Tietääkö joku pystyykö tuota kuvan mukaista osaa kääntämään ylös/alas.
Eli onko korkeussäätöä varten tehty. Näyttäis että kiertyy 360 astetta ja voi sitten kiristellä haluamaan asentoon.
Olis tarvis säätää vaihdepoljinta mutta itse vaihdekepin säätämisellä on liian isot toleranssit.
Ei pysty, tuo on taittuva tapin pää ja sopii vaan yhteen asentoon.
Mut jos sulla on tappisarja niin siinähän on portaaton säätö siinä välitangossa*). Ei muuta kuin lukkomutterit auki ja pyörittää sopivaan asentoon. Tolla välitangon pituuden säädöllä saa samalla varmistettua sen, että sekä moottorin, että tappisarjan päässä vivusto on mahdollisimman lähellä 90 asteen kulmassa niin toimii parhaiten.
*) Edit. Eli siis toi eka osa (harmaa) tuon ite vaihdepolkimen alla tuossa kuvassa on se välitanko, jossa toisessa päässä oikeekätinen ja toisessa vasenkätinen kierre pituuden säätöön.
Superbike #7
Jeps, niin ajattelinkin että tuossa voisi jouset olla sisällä.
Välitanko jonkinlainen viritys ja kierteet lähes tapissa, säädöt käytännössä käytetty ja tuo 90 asteen kulma on jotenkin toimiva. Jos siirtää tapin paikkaa alareiässä niin tuo 90 asteen kulma muuttuu liian pajon. Vaikea näin selittää mutta eiköhän tuo jotenkin ratkea.![]()
Ja vielä pointtina, jos siirtää tapin tuohon punaisen nuolen paikalle niin vaihde ei mene päälle ollenkaan, vipu loppuu kesken tai enemmänkin liikerata. PP-tuningille rekkula tästä![]()
Eikö tuolta väliltä löydy portaatonta pituudensäätöä?
(ja sitä kautta portaaton korkeudensäätö jalalla painettavalle tapille)
Vaihdevivun_säätö.jpg
Edit: Kun omaan pyörään ei ollut käytetyn jalkatappisarjan mukana kaikkia osia, ostin sopivan nivelvarren ja tavallista kierretankoa. Ei ollut sellaisia osia, että olisi toiseen päähän erikätinen kierre, jotta voisi säätää vanttiruuvin tapaan, mutta vähän vaikeammin säädettävän siitä sai niilläkin osilla.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Kierteet löytyy ja sitä kautta portaaton säätö on mutta kierteet tosi tiukassa ja säätökin käytetty melkeen loppuun.
Tappikin on mun mielrstä normaalista poikkeava. Liekö syynä Ifitecin shifter sensori joka vie pituussuunnassa aika paljon tilaa.
Elä pihdeillä ota kiinni, kun siinä anturin rungossa on ihan kiintoavaimelle tehty otepaikka. Voimaahan tuossa operaatiossa ei pitäs tarvita juuri yhtään. Ennen jatkovarren hakemista kannattaa tarkistaa, että kierre ei pääse pohjaamaan. Jos pääsee niin siitä osasta, jossa on ulkokierre, otat vaikka rautasahalla pätkän pois. Jos kierrereiässä sen sijaan riittää syvyyttä niin sit ota pätkä siitä välitangosta pois tuolta alapäästä.
Edit. En siis koskisi anturin päähän ollenkaan vaan tekisin lyhennyksen tuolta välitangon alapäästä.
Superbike #7