Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Moikka,

    Tältä foorumilta olen poiminut hyviä vinkkejä vielä ei mp toimi normaalisti niin ehkä pelastus vielä löytyy. Muutama perustieto:
    - kawasaki gpz 500s vm 93
    - oli Porissa 8 vuotta tallissa ajamattomana, 22 000 ajettu
    - muutama viikko sitten käyttöön Top Gun innostamana
    - ensin vaihtoon akku, tulpat, öljyt ja pyörä lähti käyntiin
    - vuotoa oli selkeästi kaasarista, polttoainehana .. kuitenkin pääsi vauhtiin, ajoin kotiin ja tehoja löytyi kivasti vaikka tasaisella vähän nyki


    Aikoinaan 10v sitten oli kaasarin putsaus tehty ja ajattelin että kun yhtäkkiä 200km ajon jälkeen ei enää seuraava päivänä kuin BUUAA 5000 rpm jälkeen tai melkei sammuu niin pakko olla kaasarissa tms. Joten nyt tehty itse:

    - kaasari osiin ja putsaus, kemikaalit ja työkalut
    - bensahana purettu, kasattu ja putsattu
    - bensan suodattimen kanssa pientä putsausta, sihtimäinen...
    - kaasarin osia ei vaihdettu, eikä sitä kohoa vielä aukaistu muut kyllä
    - kytkin toimii, vaihteet menee päälle..silti epäilyttää kun ongelma on vain ajossa

    Nyt tilanne:
    1. Lähtee napista käyntiin, ottaa tyhjäkäynnillä vaikka 7000 kierrosta, vääntää kivasti. Putkista tulee kivasti kaasut ulos eikä prötöile.
    2. Heti kun laittaa vaihteen päälle ja lähtee nii jo ekassa risteyksessä huomaa kun vääntää kahvan kunnolla niin ei tule tehoja vaan naapuri ajaa sähköpyörällä ohi
    3. Pääsee ajamaan 80 kmh kun vaihtaa vaihteita kun aina ottaa sen 5000 rpm, mutta ajossa ei ota kierroksia vaikka kaasua vääntäis kuinka

    Mitä voisi vielä tutkia?
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Viimeksi muokannut: Ristosaa; 24.07.2023 klo 10:34.
  2. #2
    Ekana tulee mieleen, että polttoainetta ei riitä, kun sitä tarvitaan.
    Kannattaa tarkastaa polttoaineen reitti tankin korkista pensaletkun siihen päähän, joka tökätään kaasariin.

    Kannuun lorotella bensaletkusta bensaa litra pari ja katsoa mitä siellä tapahtuu.
    Virtaus pitäs koko ajan olla sama ja reilu.
    Oisko n. puoli litraa minuutissa semmoinen hyvä määrä. Korjatkatkaa jos ei ole.
  3. #3
    Kaasarit uudestaan pöydälle.

    Suuttimet kannattaa rassata puhtaaksi ihan mekaanisesti vaikka teräsvaijerin säikeellä tms. ohuella rautalangalla, jos ei vielä tehty. Tarkistaisin myös uimurien toiminnan eli neulaventtilit sulkevat bensan tulon, kun uimurikammio täynnä. Jos päästää liikaa bensaa kaasareihin voi olla, että hyytyy kierroksilla siksi.
    Viimeksi muokannut: itl; 24.07.2023 klo 16:25.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  4. #4
    Lainaa Ristosaa kirjoitti Katso viesti
    eikä sitä kohoa vielä aukaistu muut kyllä
    Mitähän tämä tarkoittaa? Kohokammiota ei ole avattu, ja kaikki suuttimet avaamatta/puhdistamatta? Vaiko kohot irrottamatta ja neulaventtiilit putsaamatta?

    Oireethan viittaa joko siihen, että pääsuuttimet tukossa taikka neulaventtiili(t) jumittaa eikä joku kaasari saa tarpeeksi kakkua.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  5. #5
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Mitähän tämä tarkoittaa? Kohokammiota ei ole avattu, ja kaikki suuttimet avaamatta/puhdistamatta? Vaiko kohot irrottamatta ja neulaventtiilit putsaamatta?

    Oireethan viittaa joko siihen, että pääsuuttimet tukossa taikka neulaventtiili(t) jumittaa eikä joku kaasari saa tarpeeksi kakkua.
    Yhdyn edelliseen ja lisään, että aika kiireellä lähdetty liikenteeseen, kun pyörä kuitenkin melkein 10 vuotta seissyt paikoillaan. Pitäisi ensin vaihtaa / huoltaa suodattimet ja nesteet (bensat mukaanlukien) ja putsata kaikki kunnolla (tankki mukaanlukien) ja sitten vasta ensimmäisen kerran käyntiin vaikka kuinka polttelisi. Nyt olisi hyvä vetää vähän happea ja hoitaa homma kunnolla kuntoon tai voi olla, että ei oireista tulee nodankehä.
    Jaa...
  6. #6
    Dodii. Kiitos ideoista ja tänään otin Lorion vaihtoehdon käsittelyyn ja tein keinotekoisen tankin. Itsellä tosiaan todella huono osaaminen mp sielunelämästä, viimeisen 2 viikon aikana oppinut paljon 😊 bensa virtaa kivasti kaasariin ja kokeilen niin vääntöjä ei tule paremmin joten vika ei ole bensan saanissa.

    Tosiaan bensatankin putsasin ennen ajoa jollai miedolla hapolla, tämänkin olis voinu kyllä tehdä paremmin kun nyt miettii.

