Talviunien jälkeen näyttää Pemari jostain alkaneen haukata reiluja määriä virtaa ajaessa/virrat päällä. Yhden akun imaisi jo tyhjäksi. Luulin että akku vaan kuoli vanhuuttaan. Mutta uudellakin akulla näyttää, kun virrat nappaa päälle, niin jokin kuluttaa virtaa reippaasti. Kun akku alkaa tyhjentyä vauhdilla. CTEK:in ledi-tökkelistä huomaa kun hetkessä värit vaihtuvat... Mistään ei savu (onneksi) nouse eikä sulakkeitakaan pala.
Onko osunut omalle kohdalle vastaavaa? Mistä kannattas ekaksi alkaa mittilöimään?
Olin miten oli, mutta näin on!
BMW K1200GT -07
Kawa ZX-10 -88 (ei liiku omin voimin)
Honda CBX 750 -84
BMW K1 -90
Kawa GPZ 900 -85 (vaihteisto prakaa)
Kawa KZ 1300 -79
Suitsa GSXR 1100 -97
Ternos. Jos ois mun mopo niin....
Akusta plus johdin irti. Virrat päälle prätkään ja sitte amppeerimittarilla mittaa plus-navan ja johdon väliltä paljonko virrankulutus on lepotilassa. Jos virtaa kuluu nii sulake kerrallansa pois niin eiköhän se kulutuspaikka sillä löydy?
-I-
Eipä taida ladata tai mittaa nyt lataus kuitenkin ensin.
Noita virtoja kannattaa mitata sieltä akun miinusnavan puolelta, ei tule niin herkästi oikaria
Sulakkeita irroittelemalla ei taida onnistua, kun ei tuossa sulakeboksia ymmärtääkseni ole.
Sama systeemi kuin F800:ssa, canbussilla tehty kampe, sillä hoidetaan virrat ja oikkarit.
F800S:sta metsästin varttosen sulakeboksia, piti manuskasta tarkistaa, ei ole. Ainoa sulake siinä on usb-laturille itse laittamani.
Veikkaisin myös, että vekotin ei lataa, siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Pitäis käynnissä ollessa olla akulta mitattuna pienillä kierroksilla minimissään 13,5V ja isommilla jotain 14,5-14,8V.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Täältä toinen ääni tuolle. Tuossa taitaa olla boschin laturi, sama jota käytetään autoissa. Elikäs lataussäädinpaketti on laturin persauksessa. Autossa lähes samat oireet aiheutti laturin sisäisen kaapelin nojaaminen runkoon ja vuotovirtaa syntyi siitä.
Tuosta mittauksesta. Kannattaa tosiaan mitata jännitteitä ihan turvallisuuden kannalta. Virran mittauksessa käräyttää mittarin helposti, kun useimmat kestävät vaan 10A.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
K1 taitaapi olla noita vanhempia pitkittäismoottorisia rivikoneita. Jos näin nii niissä on ihan auton laturi. Katso nyt ensin toimiiko latauksen merkkivalo oikein, palaa virta päällä ja sammuu käydessä, jospa vain lamppu olisi rikki niin silloin ei lataa
Jaa katos ehdit kans
Juu, on tosiaan pitkittäin makaava rivinelonen. Vuosimallia 1990, ajettu n 91tkm. Jäipä laittamatta, että mittailin jo uuden akun asentelun jälkeen tota latausta ja mielestäni jännite oli aika matala, vain hiukan yli 13V oisko ollut 13.3V. Kun reippaasti antoi rinkiä niin lähempänä 14V. Tosin akku oli tossa kohtaa uusi ja täysi. Samalla tuli tarkistettua toi latauksenvalo ja sekin toimii oikein. Clymerin kmokirja antaa latausjännitteeksi suuripiirteisesti 13-14V. Itseäkin epäilyttää kuitenkin toin jännitteensäädin. Johtuen juurikin siitä, että sulakkeita ei ole kärvähtänyt, tai ainakin kaikki sähkövermeet normisti toimivat. Sulakkeet löytyy tankin takaa lähimaastosta kun purkaa tavaraa tarpeeksi pois edestä, kätevää. Laturin on tosiaan saman näköinen kuin autojen 90-luvun perus Boschilaiset.
