Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Onnettomuus tapahtui puoli kuuden aikaan illalla Pieksämäentiellä Haukivuoren taajaman kohdalla. Kuollut moottoripyörän kuljettaja on alle 18-vuotias paikkakuntalainen mies, poliisista kerrotaan.

    Moottoripyörä oli ajanut Pieksämäentietä pohjoiseen ja henkilöauton kuljettaja oli kääntymässä risteävältä Haukivuorentieltä Pieksämäentielle. Haukivuorentiellä on pakollista pysähtymistä osoittava merkki. Tämän hetkisten tietojen perusteella henkilöauton kuljettaja oli pysähtynyt risteyksessä. Pieksämäentiellä nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa.

    Onnettomuuspaikan raivaustyöt haittasivat liikenteen kulkua noin iltakahdeksaan asti.

    Törmäyksen syyt ovat vielä epäselvät. Poliisi ja onnettomuustutkintalautakunta jatkavat onnettomuuden syyn tutkimista.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009662847.html
  2. #2
    Työkaveri todisti onnettomuutta, joka hyvin tyypillinen.
    Kuuma viikonloppuilta, Kaverin kevari, 60 h alue, jossa risteys mutkan takana. Uhrille liiankin tuttu paikka aivan kotikulmilla. Näkyvyyttä peittämään mutkan lisäksi vielä tien reunassa muutama liikennetolppa kasvillisuuden lisäksi. Ääntä ja vauhtia sen verran, että huomiotta ei ollut työkaveriltakaan jäänyt joka kertoi, että pyörä meni lujaa.
    Autoilijalla ei varmaan mitään palaa välttää törmäystä, jossa lopulta pyöräkin meni kahtia. Tutkijat tietysti tutkii ja virallinen selonteko tulee joskus.
  3. #3
    Lainaa leinoan kirjoitti Katso viesti
    Autoilijalla ei varmaan mitään palaa välttää törmäystä, jossa lopulta pyöräkin meni kahtia. Tutkijat tietysti tutkii ja virallinen selonteko tulee joskus.
    Ilmeisesti työkaverisi ilmoittautuu todistajaksi, jotta asia selviää..
    Pekka
  4. #4
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Ilmeisesti työkaverisi ilmoittautuu todistajaksi, jotta asia selviää..
    Ei ollut ainut näkijä.
    Uhrin lentoradasta sekä vaurioiden laajuudesta varmasti ammattilaiset osaavat päätellä melko paljon.
    Odotellaan mihinkä haarukkaan onnettomuustutkinta vauhdin arvioi.
    Tämä viimeistään siinä kohti esille tulee, kun autoilija joutuu käräjille.
  5. #5
  6. #6
  7. #7
    Varmaan on mopojonnellakin ollut vauhtia, mutta tuskin satasta enempää ja ihan hyvä näkyvyys.

    Huolestuttavaa on miten toi stop-merkki on kärsinyt inflaation. Siinä juuri ja juuri pysähdytään ja huomio kiintyy itse siihen pysähtymisen toteamiseen eikä siihen risteävän liikenteen seuraamiseen.

    Merkkihän tarjoaa nykyisen kiireellisen liikennerytmin keskellä kanssakulkijoidenkin hyväksymän viiveen todella tarkistaa että tie on vapaa. Normi kolmioristeyksessähän on aina joku perässä liikehtimässä hermostuneesti että mene jo.

    Lisäksi pysähtyminen varmistaa, että sulla on riittävän pieni vaihde päällä ja ettei auto sammu keskelle risteystä.
    Kuuluisia viimeisiä sanontoja stop-merkin katveessa "ai piru, oliko siä nelonen".
  8. #8
    "Varmaan on mopojonnellakin ollut vauhtia, mutta tuskin satasta enempää ja ihan hyvä näkyvyys"
    Noista valopylväistä pääteltynä (50m tolpan väli) on mutkaan näkyvyyttä 100 metriä.
    Teoreettinen 100 km/h antaisi aikaa tulla tuolta mutkasta risteyksen kohdalle 4 sekuntia. Mielestäni tällä vauhdilla näkyvyyttä ei enää riittävästi ole.
    Ajelen tuosta itsekin harvase päivä. Välillä autoja koukkii edestä tuonne linja-auto pysäkille jne. Ei tuo ole paikka mihin uskaltaisin edes 80 km/h ajaa, vaikka kilometrejä jo aika paljon takana.
  9. #9
    Tästä kotoa kun ajan viisi ja puoli kilometriä, tulen risteykseen jossa minulle on Stop-merkki. Useimmiten käännyn oikealle kohti kotikaupungin keskustaa, ja vasemmalta tulijat ovat tulossa naapurikunnasta josta tietä on päälle 20 kilometriä rajoituksen ollessa koko matkalla kesät talvet 80, PAITSI vajaa kilometri ennen em. risteystä rajoitukseksi muuttuu 60 ja heti risteyksen jälkeen taajamamerkillä 50.

