turhan usein ( onneksi parkissa ) takarenkaan venttiili talven jäljiltä alkanut juuresta vuotaa syyksi en muuta ole keksinyt kuin ketjurasvojen putsauksen takavanteelta WD 40:llä ( ilkivalta poissuljettu ) olisiko ratkaisu alumiininen venttiili ?
parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !
KAWASAKI
Rengasliikkeen asentajat kertoivat, että usein maalatussa vanteessa maalin alta metalli ruostuu/hapettuu ajan myötä ja ilmaa alkaa vuotaa venttiilin juuresta. Näin ainakin autojen vanteissa, anodisointi mahtaa kestää paremmin.
WD 40 on kyllä aika voimakkaita liuottimia. Ei kait ole poissuljettu mahdollisuus, että se syövyttäisi venttiilin tiivistettä? Mutta jos näin niin saattaisin olla enempi huolestunut siitä mitä se tekee ketjun O-renkaille.turhan usein ( onneksi parkissa ) takarenkaan venttiili talven jäljiltä alkanut juuresta vuotaa syyksi en muuta ole keksinyt kuin ketjurasvojen putsauksen takavanteelta WD 40:llä ( ilkivalta poissuljettu ) olisiko ratkaisu alumiininen venttiili ?
-- Brake later and open the gas earlier --
taitaa olla enemmän se perussyy ettei moottoripyörään välttämättä vaihdeta sitä venttiilinrunkoa. kun taas autoissahan ne yleensä sen vaihtaa.
alumiinissa on o-rengas, mutta sen voi tietysti vaihtaa, mutta ei niitäkään taida kukaan vaihtaa ennenkuin hajoo entinen
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Äkkiseltään venttiili on hyvin samanlaista kumia kuin renkaatkin. Joku öljy yleensä turvottaa ja pehmentää kumia, jos se ei kestä öljyä. Vaikea tuossa on sanoa, onko syyllinen öljy, mutta ehkä ei.
Lutrataanko sitä öljyä vanteeseen sitten oikein urakalla kun vannetta puhdistetaan, vai mikä se tekniikka on? Itse käyttäisin jotakin muuta ainetta.
WD40 on ihan samanaista yleisöljyä kuin kaiken maailman ceeärceet ja muut. Yleensä ne ovat lähinnä valopetrolia ja öljyä jossakin suhteessa. Petroli tunkeutuu ja liuottaa ja öljy voitelee ja suojaa. Eivät yleensä vahingoita pintoja. Kallista pesuaineena käytettäväksi.
Viimeksi muokannut: B12; 11.05.2023 klo 17:25.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kannattaa rengasta vaihtaessa varmistaa että venttiilin vaihto kuuluu työhön, itse luulin että automaattisesti vaihtavat venttiilin ja näin ei ole. Itsellä myös venttiilin runko hajosi ja renkaan vaihdosta oli kaksi viikkoa.
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Minä olen käyttänyt vuosien ajan viidessä eri pyörässä Motox moottorinpesuainetta ketjujen/vanteen putsaamiseen. Hajun perusteella se lienee melko pitkälti valopetroolia. Ongelmia ei ole toistaiseksi tullut.Minä olen käyttänyt valopetroolia putsaukseen eikä ole tullut moisia ongelmia ainakaan vielä vastaan.
Tee itsellesi palvelus ja laita laadukkaat kulmaventtiilit niin pääset jatkossa helpommalla.Kyllä tämä tuntuu järkevältä ajatukselta. Laitoin ittellekin heti ylös, että tulevassa renkaanvaihdossa uudet venttiilit myös.
-- Brake later and open the gas earlier --
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Okei... Mulla oli edellisessä pyörässä alumiiset kulma/turvaventtiilit ja ja huoltsikan vehkeillä sinne ei saanut ilmaa, ei tosin kyllä tarvinnutkaan laittaa, mutta jos olisi tarvinnut, niin olisi ollut heikompi homma. Se on yksi syy miksi olen päättänyt nyt pysytellä näissä tavallisissa normaaleissa kumisissa.
Tämä malli ainakin kannattaa kiertää kaukaa.
kulmaventtiili.jpg
Tätä mallia käytän itse.
kulmaventtiili_2.jpg
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Kyllä sitä silloin ihmeteltiin, kun ilmaa tuli ulos, mutta mitään ei mennyt sisään. Suukappale ei jotenkin sopinut yhteen. Mp liikkeessä niillä oli enemmän niitä suukappaleita, niin se onnistui. Toimiva sellainen olis kyllä ihan käteväMistä kannattaisi ostaa, joku liike? Onko joku merkki tms. mikä olis hyvä ja luotettava?
Täältä:
https://www.mprengas.fi/product/420/kulmaventtiili
Selvitä kumpi halkaisija sulla on.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Ja WD40 "kuivuu" ajankanssa, niin en välttämättä uskoisi sen tekevän sitä...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
En usko myöskään, että WD40 olisi tässä syypää ja tuotahan kehutaan kovasti hyväksi mm. ketjujen pesuun eli ei luulisi syövyttävän O- tai X renkaitakaan sen enempää kuin venttiilinvarsia. Kovasti kehutaan myös vanteiden pesuun eli tällä otannalla ei usko vahvistu.
Totta toki se, että suorat kumiset venttiilinvarret kannattaa vaihtaa metallisiin kulmamallisiin jo ihan käyttöhelppouden takia jos ei muuten. Vaihdatin takakumin ja siinä yhteydessä asennettiin kulmamallinen venttiilinvarsi. Edessä vielä vanha suora (lue hankala).
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Mä allekirjoitan tämän. Oon pessyt ketjut joko öljyllä tai WD40:llä ja vanteet jälkimmäisellä jo vuosia ei mitään ongelmia. Duken ketjussa käytössä pääosin WD40 sekä pesuun että voiteluun ja mitähän siinä on 25t mittarissa ja on muuten saanut sikaa. Sisäänajoasettumisen jälkeen en ole tainnut edes säätää ketjua, lenkit liikkuu kivasti, renkaat on kunnossa eikä muitakaan murheita. Ulkomaan foorumeilla kitisevät, että orggisketju on paska, mutta mulla ei ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Eikä venttiilitkään ole tykänneet huonoa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ainakin Motonetin myymissä kulmaventtiileissä venttiilinhatun kierreosa on lyhyt, kierteen jälkeen on vielä olake jossa venttiilin varsi paksunee. Jotkut täyttöpistoolin suuttimet pohjaavat tuohon olakkeeseen ennen kuin edes painavat sielua auki, eli ilmaa ei renkaaseen saa. Ainakin Shellien käyttämät Eurodainun pistoolien suuttimet ovat sellaisia jotka pohjaavat, jotkin toisenmalliset toimivat ongelmitta.
1835
Vähän eri laite, mutta mulla on ollut ongelmaa painevesiautomaattien venttiilien kanssa. Ruostuvat/hapettuvat juuresta vuodessa-parissa puhki. Jostain kumman syystä tämä tapahtuu myös alumiinisille venttiilinrungoille.
Traktorin messinkiventtiilit ovat olleet se ratkaisu, jolla tuo ongelma on poistunut.
Ainahan siellä renkaan sisällä on kosteutta, joka ainakin teräsventtiilin runkoa nakertaa.