes vuosittain tuosta tippui vähän sitä sun tätä pois ja loppupelissä ne vimoset 2v taisi olla jotain luokkaa "sisältä alkanut ruoste" tms. tasoa = ei oikeasti yhtään mitään
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  8. #8
    En ole Kia-autojen takuuekspertti, mutta näkemäni takuuehdot pari vuotta vanhasta Kiasta olivat mielestäni kohtalaisen selvät.

    Mikäli auto on huollettu merkkiorganisaatiossa ohjelman mukaan, ollut yksityiskäytössä ja myyty virallisen myyntiorganisaation kautta, niin takuu on seitsemän vuotta tai 150 000 km tulee kaikelle paitsi tehdasvarusteille, joiden takuu on kolme vuotta tai satatonnia. Akuille ja varaosille on omat takuunsa, kuten yleensäkin.

    Puhkiruostumattomuustakuuta en muista eikä kiinnosta, koska yleensä merkkiin katsomatta sen ehdot ovat aivan naurettavat.

    Vastaava Hyundai kattanee myös tehdasvarusteet viiteen vuoteen, mutta ko sisarmerkillä koko auton takuu loppuu myös tuossa kohdassa.

    Varmaan parempiakin takuita on, mutta en ole niistä tietoinen. Vinkkejä?
  9. #9
    Sen tiedän Kian takuusta, että hyvin tarkkaa on että auto huollettu ajallisesti ja kilometreittäin ajoissa.. muutoin joutuu merkkihuolto varmistamaan KIA:lta jonkin ongelman ilmetessä onko takuu voimassa.

    Sitä en tiedä miten tiukat on Mp takuiden ehdot ja tulkinta.
    Viimeksi muokannut: makijt; 30.08.2023 klo 21:03.
    Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
  10. #10
    Kirjoitin aiemmin jossain toisessa ketjussa samasta asiasta, mutta Suomessa suoraan valmistajan myöntämät takuut ovat usein vuosia lyhyempiä kuin esim. useissa muissa Euroopan maissa. Tämä on todella sääli koska valmistajan takuu on todennäköisesti se luotettavin, sen jälkeen maahantuojan ja sitten vasta myyjän. Tilannetta parantaakseen Suomessa myyjät sitten tekevät toisinaan näitä omia takuulaajennuksiaan omilla liikekohtaisilla takuuehdoillaan. On haastavaa olla sitten sidottu vain kyseiseen toimijaan ja toivoa ettei se mene konkurssiin.

    Uusi moottorpyörä on mittava investointi ja siksi olisi hyvä että saataisiin Suomenkin moottoripyörämarkkinoille pidemmät takuut nimenomaan suoraan valmistajan toimesta. Tämä varmasti lisäisi kuluttajien ostohalukkuutta ja pienentäisi riskiä.
  11. #11
    Lainaa CrazyJ kirjoitti Katso viesti
    Uusi moottorpyörä on mittava investointi ja siksi olisi hyvä että saataisiin Suomenkin moottoripyörämarkkinoille pidemmät takuut nimenomaan suoraan valmistajan toimesta. Tämä varmasti lisäisi kuluttajien ostohalukkuutta ja pienentäisi riskiä.
    Uusissa ducateissa on 4v rajoittamaton takuu valmistajalta ja hyvin toimii.
  12. #12
    Eikös Ducatin merkkihuollossa ehdi tuohon aikaan maksamaan pyörän jo toiseen kertaan?
  13. #13
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Eikös Ducatin merkkihuollossa ehdi tuohon aikaan maksamaan pyörän jo toiseen kertaan?
    TM ja DUCATI MULTISTRADA V4 S 40 000km käyttötesti
    Näyttökuva 2023-08-31 214528.png
    Näyttökuva 2023-08-31 214616.jpg
  14. #14
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    TM ja DUCATI MULTISTRADA V4 S 40 000km käyttötesti
    Näyttökuva 2023-08-31 214528.png
    Näyttökuva 2023-08-31 214616.jpg
    Eihän tuossa ole enää edes takuuta ollut, koska kaikkien huoltojen kohdalla kilometrit ylitetty? Volkkarin vaihdelaatikkoa tai jakopäätä ei ainakaan olisi korvattu.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  15. #15
    Autopuolella on joillain merkeillä 1000km toleranssi takuun/turvan aikaisten määräaikaishuollon osalta, toisella taas ei saa olla kilometriäkään yli.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  16. #16
    TM ja DUCATI MULTISTRADA V4 S 40 000km käyttötesti
    Miksiköhän on vertailtu kahta pyörää, joiden hintaero n. 20k€? Ducatin hinnalla saa kaksi Yamahaa ja vielä jää reilusti rahaa huoltoihin ja bensaan
    -- Brake later and open the gas earlier --
  17. #17
    Aika usein ne listaa käyttötestien erilaisia pyöriä rinnakkain niin näkee esim. miten kulut voi poiketa yllättäväänkin suuntaan. Ei ne ole tainneet varsinaisesti testata niitä toisiaan vastaan. Niinku tuossa itselle yllärinä ainakin Yamahan Ducatia kalliimmat huollot.

