Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Bemarin K1300-sarjalaisten ylikuumenemisongelmista on ollut muuallakin puheita ja omalle kohdalle konkretisoitui kunnolla nyt euroopan reissulla kun lämpötilat oli korkeimmillaan jopa 38´C. Syylärin painepesu auttoi tilannetta vähän, mutta edelleen jopa alle 30´C ja kaupunkiruuhka oli pyörälle (K1300GT) liikaa.
    Lisäksi, aiemmin pyörä saattoi stumpata tosi kuumana mutta akun vaihto auttoi siihen. Edelleen kuitenkin käynti saattoi olla hiljaisessa ajossa epätasaista. En tiedä liittyykö asiat toisiinsa, mutta onko kokemuksia aiheesta? Riittikö syylärin todella huolellinen puhdistus korjaamaan ongelman vai vaadittiinko huollossa käyntiä? Jostain luin jopa pyörän johdotusten uusimisesta / parantamisesta tuon käynti-/sammumisongelman korjaamiseksi.
    BMW K1200rs
  2. #2
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    En tuota laitetta tunne, mutta miten tuo (yli?) kuumenemisongelma määritellään? Meneekö mittarit punaiselle (asteet?), puklauttaako neisteitä paisuntasäiliöstä? Jos kone alkaa käydä huonosti kuumana niin kuulostaa minusta joltain lämpötila-anturin vialta..
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #3
    Pyöriikö flekti kunnolla? Hapettuneet liitokset ahdistavat virtaa melkoisesti ja kierrokset jäävät helposti alle jäähdykseen tarvittavan. Flektin toiminta kannataa testata erillisellä akulla kun pyörä ei ole käynnissä. Puhalluksen kuuluu olla todella reipas.

    Aiempaan viitaten lämpötila-anturin vika voi myös aiheuttaa sen, ettei puhallin lähde käyntiin oikeaan aikaan.
    2x HD, 2x Savage
  4. #4
    Tuossa on syyläri tosi alhaalla ja alareunassa, keskellä syylärin takana yksi flekti. Sinne alareunaan pakkaantuu likaa eturenkaan heittämänä aika tiukkaan ja ainakaan omassani se ei lähtenyt pois kuin irrottamalla syyläri ja liottamalla. Käytin astianpesuainetta ja astianpesuharjaa. Hidasajossa tuli ylikuumenemisongelmia (siis alkaa mennä lämmöt ihan tappiin, pahimmillaan keittää) tuon takia, kun flekti ei saanut ilmaa pukattua läpi syyläristä enää, mutta yli 50-60 vauhdeissa lämmöt laski. Tämä tuli esille ulkomaanreissulla, kun lämmintä oli vajaa 30 - yli 40 astetta. Ainakin omassani kävi huonosti tyhjäkäyntiä, mikäli kuumui. Jos ei halua irrottaa syyläriä niin saattaa se puhdistua, jos irrottaa katteita ympäriltä ja ottaa flektin irti ja koittaa pestä takaa eteenpäin letkun ja harjan avulla. Noilla laitteilla (K1300GT) on jo uusimmillakin ikää 12-13 vuotta niin sinne on ehtinyt likaa pakkaantua jo aika paljon sinä aikana. Ne kiveniskusuojaverkot yms. hankaloittaa myös pesua, jollei niitä irrota edestä pois.

    Parhaimmillaankin nuo käy minusta hiukan epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Mutta toki niiden pitäis pysyä käynnissä. Tulppien uusiminen paransi minulla paljon tyhjäkäyntiä. Yhteen (reunimmaiseen) tulpanhattuun oli selvästi päässyt hiukan kosteutta ja tulpan kanta oli hiukan ruosteessa. Luulen, että johtui siitä. Seuraavaksi olis hajonnut varmaankin puola tuon seurauksena.
    Viimeksi muokannut: mp71; 07.07.2023 klo 17:09.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  5. #5
    1200GT lämpesi myös ensimmäisellä Etelänreissulla ja syylärin puhdistusta se vaan tarvitsi.
    Uunin puhdistusvaahtoa ja höyrypesurilla puhallus joka syksy ja loppui lämpömurheet.
    "manaatin raivolla eteenpäin"

    -07 K1200GT
  6. #6
    No just näin se meni mullakin. Kiitos vinkistä. Tätä just arvelin itsekin. Eiku askartelemaan....


