Näin detailitasolla asiaa on turha miettiä jos kyseessä on gore-tex; se on elinikäisesti vedenpitävä ja jos ei ole, niin voit viedä kaavun takaisin kauppaan ja saada takuusta uuden vaikka vuosien jälkeen.
Ei ne sellaista takuuta antaisi, jos ei sekä laminaatti-, että kalvo olisi vedenpitävät.
Agree.
Oman kokemuksen mukaan molemmat yhtä vedenpitäviä. Irroitettavan kalvon huono puoli on, että ulkopinta vettyy todella pahasti ja kalvon ja ulkopinnan väliin voi kertyä "vesipusseja" jotka tuntuvat kylmiltä.
Muutamia vuosia sitten, Ruotsin läpi kaatosateessa ajellessa, katsoivat yhdessä kahvilassa aika pitään motoristia jonka takin hihoista ja takin helmasta valui noroina vettä lattialle.
Toki Gore-tex kalvoja on myös eri tyyppisiä, eli jotain eroja voi olla eri tyypeillä keskenään:
https://www.facewest.co.uk/Gore-Tex-...Explained.html
Tähän itseasiassa sellainen tarkennus, että Gore-Texin takuuaika ei ole ihmisen elinikä, vaan tuotteen elinikä.
Goren kalvoa käyttävät valmistajat ovat tuosta hyvin tietoisia, ja sitä Gore-Texin omaa takua on tuotteen valmistajan takuun loputtua vaikea saada järkättyä. Tai siis mikäli siitä kalvosta haluaa takuupäätöksen menee reklamointi valmistajan kautta mikäli siinä on takuuta. Jos valmistajan takuu on loppu joutuu asiakas itse asioimaan Gore-Texin kanssa. Jälleenmyyjille on Gore-Texiltä vastattu että eivät saa toimia suoraan välikätenä asiakkaan ja Goren välillä.
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
Näissä takuuasioissa kannattaa myös huomioida mitä takuu kattaa. Yleensä takuu korvaa valmistusvirheet, ei esim. normaalin käytön aiheuttamaa kulumaa. Jos esim. puvun Gorekalvo on kulunut puhki normaalin käytön seurauksena lienee aika turha mennä vinkumaan uutta pukua tai vanhan korjausta takuuseen.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kyllä se kalvo itsessään on vesitiivis, jos se vaan on ehjä. Laminoitu kalvo pysäyttää veden heti siihen pintakankaaseen, irtokalvovaruste kastuu siihen kalvoon asti.
Toinen iso ero on hengittävyydessä. Ilmanvaihtoaukot on sen erillisen kalvon ulkopuolella, joten ilma ei pääse mitenkään sen kalvon alle. Ja vaikka se kalvo olisi olevinaan kuinka "hengittävä", se on hengittävä lähinnä kun vertaa muovipussiin. Laminoidussa varusteessa ilmanvaihtoaukot menee sen kalvon läpi.
Omat kokemukseni Rukan pintalaminoidusta core-tex takista on pelkästään positiivisia. Se päällä on joskus ajettu rankkasateessakin, eikä se päästänyt vettä läpi. Ja tuntui, ettei se edes päältä kastunut paljoakaan. Joten, jos budjetti vaan antaa myöden niin ehdottomasti pintalaminoitu.
Sweep ei tee gorea vaan omia tixtex-kopiokalvoja jotka on tai ei ole samantyyppistä teknologiaa. Hintaluokka on kuitenkin aivan eri, josta syystä Sweepin kamat onkin niin suosittuja. Dainesella on molempia, omaa kalvoa ja myös gore-tuotteita. Ei ole tarkoitus mollata muita, mutta ero on hyvä tiedostaa kun koittaa vertailla ja joskus rahalla saa parempaa.
Onko kokemuksia irroitettavalla sadekuorella varustetuista adventure puvuista? Noissa on normikäytössä etuna hyvä hengittävyys, mutta sade tulee nopeasti läpi. Kuinka tarkkaa noiden sadeosien säilytys reissutavaroiden joukossa on, pitääkö olla pistosuojattu kuljetuspussi? Entä ihokontakti, onko yhtä mukava kuin halpis sadepuku? Nytkin on reissussa ongelmana löytää hotellilta roikutuspaikka puvulle, lisänä mahdollinen läpimärkyys.
Oma gore vuotaa jonkin verran ja olen varmistuksena käyttänyt hinnat alkaen hengittämätöntä fillarisadeasua alla. Taatusti hikoiluttava paketti. Ei voi suositella.
Mulla on Rukka Offlane, jossa on erillinen lämpö-/Goretakki.
Olen kyllä tykännyt ja vettäkin pitävät aika hiton hyvin. Housut ja takki ei varsinaisesti yhdisty toisiinsa, joten jossain vaiheessa alkaa tulla saumakohdasta läpi. Toisin kuin monet muut vastaavat, ei jäykistä kovinkaan paljoa, hyvin lämpimät. Voi käyttää myös ihan minkä tahansa riittävän väljien ajokamojen alla. Housujen kiristys on aika paska, mutta sen kanssa selviää. Pintakerroksen vedenpitävät taskut ei oikein pidä vettä - luulen että tähän on ainakin yhtenä syynä se, ettei kroppa lämmitä niitä. Mutta aluspuvussa on myös taskuja, joten ongelma on oikeastaan olemassa vaan pelkällä pintakerroksella sateeseen jouduttaessa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kalvoasujen pesusta tuntuu olevan kahta täysin eri suositusta. Jotkut suosittelevat pesua kalvojen toiminnan ylläpitämiseksi, toiset varoittavat.
