Olen tässä asiaa pohdiskellut että mikä ero eri slipareissa oikeastaan on. Omaani ajattelin laittaa, kuitenkin mopovaraosakauppojen suosituksista vain osa sopii FZ1:een. Muutamaan kun sisään olen kurkkinut, niin toisesta päästä nähnyt saman päivän valoa missä itsekin olen. Vai onko kyseessä kiinnikkeisiin liittyvää "mallikohtaisuus"?
Solifer SM -78, Honda Z50J -87 Rothmans, Honda CB350 -74, Suzuki GSX-R 1100 -94, Yamaha FZ6s -05, Yamaha FZ1s -08
Juurikin tästä kyse. Kiinnikkeet ja erityisesti sliparin liitynnän koko suhteessa varsinaiseen pakoputkeen ratkaisevat sopivuuden. Joissain malleissa sliparin pitää sopia myös sivulaukkujen kanssa, joka aiheuttaa tiettyjä rajoitteita sliparin koolle, kiinnikkeille ja muotoilulle.Muutamaan kun sisään olen kurkkinut, niin toisesta päästä nähnyt saman päivän valoa missä itsekin olen. Vai onko kyseessä kiinnikkeisiin liittyvää "mallikohtaisuus"?
Mutta melkeinpä minkä vain sliparin saa sopimaan, kun sovittaa![]()
-- Brake later and open the gas earlier --
okei, kiitokset valaisusta. Kysyin tätä yamahan puolellakin, mutta miten ison Ø eron voi "kesyttää" käyttämällä pakosarjateippiä tms? Kiinasta näyttää saavan väliputkea mikä pakosarjasta tulee oikealla mitalla mutta Ø on 4mm pienempi itse slipariin mentäessä?
Solifer SM -78, Honda Z50J -87 Rothmans, Honda CB350 -74, Suzuki GSX-R 1100 -94, Yamaha FZ6s -05, Yamaha FZ1s -08
Onhan noita erilaisia kartioadaptereita saatavilla
https://www.aliexpress.com/item/1005...d=L9LzvbwVVDn5
db479bce6ad6e3d13e3b60d06d83b0cd.jpg
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Slipareita pystyy monesti lyhentämään. Sen muoto ja rakenne toki vaikuttavat siihen miten helposti homma onnistuu. Tässä yksi kuvaus asiasta, saa ainakin kuvan mitä sieltä pöntön sisältä löytyy:Muuten kiva mut kun tuo pönttö on jo pitkähkö (500mm) niin en raaskisi yhtään kasvattaa.
https://www.youtube.com/watch?v=Y3hDHC4RhBo
-- Brake later and open the gas earlier --
Konstit on monet, mutta esim sorvattu holkki väliin tms. Suunnilleen kaiken saa käymään mihin vaan kun vähän soveltaa.
Tuo Vespan pönttö on Kiinasta muutaman kympin yleismalli, jota modailtu ulkonäön ja kiinnitysten suhteen. Väliputki on väsätty itse. Oiskohan 50-60€ jäänyt kokonaishinnaksi. Äänet oikein mukavat ja sopivat.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jeps, kaiken saa sopimaan kun vaan sovittaa...
Mutta uudemmissa riesaksi tulee E-hyväksynnät, ne on merkki ja mallikohtaiset eli Sutsukin pöntön hyväksynnät ei käy Yamasakiin tms.
Jos sillä siis kenellekkään mitään väliä on.
Joskus noita kuulemma olis ratsioissa tutkittu mutta mulle ei koskaan ole kirjoiteltu sakkoja kuin ylinopeudesta.![]()
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250