Ei niitä liikenteenohjaajia tarvii uskoa, ei ne ole poliiseja...
Moottoripyöräilijälle oli näytetty merkkiä, että se ajaisi tien sivuun ja pysähtyisi. Tätä moottoripyöräilijä ei silminnäkijän mukaan kuitenkaan ollut tehnyt vaan jatkanut ajamista kohti erikoiskuljetusta.
Tämä johti siihen että erikoiskuljetus oli pakotettu väistämään moottoripyörää ja tuuliturbiinikuljetus ajautui ojaan. Moottoripyöräilijää ei ole tavoitettu.
https://yle.fi/a/74-20041398
Muoks. Kommentti taisi koskettaa mp kuskia![]()
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Kyseiseen onnettomuuteen sinänsä kantaa ottamatta liian usein erikoiskuljetuksen etuauto on joku random paku joka ajaa missä sattuu miten sattuu ja joku keltaliivinen kuski huitoo sattumanvaraisesti vasemmalla kädellä sivuikkunasta. Vaatii melkoisia ennustajanlahjoja arvata, mitä nuo yleensä tahtovat sanoa muuta kuin herättää kuskin että jotain isompaa on vastassa.
Tuntuu olevan -täyttä ymmärrystä vailla- olevia kuljettajia muutenkin liikkeellä. Joku aika sitten 1-tien motarilla oli peura osunut autoon joka jäi parkkiin vasemmalle kaistalle. Olin ensimmäinen paikalla ja nopean tilanneselvityksen jälkeen lähdin liikenteenohjaajaksi keltainen liivi päällä, ettei joku vedä ohituskaistalla täysiä konttiin.
Vajaa puoli tuntia odotettiin brankkareiden saapumista ja sinä aikana +50 auton ohjaus oikealle kaistalle, tilanteita oli vaikka paikkaa ei tullut yllärinä koska näkyvyyttä oli kilometrin verran. Kun brankkarit tuli ja vapautti mut liikenteenohjauksesta niin sanoin etten kadehdi heidän työtään millään tavalla liikenteenohjaajana, vastauksena tuli että on yksi vaarallisimmista tehtävistä, varsinkin motarilla.
Porukka painaa koomassa ja kun tulee jotain poikkeavaa vastaan niin ei mitään reaktiota, vasta viime tipassa paniikkijarrutus ja sitten jäädään ihmettelemään miksi toi seisoo keskellä tietä. Laittakaa nyt ne omat valot päälle siellä pääkopassa älkääkä syyllistäkö niitä keltaliivisiä, oli ne sitten virallisia heilureita tai tilanteen pakosta olevia liikenteen ohjaajia. Pudottakaa vauhtia ja arvioikaa tilanne, ei siellä turhaan olla huitomassa.
Kyseinen episodi herätti jälleen esille ennakoimisen ja hereillä olemisen kun ollaan ratin tai tangon takana.
Kylätason kurapyöräilijä.
Minun mielestäni tieliikennelaki ei anna liikenneohjaajalle oikeutta antaa merkkejä liikkuvasta autosta. Laki määrää ohjaajan vaatetuksesta, mitä sillä on merkitystä vaikka olisi autossa munasillaan (tmv) huitomassa, ja laki sivuaa erikseen liikennevalvojan autosta antamia merkkejä. Ohjaaja ei ole valvoja. Ohjaajan autosta antamia merkkejä ei sivuta.
Siitä laki on selkeä, että liikenne pitää pysäyttää tietyllä merkillä, joka on C1 ajoneuvolla ajo kielletty, eli tuttu keltainen ympyrä punaisella reunalla varustettuna.
Minusta vaikuttaa siltä, että liikenteenohjauksessa on oiottu.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tuli ensimmäisenä mieleen, että olikohan joku turisti, eikä vaan ole ymmärtänyt mitä se etuauto huitoo.
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Alkoi kutkuttamaan joten kaivoin asiaa lisää.
