Tässä tämä kesä moisella kapistuksella tullut ajeltua ja yksi asia vähän mietityttää.
Eli kaupungissa ajelu eli alle 40km/h on melkein tuskaa. Jotenkin nykivää ajaminen.
Mutta heti kun saa vauhtia niin ei ongelmaa. Riittää tyyliin +60km/h
Johtuuko fiilis vaan kokemattomuudesta paljon kiertäviin pyöriin että tuo on ominaisuus vai onko tuo moottorin/kardaanin ym. kokonaisuuden ominaisuus
Tietty entiset pyörät tärissy ja paukkunut kokoajan niin..
Pyörässä ilmeisesti jälleenmyyjän uutena asentama laser slipari ilman killeriä mut ei muita muutoksia. Sitä en tiedä onko ruiskulle tuon myötä mitään tehty..
Toinen juttu niin saako rengaspainevalvontaa disabloitua?
Välillä lukee datan ja välillä ei niin keltainen kolmio ärsyttää mittaristossa
Ai joo jos väliä niin 41tkm ajettu
Triumph Bonneville Bobber Black
jos ajat alle esim 3000rpm ni varmaan rytkyttää eihän tuo kone käy tuolla kierroksilla ees kunnolla tyhjäkäyntitiä. pistä fotrten suutintenpuhdistusaine tankkiin ja kokeile
pyörän pitää vetää nätisti "kone onku singeri" sano entinen ompelukonekauppias
R1250RT -23
R1250RT -20
R1200RT -14
r1200rt -12
1200 bandit
650 aprilia pegaso
yamaha rd 350
yamaha rd 125
Rengaspainevalvonnan saa kytkettyä pois mittaristosta vaikka MotoScanilla. Valvonta jatkaa työtään taustalla, muttei ilmoittele enää itsestään.
On se nykiminen noissa ihan tunnettua. Mitä uudempi niin sitä paremmin ne käy. Hänkin omaani "accelerator module"n, jolla se paranee jonkin verran. https://www.sol2.be/
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Itellä oli K1200GT -07. Eikös noissa aika lailla sama kone ole? Pyörällä pystyi hyvin moottorin puolesta ajamaan taajamien/kylien läpi vaikka vitosella/kutosella jos halusi. Toki se ei muuten ollut järkevää. Muistan tämän koska ihan ihmettelin miten Bemari on osannut tehdä niin japsimaisen moottorin, joka ei tärise ja rytkytä pienillä kierroksilla isolla vaihteella ajaessa. Ehkä ässän koneessa on eri softat, kun tehoakin on enemmän.
......
-07 vuosimalli on jo varmasti parempi kuin esim. -05, jollainen minulla oli. Lisäsin silti -08 vuosimalliinkin tuon Accelerator Modulen. K1200GTssä on eri nokka-akselit kuin K1200S ja olikohan 17 hp vähemmän potkua. Pieniä eroja toki. Jaksaa ne vetää hyvin hitaassakin vauhdissa, mutta myös nykii aika helposti. Toki riippuu mihin vertaa. Muistelen, että omistamillani 2-sylinterillä Ducateilla ketjut hakkas ja aika paha oli ajaa alle 4500 kierroksella. Niihin verrattuna Buimuri menee silkinpehmeästi. Fireblade Honda taas oli omasta mielestä paljon parempi tuon nykimisen suhteen kuin Bemari.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Joo, mullakin ole tollanen vm -05. Oli todella rauhaton vaikkapa omakotitaloalueella ajettaessa yhtä tai kahtakymppiä. Muuten kyllä väänsi alhaalta kun kaasua antoi. Elikäs kuuluu asiaan tossa vehkeessä.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Tästä vehkeestä selvisi uutta.
Alkoi norjan reissun jälkeen perän stefa vähän hikoilee niin vein huoltoon..
Sielläpä selvisi että tämä on aikoinaan tilattu Jenkkimallin perällä!
