Katselinpa tässä tänään aitiopaikalta mitä huonosti näkyvät minivilkut voisivat saada aikaan.
Odottelin auton takana Isokuusenkadulla (sivutie) tarkoituksena kääntyä vasemmalle Vuoreksen puistokadulle (päätie).
No, tuo on sellainen ongelmapaikka. Kaavaan on piirretty liikenneympyrä mutta todellisuus on jotain muuta. Pari minuuttia
oltiin jo odoteltu kun oli katkeamaton jono kahta puolen päätiellä.
Sitten liikennevirrassa olisi ollut aukko. Päätietä oikealta lähestyvän Valkoisen GS500 Suzukin (tunnistatko itsesi ?) ohi mentyä. Edessäni vasemmalle kääntyvä auto ennakoi jo sitä että moottoripyörä on mennyt ohi ja alkoi liikkua. Vaan prätkä olikin kääntymässä vasemmalle siihen samalle kadulle missä odoteltiin.
Törmäys oli lähellä. Moottoripyörä ehti vähän väistää. Auto ehti jarruttaa.
Kyllä, prätkässä oli vilkku päällä.
Ei, minäkään en nähnyt sitä ennenkuin se ajoi ohitseni. Niin himmeä pienikokoinen minivilkku ei todellakaan näkynyt päivänpaisteessa juuri yhtään mihinkään etenkään ajovalon vierestä.
Mitä tästä opimme ? Ehkä emme yhtään mitään ? Ehkä sen verran että käykää nyt katsomassa kauempaakin näkyykö ne itse tai edellisen omistajan toimesta asennetut minivilkut A) yhtään ja B) mihinkään jos on kirkas ilma. Vakiovilkut näkyvät kyllä.
No, liikennetilanne jatkui tämän jälkeen edellisen kaltaisena. Odoteltiin vielä pari minuuttia että päästiin kääntymään vasemmalle.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Näin sitä olen todennut itsekin ja jättänyt jopa ihan ne alkup hehkulangat sinne, nuo erilaiset LED-polttimot kun ei vain omien kokemuksieni mukaan näy auringonpaisteessa mihinkään. Tiedä sitten kuinka laillista tai lain vastaista onkaan, mutta talven nykerryksissä tuli nysvättyä myös tuollaiset sivuvalot pyörään, jotka myös vilkkuvat vilkkujen mukaan vuorotahdissa, joten näkeepähän myös suoraan sivulla jotta sinne tässä oltaisiin pyrkimässä
Kuva-1 Kuva-2
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tämä on TODELLINEN ja VAARALLINEN suuntaus kautta laajalti, niin pärrien, kuin kotiloidenkin suhteen.... !
Kun ledit ovat mitä ovat, yritetään tehhä jos jonkinlaista himmeliä, erilailla muotoiltua, ja niiiiiiin piäntä vilkkua, että täyttäisi lain kirjaimen. Kyllä sentään ennen osattiin nämäkin asiat tehdä oikein, "istutettiin" pärrään niin, että vilkulla oli KOKOA, ja se siten NÄKYI myäs SIVULLEKKIN, eikä ollut heti ensimmäisenä jonkinlaisen hennon tikin päässä, kun pärrä jossain välissä alkaa kuitenkin huilaamaan.....
Kotiloissakaan vilkkuja ei tahdo erottaa ajovaloista, kun niiden sijoittelu ja koko on aivan mitä sattuu...
Sama koskee takavilkkuja ja / tai jarruvaloja, kun yritetään kikkailla ja tehhä kaikki mahdollisimman erilailla kuin ennen.... Eräässäkin mikä-lie-maasturi-sity-mallisessa jarruvalot oli sijoitettu takapuskurin ALAREUNAAN; josta ne ei varmasti vaan näkyisi, etenkin kun ovat heti ensimmäisenä kuraantumassa niin kesällä kuin talvellakin lumeentumassa!
