Eilen otin tankn pois ja vaihdoin suodattimia, tulppia yms. niin tuli tällainen mielenkiintoinen nippu vastaan. Siis näähän on noita öljylinjojen letkuja. Mikähän tässä on ollut tekijällä ajatuksena? Myöskin noita korvausilma letkuja näytti olevan vähän runsaanpuoleisesti. Ei nyt viitti mitään ihmeempiä alkaa arvailemaan, niin ajattelin, että jos täällä jollain olisi joku oikein ajatuskin tästä.
20230506_184117 - Edited.jpg
20230506_192515 - Edited (1).jpg
Ja tosiaan pyörän malli on GSF 1200 vm. 2005
Viimeksi muokannut: speedheadshot; 07.05.2023 klo 09:37.
Onko kaasaripeli kyseessä?
Jos on niin väittäisin olevan tulpattuja synkkausletkuja.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Tällaiseen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830...rja-4-mittaria
Vanhassa yzf 750r:ssä oli tuollaiset ja helpotti synkkausta kummasti.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Ok, kuvasta ei selvinnyt lähtöpaikkaa voi olla siis lauhduttimen letkut,oliko noista kyse?
bandit.jpg
Edit: Tällainen siis.
Suzuki-Bandit-1200-2002-822x1096.jpg
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Juu kyllä juuri nuo letkut
Noi on PAIR:in letkut. Ei paukuta putkessa sliparin kanssa, jos on poistettu käytöstä.
https://www.motorcyclespareparts.eu/...les/second-air
Ebaysta saa peitelevyjä, jos haluaa koneen edestä ne putket poishttps://www.ebay.com/itm/22229634316...Bk9SR9SclM_-YQ.
Viimeksi muokannut: 12_76; 07.05.2023 klo 10:46.
Joo, voi. Tosiaan kirjoitin äsken väärin...Ei siis kierrätä pakokaasuja, vaan tuottaa lisäilmaa pakokanavaan. Banditfoorumilla on paljon juttua.http://www.suzukibandit.org/index.php?topic=141.0
No eipä minunkaan edellisessä vuoden -97 1200 Banditissa tuollaisia ollut (jos ei sitten ollut edellinen omistaja jo valmiiksi "korjaillut") ja siksipä tämä nippu pikkuisen herättikin ihmetystäni, kun tankin siirsin sivuun. Pitää kyllä ne peittolevyt tilata ebaysta asap niin saa tuollaiset täysin ylimääräiset letkut heitettyä mäkeen! Komppaan tuota, että hyvä on kun on tällaisia foorumeita, joilta löytyy tietoa ja tietäjiä!Monasti miettinyt, kun on ollut jonkun pyörän kanssa joku juttu, että "tää on nyt kyllä tosi paha homma", mutta sitten, kun on tänne laittanut kysymyksen, niin ei aikaakaan, kun joku vastannut, että "Ei hätää, se on tällainen juttu"
![]()
Katalysaattori vehkeissä noita on , kylmänä kun kone käy rikkaammalla niin päästetään ilmaa pakoputkeen jotta katti lämpee
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
Itseasiassa en ole noita kattivehkeissä nähnyt. Se kun periaatteessa sotkee katin toiminnan. Toki voi noita jossain olla mutta...
tuon PAIR tai vastaavan systeemin periaate on hyvin yksinkertainen. Pakokaasuissa kun on palamatonta hiilivetyä ja häkää, niin niistä päästään helposti eroon kun lasketaan ilmaa pakoputkeen. Häkä palaa hiilidioksidiksi, palamattomat hiilivedyt hiilidioksidiksi ja vedeksi. Letkunpätkällä hävitettiin 90% haitallisista päästöistä, jäljelle jää vain typen oksidit.