Selvisi koska Stefa eri kokoinen näissä. Onneksi korjaamo tarkasteli ennen purkamista mikä homma
Eli Pohjois saksaan myyty uutena eli ihan euromalli, mutta tilattu jenkkimallin perällä missä pitempi välitys.
Aina oppii uutta
Maanantaina pitää ajella keskisuomeen hoitaa takaisinkutsukampanjat eli takanapa ja polttoainepumppu BMW:n piikkiin.
Triumph Bonneville Bobber Black
Hitaassa vauhdissa käyttäny kytkintä/takajarrua apuna jos ei pelkällä kaasulla vedä tasasesti. Itsellä oli kardaanin ristikossa yksi neulalaakeri jumissa niin aiheutti enemmän nykimistä. Moottorijarrutuksessa selvää tärinää/jurinaa. Jakoketju pitäs varmaan myös vaihtaa 100t km kohdalla niin alavääntö paranee.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Yleensä noi Viritetyt Vehkeet nykii ja paukkuu, merkistä riippumatta.
Kannattaisiko huoltaa laitteet ja palata tehdasasetuksiin?
BMW:n ei pitäisi olla rykivä paskakasa, tai ainakaan mulla ei sellaista osunut 30 vuoden kokemuksella. Varsinkaan ei K-sarjassa. Bokserit sitten omilla ominaisuuksilla "luonteekkaampia".
Fireball
Hyvin on taas tuo vihreä propaganda uponnut. Kerro nyt, mikä tuossa on sitä viritettyä? Ja miten mikään "huoltaminen" sitä nykimistä poistaisi? Tuossahan on jäänyt kunnon optimoinnit tekemättä, kun tukkoinen hormi vaihdettu paremmin hengittävään. Terveisin 320d vakiona 5.9L/100km ja ohjelmalla jopa alle 5.0L/100km. En todellakaan palaa mihinkään tehdasasetuksiin.
Vaikuttaa siltä, että avaramman putken myötä ei ole säädetty ruiskua tuolle kombolle.
FLHTCUSE4
Johan sai topikki juttua aikaan..
Tämä nyt MINUN pyörän tilanne:
1. Kuskissa oli vika. Ajelin selkeesti liian isolla vaihteella koska aiemmat laitteet ollut hyvin erillaisia. Moottoreita mitkä ei kierrä mitään. Ajotyylin muutos paransi tilannetta paljon ja en nykyisin millään tavalla kiinnitä huomiota nykimisiin tms. kaupunkiajossa. Eli piti vaan opetella pyörän tavoille.
2. Myös tuo, että tuossa on normaali pitempi välitys tietenkin vaikuttaa kaupunkiajoon... Jännä juttu.
Triumph Bonneville Bobber Black
No ei se rykiminen voi välityksistä johtua. Ei BMW myy Ameriikan markkinoille rykiviä pelejä.
Jos on vaihdettu joku megahormi vakion tilalle, vaatii varmaan vähän muutakin huolto/säätö toimenpidettä, lastua tai karttaa, dynoa yms ?![]()
Fireball
Menee off-topiciksi, mutta oletko laskenut keskikulutuksen todellisten tankkausten perusteella? Oma Q7 kolmen litran dieselillä meni lastutuksen jälkeen parhaimmillaan myös litran-kaksi entistä pienemmällä, vaikka tehoa tuli 50 hp lisää. Miksikö? Koska virisofta nostaa ruiskutuspainetta, mutta auton mittaristo laskiessaan kulutusta ei sitä tiedä. Eli samassa ajassa menee enemmän löpöä koneeseen-> näennäisesti pienemmällä määrällä mennään, tosiasiassa tasaisessa ajossa menee tasan yhtä paljon kuin aiemminkin ja kiihdytyksissä entistä enemmän. Useimmat virisoftan tekijät eivät tätä tietenkään kerro, vaan markkinoivat pienempää kulutusta ja kasvanutta tehoa, mikä perustuu useimmiten yllä mainittuun auton mittariston antamaan lukemaan kulutuksen osalta.
