Mitä oon autolla ajellut noita mutkateita, niin kun tiet kuivuu ja lumi sulaa, alkaa näyttää aika karmeelta. Pinta rikki ja kauheita reikiä siellä täällä.
Ens kesänä varmaan pahin tilanne vuosiin 2-pyöräilyn kannalta.
Pitääköhön kaikkien vaihtaa Bemarin Gessuihin tai Kotarin adventure malleihin, kun muilla ei varmaan uskalla ajaa ku muutamilla teillä.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Ajelin äsken kolminumeroista tietä ja huonolta näytti.
Onneksi tänä vuonna ei tule tälle alueelle metriäkään uutta asfalttia.
Valitettavasti kaikki rahat työnnetään Ukrainaan, joten no can do täällä Suomessa teillekään...
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Ely-keskusten avustus yksityisteiden peruskorjaukseen on tänä vuonna 70 %, sillat 80 % kuluista. Nyt tiekunnat järjestäytymään ja hankkeet vireille! Vastaavia prosentteja tuskin ihan heti nähdään.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Off-topiccina tien määritelmä meille, jotka tahtomattamme harhaudumme virallisilta väyliltä sivuun (tämä siis Ympäristöministeriöstä saamani määritelmä):
Tiet pääsääntöisesti edellyttävät konkreettisia tien rakentamistoimenpiteitä, toisin kun samassa maastossa ajamisesta muodostuneet ajopolut.
Eli jos ajoväylää on raivattu kantoja poistamalla - tai muuten liikennöintikuntoa parantamalla - niin kyseessä on tie. Ja tiellä saa ajaa. Ja jos uralla on tehty maansiirtoa liikennöinnin helpottamiseksi, niin siinä tapauksessa ei ole mitään tulkinnanvaraa.
Kyllä näin on. En ihmettele yhtään, että pitkillä jousituksilla varustetut pyörät tekee kauppansa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Laitappa Mikey linkkiä tuohon ympäristöministeriön määritelmään...
Edelleenkään yksityisille tilus, piha tai metsäteille ei ole asiaa moottoriajoneuvolla ilman maanomistajan lupaa vaikka ne olis asfaltoituja.
Mutta toisaalta esim metsähallitus sallii liikennöinnin maillaan (=valtion maita) noilla metsäteillään ja silloin tuo määritelmä tiestä pätee kokolailla noin.
Linkki:
https://www.eraluvat.fi/maastoliiken...vai-tieta.html
Tuo sitten tosiaan pätee vain ja ainoastaan metsähallituksen hallinnoimilla valtion mailla, ei yksityisillä.
Ja sitten yksityistielain mukaisilla yksityistiellä kyllä saa tilapäisesti ajaa ellei sitä ole liikennemerkein kielletty. Näilläkin tiellä jatkuva käyttö johtaa maksuvelvollisuuteen (no teoriassa ja periaattessa mutta kuitenkin).
Suomessa ongelma on se että tavallinen käyttäjä ei mistään erota noita tilusteitä yksityisteistä. Toki miltei kaikilla yksityisteillä on nimi siellä tolpanpäässä mutta kun se ei ole pakollista niin kaikissa ei ole. Ja myöskään tilustien alkua ei tarvitse mitenkään merkitä.
Myös kartassa noi isommat tilustiet on ihan samalla mustalla jatkuvalla viivalla kuin "oikeat" yksityis- ja yleiset tiet.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Yksityistielle eksyminen ei yleensä juurikaan pahennusta herätä, kunhan ei huutoputken ja rupulikumin kanssa jyrsi syviä spooreja. Vakioänkän ja assupainotteisten kumien kanssa riski on pienempi. Voi tietysti olla kohteita joissa ajelijoita on enemmän ja ärsytyskynnys alempana.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kirkkonummi lie kunta, jossa poikkeus vahvistaa säännön. Ei kannata mennä prätkällä teille, jotka liikennemerkeillä merkitty yksityisiksi. Kiukkuista huutoa voi tulla.Yksityistielle eksyminen ei yleensä juurikaan pahennusta herätä, kunhan ei huutoputken ja rupulikumin kanssa jyrsi syviä spooreja.
