Jospa bensakulut on tuo rahtikustannus ja maksan sen mitä mopo kulutti matkalla? Vai kumpi maksaa kummalle? Voihan verottaja tulkita rahtikulut miinusmerkkisiksi, koska ajoin itse ja säästin rahtikustannukset? Vai eikö riitä, että näyttää kuittia, että kulut ovat jo maksettu kertaalleen välillä Japani - Eurooppa?
Tuntuu, että tässä on tekemällä tehty sääntöjä, jotta saisi kerättyä rahaa... Esim. kirjastoille. Hyvähän sekin tietysti on, mutta miksi juuri moottoripyöräilijän pitää kustantaa ihmisten ilmaiset lukemiset? Varsinkin, kun nämä "lait" ovat näin läpinäkyvän lapsellisia.
Tuntuu, että on lähdetty hankaloittamaan asiaa, josta ei oikein tiedetä mitään (jos 10% autoilijoista siirtyisi ajamaan moottoripyörällä, liikenteen päästöt puolittuisivat (lähde: Fortnine.ca)).
Ei autoveron pitänyt poistua, kansalliseen autoveroon EU ei puuttunut. Sen sijaan se puuttui tuohon kaksinkertaiseen verotukseen, jossa autoverosta joutui vielä maksamaan ALV:in. Ja käytetyissä juurikin tuo mainitsemasi ALV ensin lähtömaahan ja sitten uudestaan Suomeen. Uuden ajoneuvon kanssa EU velvoitti jäsenvaltion palauttamaan sinne maksettu ALV, kun ajoneuvo rekisteröidään pysyvästi toiseen jäsenvaltioon, joka uudesta ajoneuvosta on oikeutettu perimään ALVin.
Tuon kaksinkertaisen ALVin perintään Suomi ensin yritti tuota ELV:iä (Ei ALV) Kuitusen johdolla, mutta se tyrmättiin EU:ssa.
Se mitä EU ei katsonut laittomaksi oli tämä käytetyssä verotusarvon laskenta, sallittiin autokauppiaiden ylläpitämä ja masinoima käytetyn arvon laskeva Excel-taulukko, ja uusissa ajoneuvoissa taas valmistajan ilmoittaman verottoman hinnan laskenta, jossa mukana siis maahantuojan kate.
Ruotsi onnistui poistamaan rekisteröintiveron yhdessä yössä, Suomessa autokauppiaat ovat ikimuistoisesti lobanneet oman etunsa nimissä kansanedustajia, ja saaneet pidettyä kiinni tästä yksityistuonnin hankaloittamisesta.
Samaisten lobbaajien ansiosta EU:n yhteinen verosuunnittelu ei saada toteutettua, vaan joudumme maksamaan veroja Euroopan huippuprosenteilla, sekä palkasta että ostoksista.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
No miten sen nyt ottaa. Suomen kansaa eli äänestäjiä lobattiin (lue: harhautettiin) mm. auto- ja alkoholiveron poistumisella armon vuonna 1994, kun EU liittymisestä äänestettiin.Ei autoveron pitänyt poistua, kansalliseen autoveroon EU ei puuttunut.
-- Brake later and open the gas earlier --
Ja jos oikein lähdetään pilkku nu...aan, niin eihän sitä poistettu sähköautoiltakaan, sen määrä vaan on 0%![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tämä tuli otettua talteen. Käsittämätön vero, kertakaikkiaan. Koska vero on yleensä haitan aiheuttaman kustannuksen korvaaminen, on aika perusteetonta periä sitä moottoripyöristä, joiden lisääntymisen myötä hiilidioksidipäästöt laskisivat ehkäpä nopeimmin. Sähköautot eivät muuta oikeastaan mitään, koska sähköauto 2000-3000kg verrattuna moottoripyörän 200kg massaan jo kertoo miten asian laita on. Tarkoitan, että mahdollisimman paljon henkilöautoilua pitäisi saada suunnattua kaksipyöräisiin.