    Lainaa mp71 kirjoitti Katso viesti
    Tuossa on syyläri tosi alhaalla ja alareunassa, keskellä syylärin takana yksi flekti. Sinne alareunaan pakkaantuu likaa eturenkaan heittämänä aika tiukkaan ja ainakaan omassani se ei lähtenyt pois kuin irrottamalla syyläri ja liottamalla. Käytin astianpesuainetta ja astianpesuharjaa. Hidasajossa tuli ylikuumenemisongelmia (siis alkaa mennä lämmöt ihan tappiin, pahimmillaan keittää) tuon takia, kun flekti ei saanut ilmaa pukattua läpi syyläristä enää, mutta yli 50-60 vauhdeissa lämmöt laski. Tämä tuli esille ulkomaanreissulla, kun lämmintä oli vajaa 30 - yli 40 astetta. Ainakin omassani kävi huonosti tyhjäkäyntiä, mikäli kuumui. Jos ei halua irrottaa syyläriä niin saattaa se puhdistua, jos irrottaa katteita ympäriltä ja ottaa flektin irti ja koittaa pestä takaa eteenpäin letkun ja harjan avulla. Noilla laitteilla (K1300GT) on jo uusimmillakin ikää 12-13 vuotta niin sinne on ehtinyt likaa pakkaantua jo aika paljon sinä aikana. Ne kiveniskusuojaverkot yms. hankaloittaa myös pesua, jollei niitä irrota edestä pois.

    Parhaimmillaankin nuo käy minusta hiukan epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Mutta toki niiden pitäis pysyä käynnissä. Tulppien uusiminen paransi minulla paljon tyhjäkäyntiä. Yhteen (reunimmaiseen) tulpanhattuun oli selvästi päässyt hiukan kosteutta ja tulpan kanta oli hiukan ruosteessa. Luulen, että johtui siitä. Seuraavaksi olis hajonnut varmaankin puola tuon seurauksena.
    BMW K1200rs
  7. #7
    Kunnon kotikonstit . Tätäkin täytyy kokeilla jatkossa


    Lainaa tentai kirjoitti Katso viesti
    1200GT lämpesi myös ensimmäisellä Etelänreissulla ja syylärin puhdistusta se vaan tarvitsi.
    Uunin puhdistusvaahtoa ja höyrypesurilla puhallus joka syksy ja loppui lämpömurheet.
    BMW K1200rs
  8. #8
    Off-topicina (omasta mielestäni) hauska tarina -90 -luvun alusta.

    Mulla oli Ninja Kawasaki GPZ900, josta oli heti eturenkaan takana oleva öljynjäähdytin kurasta ummessa. Menin lähihuoltsikalle -jossa silloin oli huoltohalli - ja pyysin liuotinta syylärin aukaisuun.

    Työn edistyessä tuli mustalaiset paikalle, ja yksi heistä sanoi "Hai sie - hieno Kawasaki. Vaihda Buickiin - miulla on urheilu-Buicki, vaihda urheilu-Buickiin". Ja tämä siis Aake Kallialan aikoinaan lanseeraamalla musujen puhetyylillä.
  9. #9
    Lainaa tentai kirjoitti Katso viesti
    1200GT lämpesi myös ensimmäisellä Etelänreissulla ja syylärin puhdistusta se vaan tarvitsi.
    Uunin puhdistusvaahtoa ja höyrypesurilla puhallus joka syksy ja loppui lämpömurheet.
    Aloin miettiä kans, että vois kokeilla tuota uuninpuhdistusainetta seuraavalla kerralla.

