https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset...b-20bf5fb8c5af
täysin hölmöä ajaa motoristilla vakio nopeudella tilanteeseen. minä olisin jo kovasti jarrua käyttänyt ja vetänyt oikealle sivuun. sitte perään kääntynyt ja puhutttanut kuskia hetken aikaa
R1250RT -23
R1250RT -20
R1200RT -14
r1200rt -12
1200 bandit
650 aprilia pegaso
yamaha rd 350
yamaha rd 125
Näytti olevan sen verran omissa maailmoissaan, että eihän se edes huomannu tota autoo kuin sekunti ennen kohtaamista. Sen jälkeen varovainen nythähdys vartalosta, mutta ei mitään käytännön vaikutusta kulkusuuntaan, joten katse varmaan oli liimantunu siihen vastaantulijaan. Onneks vastaantulija onnistu paikkaamaan havainnointivirheensä väistämällä oman kaistan suuntaan, että ei kolahtanu niin ei kynttilöitä tartte sytytellä.
Superbike #7
Upeaa jälkiviisastelua ja voimafantasiointia.
Suzuki Hayabusa 1300 -08
Honda Hornet 900 -05
KTM Super Duke 990 -07
Triumph Street Triple 675 R -09
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
tarkoitukseni oli herättää meitä kaikkia motoristeja. eli tien päällä ei kannata antaa ajatuksen herpaantua saatika fiilistellä hyviä biisejä nappikuulokkeista. nuo tilanteet tulevat sekunneissa eteen. kokoajan pitää olla valppaana koska aina sattuu ja lujaa kun auton kanssa pusua ottaa.
turvallisia kilometrejä kaikille ja ollaan itse valppaana liikenteessä
R1250RT -23
R1250RT -20
R1200RT -14
r1200rt -12
1200 bandit
650 aprilia pegaso
yamaha rd 350
yamaha rd 125
https://yle.fi/a/74-20038277
Mopomies nukkui, eikä autoilijakaan saanut paikattua, yrityksestä huolimatta.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Minusta uusissa pyörissä tärkeimpiä ominaisuuksia on matkapuhelimen liittäminen pyörän järjestelmään ja kuulokkeisiin.
Pystyy paljon paremmin pyörän ohjaimia käyttäen valitsemaan lempimusiikkia, äänikirjan, podcastin, puhelun tai työsähköpostin kuuntelemisen. Lisäksi navigointiohjeet tulee kuulokkeisiin, niin ei tarvitse ruuhkaisen pietarin keskustassa keskeyttää äänikirjan kuuntelua. Tarvittaessa voi soittaa kaverille ja kysellä miten on kesämökin kattoremppa edennyt.
Et selvästikään ole päässyt kokeilemaan mikä onni ja autuus tuosta BT-helvetistä tuleeMinusta uusissa pyörissä tärkeimpiä ominaisuuksia on matkapuhelimen liittäminen pyörän järjestelmään ja kuulokkeisiin.![]()
-- Brake later and open the gas earlier --
Jos video olis omasta kamerasta niin en olis kehdannu julkaista.
Olen sen verran epäluuloinen luonne että jos vastaan tulee jono tai rekka, niin oletan että joku sieltä puikkaa ohi kuitenkin, joten reunaviivalle siirryn vähästäkin ärsykkeestä. Hidastaminenkaan ei niin haittaa, koska sittenhän pääsee taas kiihdyttämään, joka on mukavaa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Loputtomiin ei asioita voi vatvoa, eihän siinä sitten lopulta uskalla tehdä mitään vaan nököttää kotona.
Ja olen myös sitä mieltä että 100% tarkkaavaisuustason ylläpito koko sanotaan vaikka parin sadan kilsan päiväreissuun ajan vaan ei ole realismia. Kun saisi pidettyä "riittävän" tason.
Semmonen hyöty näistä videoista yms. on että syntyy tietoisuus siitä mahdollisuudesta että autojonosta pomppaa eteen ohittelija. Olipa syynä sitten kusipäisyys "mopoilijalla on kyllä tilaa väistää" tai aito havainnointivirhe. Jos tietoisuuden lisäksi vielä treenailee väistojä niin omataan jo paljon paremmat edellytykset selvitä yllättävistä tilanteista.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Kuten TIJ jo tuossa edellä totesikin.
Mikään tutkimus/ihmisen käyttäytymiseen perehtynyt asiantuntija ei tue ajatusta, että ihmisen keskittyminen kestäisi kovinkaan montaa minuuttia samassa asiassa. Tämän voi jokainen todeta, vaikkapa oman mielen harjoitteilla joilla tuota kykyä keskittyä voi parantaa. Ja juurikin päästä viimeistään sitä kautta riittävään keskittymiseen... ei 100 % ikinä.
Tämän päälle ennakoiva ajo niin henkivakuutusta on sen verran mitä sitä tien päällä voi saavuttaa.
Tuo videon motoristi ei kylläkään paljoa liikennettä huomioinut/ aika "kahvilla" näyttää olevan
Kovin on rakeinen video mutta eikös tuo ohitettava ja ohittaja ilmesty "kuopasta" -> melko äkkinäisesti näin kuvaajan kannalta.
Toki - ei siinä pitäisi olla mitään uutta.
Toki 2: ei se ohittajakaan varmaan nähnyt mopotia sieltä kuopan pohjalta - jolloin ei kyllä pitäisi ohittamaankaan lähteä kun näkemä on huonompi kuin miltä näyttää - missä ei pitäsi myöskään olla mitään uutta.