YLE:n silminnäkijäkertomuksen mukaan merkkiä näytettiin autosta - käännösversiosta puuttuu yksityiskohdat:
Bakom dem körde också en motorcykel och en cykel mot specialtransporten. De varnades med ett märke av säkerhetsbilen.
Jotakuinkin "Heidän [jalankulkijoiden] takana ajoi myös moottoripyörä ja polkupyörä kohti erikoiskuljetusta. Heitä varoitettiin turvallisuusajoneuvon antamalla merkillä."
https://svenska.yle.fi/a/7-10038170
Eli merkki annettiin ajoneuvosta. Juttelin erään tieliikenteeseen erikoistuneen lakimiehen kanssa aiheesta, ja hänen näkemyksensä mukaan vähintäänkin harmaalla alueella ollaan kun autosta annetaan merkkejä, ja liikenteenohjaajan pysähtymismerkki ajoneuvoille pitäisi antaa jalan olevan henkilön toimesta.
Joka tapauksessa, huitominen ei merkitse mitään, vaan liikenneohjaajan on käytettävä tikkaria liikenteen pysäyttämiseen. Käsimerkit liikenteenohjaukseen ovat poliisille.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Käsi pystyyn kuka haluaa että ne erikoiskuljetukset liikkuu tuolla tiellä kävelyvauhtia.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Ainakin tähän asti näkemäni erikoiskuljetuksen liikenteeohjaajat ovat nimenomaan huitoneet sillä tikkarilla.
Vaatetuspykälästä ei voi johtaa kieltoa hoitaa liikenteeohjausta ajoneuvosta käsin. Poliisin asustakin määrätty asetuksella, sekään ei tarkoita että poliisi ei saisi hoitaa tehtäviään autosta niin ettei asu näy kokonaisuudessaan. Tai voit ehkä vaan olla noudattamatta poliisin pysäytymerkkejä tuolla perustelulla, tule sitten kertomaan miten kävi.
Rohkeita suomalaisia näköjään motoristit, täysillä tultapäin oli edessä mitä vain
Yleensä noi ei ole niin leveitä, etteikö siitä prätkällä mahtuisi ohi. Usein mahtuisi autollakin, jos ajaa pientareen viertä. Olisko sitten ollut vähän tavallista leveämpi, mutta kyllä silloin varmaan olis pitänyt johtoautonkin olla jo kokonaan toisella kaistalla...
Ei ole itsellekään selvää, ovatko nuo leveiden kuljetusten viuhtomiset kuinka pakottavia. Yleensä pistän johtoauton jälkeen vilkun oikealle ja alan jarruttelemaan hiljalleen, kunnes oikeasti selviää, mitä sieltä on tulossa vastaan. Jos bussipysäkki tulee vastaan ennen kuljetusta, menen sinne ja muuten vaan pistän pientareelle parkkiin, kunnes kolonna on mennyt ohi. Tälleen näyttäis suurin osa muistakin kuskeista toimivan. Prätkällä hidastaisin, mutta en välttämättä pysähtyisi, jos tilaa jää...
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Vastuu kuljetuksen turvallisuudesta on kuljetuksen järjestävällä taholla. Mutta eihän johtoauto / etuauto / EKL-auto saa ajaa vastaantulijoiden kaistalla, vaan liikennesääntöjä on heidänkin noudatettava. Nk. EKL-auton varusteisiin pitää kuulua vähintään neljä liikenteenohjauskartiota. Voisin kuvitella, että näitä kartioita olisi tarkoitus käyttää silloin, kun liikennettä pitää ohjata erikoiskuljetuksen takia.
Tieliikennelaki kyllä velvoittaa noudattamaan liikenteenohjaajan merkkiä, mutta liikenteenohjaaja saa antaa merkkejä vain "ajoneuvolla ajo kielletty"-lätkää käyttäen.
8 §
Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä.
