02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo imo double long lap tosta ois pitäny antaa, mutta antoivat vain conduct varoituksen.
Ja jos rankun välttämisen syy on jälleen että "no mut ku ne ajaa mestaruudesta" ni se on kyl aina yhtä retardi syy... mikä helvetti siinä on että porukka luulee et ku ajat mestaruudesta ni mikää sääntö ei koske sua.
Muistan 10 vuotta sitte yhessä kesäcupissa ku jantteri jyräs ekalla kierroksella 3 jannua pihalle ja se oli erikseen vielä säännöissä sanottu että lap1 kämmit rangaistaan erityisen kovaa ... ni sit se tulee parkumaan tuomaristolle että "älkää pliis rankaisko minua nyyh ku mä taistelen mestaruudesta"![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mestaruustaistelussa mukana olemisen pitäisi tosiaan olla ennemmin koventava, kuin lieventävä asianhaara. Vielä kun tallikaverikin oli kaksi kertaa kolaamassa (muistin eka että vaan kerran) niin ei tuo nyt kauhean epäselväksi jää, että kuinka rehdisti sitä on lähdetty mestaruutta ratkomaan.
Nyt toki Masialla oli helppoa kun sai tiimikaverin osallistumaan talkoisiin. Mieleen muistuu vuosi 2015 kun joutui Lorenzo värväämään Marquezin wingmanikseen, Markku silloin teki hyvää työtä. Olisi se parempi jos mestaruuskandidaatit saisivat ihan ajamalla ratkaista mestaruudet, eikä siellä olisi muita tarkoituksella jarruttamassa toisen menoa. Kilpaa toki pitää mestaruuskandidaattien ajaa kaikkia vastaan, mutta ymmärrettävästi on syytä jättää ihan pahimmat syöksypommitukset sitten muihin kohteisiin.
1835
Maa oli tällä kertaa Luxemburg, Leopard-tallin omistaja, paikallinen rakentamisalan magnaatti (joka myös MotoGP-tiimistä haaveilee eli ei ole rahasta löysää) sai juuri kahden vuoden (ehdollisen) kakun ja sakot, kun muutaman kymmenen miljoonan edestä sveitsiläisiä Anonimo-kelloja löytyi hänen hallustaan firman rahoilla ostettuna. Anonimo on muuten Leopardin sponsori, ja Leopard on energiajuoma jota ei saa ostettua oikein mistään. Hmm...
Onpa hauska juttu että muistat kauden tuolla tavoin. Erinäisistä tarkoituksellisista ja tarkoituksettomista värväyksistä vastasi Rossi its
Viimeksi kautta 2015 katsoessani homma meni lyhyesti niin, että Rossilla oli hyvä alkukausi vauhdillisesti, mutta menestystä avitti myös kilpakumppaneiden vaikeudet ja sääntöjen rajamailla olevat temput (Argentiina, Assen). Sitten kun muut petrasivat ja etumatka hupeni, niin kasetti alkoi sulaa, ja lopulta Rossi-setä sai kunnon psykoosit Australian kisan jälkeen siitä, että Marcci auttaisi Jorgea - tosi loogista auttamista, kun ottaa toiselta 5 pistettä pois vetämällä viime kierroksilla ohi. Näin tekemällä Vale värväsi vahingossa ihan itse Marquezin näyttämään Sepangissa miltä se tuntuu kun joku oikeasti härnää, ja Rossin keittämisestä tuli rankkua, joskin suhteessa tekoon tosi pientä eikä esimerkiksi diskausta. Harmi kyllä rankkua oli tullut aiemminkin joten gridin perältä lähtö oli edessä. Ainoa varsinainen tarkoituksellinen värväys tapahtui vasta tässä kun lehdistö masinoitiin kyselemään "annathan tietä Valelle ettei perältä lähtö haittaa", ja yllättävän moni väistikin, jotkut aatteeseen värvätyt kuskit jopa lupasivat avoimesti tehdä latua. Jorge ei värvännyt ketään, eikä olisi siitä hyötynytkään, Australiassa tuli Marcilta takkiin, Sepangissa oli muutenkin selvästi toiseksi nopein Pedrosan takana ja viimeisessä kisassa olisi kakkossija riittänyt mestaruuteen, ei siinä wingmania tarvittu.