HEI HALOO!!!!
Taka-yläkulmassahan ne olisi pitänyt olla, jolloin ne näkyisi jonon kuudennellekkin jne....
Ja sitten nuo maanteiden valtamerilaivat, rekat ja yhdistelmät...... TILAA OLISI KEULALLA vaikka miten ISOILLE VALOILLE, niin eikö mitä.....pullonkorkin kokoiset led-valopilkut jossain alakulmiin sijoitettuna, niin ei sitten mITään JärKEÄ !!???
.....mutta onhan se muodikasta, kun tehdään kaikki väärinpäin.....
![]()
Jonkin verran tuli noita ebay vilkkuja itsekin aikanaan tilailtua kunnes muutaman kerran kirkkaalla päivänvalolla totesin niiden valotehon olevan jotain surkean ja onnettoman välimaastosta. Ärsyttäähän se kun mm. Muutoskatsastuksessa inssi kyylää joka tuikusta ne e-merkinnät mutta on siihen ihan perusteltuja syitäkin. Ja niitä etuvilkkuja ei kantti survoa aivan etuvaloon kiinni kun ne hukkuu sinne häikäisyyn, saman olen huomannut joissakin Toyotan malleissa ihan tehdasvaloissa joissa vilkun puoleinen ajovalo ei sammu vilkuttaessa niin ei sitä meinaa sieltä seasta erottaa sitten yhtään.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
No se kiinan poikahan prässää sulle muoviin vaikka minkä "e-merkinnän" jos sillä vain kauppaa saa enempi aikaiseksi ja vieläpä kovempaan hintaan = paremmalla katteella. Eli ei siihenkään oikein kyllä voi noissa luottaa, valitettavasti. Sama juttu siis kuin CE-merkinnänkin kanssa, jonka merkitys nykyisin onkin China Export![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Monissa uusissa pyörissähän etuvilkut on peileissä. Näkyy hyvin eikä pilaa pyörän linjoja ja siten ei tarvetta millekään minivilkkuräpellyksille. Miksiköhän näin yksinkertaista ideaa ei älytty aikaisemmin?
Juurikin näin!
Kellermann Extreme
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Ei mitään uutta auringon alla. Onhan noita peilivilkkuja ollut jo pitkään, esim. mun 2007 vuoden Kikserissä on moiset ja taisi jo olla sen edeltäjässä.Miksiköhän näin yksinkertaista ideaa ei älytty aikaisemmin?
-- Brake later and open the gas earlier --
Joo. Tuollainen ebay-vilkku on hyvin houkutteleva kun koko sarjan saa samalla hintaa kuin uuden orkkiksen etulasin. Jos sitä lasia edes mistään saa.
Ne häikäisyyn hukkuvat auton vilkut johtuvat osaltaan meidän pykälistä. Noita ajovaloja ei yleensä muualla pidetä päivällä päällä, korkeintaan huomiovalot, niin ei tule muotolijalle mieleenkään tämä käyttötapaus.
Idea on toki hyvä mutta rajaa peilivalikoimaa. Se peili kun on yleensä ensimmäisiä mitkä menee vaihtoon kun alkuperäisessä on väärän mittainen varsi tai tyyli. Tai se otti ekana osumaa kun jalka upposikin soraan. Noitahan kyllä näyttää tarvikkeenakin saavan eli jos peili on menossa muutenkin vaihtoon niin voisi olla hyvä idea laittaa orkkisten lisäksi tuollaiset.
Hyvä video![]()
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Vilkuissa ei ilmeisesti ole enää määritelty minimikokoa ja se mahdollistanut tosi pienet mikrovilkut. Valon määrä on määrätty ja siksi määräykset täyttävät mikrovilkut ovat todella kirkkaita, koska samat lumenit tulevat tosi pieneltä alalta. Minulla on Bobberissa jotkut Kiinan micro bulletit ja kirkkaus on pienen taskulampun luokkaa.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21