Hiilidioksidi on vain eräs haitta luonto-näkökulmasta ajatellen. Toki myös materiaalien kulutus, paljonko tarvitaan rautaa kuljettamaan se 1-2 hlö ja jälleen prätkä on melko vahvoilla vs. auto. Mutta tuolla verolla on myös kansalaisia suojaava vaikutus, koska pelätään prätkien hintojen tippuessa porukan hankkivan niitä enempi, jolloin niitä on myös liikenteessä enempi ja sitä kautta tapahtuu myös enempi pahoja mp-onnettomuuksia, joiden seurauksina ihmisiä paikkaillaan terveydenhuollossa yhteiskunnan piikkiin, kenties uhreille jää varsin kalliita haittoja ja vammautumisia jne. Tämä on se selitys minkä muistelen jostain lukeneeni kun Smoto tuon prätkien autoveron perään huuteli. Autojen autoveroa on loivennettu jo moneen kertaan, prätkistä huudetaan yhä todella korkeita veroja, erityisesti niiden CO2-päästöt huomioiden mikä on se autoveroperuste autoilla![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Nämä kulut menevät melko pitkälti vakuutusyhtiöiden piikkiin mutta toki sillä on myös julkista terveydenhuoltoa rasittava vaikutus.Mutta tuolla verolla on myös kansalaisia suojaava vaikutus, koska pelätään prätkien hintojen tippuessa porukan hankkivan niitä enempi, jolloin niitä on myös liikenteessä enempi ja sitä kautta tapahtuu myös enempi pahoja mp-onnettomuuksia, joiden seurauksina ihmisiä paikkaillaan terveydenhuollossa yhteiskunnan piikkiin, kenties uhreille jää varsin kalliita haittoja ja vammautumisia jne.
-- Brake later and open the gas earlier --
Koska olen ikävä ihminen, niin ennustan veroja.
Valtio tarvii rahaa
Vihreä siirtymä
Hyi hyi fossiilinen polttoaine
Kun nämä ja turhake nimeltä moottoripyörä laitetaan vastakkain, niin mitä luulette kuinka käy.
Suomessa ei montaa henkilöä ole, joille moottoripyörä olisi tarpeellinen ja niille kenelle se on, niin sehän menee työkaluvähennyksiin.
Joten luulen, että huvituskäyttöön tarkoitetun moottoripyörän ostaminen ja omistaminen ei tule lähivuosina halpenemaan.
Voihan sitä väittää, että rätkällä pääsee työmatkaa halvemmalla, se vähentää ruuhkia, vähentää päästöjä ja vie vähemmän parkkitilaa.
Aika itsepetostyyppi on, kuka sellaista väittää Suomessa vakavalla naamalla.
Toki jos se rätkä on ainoa kulkupeli ja sillä ajetaan ympäri vuoden töihin paikkaan, jonne ei julkisilla pääse, niin sellaiselle pitää ehdottomasti myydä moottoripyörä ilman autoveroa.
Eihän neuvoa antavaa kansanäänestystä olisi edes tarvinnut järjestää eli kyllähän nämä oikeasti päätetään eduskunnassa (ja hallituksessa eduskunnan enemmistöä edustaen), joka toki päättänyt käytännössä asiasta ennen hakemista. Ei sitä salaisena voi pitää, normaalia päätöksentekoa.
Mutta kyllä näin vientiteollisuudessa työskentelevän näkökulmasta työnteko EU:n sisällä on hemmetin paljon helpompaa ja tehokkaampaa kuin ulkona. Ja euroilla tehdään kauppaa ympäri maailmaa, myös jenkkeihin ja britteihin. Markoilla ei myyty mitään rajojen ulkopuolelle. Ei tarvita valuuttasuojauksia ja kaiken maailman kalliita järjestelyjä ja voidaan keskittyä siihen mitä osataan. Eli omien tuotteiden myyntiin ja kehittämiseen.
Voidaanhan me myydä toisillemme oravannahkoja, mutta aika pieneksi se elintaso niin jää. Mieluummin myyn koneita Italiaan ja ostan sieltä moottoripyöriä takaisin:-)
Ducati XDiavel
ex. Suzuki GSR600
Ilmaisia lounaita ei ole. Pointti oli se, ettei näitä onnettomuuksia korvata verovaroista valtaosin vaan vakuutusyhtiön kassasta eli meiltä vakuutusten maksajilta.Ilmaista rahaa, siis?