    Tsxxxx ja speed kommentit kuulostaa hyvältä, siis sekin että olin tyhmä kun lähdin tuosta vaan ajelee. Nyt tosiaan kaikki viittaa kaasariin ja oppinut että siellä tosiaan on luultavasti : neulaventtiili ja sen rööri taikka muut alapuolelta löytyvät paremmin tsekattava . Pääsuutimen varovaisesti putsasin aikoinaan [ Puhdistussarja 28-osainen Kaasuttimen puhdistustyökalu, ihan yes työkalu tuontitukusta] tuo kohon alle katselut jäi tekemättä kun ei tajunnut.

    Eli nyt kaasari taas olohuoneen pöydälle ja päivitän lopputuloksen kun se voi jeesiä muita, ainakin siten että mitä ei kannata tehdä 😁
  7. #7
    Tarkista myös ilmansuodatin. Itsellä oli vuosia sitten GPZ500R -mallissa vastaava ongelma ja se johtui yksinkertaisesti täysin tukossa olleesta ilmansuodattimesta.
    PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
  8. #8
    Niinkin typerä juttu kuin löysällä ollut akunkenkä sai kerran minulle aikaan tehokkaan nopeusrajoittimen, kun vauhdissa mokoma väpätti liikaa.

    Ilmansuodatinta silti minäkin kannattaisin tutkimuslistalle.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  9. #9
    Nyt oo n iha kujalla eli tänää kaasari uusilla osilla kiinni, mahdollisimman oikein ja buuaaa 4500-5000 kierros ja kun pysähtyy nii sammuu, paikallaan käy kuin unelma ja napista päälle hienosto. Vääntöä ei ole eikä tule, se alkuviikon naapuri ajoi pyörällä ohi, prkl.

    Jalaze ja eroz hyviä vinkkejä, ilmaputsarin vaihdoin heti alus ja se olikin kyl kuin rotta olis asunut siellä.

    Nyt bensansyötön tsekatttu, kaasaris uudet osat....mieli palaa rikospaikalle kun ajoin sen Porista pois ja seuraava päivänä oli buuaaa niin kaasari oli looginen kuten bensaletkusto tai ilmaa ottaa jostain ohitse sisään.

    Nyt jää mietityttää voiko joku kannen tiiviste tai tulpat tehdä tätä? Uudet tulpat panin mut en oo nyt katsonut et onko mustina. Ihmetyttää kun molemmat putket lyö asaisesti, pumpsuttaa hyvin...öljymerkin aattelin vielä katsoa. Mietin kun ajoin ja tasaisella se nyki sillo tällä selkeästi 120 km matkalla...oliko se joku ennakko-oire kuitenkin muusta kuin kaasarista. Kaikki apu erittäin tervetulletta. Pohdin kokoajan et jäikö kaasariputsauksessa jotain, tein kyl kaiken ja uudet osat, oli puhdistusainetta, valoa vasten reikiä ja vähän paineilmaa. Vanhat neulaventtiilit oli löysiä, ja aattelin no täss se varmaan oli, ei ollutkaan.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Viimeksi muokannut: Ristosaa; 27.07.2023 klo 00:03.
  10. #10
    Kokeilitko ilman sitä bensan suodatinta?
    Jaa...
  11. #11
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joskus mun XJ600 ei kulkenut mihinkään kun luistien kalvojen kannet oli väärin päin ja pääsivät vuotamaan. Ei luistit noussut kun ei ollut alipainetta, eli ei saanut tehoja maantievauhdissa, kun ei pyytäessä saanut ilmaa eikä soppaa. Sama homma tietyusti jos kalvot on halki tai reikäiset vanhuuttaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  12. #12
    Hyviä uutisia! Tosiaan speedheadshot bensa osalta kokeilin ilman suodatintakin aikoinaan ja vaikka se on varmaan ruohonleikkurista kopioitu sihtimäinen niin sillä ei ollut vaikutusta.

    shyhander ideasta aloin tekemään isompaa listaa ja kummit oli ok eli luistien kalvot ok. Ei reikiä tai hapertumista vaikka seissyt kauan tallissa, toisaalta ei Espanjan auringon alla vaan kylmässä Pohjolassa

    Otin tulpat jotka oli siis uudet pois ja ne oli ihan mustat ja bad...ngk pois ja nopeuden takia uudet denodo sisään ja voila! Tehot tuli takas ja naapurin sähköpyöräilijä jäi mäkeen.

    Vasen puoli savutti alussa ihan järkyttävästi, 5 min päästä tasaantui. Jotain nestettä näkyy vähän ei kuitenkaan kannen tiivisteen lähellä, joten tuon selvittelyä vielä iltahommissa. Se miksi vasen savutti oikein kunnolla on vielä mysteeri vai oliko putkeen jäänyt vain jotain. Tämän osalta päivitän vielä tilanteen jos auttaa joskus muitakin.

    Nyt torstaina voi sanoa et kylläpä ampaisee kivasti ja vääntää, ollakseen 93 vuosimallia 😁😁
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  13.  
  14. #13
    Tänään vielä vika päivitys. Kone käy ja vääntää hyvin. Moottori lämpiää liian nopsaan, tähän kuitenkin looginen selitys missä tällä foorumilla oli hyvät ohjeet jäähdytinnesteen kanssa puljaamiseen (kun päästin vanhat pois tarkoituksella). Gpz taisi olla 2,9 litraa, joten tuota saa käynnistellä, sammutella ja puristella hetken et saa kaiken koneeseen. Näillä näkymin 2023 Elokuussa hyvää keliä tiedossa joten kelpaa ja talvisäilön osalta nyt onkin hyvä määrä vinkkejä. Hyvää prätkäkesää!