Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Tervehdys,

    Just palasin Norjan kierrokselta näätämö-kirkkoniemi-vesisaari-alta-tromssa-kilpisjärvi-koti. Norjan puolella nopeusrajoitukset pääsääntöisesti 70-90. Kokeneet norjan kävijät varoittelevat isoista ylinopeussakoista, jo muutaman kilsan ylityksistä. Onko asiasta kokemuksia? Onko kokemuksia Norjan liikkuvasta poliisista? Jälkeenpäin ajatellen ajamisesta ois nauttinut vielä enemmän, jos ois uskaltanut pitää pientä esim. 10 km/h ylinopeutta. Norjan puolella ei tullut yhtään poliisiautoa vastaan. Suomessa tuli muistaakseni 2.
  2. #2
    DISCLAIMER: Tämä ei ole lupaus eikä kehoitus laittomaan toimintaan.

    Aika monta keikkaa tehnyt Norjaan. En ole ikinä nähnyt poliisia noin pohjoisessa kyttäämässä nopeuksia. Enkä ole itse kattellut mittariin, muuta kuin taajamissa.

    KERRAN olen ajanut tutkaan Norjassa (niin että olen itse tietoinen asiasta). Se oli Oppdal sisäänajotie 50 km/h rajoitusalueella.

    Luulen, että tilanne on about sama kuin Suomessa. Ylinopeustiketit on järkyttävän hintaisia, mutta mikä on todennäköisyys ajaa tutkaan taajamien ja pääteiden ulkopuolella. Luultavasti todella pieni. Niin minä ainakin itselleni uskottelen.
  3. #3
    Noin kuukausi sitten pohjois norjassa noin 3500 km reissu. Mo i Rana kylässä, letkassa ajettuna liikenneympyrästä toiseen 50 aluella ajoin poliisien mukaan 2 sekuntia 6 km/h yli, hinta 280.00 € pankin kaikki kulujen mukaan eli 3000 NOK.

    Jonossa oli varmaan 20 ajoneuvoa, ja ihme kyllä, ulos otettiin ulkomaan motoristit ja saksalaiset turistit, kyselin vielä poliisiltä. What about the other ones? Nuori poliisi vaan hymyili mukavan byrokraattisesti ja vastasi: No one else was driving fast :-)

    Että näin :-)

    https://wataha.no/en/2023/02/21/driv...ruary-1%2C-02/
  4. #4
    Kyllähän siellä poliiseja tienpäällä näkyy. Ja jos intoutuu kaahailemaan niin aina muistaa pörssiä kaivaessa kovan hinnan. Nehän harrastaa siellä vielä vanhanliiton kyttäystä. Kåfjordin lähellä pienen kyläkaupan pihalla oli tutka kolmijalalla osoittaen kauas mutkaan minkä jälkeen muuttuu nopeusalue. Että kyllä siellä jeppejä liikkuu, osassa seutua vähemmän, toisaalla enemmän. Itse tiedostan hintahaitarin niin ei tuu Norjassa kaahailtua.
    Kawasaki ZX10R 2005
  5. #5
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Sveitsin ohella yksi maa, jonne ei mitään mielenkiintoa matkustaa mp:llä.

    Kyrpien mentaliteetti, kuten kutosen ylityksestä saatu melkein kolmen sadan sakko osoittaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  6. #6
    Pari vuotta sitten näin Kautokeino-Nordkapp-Oslo välillä poliiseita ainoastaan yhden kerran. Olivat jossain Mo i ranan ja Trondheimin välillä E6-tien varrella (tarkempaa paikkaa en muista) juuri purkamassa ylinopeusratsiaa. Oslon lähettyvillä näkyi poliiseja enemmän. Itseäni varoiteltiin myös keskinopeusseurannasta ennen reissua, mutta eipä ole mitään kirjeitä tullut jälkikäteen.
  7. #7

    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2014
    Kokemäki
    MotOrg ry jäsen
    Viisi kertaa olen itse käynyt ja koko norja on tullu ajettua läpi Nordkapista Kristiansandiin. En ole juuri sakkoja miettinyt, kun suurin osa pikkuteistä on 80kmh rajotuksella ja ei niissä juuri yli sen voi edes ajaa kun on sen verran mutkaista. Tutkia olen nähnyt 3 kertaa ja yleisesti ne on taajamissa jossa oikeasti kannattaakin ajaa rajoitusten mukaan.

    Norjalaiset on tien käyttäjinä mahtavia, ei montaa sekunttia tarvitse olla auton perässä kun vilkku helähtää oikealle ja tehdään tietä. Itse en ole kohdannut minkäänlaista ärsytystä motoristeja kohtaa, lähinnä on joku tullut juttelemaan tai vilkuttanut.

    En tiedä miten vaikuttaa käytökseen jos on esim se tonninen kyykky päälle 110db äänillä
    Aprilia RSV 1000 R Factory
    Suzuki DL 650 V-strom
  8. #8
    Liikenteessä on tietyt pelisäännöt. Niiden noudattamatta jättäminen joskus maksaa. Tuhat kilsaa ylinopeutta sujuvasti ja silti odotetaan että kaikki muut noudattaa sääntöjä. Vituttaa ku se yks kerran tulee kolmion takaa eteen, ei perkele yhtään kunnioita sääntöjä.
  9. #9
    Lainaa Suzukigsx kirjoitti Katso viesti
    Liikenteessä on tietyt pelisäännöt. Niiden noudattamatta jättäminen joskus maksaa. Tuhat kilsaa ylinopeutta sujuvasti ja silti odotetaan että kaikki muut noudattaa sääntöjä. Vituttaa ku se yks kerran tulee kolmion takaa eteen, ei perkele yhtään kunnioita sääntöjä.
    Juuri näin.

    Norjassa cruise on hyvä ominaisuus, gepsillä nopeus juuri kohdalleen ja cruise pitää sen siinä. Ja antaa kyttien kytätä...
  10.  
  11. #10
    Todella pelottava paikka. Kannattaa pysyä poissa.
    Supermoto