Espoossa on jotenkin koomisella tasolla pohjoisosien pikkuteiden kunto. Esim. Takkulan- ja Röylän pätkät on sellaisia, jotka olisivat vaatineet peruskunnostuksen jo 10v sitten. Kait tuolla on joku asvalttipinnan kestotesti menossa tai riittävän arvovaltaisia henkilöitä ei asu noiden teiden varrella.
-- Brake later and open the gas earlier --
Niin siis tuota avustusta nimenomaan haetaan ja saadaan vain ja ainoastaan yksityistielain mukaisille yksityisteille. Noille piha ja tilusteille ei saa mitään ja yhden omistajan alueella kulkeville metsäteille sai aikanaan Kemeratukea mutta se ei velvoita avaamaan tietä yleiselle liikenteelle.
Se juttu on edelleen siinä onko se tie yksityistielain mukainen tie jolla on jonkilainen perustettu tiekunta tms vai yhden tilan alueella kulkeva täysin yksityinen tilustie.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Kirjoitinkin "jostain syysta" eli tosiasiallisesti tie voi olla avustusta saava yksityistie yksityisten omistamilla alueilla, mutta kilpikaupasta ostettu kyltti, joka kieltaa ajamisen paitsi osakkailta.
Paaltapain ei kaytannossa voi asiaa erottaa ja Suomi on taynna laittomia itsetilattuja kieltomerkkeja.
Vaittaisin, etta yleisen epaselvyyden takia satunnaisesta kaytosta ei sakkoa saa.
Toistuvassa kaytossa se on yksityistiella mahdollista.
Yksityinen tie on maanomistajan/-ien oma tie ja se on eri asia kuin yksityistie jossa on tiekunta. Yksityistiellä liikennöintiä ei saa kieltää, jos tiekunta on saanut julkista rahaa kunnossapitoon. Liikennettä voi tarvittaessa rajoittaa esim. kelirikkoaikana painorajoituksella tai puomillakin jos tie ei moottoriajoneuvoja kestä. Julkista tukea kunnossapitoon myönnetään vain yksityisteille, joissa on järjestäytynyt tiekunta.
Yksityisellä tiellä liikkumiseen moottoriajoneuvolla pitäisi periaatteessa olla tienomistajan lupa. Käytäntö tuntuu olevan, että ajetaan jos ei ole kieltomerkkiä tai puomia. Suurin osa yksityisten teiden omistajista ei tuosta mieltään pahoita, kunhan tietä ei vahingoiteta, mutta tien omistajalla on oikeus kieltää liikenne ja laittaa puomi.
Maastossa moottoriajoneuvolla liikkuminen vaatii aina maanimistajan luvan. Maastoa on YM:n ja Metsähallituksen ohjeiden mukaan myös maastoon ajamalla syntynyt ura, jota ei ole rakennettu tieksi. Kielletty siis on kuivalla hiekkakankaalla mutkitteleva rakentamaton ura, vaikka se voisi olla aivan hyvin henkilöautolla ajettavissa kunnoltaan. Kun taasen turvemaalle rakennettu pengertie olisi sallittu, vaikka sitä ei pääsisi kuin mönkijällä. Metsästyslain puolelta tuosta tulkinnasta (mikä on tie ja mikä ei) löytyy KKOn päätöksiä juuri noin. (aseen kuljettaminen moottoriajoneuvolla maastossa on kielletty, ampuminen tieltä kielletty)
Viimeksi muokannut: mek; 03.04.2023 klo 13:03.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Väitän, että tien pinnan tuhoaa kaikkein nopeiten ja pahiten tiellä seisova vesi ja tähän rapakkoon toistuvasti ajaminen.
Se on kuin 24/7 toimiva vesihiekkapuhallus, sitä ei kestä mikään tie.
Siihen verrattuna nastarenkaiden vaikutus on ku kärpäsen pieru saharassa.
Ikävä että lumipenkat on jääneet niin lähelle tietä että harvassa paikassa sulamisvedet pääsee tieltä ojiin.
