Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
    Moro, tässä tuli mieleen, että onko kellään tietoa/kokemusta pystyykö öljypropun tiivistettä vaihtamaan valuttamatta öljyjä pihalle pyörä kyljellään?
    Pystyy, jos öljyn pinta on tyhjennysreikää alempana.

Kun pyörä on tovin ollut kyljellään ja nostetaan takaisin pystyyn, niin kannattaa hetki odotella ennen starttinapin painamista ja ehkä kokeilisi työntämällä onko palotilassa öljyä.
    Sopivasti kun sattuu, niin öljyä voi olla myös imu- tai pakokanavassa.
    Miksi ihmeessä? Jos juuri vaihdetut öljyt, ja jäi proppu tiputtelemaan, kun ei ollut varaa siihen euron tiivisteeseen, niin valuttaa öljyt puhtaaseen astiaan, ostaa sen tiivisteen ja täyttää öljyt siitä astiasta.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

How far can you travel when you're six feet underground?
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Miksi ihmeessä? Jos juuri vaihdetut öljyt, ja jäi proppu tiputtelemaan, kun ei ollut varaa siihen euron tiivisteeseen, niin valuttaa öljyt puhtaaseen astiaan, ostaa sen tiivisteen ja täyttää öljyt siitä astiasta.
    Näin teinkin, mutta rupesin jälkeenpäin miettimään, voisiko tollanen olla mahdollista, ihan mielenkiinnosta😄
    Aiheeseen etäisesti ehkä liittyen...helppo kai se tiiviste on vaihtaa, eikä se paljon maksa. Mutta josset ole laittanut kokoa muistiin niin yritäpä kaupassa (paitsi tietysti marmorilla) selvittää mikä on oikea koko. Jaa mistäkö tiedän...

Olenkin ottanut tavaksi laittaa talteen niistä kohteista joihin itse puutun, kilsat, avainkoot ja -momentit ja vaihdettavan osan tyypin (kännyn muistioon). Pääsee paljon vähemmällä. Samalla syntyy täydellisempi huoltohistoria.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Aiheeseen etäisesti ehkä liittyen...helppo kai se tiiviste on vaihtaa, eikä se paljon maksa. Mutta josset ole laittanut kokoa muistiin niin yritäpä kaupassa (paitsi tietysti marmorilla) selvittää mikä on oikea koko. Jaa mistäkö tiedän...

Olenkin ottanut tavaksi laittaa talteen niistä kohteista joihin itse puutun, kilsat, avainkoot ja -momentit ja vaihdettavan osan tyypin (kännyn muistioon). Pääsee paljon vähemmällä. Samalla syntyy täydellisempi huoltohistoria.
    Hyvä strategia.

Sitten kun se tiiviste on kuitenkin unohtunut niin kuparisen voi hehkuttamalla uudistaa aika montakin kertaa. Alumiininen on kertakäyttöinen. Jaa mistäkö tiedän: katsastusinsinöri joskus vinoili että vaihteistosta vuotaa öljyä kun putosi tippa naamalle. Alumiininen tiivisteprikka siinä.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
    ^Jos s151 olisi kertonut katsastajalle öljyn olevan Delvacia, niin tämä olisi polvistunut ja pyytänyt anteeksi.

Itse en syö Vitaeprota vaan D:tä aamiaisella - ja aina seisoo! Ainakin pyörät pihassa.
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Vanhan kupari tiiviste tulee kuntoon, löijäyksella

Vanha konsti, jos/kun uus unohtunu hommata, ja ryhdytty öljynvaihtoon...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
    Hyvä periaate! Minä laitan talteen käytetyt huolto-osat mitä usein joutuu ostamaan (öljypropun tiiviste, jarrupalat yms) ja marssin niiden kanssa uusia ostamaan. Voi siinä varaosatiskillä sitten verrata käytettyyn mallikappaleeseen, että tuli varmasti oikeat osat.
    -- Brake later and open the gas earlier --
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti

Itse käytän google sheets, eli köyhän miehen excel. Taulukkomuodossa kaikkien kaksipyöräisten huollot omilla välilehdillään. Kilsat, päivä, käytetyt osat jne. Öljynsuodattimia esim on miljuuna vastaavaa ja voi tsekata mikä ennenkin sopinut. Iskarin paineet, telarin öljypinta, laakerin tyyppi, venttiilin välykset jne on helppo kirjata. Plus on pilvessä, niin millä tahansa vehkeellä pääsee näkemään ja muokkaamaan.

Itse en joka kerta vaihtele propun tiivistettä, eikä ole kummoinen ongelma ollut.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  11.  
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Pystyy, jos öljyn pinta on tyhjennysreikää alempana.

Kun pyörä on tovin ollut kyljellään ja nostetaan takaisin pystyyn, niin kannattaa hetki odotella ennen starttinapin painamista ja ehkä kokeilisi työntämällä onko palotilassa öljyä.
    Sopivasti kun sattuu, niin öljyä voi olla myös imu- tai pakokanavassa.
    Toki pyörästä riippuen ei sitä yleensä tarvii kovin paljoa kallistaa. Ei sitä öljyä kovin montaa senttiä siellä öljypohjassa ole, ja 45 astettakin on usein enemmän kuin tarvitaan. Olen staattorinkin vaihtanut Hondaan öljyjä laskematta enemmän se oli silloin pystyssä kuin kallellaan..

Ja nyt tuon museoikäisen kamppeen kanssa etsiskelin sopivaa O-rengasta virityspropun(!) oman tiivistekumin tueksi, niin laitoin vaan pyörän seinää vasten nojaamaan ja ajattelin, että kaadan ulos valuneet öljyt sitten takaisin, mutta eihän sieltä mitään valunutkaan.
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84