Ajattelinpa nostaa esille oman tietämättömyyteni, kun osui TM juttu aamu-uutisissa eteeni...
Eli, kuulunko vähemmistöön kun en ole tiennyt että vuodesta 2020 on tasa-arvoisessa risteyksessä pitänyt väistää sekä oikealta etttä vasemmalta tulevia JOS ajat suojatien tai pyörätien(jatkeen) yli, liikennemerkkejä ei tarvita?
Hemmetti mikä aivopieru tämä on lainlaatijalta ollut
Sitten jos ilmeisesti jos tulet etuajo-oikeutetulle tielle, ei tarvitse ollenkaan kolmiota laittaa, vaan liittymään saapuvan on vaan tiedettävä millainen tie siellä liittymän takana kulkee. No niin, tosikivahei. Esimerkkinä ilmeisesti Lahdentien ja Kehä3 liittymä Hesassa vai onko Vantaalla lukemani mukaan.
Positiivisia muutoksia ainakin se että kuuluu laittaa hätävilkut päälle jos esim takaa tulee joku hälytysajoneuvo.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hätävilkkuhommasta oli juttua mediassa joskus viime vuonna.
Tuo tasa-arvoinen risteys-sääntö on kyllä melkoinen aivopieru, jos asia on tosiaan noin. Tietty säästetään taas ettei tarvitse kolmiota laittaa...
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
On varmasti olemassa katuja joilla tasa-arvoiset risteykset tehokkaasti vähentää ajonopeuksia. No ei vähennä enää jos sattuu olemaan suojatiet risteävillä kaduilla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sekoitan sekoitan, nimenomaan. Olen mennyt vain ja ainoastaan valojen, kolmioiden ja stop-merkkien mukaan, en ole ikinä ollut, enkä ole, mikään kaupunkiliikenteen hanskaaja muutenkaan.
En nyt muista oliko kuva TM:ssä vai linkattu jostain muualta, mutta Helsingistä kuva oli, kun olisi paksuhkon lumitauhkan alta pitänyt erottaa suojatie tai jotain kohoumia ymmärtääkseen että on väistämisvelvollinen. Ihan päätöntä, kun asiat voisi tehdä a) paremmin ja b) yksinkertaisemmin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Siis väistämisvelvollisuus määräytyy...kuinka monen seikan perusteella? Sekosin jo laskuissa...
SF 1098S
MTS V4S Sport
No tuossa esim. on yksi mesta Hki:stä. Tuosta kun kuvittelee tuon työmaa-aidan pois ja hiukan lunta maahan, niin mistä ihmeestä ulkopaikkakuntalainen voi tietää olevansa väistämisvelvollinen kun ei ole kärkikolmiotakaan sitä velvollisuutta osoittamassa, sinne vaan paukkaa pääkadulle oikealle kääntyen sekaan ja kohta torvet jo soi![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Eikös tuo ole ihan selkeä. Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevaa. Vai onko tässä nyt jotain mitä en tajua?Tuosta kun kuvittelee tuon työmaa-aidan pois ja hiukan lunta maahan, niin mistä ihmeestä ulkopaikkakuntalainen voi tietää olevansa väistämisvelvollinen kun ei ole kärkikolmiotakaan sitä velvollisuutta osoittamassa, sinne vaan paukkaa pääkadulle oikealle kääntyen sekaan ja kohta torvet jo soi
-- Brake later and open the gas earlier --
Vaan kun tuo nimenomaan ei ole tasa-arvoinen. Tuo korotettu jalkakäytävä/suojatie tekee tästä Neljännestä Linjasta vähempiarvisen tuohon Hämeentien pääkatuun nähden = kuvan suunnasta tulija siis väistää (liikennemerkin pakottamana) oikealle kääntyessään ihan kiltisti vasemmalta pääkatua pitkin tulevia![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
...Ja vasemmalta tulevaa, jos ajat suojatien tai pyörätien jatkeen yli.