    Tuosta pakollisesta pysähtymisestä lähtiessä aina joskus käy niin, että vasemmalta tullut ajaa mielenosoituksellisesti lähelle taakse kuin ohitusta kyttäämään hetken kuluttua, vaikka siinä kohtaa se ei mitään hyödytä ja vaikka minun nopeuteni on pykälän pari päälle sallitun 50.
    Melkein tekisi mieli sanoa, että valtaosa ajoneuvoista ajaa siinä kohtaa reilua ylinopeutta.
    Jotenkin ei vaan välitetä merkistä, kun tie on hyvä eikä kapeammaksi muutu 60 alueella, eikä tuossa kohtaa vielä ole ihan tien vierellä rakennuksiakaan ?

    Kun ei ole ajatuksenlukijan taitoja eikä tietoja, niin ei voi ennustaa että joku on tulossa 25-35 km/h ylinopeudella siellä näkymättömissä kun itse lähtee stopin takaa.

    Tai aina ei vaan hoksaa, että auto josta näet että se on niin kaukana ettei oma siirtyminen samalle tielle sen eteen varmasti aiheuta hidastamisen tai väistämisen tarvetta kaikkien noudattaessa rajoituksia tuleekin reilua ylinopeutta.
    Pitäisi kuitenkin voida luottaa siihen, että liikenteen pelisäännöt on kaikille samat nopeuksienkin osalta.
    Jos on valmis ajamaan reilua ylinopeutta, pitää myös ymmärtää oma vastuu asiassa.
    Kuudenkympin alueella satasta niin peilistä voi katsella syyllistä jos joku tulee sivusta eteen.

    Se miksi tuli mieleeni tähän kirjoittaa, on noin viikon takainen tilanne jossa joku nuori poika tuli sieltä vasemmalta valkoisenkirjavalla enduro-kevarilla ehkä sitä satasta, ja onneksi ehdin hyvin tajuta että vauhtia on tulijalla.

    Pari samanlaista pyörää kiertelee usein tuossa kaupungilla, ja ihaillen joskus katselen kun pojat keulii taitavasti "mopoillaan".

    Kun ei vaan sattuisi mitään, pysyttäisiin ehjinä kaikki ...

    Tämän viestiketjuun aiheena olevasta äärimmäisen ikävän onnettomuuden syistä en tiedä mitään.
    DL650 V-Strom / GSX650F
  10. #10
    Lainaa 76239 kirjoitti Katso viesti
    Tuosta pakollisesta pysähtymisestä lähtiessä aina joskus käy niin, että vasemmalta tullut ajaa mielenosoituksellisesti lähelle taakse kuin ohitusta kyttäämään hetken kuluttua, vaikka siinä kohtaa se ei mitään hyödytä ja vaikka minun nopeuteni on pykälän pari päälle sallitun 50.
    Melkein tekisi mieli sanoa, että valtaosa ajoneuvoista ajaa siinä kohtaa reilua ylinopeutta.
    Jotenkin ei vaan välitetä merkistä, kun tie on hyvä eikä kapeammaksi muutu 60 alueella, eikä tuossa kohtaa vielä ole ihan tien vierellä rakennuksiakaan ?
    Ikävä kyllä arkisempi selitys taitaa olla se, että näppituntumalla neljä autolijaa viidestä ei tiedä tai ”muista” että taajamamerkkiin sisältyy 50 nopeusrajoitus. Itsellä on kotinurkissa tilanne, jossa on ensin 80, sitten 60, josta noin puolen kilometrin päässä taajamamerkki, ja siitä taas puolen kilometrin päässä risteysalue jossa 50 liikennemerkki. Lähes aina edellämenijä karkaa täysin tuossa taajamamerkin kohdalla ja jää sitten jalkoihin 50 merkin jälkeen. Tai vaihtoehtoisesti mielenosoittaja takana roikkuu taajamamerkin ja 50 kyltin välin mielenosoituksellisesti puskurissa ja 50 merkin jälkeen jättäytyy jonnekin kauas.
  11. #11
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    Varmaan on mopojonnellakin ollut vauhtia, mutta tuskin satasta enempää ja ihan hyvä näkyvyys.
    Turha lähettää mitään tutkijalautakuntaa kun nopeus selviää täydellä varmuudella noin helposti.

    Jos vauhtia ei ole tuon enempää ja hyvä näkyvyys niin sitten mopojonnella on ollut erinomaiset mahdollisuudet hidastaa ja väistää kun näkee että auto lähtee stop-merkin takaa liikkeelle.