Juuri näin. Kyllä EU on tuonut paljon hyvää Suomelle. Yksityisen ihmisen elämässä tämä tarkoittaa mm. sitä, että on mukava reissata euroopassa ja maksaa yhdellä valuutalla. Sekä EU-alueelta ostetuissa tuotteissa ei ole tulleja/veroja pääsääntöisesti joitakin poikkeuksia lukuunottamatta (esim. ajoneuvot) Jos oltaisiin vielä (kelluvan) markan varassa niin voisi täälläkin olla hieman erilaiset ja ankeammat olosuhteet. Ja Ruotsia ei tässä kohtaa kannata verrata, kun se on tuplaten suurempi kansantalous mitä Suomi.Mutta kyllä näin vientiteollisuudessa työskentelevän näkökulmasta työnteko EU:n sisällä on hemmetin paljon helpompaa ja tehokkaampaa kuin ulkona. Ja euroilla tehdään kauppaa ympäri maailmaa, myös jenkkeihin ja britteihin. Markoilla ei myyty mitään rajojen ulkopuolelle. Ei tarvita valuuttasuojauksia ja kaiken maailman kalliita järjestelyjä ja voidaan keskittyä siihen mitä osataan. Eli omien tuotteiden myyntiin ja kehittämiseen.
Voidaanhan me myydä toisillemme oravannahkoja, mutta aika pieneksi se elintaso niin jää. Mieluummin myyn koneita Italiaan ja ostan sieltä moottoripyöriä takaisin:-)
-- Brake later and open the gas earlier --
Korttimaksamisen aikaan tuo ”kiva reissata, kun yhteinen valuutta” on ehkä paskin argumentti ikinä
Ja Ruotsi nyt on lähin verrokki!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ei mielestäni ole. Näet ja ymmärrät kaupassa ja palveluita ostaessasi heti mitä tuote/palvelu maksaa, tekemättä valuuttakonversiota. Et myöskään ole korttiostoksissa paikallisen aquirerin armoilla valuuttakursseissa, kun maksat paikallisella valuutalla eli eurolla. Toki jos tykkäät maksaa ylihintaa suolatuilla kursseilla niin mikäs siinä.Korttimaksamisen aikaan tuo ”kiva reissata, kun yhteinen valuutta” on ehkä paskin argumentti ikinä
Joo, on naapurimaa mutta talous- ja teollisuusmahtina ihan eri luokkaa, kuin Suomi. Ei mitenkään vertailukelpoinen.Ja Ruotsi nyt on lähin verrokki!
-- Brake later and open the gas earlier --
Perun kaikki puheeni.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kauhulla muistelen 80 lukua kun euroopan turneelle lähtiessä piti olla kymmenen maan valuuttaa pussissa kohtuulinen määrä jotta pärjäsi. Toki matkashekit oli myös käytössä. Kyllä nykyinen korttimaksaminen ja sama valuutta on helpottanut asioita. Joissain maissa vieklä on oma valuutta (siis EU:n sisällä) mutta kurssit on kiinteitä eikä kortilla maksamista tarvitse pelätä.
Niin. Nykyään saa maan valuuttaa kortilla automaatista.
Perun kaikki puheeni x 2
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nettimotossa on myynnissä pärrä missä ruotsin rekkari, mites tommosten kanssa? pyytävät ainakin samaa hintaa kuin suomessa olevat yksilöt, mutta ei missään puhuta mitään että veroja pitäisi vielä maksaa siitä jos haluaa suomen rekkariin, miten tuollaisissa oikein pitää toimia?
Itse ainakin unohtaisin heti tuollaisen. Myyjä ei tiedä mitä myy tai muuten vaan yrittää rahastaa. Tai sitten peräti kusettaa. Mikä tahansa epäilyttävä syy on riittävä syy siirtyä seuraavaan yksilöön niin ei tarvitse myöhemmin katua. Tai sitten alat kyselemään myyjältä rekisteröinnistä ja hinnasta ja niiden epäsuhdasta. Voihan löytyä pätevä selitys.
Jostain syystä suomimoottoripyörät on suunnilleen saman hintaisia mitä vastaavat käytetyt noissa autoverottomissa maissaNettimotossa on myynnissä pärrä missä ruotsin rekkari, mites tommosten kanssa? pyytävät ainakin samaa hintaa kuin suomessa olevat yksilöt, mutta ei missään puhuta mitään että veroja pitäisi vielä maksaa siitä jos haluaa suomen rekkariin, miten tuollaisissa oikein pitää toimia?Ja tämä aiheuttaa sen, ettei hinnan takia käytettyjä just kannata tuoda maahan, kun ostohinnan päälle tulee verot ja rekisteröintiriesa. Tosin jos pyörällä ikää jo +15v niin verot on luokkaa satasia, jolloin eivät ole niin merkitseviä.
-- Brake later and open the gas earlier --