Olisi vaan Rossin kannattanut ajaa kilpaa eikä alkaa psykooseihin. Näinhän Rossi itsekin jälkeenpäin totesi, vähän eri sanavalinnoin toki ("Oli virhe syyttää Malesian kisaa edeltävässä lehdistötilaisuudessa ketään jeesaamisesta").. Kannattaisiko itse kirjoittajankin virkistää muistia vuodesta 2015?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Argentina : Rossi oli kokonaan edellä oikeassa mutkassa apexissa mutta 30cm irti apexista ja Marquez tunki sinne väkisin keulaansa, ihme ettei tullu molemmille lähtö mutta jos ois tullu, ni Marquezin syytä 101%. Ja seuraavaan vasuriin Rossi edelleen lähes kokonaan edellä, molempien pyörät halus vaa mennä samalle tontille, ja Rossilla oli 0 mahdollisuutta nähdä että Marquez on noin iholla kiinni. Ihan Marquezin omaa mokaa että pelasi 0 marginaalilla.
https://youtu.be/JXN6O1SYCgA?t=71
Assen : Jos kyseessä on se kuuluisa viimeinen shikaani jossa Marquez vetää niin kammojarrut Rossin vierelle ettei mitää mahkua saada pysähtymään törmäämättä Rossiin, ni väitätkö sä että se oli Rossin syy? Ja jos ei ole, ni mitä vikaa siinä oli että Rossi jyräs hiekan yli suoraksi ja voitti sen kisan? Se ois voittanu sen kisan ilman Marquezin jyräyspommia, tai pommituksen sattuessa ajamalla suoraksi. Ihan oikea mies sen kisan voitti jos vikaa shikaania kattelet.
https://youtu.be/j-kzZACQtXE?t=58
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
No, kohtalaisen virkeä muistini on noiden viimeisimpien kisojen ajalta, vaikkakin kovin keltaisten lasien läpi kisoja olen katsonut. Mutta kun Sepangissa Marquez ohitti Rossin useamman kerran kierroksesa hidastaen vauhtia siten ihan tarkoituksella, niin ei se nyt enää normaalin kilvanajon piikkiin mene, kun itsellään ei ollut enää hevosta mestaruusjuoksussa mukana. Marc vielä itse ajoi Rossia päin siinä, sattui nyt sitten vaan paska tuuri ja etujarrukahva painui ja Marcci oli nutullaan.
Ja sitten Valenciassa ajoi koko kisan Lorenzon perässä puolen sekunnin päässä ilman ensimmäistäkään ohitusyritystä. Milloin viimeksi on Marquez ajellut koko kisan kakkospaikalla ilman ensimmäistäkään ohitusyritystä? Vai olikohan Markullakin lipsahtanut mapping 8 käyttöön ja ei Hondassa riittänyt puhti Jamahan ohittamiseen vaikka miten yritti?
Ja noi Termaksen ja Assenin Privateer tuossa jo kävikin läpi. Argentiina nyt oli ihan selvä peli, Assen menee jo lähemmäs tulkinnanvaraisuutta. Molemmissa kuitenkin Marquez oli Rossin takana ja osuma tuli, harvoin sitä on edelle olevan syyksi semmoista oikein saatu. Samalla logiikalla Sasaki olisi ollut syyllinen viime kisan neljään osumaan.
Mutta semmosta historia onOlisi se vaan kiva nähdä että mestaruudet ratkottaisiin oikeasti ajamalla, eikä tämä menisi niin tiimipeliksi, että lähetetään tallikaverit torpedoksi radalle hoitelemaan kilpakumppanit jämäsijoille, tai sitten itse suojella pistejohtoa törmäilemällä. Masia ei ole niin huono kuljettaja, että kaksi kertaa ajaa vahingossa juuri Sasakia päin.
1835
Mites tuo Jorgen sunnuntain kisa?
Siellä täällä on ollut puhetta että olisi ollut rengasongelma mutta toisaalta, sprinttiä lukuunottamatta, Jorge oli koko viikonlopun aika tyytymättömän oloinen pyöräänsä ja vähän kuutamolla sekä treeneissä että aika-ajossa.
Olisiko kuitenkin sitä painettä ollut renkaan sijasta liikaa korvien välissä?
