Moro. Olisiko jollain reittivinkkiä kahden yön reissulle? Ideana lähteä joku perjantai iltapäivä Vantaalta ja ajaa Keski-Suomi/Itä-Suomi alueella. Yöpymiset riippumatossa. Päivässä ajoa 250km-500km riippuen fiiliksestä.
Asfalttia? Soraa? Metsäpolkuja?
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Juankoskelta Nilsiän suuntaan on mahtava mutkapätkä, jota olen -valitettavasti- joutunut talvisaikaan sahaamaan henkilöautolla.
Kurviger kertoo varsin hyviä ehdotelmia
https://play.google.com/store/search?q=kurviger&c=apps
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Olin tuolla suunnalla liikkeellä autolla muutama vuosi sitten, enkä voinut kuin ihmetellä paikallisen tiemestarin ajatuksia kesäisestä hiekkatienpidosta.
0-32 mursketta oli levitetty kymmeniä kilometrejä muutoin kivikovan ja tasaisen hiekkatien pintaan sen verran, että auton pohjassa kävi kauhea pauke jo 30 nopeudessa ( rajoitus 80 ) ja renkaat rullailivat minne sattuu 32:n murskekalikoiden päällä.
Ja ohuen murskekerroksen alla oli siis kivikova ja pääosin tasainen hiekkatie.
Perinteisesti hiekkatiet ovat olleet tuolla suunnalla ihan ok kunnossa, jopa erittäin hyvässä, mutta jokin aivopieru oli käynyt tienpitäjien suunnalla.
Toivottavasti tilanne ei ole enää samanlainen.
Itsellä olisi tarkoitus ajaa tie 870 Kajaanista Rautavaaralle, Tie 5284 Valtimolta Kuhmoon ja sitten skutsin läpi tieltä 524 tielle 75 Matovaaran kohdalta, kunhan uusi staattori nyt tulisi postissa.
Tuo tie 524 Lieksasta Kuhmoon on sellainen yksi klassikko, jota voi suositella aina. Koillis-Savossa jos on niin voi hurauttaa vaikka Kaavilta Kortteisen kautta Juukaan tai Polvijärvelle. Kuhmosta itään on hyvää settiä kun kurvailee tietä 9121 pitkin Vetkontielle, ja siitä Saunajärven kautta tielle 524. Saunajärvellä on hyväkuntoisia korsuja ja juoksuhautoja jos haluaa nähdä. Tieltä 524 kannattaa käydä patikoimassa Kieverrysjärvien lenkki jos on aikaa.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
*kele kun pädillä ei onnaa kartan tekeminen…
Vantaalta vanhaa tietä kohti Haminaa, jossa eka museotie.
Sitten hiljaisen raja-aseman kautta koukkaus ja kohti lappeen rantaa. Jos tahtoo uuden mutkapätkäsulan kypärään, niin koukkaus tien 390 (Vainikkala) kautta. Sieltä suattas piästä pikitietä pitkin (3952) Imatran eteläpuolelle.
Sitten on seuraava museotie, joka on paljon parempi kuin Haminan museotie (vähemmän liikennettä ja välillä 80km/h rajoituksia).
Vähän ennen Parikkalaa oikealle tie 4011.
Sivu kutostietä ja Kesälahen jäläkeen vasemmalle tie 4800. Voi ajaa Savonlinnaan myös Punkaharjun kautta.
Sitten Kerimäen jälkeen Savonlinnaan ja Sulkava-Puumala-Ristiina-Mäntyharju-Jaala-Kausala-Artjärvi-Vantaa
Mikähän on nytten kunto tiellä 479 Punkaharjulta Purujärvelle? Ovatkohan ehtineet jo uudistaa tien?
Tarkoitus olisi vaimon kanssa lähteä ajelemaan heinäkuun aikana tuolle suunnalle ja koukata tuokin tien pätkä, jos on kunnossa. Vaimo ei halua ajaa kivimurskapintaisia tietyöpätkiä sitten millään...
Olen yrittänyt tihrustella tietyötilanteita Liikennetilanne ynnä Suomen väylät kartoilta. Jälkimmäisessä näkee hankkeet, mutta ei sitä, ovatko työt käynnissä ja millä välillä, ensimmäisestä näkee (jos näkee) käynnissä olevat työt, mutta en tiedä kuinka luotettavaa tietoa siellä annetaan (Ainakin Hollolassa oli työnalla tienpätkä, mikä ei ko kartasta selvinnyt).
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Viime kesänä ajoin Kajaanista Rautavaaralle tietä 870. Aika pitkän matkan sai ajella sellaisesta hitosti pöllyävää pehmeää soratietä vaikka navin mukaan pysyttiin asfalttiteillä. Joku toinen voisi nauttia, mutta mua lähinnä hirvitti kun tuntui siltä että takarengas oli koko ajan vähän ”sladissa”.
exZZR600 ex bmw-f650. exBMW R850R. BMW 1200CL
Joo niin se taitaa olla osittain soraa nykyään. Katupyörällä soralla ajo ei muuten haittaa kun että pyörä menee likaiseksi. Se pöly on joka paikassa ja tarttuu öljyisiin pintoihin. Asuttiin kasarin lopussa pari vuotta aivan korvessa, totuin ajamaan soralla. Itseä jännittää se reitti Matovaaran kohdalta läpi tieltä 524 tielle 75. Se saattaa olla osittain ainakin metsätie. No sitten sen näkee jos se staattori nyt tulee.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Tie 3952 on osittain soratietä, oisko välissä 20km soratietä. Koko pätkä on n. 50km
Mie ajoin sen tien viikko sitten kyykkypyörällä ja ohitin kaksi perä edellä vastaan tulevaa autoa ja vettäkin satoi... Joten tie on ihan ajettavassa kunnossa.
Mutta se on ainoa oikotie, tai muuten pitää ajaa Mikkelin kautta, jos pelkkää asfalttia haluaa.
Edit:
Tässähän on sekoiltu ihan kunnolla.
Tie 3952 menee Imatralla ja mie höperehdin tietä 4323
Siis tuo miun höperötuotos pätee tiehen 4323 Puumala-Ristiina välille, eikä sinne Imatran suuntaan![]()
Viimeksi muokannut: lario; 04.07.2023 klo 19:37.
Suunniteltiin menevän 390 Lappeenrantaan ja sieltä Imatraa kohti 3821-4071-Ilottulantie-Haukilahdentie-3933-Rantatie-Aholantie-3952 loppu pätkä Imatralle. Eli juu ei kokonaan kierretä, mutta tuon pitäisi kai olla asfalttia koko pätkä. Eipä tuo sora itseäni niin haittaisi, mutta kaverit ei ainakaan halua soralle.
Puumala-Ristiina välin vois ajella 4323 kylläkin soratietä pitkin, kääntyy siitä Pistohiekan jälkeen Hurissalosta vasempaan. Olen ajeluttanut siitä kautta sorateitä karttavia tuttuja.
Tehdään vielä lisäys. Puumalasta toki pääsee myös rengastien lautallakin Hurissaloon tai simaan yli
Viimeksi muokannut: Joojoo; 04.07.2023 klo 18:19.