Hiukan paha täsmentää onko kyse vain mainitusta tuotemerkstä Gore-Tex vai yleiskielessä kalvoasun tilalla käytettyä goretex sanaa. Vrt sana monot tai mastertop.
Likainen kalvo kannattaa pestä, koska se ei hengitä. Se miten pesun tekee onkin sitten oma juttunsa ja monia eri mielipiteitä tästä on. Minä en laittaisi Goretex-pukua pesukoneeseen vaan käsinpesu harjalla ja miedolla pesuaineella. Jos puvun kuitenkin pesee koneessa niin huhteluainetta ei tule käyttää, se pilaa kalvon.Kalvoasujen pesusta tuntuu olevan kahta täysin eri suositusta. Jotkut suosittelevat pesua kalvojen toiminnan ylläpitämiseksi, toiset varoittavat.
-- Brake later and open the gas earlier --
Huuhteluaine nyt ylipäätään pilaa kaikki vaatteet. Jos jotain haluaa käyttää niin pyykkietikkaa. Osta kaupasta 1 puteli. Käytä tyhjäksi, täytä 2/3 väkiviinaetikalla ja 1/3 vedelle ja toista. Gorekalvoille sopimisesta en perinnemiehenä tiedä yhtään mitään.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Viime syksynä tuli ostettua kallein ajoasu ikinä minkä olen ostanut, Klim Kodiak. Tuohan on laminoidulla Gore-Texillä. Alkuun oli todella jäykän oloinen, mutta nyt kun tuota käyttänyt hetken niin on alkanut vähän normalisoitumaan. Päädyin tuohon kun siinä vaikutti olevan paremmat tuuletukset kuin Rukassa. Kokeillaan nyt onko tuo kulutuskestävämpi kuin halvemmat ajoasut.
Pesun kanssa kannattaa huomata että aika iso osa näiden "gore"-kamppeiden vedenpitävyyttä ja miellyttävyyttä sateessa on sitä että se pintakangas ei vety läpimäräksi, vaan vesi valuu pois (DWR). Totta kuitenkin on että pesun jälkeen se tehdaskäsittely hiipuu ja kangas alkaa imemään vettä. Märkä kangas ei tietenkään hengitä yhtään. Tätä voi ehkäistä/hidastaa käyttämällä sopivaa pesuainetta, esim. tätä:
https://www.nikwax.com/en-gb/product...ing/tech-wash/
ja sitten on myös tuon ns. DWR-käsittelyn uusimiseen löytyy ainetta:
https://www.nikwax.com/en-gb/product...rect-spray-on/
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Laminoiduissa on se, että voi hitto ne on kuumia, jos on a) lämmintä tai b) vähän fyysisempää ajamista.
Niillä on ehdottomasti puolensa ja ehkä laminoidut pohjoiseen touringiin menee, mutta Välimerelle ajoin sellaisilla kaksi kertaa. Ensimmäisen ja viimeisen.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Toi ilmanvaihto tai tuuletus on mielenkiintoinen juttu.
Ostin kanssa Klimin takin yhtenä perusteena se, että on enemmän ilmareikiä (tarvittaessa).
Nyt tässä huomannut että eihän mun pyörässä (KTM1290SAS) juurikaan auta.
Katteet blokkaa sen verran hyvin.
Tuli sitten ostettua Rukan läpihengittävä stretchair takki.
Se on jo jonkin verran parempi kuumilla keleillä.
Toinen juttu onkin sit mun Rukan Realer pöksyt.
Niissä on reisissä tuuletusaukot. Unohtu sateella auki. Ei tullut yhtään vettä sisään![]()
......
^Ittelläni on ei-laminoidulla kalvolla oleva puku. Sellaisessahan ventin kautta menevä ilma jää lähtökohtaisesti pintakankaan ja kalvon väliin, eikä paljoakaan auta viilennyksessä. Takissa tosin on ventit myös selässä, jolloin saa läpivedon aikaiseksi.
Laminoidussa asussa uskoisin ilman menevän ventiltä suoraan kuskin iholle?
Laitoin veronpalautukset hyötykäyttöön ja tilasin Rukan R-EX takin ja housut. Pitäisi olla kaksikerroslaminoitu gore-tex. Poutakelin ajossa vaikutti toimivan ihan hyvin, ensi viikonloppuna seuraava reissu tiedossa - eiköhän sille osu jo vähän sadettakin niin pääsee testaamaan kalvon toimivuuden. Tähän asti olen aina kantanut sadepukua mukana, uskaltaisiko nyt lähteä koemielessä ilman vai pitäisikö kuitenkin ottaa varmuudeksi mukaan...![]()
2021- Honda Transalp 700
2020 Honda CBR 600 F
1990-1992 Yamaha TZR 125
Nyt kävi itsellä niin, että hankinnat jäähän. Oikeassa lonkassa nivelrikko, haittasi ajamista jo 2022 ja enemmän 2023. Nyt selvisi sitten röntgenkuvista mikä siellä oikein vittuilee.![]()
Retired