- Rami
VTX1800, VFR1200F
Yleisellä tasolla puhuen, pienillä kierroksilla tapahtuva huono käynti on tyypillisesti liian laihan seoksen aiheuttamaa - ja laiha seos on saastemääräysten saavuttamiseksi jo tehtaalla ohjelmoitu. Yleensä Power Commander tai vastaava hoitaa ongelman pois.
Pienillä kierroksilla ja kaasunavauksilla moottorinohjaus tapahtuu MAP-anturin tiedon perusteella, jota ei pysty PowerCommanderilla korjaamaan.
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Oiskohan nykimisongelman juurisyy se, että ajetaan liian isolla vaihteella liian pienillä kierroksilla. Silloin välityksen harventaminen vain pahentaa ongelmaa pienissä nopeuksissa.No ei se rykiminen voi välityksistä johtua. Ei BMW myy Ameriikan markkinoille rykiviä pelejä.
Jos on vaihdettu joku megahormi vakion tilalle, vaatii varmaan vähän muutakin huolto/säätö toimenpidettä, lastua tai karttaa, dynoa yms ?
-- Brake later and open the gas earlier --
Omaan ässään joku oli asentanu "ylimääräisen" ilmanlämpöanturin ilmanottoputken viereen. Samanlainen kuin Boosterplugin mukana. Tässä ei vaan ollu sitä plugia. Se anturi oman käsityksen mukaan laihensi seosta sarjaan kytkettynä orkkisanturin kanssa. Poiston jälkeen Motoscan näytti täsmälleen samaa lukemaa vedenlämpö- ja ilmanlämpöanturille kylmänä. En ymmärrä mikä tarkoitus lie ollut mutta paremmin kulkee nyt.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
^Kyllä, kyllä ja oma PC:ni antaa pienillä kaasunavauksilla (muistaakseni) jopa 30% peruskarttaa enemmän soppaa. Ja ei öyki pyörä ollenkaan - vaikka on V2.
Totta, kyllä matriisiin voi laittaa vähemmän taikka enemmän polttoainetta aivan nollista alkaen; taitaa olla ECU-kohtaista, milloin ohjaus on MAP vai TPS.
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Juu vähän mennyt sivuraiteille mut eipä haittaaainakaan mua.
Joo tosiaan juurisyy ihan kuskissa. Liian isolla vaihteella yritin ajella. Lisänä vielä tuo normaalia pitempi perä.
Tuossa vähän spekuloitiin kaverin kanssa jolla samanlainen pyörä niin mulla satkun vauhdissa n.300rpm/min vähemmän kierroksia.
Triumph Bonneville Bobber Black
Hei, jos haluaa katsoa astetta syvemmälle mistä K1200S:n karheus kierrosluvun alapäässä aiheutuu niin voi vilkaista tänne: https://www.yumpu.com/en/document/re...or-bmw-ricardo
BMW antoi siis aikanaan K1200S:n koneen Ricardo-nimiselle moottoreiden suunnitteluun erikoistuneelle firmalle työstettäväksi ja paranneltavaksi kun tekivät pyörästä K1300S version. Aika paljon tuli muutoksia muuallekin kuin vain iskutilavuuteen.
Ajotyylejä on erilaisia ja ne korostavat noita eroja mutta hienoja pyöriä molemmat.
T: JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Mielenkiintoista. Kiitos linkistä
Imu ja pakonokan overlapin vähentäminen 19 asteella, pakonokan noston lisäys ja aukioloajan lyhentäminen 268-->256 on aika rankkoja muutoksia jo pelkästään. Molempia malleja K12&K13 ajanu ja kyllähän se uudempi käyttäjäystävällisempi on, mutta itse tykkään pienestä haasteesta oman K12 kanssa.![]()
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05