    Koetin tsekata, mitä ne aineet sisältää ja ei varsinaisesti selvinny, mutta huomasin ettei niitä suositella alumiinille - noissa moottoripyörien syyläreissä oletan olevan aika paljon alumiinia niissä jäähdytysrivoissa/lamelleissa - en taida uskaltaa kuitenkaan kokeilla, vaikka lika irtoaiskin niin se alumiini voi syöpyä pilalle. Ehkä eri merkeissä on eroja ja kaikki ei syövytä? https://www.puuilo.fi/mr-muscle-uuni...stusaine-250ml
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  10. #10
    Lainaa mp71 kirjoitti Katso viesti
    Koetin tsekata, mitä ne aineet sisältää ja ei varsinaisesti selvinny, mutta huomasin ettei niitä suositella alumiinille - noissa moottoripyörien syyläreissä oletan olevan aika paljon alumiinia niissä jäähdytysrivoissa/lamelleissa - en taida uskaltaa kuitenkaan kokeilla, vaikka lika irtoaiskin niin se alumiini voi syöpyä pilalle. Ehkä eri merkeissä on eroja ja kaikki ei syövytä? https://www.puuilo.fi/mr-muscle-uuni...stusaine-250ml
    Ellen ihan väärin wanhoja koulun kemiantunnin anteja muista, niin alumiinia syövyttää voimakkaat emäkset ja hapot.

    Kannattaa siis tsekata puhdistusaineen ph-arvo. Mikäli syyläri on tukossa itikoista ja tiekurasta, saattaisi ihan autoshampoolla tai astianpesuaineella tapahtuva liottaminen ja painepesu tehdä ihmeitä ainakin muutamaan kertaan toistettuna. Itikat ja kurakerrostumat eivät irrotakseen tarvitse mitään voimakkaita kemikaaleja vaikkakaan pelkällä vedellä ei välttämättä hyvää tulosta saa ainakaan nopeasti.
  11. #11
    Samaa mieltä. Astianpesuaine - Fairy - ja lämmin vesi toimi hyvin. Tuossa uuninpuhdistusaineen esittelyssä nimenomaan erikseen sanottiin, ettei sovellu alumiinille.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  12. #12
    Uuninpuhdistusaineet ova yleensä vahvasti emäksisiä. En laittaisi alumiinille. Oikein pinttynyt tuskin lähtee lentämällä puhtaaksi, mutta liottelua ja huuhtelua useampaan kertaan. Painepesuri myös huono idea kennolle.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  13. #13
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Painepesuri myös huono idea kennolle.
    Monta kennoa on pilattu painepesurilla, lamellit vääntyy ja syylari on tukossa
  14. #14
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Uuninpuhdistusaineet ova yleensä vahvasti emäksisiä. En laittaisi alumiinille. Oikein pinttynyt tuskin lähtee lentämällä puhtaaksi, mutta liottelua ja huuhtelua useampaan kertaan. Painepesuri myös huono idea kennolle.
    Tuota syyläriä/öljynlauhdutinta varten olen laittanut nyksään lokasuojan jatkeen (pyramid) ja itse asiassa se ei ole niin kovin pahan näköinenkään, tuo lisää muotoa ja toimii. Jostain syystä moottoripyörien etulokarit on suunniteltu siten, että ne on lähtökohtaisestikin jo vähän liian lyhkäisiä. Mikähän siihen on syynä? Ikävä juttu, kun niiden ansiosta kaikki lika lentää suoraan syylärille / konehuoneeseen.
    Jaa...
  15. #15
    Lainaa Joojoo kirjoitti Katso viesti
    Monta kennoa on pilattu painepesurilla, lamellit vääntyy ja syylari on tukossa
    Siinä sitten menee parikin iltaa rattoisasti kun niitä linttaantuneita lamelleja tökkii auki jäätelötikulla tms työkalulla...

    Pyramid plasticsin extenda fenda on kyllä hyvä.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  16. #16
    Lainaa Hsippe kirjoitti Katso viesti
    Pyramid plasticsin extenda fenda on kyllä hyvä.
    Monien kehuma tuote mutta ei kestänyt ittellä kun muutama kymmenen kilsaa ja sit napsahti poikki. Hiekkatierallia ajoin. Paksuhkosta kumista itse tyylitelty roiskeläppä paljon parempi.