Pitää loman aikana tutkailla ajatuksen kanssa.
Onneksi on varapyörä ja sillä varapyörä... joku yleensä liikkuu omin voimin![]()
Olin miten oli, mutta näin on!
BMW K1200GT -07
Kawa ZX-10 -88 (ei liiku omin voimin)
Honda CBX 750 -84
BMW K1 -90
Kawa GPZ 900 -85 (vaihteisto prakaa)
Kawa KZ 1300 -79
Suitsa GSXR 1100 -97
Kyllä tuo 13.3V matalilla kierroksilla kesäkuumalla riittää pitämään akun täynnä. Originaali Boschin jännitteensäädin on todennäköisesti jopa lämpötilakompensoitu, eli antaa kuumalla matalamman jännitteen kuin nollakelillä, ettei akku suotta kiehu.
Pelkkään ctekin comfort indikaattorin punavaloon en paljoa luottaisi merkkinä mistään viasta tai ongelmasta. Ainakin omassa 2021 yamahassa se on punaisella jo muutaman päivän seisotuksella, ja taitaa muuttua punaiseksi täydelläkin akulla suunnilleen heti kun sytytysvirran kytkee.
Kyllä tuo lataus on ihan oikean lainen -90 luvun boschille. Niissä ei vielä silloin ollut lämpötilalle korjausta ja jännite oli kierroksilla 13,7- 14v. Jos latausvalo ei edes hehku käydessä niin silloin lataa normaalisti. Ainoaksi viaksi voisi jäädä akku tai akun johtojen hapettuma liitoksissa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Käytännössä se on vain latauspistoke, jossa on lepojännitteeseen perustuva liikennevaloindikaattori, että tarvitseeko akku latausta. Punavalon raja-arvoksi ilmoitetaan 12,4V, niin ei prätkässä kauaa tarvitse sytytysvirta olla päällä tai ajovalo palaa kone sammuksissa kun se näyttää punaista.
https://www.ctek.com/fi/akkulaturit-...ator-eyelet-m8
Tällasessa auton laturissa virtaa ei säädetä mitenkään vaan se säätyy jännitteen mukaan itsenäisesti laturin oman sisäisen ominaisuuden mukaisesti. Boschin laturit, autolaturit tämän ikäiset, ei lataa lainkaa tuolla 1000rpm paikkeella, 3000rpm riippuu laturin tehosta jo reilusti, siis laturin kierroksia.
Akun kenno on 2.23v ja näinollen 13,38v pitäisi riittää pitämää akun sut täynnä. Elikkä jos akulta mitataan noin 13,5-14v on virtaa riittävästi tarjolla laturilta
Noissa vauhtipyörälatureissa on täysin eri juttu niissä on nkestomangneetit lataus säätyy katkomalla jännitettä ja kun niitä mittailee jännite heittelee aika paljon.
Tämä on totta. Samaa mieltä että latauspuolella ei mitään vikaa. Täyteen varatun lyijyakun lepojännitehän on 12.6V, joten kaikki sen yli on latausta eikä varmasti tyhjennä akkua. Diodivikakin tyhjentäisi akkua heti kun kaapelit ovat kiinni.
Miten toi starttirele? Jos vajaalla akulla starttailtu, siinä voi olla kärjet palaneet kiinni. Tosin tällöin kyllä starttaa heti kun akkukaapelit ovat kiinni. Muistaakseni startille menevillä kaapeleilla ei ole sulakkeita(?), joten sen johdot akun ja releen väliltä voisi tarkistaa oikosulkujen varalta.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Hienoja pohdintoja ja johtolankoja!
Täydennän sen verran, että latausjännitteen mittasin valot päällä. Pemarissahan on nykymittapuun mukaan valtavan kokoinen akku. Nyt paikallaan 32Ah (AGM) tästä syystä hämmästyin, kun hetken oli virrat päällä, sivu jalka alhaalla, jolloi ei edes pensapumppu vielä pörähtänyt, valot päällä ja nopeasti toi CTEK-tökkelin punavalo alkoi vilkkua (<12.4V). Hämmästytti, toki lähti vielä napista hörisemään (ei onneksi lähde startti itekseen pyörimään).
