Pitäisi päästä ajelemaan pyörällä, mutta kun ei toimi kunnolla niin ajonautinnosta jää puolet pois. Oireilee seuraavasti: Polttoaineen kulutus on noussut, kiihdyttäessä hieman takkuaa, kun kone kuumenee niin tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi ja pahinta on kun kuuman koneen sammuttaa niin ei lähde enää käyntiin. Kylmänä kyllä toimii hienosti. Akku on kunnossa ja laturikin toimii. Voisikohan vika olla sytytys puolissa. Mittailin ensiö puolen vastukset ja näyttivät olevan kunnossa toisio puolella kaksi puolaa näytti 0 ohmia. Antaa kuitenkin tulpille kipinää. En kauheasti ymmärrä noista sähkö hommista. Pitäisikö vaan suosiolla tilata uudet puolat vai voisiko vikaa olla vielä jossain muuallakin?
Jani Kokkinen
Moni oireista viittaisi liian rikkaaseen seokseen.
Voi johtua tukossa olevasta ilmanputsarista tai sitten polttoainepuolen ongelmasta.
Veikkaan kaasarien tai ruiskun synkkausta ja venttiilien säätöä.
Jaa...
Puolien mittaus yleismittarilla ei anna kovin luotettavaa tulosta koska resistanssi on niin pieni. Katkos kyllä paljastuu. Pienten resistanssien mittaamiseen tarvittaisiin nelijohtomittari, siinä toisella parilla syötetään mittausvirta ja toisella mitataan jännite. Arvelen että ensimmäisenä ei kannattaisi alkaa (kalliiden) osien vaihtoon vaan tutkia noita edellä mainittuja asioita ensin. Ilmanputsari nyt ensimmäisenä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kuumanan käynnistymättömyys on kokolailla klassinen liian pienten venttiilinvälysten ongelma. Ei kyllä välttämättä istu muihin oireisiin.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Ruisku vai kaasaripeli? Vuosimalli?
Onko tossa vehkeessä mitään antureita jotka antaessaan väärää arvoa saa seoksen menemään liian rikkaalle?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kokemus osoittaa toista. Ei ole yksi eikä kaksi pyörää, joista kuumakäynnistysongelma on korjattu kantavat venttiilit säätämällä. Homman juju on se, että erityisesti pakoventtiilit lämpenevät huomattavasti enemmän mitä alumiinikansi. Kansihan on jäähdytetty, venttiilit ei.Alumiinikansi lämpölaajenee 2x sen mitä teräsvena jolloin moottorin lämpöjen noustessa venttiilivälys kasvaa. Jossain patarautakansilla olevissa museovehkeissä sitten tietenkään ei...
-- Brake later and open the gas earlier --
Kyllä, näin juu varsinkin silloin kun kone käy ja on kovassa kuormassa. Ja siis vain pakoventtiilin osalta. Imuvenat sitten jäähtyy käydessäkin varsin tehokkaasti ilma-bensa seoksella.
Mutta siinä käynnistystilanteessa peli varmaan on jo pienen hetken seissyt ja lämpötilaerot on isommalti tasaantuneet. Vaikka siis lämmin / kuuma kone onkin.
Ja käytännnössä ne kantavat pakoventtiilit tuppaa palamaan nopeasti, kantavat imut sitten kestää paremmin ton välyksen kasvun (ja bensajäähdytyksen) ansiosta.
Ja oireilevat just niin että keväällä / syksyllä ulkona / kylmässä ollut peli ei käynnisty vaikka startilla pyörii hyvin mutta sitten lämpimään tuotuna käynnistyy heti.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Entäs puolipuristuksen toimivuus, jos tuossa pyörässä sellainen on?
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
No kyllä tuossa taisi jossain olla maininta, että kylmänä toimii hyvin. Siksi aloinkin miettimään, että onko lautaus mitattu? Oli maininta, että akku on ok, mutta onko se mitattu? Lähinnä tuli mieleen, että jos akku veteleekin viimeisiään eli jaksaa vielä kylmänä pyöräyttää, mutta ei ota ajaessa enää kunnolla virtaa vastaan, niin ei sitten jaksa enää muutaman kympin jälkeen lähteä käyntiin. Tämä oli ajatus.
Jaa...
Mä taas hain sitä, että vaikka akku olisi ehjä ja pyörä starttaisi kylmänä ihan ok, niin esimerkiksi viallinen starttimoottori voi kieltäytyä kuumana pyörittämästä konetta. Samoin joku sopivasti hapettunut maakaapelin liitos tms voisi kuumeta ajon aikana niin, että se ei enää läpäise starttaamiseen tarvittavaa virtaa ennen kuin jäähdyttyään.
Lisäksi halusin tarkertua siihen, että joskus käytiin pitkä keskustelu kun ”pyörä ei starttaa”, ja lopulta paljastui, että pyörä starttaa (=pyörittää moottoria) erittäinkin hyvin, mutta ei vaan käynnisty. Ne kun ovat kaksi täysin eri asiaa.
Niin, termeillä on merkitystä.
Starttaa, mutta ei kännisty.
Ei kännisty.
Miten noihin lähdet...?