    Mutuna näyttäis olevan Ducatissa samalla tasolla Hondan kanssa. Joskus muinoin Ducatilla ajelleena huoltojen hinnat oli aika tolkuttomia ja ohjas aika pian opetteleen tekemään kaikki huollot itse (ainakin allekirjoittaneen kohdalla).
    Viimeksi muokannut: mp71; 01.09.2023 klo 16:06.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  18. #18
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Miksiköhän on vertailtu kahta pyörää, joiden hintaero n. 20k€? Ducatin hinnalla saa kaksi Yamahaa ja vielä jää reilusti rahaa huoltoihin ja bensaan
    Jos en väärin muista, niin Tenere oli Ducatia ennen käyttötestissä.
    Ducatin jälkeen oli H-D Pan America ja sen testissä tais Ducati olla kustannusverrokki.
    Eli uusinta verrataan aina edeltävään.
    Varmistan vielä, kun pääsen omalle koneelle, jossa on TM:n tunnarit.
  19. #19
    Tenere 700 on yksi myydyimpiä adve-pyöriä ja siksi hyvä verrokki vastaaville pyörille.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  20. #20
    Mielenkiintoista on myös huomata että huoltokustannukset eivät ole suoraan verrannolllisia laitteen hintaan...
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  21. #21
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Jos en väärin muista, niin Tenere oli Ducatia ennen käyttötestissä.
    Ducatin jälkeen oli H-D Pan America ja sen testissä tais Ducati olla kustannusverrokki.
    Eli uusinta verrataan aina edeltävään.
    Varmistan vielä, kun pääsen omalle koneelle, jossa on TM:n tunnarit.
    En muistanut väärin.
    Näyttökuva 2023-09-01 181840.jpg
  22. #22
    ^Mutta eikö tällä palstalla Ducatin omistajat ole aikoinaan todenneet, että määräaikaishuollosta ei tonnilla selviä? Ei vaikka pyörässä ei olisi mitään vikaa?
  23. #23
    Noinhan se oli.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  24. #24
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    ^Mutta eikö tällä palstalla Ducatin omistajat ole aikoinaan todenneet, että määräaikaishuollosta ei tonnilla selviä? Ei vaikka pyörässä ei olisi mitään vikaa?
    En ole Ducatia koskaan omistanut, mutta: moni julkaisu pitää tuota 40tkm ajomäärettä testeissään.
    Vaikka en mitään Ducateista ymmärrä, olen ymmärtänyt että venttiilienvälyksiä ihmetellessä saadaan rahaa palaamaan. Nyt tuo ensimmäinen venttiilienvälysten tarkastus/huolto on Multistrada V4:ssä ajomääreessä 60tkm.
    -> Saadaan se "desmo-huolto" (tässä varmastikkin väärä termi, en edelleenkään ymmärrä italialaisista mitään) tippumaan pois näistä lehtien käyttötesteistä.
    MT-09 SP -24
  25. #25
    Lainaa A88 kirjoitti Katso viesti
    Vaikka en mitään Ducateista ymmärrä, olen ymmärtänyt että venttiilienvälyksiä ihmetellessä saadaan rahaa palaamaan.
    Tuskin sen enempää kuin muissa Vee-nelosissa, koska venttiilikoneisto on ihan tavallinen jousilla ohjattu.
  26. #26
    45000km huolto oli vajaat 500. Saas nähdä paljonko 60000km huolto tekee venasäätöineen. Tässä on kylläkin venat vietereillä eikä pakko-ohjatut. Taitaa bmw-bokseri ja guzzi olla ainoot joita ei tarvi purkaa luilleen kansiin pääsemiseksi.

    Osissa ei kyllä ole enää Suomi-lisää.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  27. #27
    ^Tämä on täyttä off-topicia - tilitän kuitenkin.

    Mondeossa oli 60 tkm huolto, ja takuun vuoksi vein merkkihuoltoon. Tiesin että huollossa tehdään ainoastaan kaikkien suodinten ja öljyn vaihto + vilkaistaan jarruosien kunto. Tiskillä menin polvilleni kun (10v sitten) lasku oli 550 € - sanoin huoltohepulle huollon olleen viimeinen merkkihuolto kyseiseen autoon. En valehdellut.

    Kotosalla pistin nitron kielen alle ja katsoin kuittia: polttoainesuodin 175 €, öljyt (siis ilman vaihtoveloitusta) 125 € ja loput sitten ilmansuodattimeen, sisäilmasuodattimeen ja jarrujen silmäilyyn. Eli kyllä kun osataan hinnoitella, niin lasku turpoaa .
  28. #28
    Merkkihuolto on vähän kuin merkkikerhon jäsenmaksu. Se maksaa mitä maksaa ja kuuluu omistamisen kokemukseen. Marmorilla öljyt, suodattimet ym ovat ihan omassa hintaluokassaan ja rapsakka tuntihinta päälle. Kaveri juuri valitteli, kun Audin marmoritiskillä huolenpito maksaa 117€/h.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  29. #29
    ^Mulla oli markka-aikaan Volvo 850, jossa perushuoltoväli oli 15.000 km. Ennen valuutan muuttumista huolto maksoi 550 mk - ja sitten euroissa 200 €. Hinta siis yli tuplaantui rahayksikön vaihtuessa.

    Luovuin Volvosta hetikohta.
  30.  
  31. #30
    Nyt ollaan jo ihan eri kaupunginosassa aloituksesta...

    Joku kävi äsken kysymässä merkkiliikkeessä 2,0TDI Tiguanin jakohihnan vaihtoa.
    1000€ oli kuulemma hinta.
    Kallis... No onhan 1000€ paljon rahaa.
    Kysytään asiaa Googlelta.
    Esim. Atoy:
    Jakohihnan ja vesipumpun vaihto
    Hinta sisältää jakohihnasarjan, kiristysrullat, jakohihnakäyttöisen vesipumpun ja tarvittavat jäähdytysnesteet.
    1.6 ja 2.0 TDI dieselmoottorit.

    10 vuotta sitten 2,0 TDI:n hihnanvaihtovesipumpun kanssa maksoi n. 500€...

    Saata*a. Se Atoyn hinta puuttui.
    Se on 889€.
    Viimeksi muokannut: lario; 01.09.2023 klo 22:34.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen