Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 47:een 47:sta
  1. #31
    Huonoista jarruista tulee ajokielto. Urbaani legenda kertoo, että suikkapää kerran katsastuksessa polki jarrua sellaisella voimalla, että jarruletku antoi periksi. Vei sitten kilvet autosta. Tapahtui kekkosslovakia aikaan, kun jumala oli katsastusmiehestä seuraava.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  2. #32
    Lainaa IsoTwin kirjoitti Katso viesti
    Aloituksen aiheeseen liittyen, mistähän kaikesta nykyään voi tulla ajokieltoa? Itsellä kun ei ole kokemusta vastaavasta kun en aja kuluneilla renkailla katsastukseen, mutta maalaisjärjellä ajateltuna jos kudokset ei näy että sen verran kuviota on eikä renkaiden kyljissä ole näkyviä vaurioita niin miks renkaista tulisi ajokieltoa?

    Enemmänki mietin jos joku ajaa hieman hienommalla (laittomalla) vannesarjalla katsurille niin tuleeko punasta lappua?
    Nykyisen katsastusmääräyksen mukaan renkaista tulee ajokieltoa mikäli pääurien urasyvyys on alle 1,6mm. Toinen odottamaton ajokiellon lähde voi olla reunasta reunaan haljennut tuulilasi, koska liimalasi lasketaan rungon kantavaksi rakenteeksi. Vanteista näyttäisi saavan ajokieltoa vain jos niissä on murtuma, määräystenvastaisuus näyttäisi olevan vain hylkäysperuste. Ohessa linkki pitkään ja vähän hankalalukuiseen kriteeristöön. Varmaan tuosta on sitten vielä erikseen soveltamisohjekin jossain.

    https://www.finlex.fi/data/normit/48...t_valmis_1.pdf
  3. #33
    Seisontajarrusta tulee ajokielto jos jarruvoima alle 8% kokonaismassasta ja pyörät ei lukkiudu. Hylätty jos alle 16%

    Jarruthan on tärkeimpiä juttuja ettei haittaa vaikka niitä valvotaan. Typerää aiheetonta valitusta usein kuullu vilkkujen väristä ja olemattomista takajarrukilvistä.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  4. #34
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Huonoista jarruista tulee ajokielto. Urbaani legenda kertoo, että suikkapää kerran katsastuksessa polki jarrua sellaisella voimalla, että jarruletku antoi periksi. Vei sitten kilvet autosta. Tapahtui kekkosslovakia aikaan, kun jumala oli katsastusmiehestä seuraava.
    Omistajan syytä olla kiitollinen, että jarruja kokeiltiin kunnolla. On se niin paljon parempi että letku tai putki pettää konttorin rullilla kuin äkkitilanteessa tien päällä.
    DL650 V-Strom / GSX650F
  5. #35
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Huonoista jarruista tulee ajokielto. Urbaani legenda kertoo, että suikkapää kerran katsastuksessa polki jarrua sellaisella voimalla, että jarruletku antoi periksi. Vei sitten kilvet autosta. Tapahtui kekkosslovakia aikaan, kun jumala oli katsastusmiehestä seuraava.
    Ei ole urbaali legenda. Kyllä katsastuksessa kokeillaan, että järjestelmä kestää painetta normaalisti. Tosiaan parempi että pettää asemalla kuin suojatien edessä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  6. #36
    Äitimuorin autolle kävi viime kesänä juurikin näin, ennen leimaa autoa kävin läpi ja kaikki näytti olevan ok, leimalla petti jarruputki ja ajokieltoon, traikulla hain kotiin. Ihan hyvän näköinen putki oli täysin mätä tankin ja pohjan välistä jonne ei irrottamatta nähnyt.
    En ollut lainkaan pahoillani että antautui konttorilla.
    Kilpiä ei viety mihinkään, ajokieltoon ja maininta että hinaus puomilla, railerikyyti tai hinausauto jolla matka jatkuu pihasta.
    baotian 50
  7. #37
    Ei ole urbaali legenda. Kyllä katsastuksessa kokeillaan, että järjestelmä kestää painetta normaalisti. Tosiaan parempi että pettää asemalla kuin suojatien edessä.
    Tottakai se on hyvä, että jarrut testataan. Tän jutun pihvi vaan oli se, että testissä käytettiin huomattavaa voimaa joka särki putken/letkun. Ehkä se olii juttu vain. Silloin vanhaan mutta ei niin hyvään aikaan katsastuksen tiimoilta liikkui melkoisia kauhujuttuja.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  8. #38
    Onneksi jarrupolkimella ei saa jarruihin, letkuihin ja putkiin liikaa voimaa.
    Siis kun kyseessä on ehjät jarrut, letkut ja putket.
  9. #39
    Juu, ehjiä jarruosia ei saa polkemalla rikki. Kaikki konttorilla hajoavat jarruosat ovat jo rikkoutumaisillaan, eli on vaan hyvä asia että siellä hajoavat. Harvoin tarttee liikenteessä polkea jarrupoljinta tulipeltiin asti, mutta silloin kun tarvitsee, on toivottavaa että letkut ja putket eivät ole hajoamaisillaan.
    1835
  10. #40
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Huonoista jarruista tulee ajokielto. Urbaani legenda kertoo, että suikkapää kerran katsastuksessa polki jarrua sellaisella voimalla, että jarruletku antoi periksi. Vei sitten kilvet autosta. Tapahtui kekkosslovakia aikaan, kun jumala oli katsastusmiehestä seuraava.
    Tällainen tapaus oli, jonka itsekin totesin muksuna. Katsastaja testasi kuplavolkkarin jarruja koko painollaan hiekalla. Jarrut kesti, mutta penkin selkänoja petti nojatessa ja hylky tuli penkistä.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  11. #41
    Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Tällainen tapaus oli, jonka itsekin totesin muksuna. Katsastaja testasi kuplavolkkarin jarruja koko painollaan hiekalla. Jarrut kesti, mutta penkin selkänoja petti nojatessa ja hylky tuli penkistä.
    Juuri tämä Itsellä petti 305 pösön penkin etupultit liikennevaloissa, kun olin tunkemassa lompakkoa takataskuun Onneksi oli vaihde vapaalla
    Oulu
  12. #42
    Muuan naapurikaupungin pappa ajeli aikoinaan kymmeniä vuosia "kolomos-nuhuvilla" eli Nuffield 3 traktorilla kaikki kauppa- ja asiointireissunsa, kun sellainen maatilan traktoriksi oli hevosen jälkeen ostettu.