Ajelin joo justiin pohjoisista autolla etelän suuntaan ja manailin kun sekalaisia turva-autoja ei aina pystynyt ohittamaan heti kun ei vaan nähnyt kuinka syvä se tiessä oleva kuoppa on. Osaan olisi mahtunut rekka, toisiin ei edes henkilöautoa, mutta tietä tuntematta ei todellakaan tullut otettua riskiä.
Ja mullakin on auton nokassa renkula. Siinä tosin lukee keskellä "Nissan"![]()
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Jos alla on saksalaista premiumia niin on aivan varma, että keltainen lehdistö + Hesari muistaa kertoa sen artikkelissa. Jos törttöilevän kuskin auto on esim. Toyota, Opel tai Dacia niin automerkkiä ei tarvitse mainita.Niin kuin tuolla auton merkillä olis jokin merkitys...
Mitä tulee keskittymiseen niin ainakin minun on ihan täysin mahdotonta pitää yllä 100% tasoa pitkiä aikoja. Jopa ratapäivillä huomaa sen, että ajosetin lopuilla keskittyminen toisinaan pääsee herpaantumaan vaikkei setti kestä, kuin 20min.
-- Brake later and open the gas earlier --
Corollakuskeillehan kaikki tulee aina silmille. Mutta sitäpä se on kun kaikki "järki" menee jo siihen auton valintaan.
Supermoto
kun nykysomettavien autoilijoiden havainnointi kyky on korkeintaan 15% a. ajasta. siksi pitää olla teslat tms auto joka pitää kaistan ja jarruttelee ja ppiippailee jos jotain tapahtuu.
mulla on autoja lähtenyt tollai vastaantulija ohittamaan vaikka on nähnyt mut, pientareen kautta joutunut väistämään. ei mulla edes syke noussut siitä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
näin toimin itsekkin. 2 kertaa lähtenyt vastaantuleva ohittamaan ja joutunut jarrutttamaan kunnolla sekä vetämään reunaan. kummallakin kerralla kerennyt sen verran havannoida että kyseeessä ei ollut tahallisuus.
jos nuihin tilanteisiin olisi ajanut ns "aivot narikassa" niin varmasti olisi ollut lehdistöllä uutisoitavaa
tämän takia kieltäydyin hankkimasta nuorisolle kuulokkeita kypärää kun olivat toivelistalla.
tuossa vielä linkkiä kevään reissuun
https://www.youtube.com/playlist?lis...nhsY_lcSy1dd4n
Viimeksi muokannut: mh jkl; 26.06.2023 klo 21:24.
R1250RT -23
R1250RT -20
R1200RT -14
r1200rt -12
1200 bandit
650 aprilia pegaso
yamaha rd 350
yamaha rd 125
Kannattaa muistaa että noita videoita katsellessa tietää jo ennalta että jotain tulee tapahtumaan. Esimerkiksi tässä kauan sitten julkaisemassani videossa https://www.youtube.com/watch?v=bZHlkYuyXD8 ei näy se että näin kyllä jo kaukaa että joku lähtee ohitse ja ajattelin että mikäpäs siinä, ehtii kyllä ja menin reunaan antaakseni ohittajalle vähän turvamarginaalia. En voinut edes kuvitella että se ohittaa juoksuvauhdilla raksaa. Kun huomasin todellisen tilanteen, en oikein voinut enää jarrutellakaan kun oikean puolen renkaat olivat hiekkaisella/roskaisella asfaltilla ja piti millintarkasti tähdätä tuohon väliin.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Videollahan näkyy että autoilija lähtee väärässä paikassa ohittamaan ja moottoripyöräilijällä aikaa reagoida vaivaiset 4 sekuntia. Moottoripyöräilijöiden keski-iän huomioiden tämähän oli vallan sukkela kaveri![]()
Z 900
Durty Nelly's Boys
Itse tilanteeseen en ota kantaa, mutta ne jotka väittävät musiikin kuuntelun jotenkin vaarantavan ajamista eivät selvästikään ole lajia kokeilleet...tai sitten mulla on aina ollut todella huonot kamatAika turha siellä on mitään hifi-tidalia pyörittää kypäräkaiuttimista tulpat korvissa (vaikka tulpat parantavatkin musiikin kuuluvuutta). Tutut kappaleet menee kun aivot "hoitavat" puuttuvat taajuudet, mutta turha siinä on uusia suosikkeja etsiä
Sanoisin että yhtä vaarallista kuin musiikin kuuntelu autoillessaTaustamusiikkia siis.
Sarkasmitutka piippasi täälläkinItse olen pitänyt koko touhun ylimääräisistä häiriöistä vapaana. Jos haluan kuunnella ajon aikana musiikkia, lähden autolla. Tuo s**ta*an älymaailma ja jatkuvat ääniärsykkeet / piipitykset kun tunkee kohta pe*s'reikäänkin niin edes yksi linnake pidetään siitä vapaana ja se on moottoripyöräily.
________________
En tyrkytä kenellekään omaa ajatusmallia, mutta jos joku haluaisi kuitenkin sitä musiikkia kuunnella niin pelkästään tuon takia ei kannata dissata. Itse pistän luurista äänet pois (suurin osa ilmoitusäänistä on muutenkin pois päältä). Mitään piippauksia tms ei tule läpi. Tietysti se huono puoli on, että jos joku soittaa niin musiikki katkeaa hetkeksi muttei se juurikaan haittaa ja aina voi pistää myös puhelut pois jos haluaa.
Mikit olen aina jättänyt pois päältä. Ei tule sitten edes kiusausta vastata puhelimeen.