Ja jottei homma ole liian helppo, niin mitenkäs kun edessä on tasa-arvoinen T-risteys, ennen sitä yli menee pyörätien jatke ilman pyöräilijän ylityspaikkamerkintää ja korotettua pyöräkaistaa, pyöräilijän tulee silloin tietä ylittäessään väistää autoa tullessaan autoon nähden oikealta ja vasemmalta, mutta jos autoilijalle on se "fillarisuojatien merkki" niin silloin autoilija väistää fillareita ja autoilija (tms) taas väistää myöskin oikealta ja vasemmalta tulevia T-risteyksessä kunhan on ensin ajanut sen pyörätien jatkeen yli.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mutta eihän siinä ole suojatietä tai pyörätien jatketta, jota kuvan suunnasta tulijan pitäisi ylittää oikealle käännyttäessä. Tuo pakollinen ajosuunta -merkki kuvan oikeassa yläreunassa kait estää kääntymisen vasemmalle. Tosin en saa selvää mitä sen lisäkilvessä lukee.Vaan kun tuo nimenomaan ei ole tasa-arvoinen. Tuo korotettu jalkakäytävä/suojatie tekee tästä Neljännestä Linjasta vähempiarvisen tuohon Hämeentien pääkatuun nähden = kuvan suunnasta tulija siis väistää (liikennemerkin pakottamana) oikealle kääntyessään ihan kiltisti vasemmalta pääkatua pitkin tulevia
Nojoo, tajusin jutun mutta kuvan paikka mielestäni jokseenkin epäselvä. Parempi väistää kaikkia niin ei kolise![]()
-- Brake later and open the gas earlier --
Tuossahan on pakollinen ajosuunta oikealle, eli muita suuntia ei tarvitse edes miettiä. Hämeentielle ajettaessa joutuu ylittämään kävelykadun sekä pyöräkaistan, jotka ovat tuon työmaa-aidan takana, joten luonnollisesti silloin väistetään kaikista suunnista tulevia (käännyt siis ajoradalle kävelykadulta).
Suzuki Hayabusa 1300 -08
Honda Hornet 900 -05
KTM Super Duke 990 -07
Triumph Street Triple 675 R -09
Vaan kun niitä epäselviä voi olla myös näin merkattuina. Ok, tuohon on laitettu myös tuo kärkikolmio tilanteen selkeyttämiseksi ja fillareidenkin väistämiseksi, mutta kuitenkin tilanteessa tulet yhtenäisen katukivetyksen yli, joka jo itsessään tekee sinusta vähempiarvoiselta tieltä tulevan ja siten väistämisvelvollisen, vrt. metsätietä pääväylälle tuleva. Ja näitä löytyy Suomesta lukuisia, myös ilman tuota kärkikolmiota![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tuossa ei mielestäni ole mitään epäselvää kärkikolmion vuoksi.Vaan kun niitä epäselviä voi olla myös näin merkattuina. Ok, tuohon on laitettu myös tuo kärkikolmio tilanteen selkeyttämiseksi ja fillareidenkin väistämiseksi, mutta kuitenkin tilanteessa tulet yhtenäisen katukivetyksen yli, joka jo itsessään tekee sinusta vähempiarvoiselta tieltä tulevan ja siten väistämisvelvollisen, vrt. metsätietä pääväylälle tuleva. Ja näitä löytyy Suomesta lukuisia, myös ilman tuota kärkikolmiot
Missä kohtaa tieliikennelakia muuten määritellään katukivetyksen ylityksen merkitsevän sitä, että tulet vähempiarvoiselta tieltä? Noita katukivetyksiähän on varsin monelaisia, on normikanttareita, viistottuja kivetyksiä, mukulakivikatuja jotka vaihtuvat asvaltiksi jne, kivetyksiä ilman korotuksia keskellä katua yms.
-- Brake later and open the gas earlier --
Pyörätien jatke ja väistämisvelvollisuus ilmaistaan risteävälle liikenteellle merkillä
![]()
Entäs jos ei oo merkkiä, siitähän topiikin aloituksessa oli kysymys?
"Eli, kuulunko vähemmistöön kun en ole tiennyt että vuodesta 2020 on tasa-arvoisessa risteyksessä pitänyt väistää sekä oikealta etttä vasemmalta tulevia JOS ajat suojatien tai pyörätien(jatkeen) yli, liikennemerkkejä ei tarvita?"
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Tosiaan itse provosooiduin kirjoittelemaan kun lukasin aamu-uutisista TM:n jutun aiheesta, ja uskon tuohon lukemaani, enkä tiedä mitä lakiin on kirjoitettu ja että ymmärsinkö kaiken oikein, yleensä en... enkä ajatellutkaan että onko sitten pyörätien jatke eri kuin pyörätie.... Olen ajatellut että kumpikin on pyörätie... toinen vaan ylittää ajoradan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)