    Tuossa kolaritesti 70 km/h nopeudella, satasen lähtönopeudesta saa aika äkkiä tuon 30 pois. Jostain syystä tuossa testissä ei prätkän ja jonnen palasia tarvitse etsiskellä lähimaastosta.

    https://www.youtube.com/watch?v=RQVOoXf_4kY
  12. #12
    Kevareilla ei nykyään juuri satasta lujempaa pääse, siihen perustin tuota arviota.

    Jonne luotti että se vanha sokea kääpä siellä stop-merkin takana odottaa. Ei odottanut vaan lähti eteen. Kääpä oli kääntymässä vasemmalle ja kahdessa sekunnissa se olisi ehtinyt omalle kaistalle, mutta nytkäytti juuri kohdalla liikkeelle. Ja se käävän pysäytys oli laatua tekninen, eli melkein pyörät pysähtyi ja sitten katse vaihdekepissä ja kaasua periaatteella, ei sieltä eilenkään ketään tullut. Oho, mikä se oli.

    Näin se meni, turha väittää vastaan!
  13. #13
    En tiedä miten muualla, mutta meidän kylällä ne riskialttiimmat jonnet keulii kevareilla 60km/h vauhdista...
    Epäilen, että ne kulkee kovempaa kuin 101km/h ja että niissä on hieman enemmän tehoa kuin 11kW
  14. #14
    Lainaa terkale kirjoitti Katso viesti
    Turha lähettää mitään tutkijalautakuntaa kun nopeus selviää täydellä varmuudella noin helposti.

    Jos vauhtia ei ole tuon enempää ja hyvä näkyvyys niin sitten mopojonnella on ollut erinomaiset mahdollisuudet hidastaa ja väistää kun näkee että auto lähtee stop-merkin takaa liikkeelle.

    Tuossa kolaritesti 70 km/h nopeudella, satasen lähtönopeudesta saa aika äkkiä tuon 30 pois. Jostain syystä tuossa testissä ei prätkän ja jonnen palasia tarvitse etsiskellä lähimaastosta.

    https://www.youtube.com/watch?v=RQVOoXf_4kY
    Etulokasuojaan osui tuokin, mutta n. 20 metriä oli ilmalento
  15. #15
    Ei noihin STOP merkin takaa tuleviin pidä sokeasti luottaa. Mulle kävi Jonne iässä niin, että autoilija pysäytti ilmeisesti väistääkseen, mutta aivan kohdalla lähti liikkeelle ja oma meno pysähtyi auton kylkeen. Kaveri lensi takajakkaralta auton yli. Autoilija perusteli syyksi auringon häikäisyä, mikä oli varmaan tosiasia.
    Se oli kova opetus, enkä siitä päivästä lähtien ole luottanut autoilijoiden havaintokykyyn.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  16. #16
    Enpä viitsi spekuloida tapahtumien mahdollisella kululla, kun ei ole selvännäkijän taitoja.
    Offtopiccina kuitenkin näyttää, että paikallisilla mopojonneilla on 12 vuotta sitten ollut hauskaa.
  17. #17
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Kyllä! Juuri näin se meni! Ei siinä paljon syyllisyydestä jää selvitettävää, jos joku ajaa stop- merkin takaa päälle.
    Pikemminkin päällä oli toi enkelilentoa harjoitellut jonne.

    Jossain sanottu, että oli piikillä liikenteessä?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  18. #18
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti

    Jossain sanottu, että oli piikillä liikenteessä?
    https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009662463.html
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  19. #19
    Alle 18v alaikäinen? Oliko peräti alle 15v? Ei osannut vielä lukea noita nopeusrajoitusmerkkejä?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  20.  
  21. #20
    Kaverin kevari oli ja ikää 17 v.
    Kovaa vauhtia ja törmäystä todisti mm.lähiomainen muutaman kymmenen metrin päässä. Huhuja liikkuu,ettei satanenkaan olisi riittänyt,mutta nämä vain huhuja.
    Omaisille jaksamista kuten myös autolla liikkeellä olleille.
    Kuka ko. risteystä on läpi ajellut ymmärtää,ettei autoilijalle ollut mitään jakoja tuota välttää n.reilun 100 metrin näkyvyydellä jos siellä se satanen pyörän mittarissa oli. Tosi motoristin ei tietenkään ikinä virheitä tee ja syyllinen on aina puusilmä autoilijs vaikka itse muuttuu talven tullen myös siksi.
    Samalla muotoa, kun stop merkki velvoittaa pysähtymään ja tajuamaan,ettei se merkki siinä turhaan ole. Täytyy myös toisen osapuolen tajuta,ettei se 60 merkkiäkään siinä risteyksessä turha ole.