B-teemasta hain jo sähköpiirienmittaus laitteen, jolla saa mitata 20A kuormia. Katotaan mitä selviää vai selviääkö mitään. Jahka ehdin asiaan paneutua.
Olin miten oli, mutta näin on!
BMW K1200GT -07
Kawa ZX-10 -88 (ei liiku omin voimin)
Honda CBX 750 -84
BMW K1 -90
Kawa GPZ 900 -85 (vaihteisto prakaa)
Kawa KZ 1300 -79
Suitsa GSXR 1100 -97
Oudolta tuntuu että jos ajaessa jokin imaisisi virtaa silloin tällöin niin paljon että jännite laskee eikä kunnossa oleva laturi jaksaisi tuottaa riittävästi. Laturista irronnee joku 400-500W, ainoa sähkölaite mikä ehjänä voi syödä enemmän on startti. Sähköflekti voisi viedä hatusta heittämällä 100W. Luulisi että vikakohde ilmaisisi itsensä savulla jossain vaiheessa. Tältä kannalta laturi voisi olla todennäköinen.
Tai sitten se on vanha tuttavamme hapettunut liitos akun maajohdossa, mahdollisesti siinä missä se liittyy runkoon. Voi se joskus olla kokonaankin hapertunut. Siitä voi tulla hyvin merkillisiä oireita.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tuota liitosta voi kokeilla ihan kädellä, tuntuuko lämpimältä. Jos näin niin siinä on vastusta. Voit myös helposti mitata yleismittarilla paljonko liitoksen yli on jännitettä (akun miinukselta runkoon, ei pitäisi olla juuri mitään, jos liitos on kunnossa). Huono kontakti voi myös olla johdon ja liittimen välissä - ei välttämättä liittimen ja rungon välissä. Varminta tietysti olisi sen enempää asiaa ihmettelemättä avata liitos ja puhdistaa kontaktipinnat.Tai sitten se on vanha tuttavamme hapettunut liitos akun maajohdossa, mahdollisesti siinä missä se liittyy runkoon. Voi se joskus olla kokonaankin hapertunut. Siitä voi tulla hyvin merkillisiä oireita
-- Brake later and open the gas earlier --
Selvisikö tämä koskaan?
Vastaavanlainen potilas olisi täällä.
Myös ABS vika löytyy.
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Palaan tähän kun on jokunen sata ajettua kilsaa takana. Ja keskusteluun osallistuneet ansaitsevat tietää miten tarina jatkuu.
Loppukesästä mittilöin virran kulutuksia. Tarkastin myös akunkenkien ja johtojen jännite-erot, ei ollut. Nappasin kaikki sulakkeet irti ja ajo-ajovalopolttimon (ei omaa sulaketta ja katkaisijan joku näköjänsä tinannut nippuun (prkl)). Tällöin virran kulutus oli virrat päällä vain jonku verta yli 2A. Eli ei paljon mitään. Kun kaikki sulakkeet tälläs paikoilleen ja valot päällä sekä pensapumppu pyöri niin taisi silloinkin haukata alle 8A. Ilman virtoja ei käytännössä kulutusta. Eipä tullut kirjoiteltua ylös tarkkojalukuja.
Oma johtopäätökseni on, että aikaisemman akun päivät tulivat vain luetuiksi ilman sen kummempaa mystiikkaa. En siis tehnyt mitään korjausliikkeitä ja olenkin sen jälkeen vain ajellut ilman ongelmia. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin, että korjaa niin kauan, että on jostain rikkiEli tosiaan niinkuin jotku (viisaat) tässä kohtaa oikein vinkkasivat ei kannata CTEKin vilkkuvaloista vetää turhan nopeita johtopäätöksiä. Vaikutta siltä että oikeessa olitte. Iso käsi
Toki varmaan jonkun huollon yhteydessä kurkkaan, joka tapauksessa laturin hiilet.
Olin miten oli, mutta näin on!
BMW K1200GT -07
Kawa ZX-10 -88 (ei liiku omin voimin)
Honda CBX 750 -84
BMW K1 -90
Kawa GPZ 900 -85 (vaihteisto prakaa)
Kawa KZ 1300 -79
Suitsa GSXR 1100 -97