    Sitten vanhoilla päivillään innostui hankkimaan auton ajokortin ja osti Fiat 600:n jolla opetteli ajamaan.
    Tuli aika viedä Fiat katsastukseen, no katsastusmies avasi oven ja istui kuskin penkille ja suistui saman tien selälleen; Fiatin kuskin penkistä oli leikattu selkänoja kokonaan pois.

    Siitäpä sitten katsastaja kokosi luunsa ja meni kysymään auton omistavalta paapalta, että mitähän #&/=/%rkelettä penkille on tapahtunut, johon vanhus vastasi jämerästi että "ei sillä pystynyt mitenkään ajamaan reppu selässä muuten"

    (sori, mentiin jo aika kauas aiheesta)
    DL650 V-Strom / GSX650F
  13. #43
    Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Tarkennan nyt vielä.
    Liikennekäytöstä poistetusta ajoneuvosta ei makseta törmäysvakuutusta kaskosta. Miksi pitäisi, kun ajoneuvolla ei saisi ajaa periaatteessa edes omalla pihalla. Luvallisissa siirroissa, kuten katsastuskäynnillä törmäysvakuutus on voimassa myös liikennekäytöstä poistetussa ajoneuvossa.
    Olen varmistanut tämän vakuutusyhtiöstä.
    Palaan tähän vielä. Kysyin juuri äskenTurvan chatissa, onko kasko törmäyksen osalta voimassa liikennekäytöstä poistetussa autossa. Vastaus oli, että kasko on kokonaisuudessaan voimassa, kun autolla liikutaan luvallisesti, eli katsastukseen. Siis myös törmäysvakuutus.
    Tallensin itselleni chat keskustelun, niin on nyt jotain mustaa valkoisellakin.
    Voi olla, että joissain muissa yhtiöissä on erilaiset käytännöt.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  14. #44
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Tottakai se on hyvä, että jarrut testataan. Tän jutun pihvi vaan oli se, että testissä käytettiin huomattavaa voimaa joka särki putken/letkun. Ehkä se olii juttu vain. Silloin vanhaan mutta ei niin hyvään aikaan katsastuksen tiimoilta liikkui melkoisia kauhujuttuja.
    Sellaista voimaa ei polkimeen pysty kohdistamaankaan joka ehjän järjestelmän rikkoo. Aika arveluttava jarrujärjestelmä olisi jos paniikkijarrutuksen osuessa kohdalle pitäisi alkaa vielä varomaan ettei letkut katkea kun polkimen päälle hyppää seisomaan. Sikäli tuo on urbaani legenda että katsuri olisi tuossa jotain väärin tehnyt. Totuuden siemen on siinä että huonokuntoisia jarruputkia ja letkuja repeilee kyllä katsastuksessa.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  15. #45
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Huonoista jarruista tulee ajokielto. Urbaani legenda kertoo, että suikkapää kerran katsastuksessa polki jarrua sellaisella voimalla, että jarruletku antoi periksi. Vei sitten kilvet autosta. Tapahtui kekkosslovakia aikaan, kun jumala oli katsastusmiehestä seuraava.
    Mulla katsastusmies polkaisi 20 vuotta sitten jarruputken rikki (BMW 518 vm. -84) Hervannassa.
    Asuin parin kilometrin päässä, niin katsuri ei laittanut tarraa tuulilasiin, vaan sanoi, että aja varovasti kotio.
  16. #46
    Vein eilen Willys-Jeepin katsastukseen. Kaikki laitteet kävin läpi, mutta jarruja en saanut testattua, kuin vähän hiekalla. Katsastuksessa autoa ei ajettu rullille lainkaan. Hyvät oli jarrut paperilla ainakin. Puoltoa oli 0 % kummallakin akselilla. Taas saa ajella neljä vuotta.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  17.  
  18. #47
    Lainaa IsoTwin kirjoitti Katso viesti
    Typerää aiheetonta valitusta usein kuullu
    vilkkujen väristä ja olemattomista takajarrukilvistä.
    Lisätään listaan
    rekisterikilven valot niiten toimimattomuus kun ei vaikutta tuon tavalista liikenne turvalisuuteen,
    vilkun värikin voi josain valistuksessa/mallissa jotain vielä vaikkutta jos näkyy hunosti samoin jarrukilpi jos on niin mätä että siinä kiinni olevat osat lakaavat olemasta siinä kiinni
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12