Toinen aika ikävä ilmiö näkyy esim Kuopion motarin ohituskaistalla. Lämpötilavaihtelut katkaisee tien poikkisuunnassa n. 100m välein, ja tämä sauma ajan myötä nousee muuta tietä ylemmäs. Ihana jytkytellä tuossa motarinopeutta.
Nojaa, luontaista nopeudenrajoitusta
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Täällä päin on hyvä esimerkki mitä suola tekee asvaltille. Tie 725 oli tänä talvena ekaa kertaa suolattu läpi talven, nyt siitä on useammassa paikassa irronnut kokonaisia lohkareita asvaltista. Sellaisia monttuja jotka voi hajottaa auton renkaankin. Tällaista en ole koskaan ennen nähnyt ennen kuin alettiin suolaamaan vaikka vuosikausia ajellut tuolta.
Näistäkin helposti syytetään nastoja vaikka suola on pahin ongelma. Suolan vaikutusta voi itsekin kokeilla vaikka betoniportaalle. Erään talven suolasin yhtä porrasta joka oli katonreunan ulkopuolella ja jäätyi liukkaaksi, tuloksena pinta ihan murentunut verrattuna porrasaskelmiin joita en suolannut.
Yamaha MT-09 Tracer
Pitää varmastikin paikkansa, mutta jostain ne urat siihen tiehen alkujaan tulee, missä vesi alkaa seistä. Jonkin verran ihmetyttää ihmisten tarve ajaa (nasta-/kesärenkailla) urissa. Kun urasta siirtyy 30 senttiä sivuun, niin ainakin tuommoisessa koppiautossa kuulee selvästi, kun rengasmelu pienenee ja sitä myötä varmasti myös renkaiden kuluminen (ja se urien syntyminen). Talvellakin ajelen mieluummin sen tamppaantuneen lumen/jään päällä kuin karkeassa ajourassa.
Vetomies ajaa aina harjalla!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Samoin, jo aikoinaan autokoulussa opetettiin että aja aina uran vieressä jos mahtuu.
Ja on minusta niin fiksu ohje ettei ole mitään syytä olla tekemättä niin.
Onhan se asvaltti urassa se kaikkein karkein. Ja talvella sula ura kuluttaa varmaan renkaan nopeammin kuin lumisella pinnalla ajaminen.
Ja vielä, miks jotkut urat on selvästi paripyörän jäljiltä, eikä raskaissa kuorma-autoissa ole nastarenkaita. Kyllä se ura syntyy ihan ajorasituksesta, renkailla ku renkailla.
Mutta yhtä kaikki, erittäin ikävä 2-pyörä ajokausi tulossa teiden kunnon osalta.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Enduroilla ajavilla on sanonta "huonompi tie, parempi mieli".
Terv. 690 enduro r kuski![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Se on just näin. Ja teiden lisäksi suola tuhoaa autot ja muut siellä talvisin liikkuvat ajoneuvot.Näistäkin helposti syytetään nastoja vaikka suola on pahin ongelma.
-- Brake later and open the gas earlier --
melkein pelottaa teiden kunto näin keväällä,pari kk sitten ajoin jäniksenlinnantiellä(siis autolla) johonkin monttuun niin meinas tippua hampaat suusta ja kakka pöksyyn,ihan tajuton pamaus,vanteeseen tuli hirmu vekit ja pyöränlaakeri meni paskaks..,että jos tuohon monttuun osuu mopolla niin ilmojen tielle lähtee ku nato ohjus..
oon ajanu kyseistä tietä joka kesä ja välillä vähän kovempaakin,ei uskalla enää..
En nyt keksinyt äkkiseltään parempaa paikkaa. Ajelin Loukun suunnasta Liesjärven kautta Hämeen härkätielle. Vastaantulijoiden kaistalla oli tosi paljon öljyä tai polttoainetta. Ja sataa vodaa. Käännyin härkätietä Someron suuntaan jja siellä ei ollut enää mitään. Eli levittäjä tuli Tammelan tai Räyskälän suunnalta.
Siellä oli Liesjärvellä Mondeo ojassa, enk aiemmin huomannut tiessä mitään. Ehkä se oli se, joka kamaa levitti.