Systeemissä on aika vähän haittapuolia. Lisääntyneet osat/monimutkaisuus/paino, teoriassa vähäinen vaikutus pakokaasujen virtaamiseen ja käytännössä melkoinen pauke pakoputkessa kaasua sulkiessa. Käytännössä noilla ei ole juurikaan väliä.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Eip tuota PAIR systeemiä ole kuin ruiskupyörissä. Jos aihe kiinnostaa niin tässä pari linkkiä jossa tää selitetään:
https://www.youtube.com/watch?v=13oUeNLbiiU
https://www.youtube.com/watch?v=_xMykbzJWiQ
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
Mikä ei tähän aiheeseen suoraan liity, mutta jokin aika sitten kyselin täällä sellaisesta asiasta, kun mopo tuntuu kylmänä ujeltavan / vinkuvan kumman lujaa. Nyt aloin miettimään, että voiko se johtua tästä? Tosin systeemihän on tulpattu, mutta jos ei ole niitä peittoläppiä vaan on tuolleen tulpattu kuten em. niin kyllähän se jotain sinne sinne letkuihin työntää.
Joo, Secondary Air Injection = SAI.
Tossa käy käytännössä vähän sama kun hitsatessa. Kun happea lisätään, pakokäyrät kuumenee ja kromit sinistyy. Plussana tietty paukuttaa komiasti putkissa. Btw, kaikki laitteet paukuttaa putkessa. Kaikilla putkilla, etenkin vakiot, sitä ei vaan kuule.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Kaasaripyörä, PAIR -systeemi.
https://www.manualslib.com/manual/10...age=257#manual
Ei ole ainoa. Noita oli ennen katalysaattoreita yleisesti autoissakin joissa oli kaasuttimet, esimerkiksi 626 GF-Mazdassa.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Mulla ensimmäinen ja primääri syy pair-systeemin disabloimiseen olikin just se, että Honda paukkui aina hidastaessa kuin venttiilivikainen koneenraato...
Jos siis halusi ilmestyä risteykseen tai pihaan sivistyneesti, piti ensin irrottaa kytkimellä veto ja hoitaa jarrutus jarruilla moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Se oli harmi, kun tuollainen isopyttyinen kaksisylinterinen hidastuu aika mukavasti pelkästään kaasu ylhäällä, ja jarrukahvalla voi lähinnä antaa pienen lisäpulssin tarvittaessa.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Ruiskupyörissähän tuota pairia ei tarvita ollenkaan, kun happianturi ja ruiskutustietokone säätävät seoksen jatkuvasti optimaaliseksi. Paireja alkoi näkymään kaasarimallien loppuvuosina, kun piti yrittää tehdä päästöille jotain, mutta ruiskutustekniikka oli vielä liian kallista bulkkipyöriin.
Joissain autoissakin on kyllä lisäilmapumppu, mutta se toimii vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kunnes moottorinohjaus menee closed looppiin. Eli lisäilmaa tuutataan pakosarjaan käytännössä silloin, kun konetta lämmitetään rikkaammalla seoksella sokkona, eli ei ole vielä mitään tietoa jäännöshapen määrästä.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Jep kyllä se vaan PAIR:n letkut siellä on. Pulse Secondary Air System.
20230508_112116 - Edited.jpg
Viimeksi muokannut: speedheadshot; 08.05.2023 klo 12:25.
Kyllä se Pair-valve on hyvin monessa ruiskupyörässä. Sen idea on vähentää päästöjä. Ilmanputsarista imetään ilmaa pakoputkistoon moottorijarrutuksen aikana. Silloin sinne voi päästä palamatonta bensaa, joka syttyy putkessa, kun sinne syötetään ilmaa pairin kautta. Ilmiön havaitsee lievänä paukkeena putkessa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Joo jos on niin alkeellinen systeemi, että ei ole happianturia, niin sitten ei voi seostakaan säätää niin tarkasti, etteikö jotain pääsisi pakoputkeenkin asti, jolloin tuollainen pair-systeemi on varmaan ajateltukin tarpeelliseksi.
En oo ruiskuvehkeisiin asti vielä itse päässyt mopoissa, niin en tullut ajatelleeksi, että liekö kuinka suuressa osassa pyöriä tuollainen alkeellinen open loop -systeemi vaan.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84