    Kysymykseen miksi tehtaat tekee vakiolokkareista niin lyhyitä niin en osaa muuta arvata kuin kustannusten säästön. Jos typistetyllä lokkarilla säästää materiaalikuluissa vaikka 50 senttiä per pyörä ja jos sitä valmistetaan X kpl niin kokonaishyöty.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  17. #17
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Monien kehuma tuote mutta ei kestänyt ittellä kun muutama kymmenen kilsaa ja sit napsahti poikki. Hiekkatierallia ajoin
    Itte oon ajanut nyt kadulla n. 4500km ja aika moneen monttuun on tullut ajettua ja hyvin on kestänyt. Niittejä olisi saanut olla 4kpl sijasta 6kpl, mutta jos ne 4kpl laittaa kaikki liian lähelle toisiaan, niin ne voi rasittua sika nopeasti, kun muovia ovat. Lisäksi ne teipit, jotka vaimentavat liikettä jonkin verran. Itte oon ollut pelkästään positiivisesti yllättynyt siitä miten hyvin on kestänyt.
    Jaa...
  18. #18
    Omassa Bemarissa on myös lokasuojan jatke ja se kyllä auttaa asiaa,pysynyt kiinni jo 6 vuotta
    Itse puhallan joka syksy syylärin pienellä höyrypesurilla ja tuo uunin vaahtopesu pitää tosiaan huuhdella kunnolla.
    Ensin höyryä,sitten vaahto ja antaa vähän aikaa vaikuttaa ja perään vielä pari kierrosta höyrypuhallusta.
    "manaatin raivolla eteenpäin"

    -07 K1200GT
  19. #19
    Omassa K12S flekti lähtee päälle aika pian jos tulee liikennevaloissa seisomista. Lämpömittari pysyy kuitenki keskialueella. En ole vielä Motoscanilla katsonu lämpötiloja. Kerran ajoin sateella soratiellä ja syyläri meni ihan paskaan. Samantien piti ruveta huuhtelee ja monta tuntia siinä meni. Painepesuri nopeuttaa hommaa paljon mutta ei saa mennä ojentelemaan (kapeaa) suihkua liian lähelle vaikka siinä se muovisuoja onkin. Motonetin itsepalvelupesussa on pesuaineet siinä samassa ja joka kerran huuhtelen kennonki.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  20. #20
    Lainaa tentai kirjoitti Katso viesti
    Omassa Bemarissa on myös lokasuojan jatke ja se kyllä auttaa asiaa,pysynyt kiinni jo 6 vuotta
    Itse puhallan joka syksy syylärin pienellä höyrypesurilla ja tuo uunin vaahtopesu pitää tosiaan huuhdella kunnolla.
    Ensin höyryä,sitten vaahto ja antaa vähän aikaa vaikuttaa ja perään vielä pari kierrosta höyrypuhallusta.
    Höyryllä ne tosiaan pesee noita syyläreitä syylärihuollossakin. Itellä ei ole valitettavasti käytössä höyrypesuria.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  21. #21
    Omassa pyörässä muurautuu syylärin alareuna kurasta ja muusta paskasta aika hyvin tukkoon. Käytän välillä irti, vien kylppäriin kastelen ja painan suihkuletkulla, ilman kahvaa takaapäin vettä läpi. Kastelu ja luotus pehmentää savimössöä, letkun suu tiivistyy sen verran lamellien pintaan että kohtuu voimalla työntää likaa muttei littaa lamelleja. Ei ole pikapuhdistusmenetelmä mutta tokko siinä yhteensä yli puolta tuntia olen saanut menemään. Olen saattanut jotain Fairyä tai muuta sinne ruiskia vettä ohentamaan liotellessa.
  22.  
  23. #22
    Lainaa Joojoo kirjoitti Katso viesti
    Monta kennoa on pilattu painepesurilla, lamellit vääntyy ja syylari on tukossa
    Näin on, ja muistinvaraisesti se oli erikseen kielletty K12S:n manuskassa
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05