Hallituksen esitys tukee tätä näkemystä:
"Liikenteenohjaajalla ei olisi toimivaltaa antaa tienkäyttäjälle käskyjä tai kieltoja, vaan toimivalta rajoittuisi pysäytysmerkin C 1 käyttöön. "
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ha..._180+2017.aspx
Näin ollen jos erikoiskuljetus kulkee sellaisesta kohdasta, jossa muun liikenteen kulkeminen pitää estää liikenneturvallisuuden vuoksi, niin loogista kai olisi ohjaajan tulla ulos autosta ja ajokieltotikkari esiin, kartiot lisäksi kehiin jos ne ohjaamista auttavat.
Ohjata saa vaikka huitomalla ja kertomalla asioita (esim pysäköintialueilla usein nähty), mutta oikeudellisesti ne eivät velvoita ja kun turvallinen kuljetus pitää hoitaa liikennesääntöjen mukaisesti niin tikkari lienee ainoa pätevä vaihtoehto. Se nyt sitten jää auki voiko tuon tosiaan sivuikkunasta tempaista esille. En ole ikinä esimerkiksi asfalttityömailla nähnyt kenenkään autosta tikkaria heiluttavan, vaan aina on tyyppi seisomassa tiellä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kai tuo pyöräilijä olisi huomannut vähän ennen osumaa väistää rekkaa...
Miksi rekan pitää ajaa ojaan, rekan kuski selittelee omia mokiaan.
EK
tien penkka petti oli eka uutinen aiheesta ei mainittu mitään moottoripyörästä. Ehkei sitä ollutkaan vaan pitää saaada maksaja haverille
Kenellä on vastuu tuollaisen erikoiskuljetuksen liikenteenohjauksesta? Kuljetuksen tilaajalla vai kuljetusyrityksellä? Ei siihen riitä mikään auton ikkunasta huitominen vaan tiellä pitää olla keltaliivit päällä henkilö, joka tikkarilla näyttää, muulle liikenteelle, että tästä ei menä. Vaikuttaa siltä, että liikenteenohjauksessa on hutiloitu.
Asiasta mitään tietämättömänä ihmettelen, eikö nyt tuollaissa erikoiskujetusautoissa ole tuulilasikameraa? Vaiko oli muttei kerrota? Vai onko ne vaan kotipoliisien leluja, joista lähetellään iltapuluihin törkeät tilannevideot?
X-ADV 750 , CRF 300L
Sen verran oikoa laukalle lähteneitä ajatuksia. Liikenteenohjaaja ja erikoiskuljetusten liikenteenohjaaja ovat eri koulutuksen omaavia. Ja kun joku epäili kuinka määrääviä ekl-autosta näytettävät ohjeet ovat niin niitä ei ohita edes poliisi rikkomatta lakia. Ajoneuvojen määrä ennen kuljetusta kertoo kuljetuksen koosta. Jos kaksi vilkkuautoa tulee niin alkaisin suosiolla katsomaan paikkaa mihin pysähtyy tai ainakin hiljentää ja niin reunaan kuin vain pääsee. Etuautojen katolla myös kyltissä osviittaa kun lukee leveä, pitkä, korkea.
Näistä voi lukea traficomin sivuilta. Hankittaessa lupa erikoiskuljetukselle ja määrättyä reittiä kulkiessa voidaan sulkea vaikka moottoritie ja ajaa vastaantulevien puolta ja näin joudutaan usein matalien siltojen vuoksi tekemään.
lentorahtina moiset tuulimyllytja onhan siinä jo potkuri valmiina ja moottori .Tiet tuntuu olevan kaiken mailman tukkirekkojen lastauspaikkana ja hakettajien mitä vittua sitä saattaa mutkan takaa eteen
ilmestyä
ihme nillitystä, onko unohtunut "nopeus on sovitettava niin, että ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella" (vai mikä se oikea sanamuoto olikaan..)