En oikein usko. Pecco ja Morbidelli valitteli samaa asiaa, että oudolta tuntui. Niin pieniä marginaaleja, ettei paljon tarvitse poskellaan olla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuolla ei ilmeisesti kovin usein ajeta, pölisi vaan treeneissä, ja kuskit sanoi että pito oli erilainen (=parani) joka kerta kun lähti varikolta radalle.
Lisäksi siellä oli ukkosmyrsky jossain välissä joka sotki tilannetta vielä lisää.
Näki kyllä selkeästi että ajolinjan ulkopuolella pitoa ei juuri ollut.
Ehkä se paine tuli Bolognasta?Mites tuo Jorgen sunnuntain kisa?
Siellä täällä on ollut puhetta että olisi ollut rengasongelma mutta toisaalta, sprinttiä lukuunottamatta, Jorge oli koko viikonlopun aika tyytymättömän oloinen pyöräänsä ja vähän kuutamolla sekä treeneissä että aika-ajossa.
Olisiko kuitenkin sitä painettä ollut renkaan sijasta liikaa korvien välissä?
-- Brake later and open the gas earlier --
Sääntöjen rajamailla tarkoittaa että nousi haloo. Argentiinasta nousi haloo. Assenista nousi haloo.
Assenissa Marcin liike oli ihan OK jos vertaa miten Vale veti Jerez 2005, mutta shikaanin oikominen ei voi olla ok. Sete olis voittanut Jerezin ilman Valen jyräyspommeja. Reilua? Olis vetänyt Setekin jonkun shikaanin suoraksi niin olisi saanut ajella rauhassa maaliin.
https://m.youtube.com/watch?v=eR0y-BnlR9U
Joka tapauksessa 2015 Rossin vauhti ei riittänyt tallitoverille ajamalla, varsinkaan jahka Jorge sai kypärän kuntoon (ehti pilata kaksi kisaa). Kaikki noista Argentiina, Assen Sepang kääntyivät pisteiltään Valen eduksi haloosta huolimatta eikä pojot silti piisanneet loppulaskennassa. Ei siinä pitäisi jäädä hampaankoloon kuin kovimmalle keltafanille kun toisella oli enemmän pisteitä, voittoja, paalupaikkoja eikä edes sikaillut kauden aikana.
Vaatii aikamoista tulkintaa heittää "itse ajoi päin" jos vaihtoehtona olis ajaa hiekalle ja jättää kääntämättä mutkaan, mutta kuten sanottu omat psykoosit olivat syynä siihen että VR kaivoi verta nenästään ennen kisaa ja sikaili sitten penalttin arvoisesti. Olisi kannattanut jättää psykoosit tai sikailut tekemättä.
Valencia, ei Marcci ajanut Martinistakaan ohi viikko sitten ettei sotke pommituksella mestaruustaistoa, mutta mitä jos olisi ajanutkin, kakkossija olisi riittänyt Jorgelle. Jos Markku olisi halunnut auttaa niin paras apu olisi ollut jättää PI kisa voittamatta, miksei sitten tehnyt niin kun ei ollut hevosta kisassa? Ei ole loogista. "Milloin viimeksi" ei ole kovin vahva argumenti siihen että apuja olisi ollut.
Kiistatonta on että Ducatissa oli Valenciassa niin "Mapping 8" että Petrucci heitti koko oman kisansa vihkoon kilpailevan tallin puolesta että saataisiin glooria Italiaan, eli hyvää työtä Italian mafia ja wingmanit.
[https://m.youtube.com/watch?v=DBon86irHzI
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Onpas toisilla ottanu koville tuo kausi 2015, kun vieläkin harmittaa ja erilaisia salaliittoja viritellään puolin ja toisin.
Tuon kauden jälkeenhän on sääntöjä muutettu esim. ratarajojen yms. suhteen, mutta tuota Assenin keissiä varmaan puitaisiin nykysäännöilläkin aika pitkään. Pitääkö ratarajoja ylittävän kuskin tippua tuloksissa sillä yhdellä sijalla, jos ratarajoja rikkoo välttääkseen kolarin ohittavan kuskin kanssa? Entä jos molemmat ylitti ratarajat? Annetaanko rankku sille joka hyötyi enemmän, molemmille vai ei kummallekaan?
Tuo Argentiina oli kova taisto ja selkee ajovirhe Markulta ajaa edellä olevan kuskin perään.
Rossin 2005 pommi Seten kylkeen taasen toisi nykypäivänä 100% varmasti rankkua ja mestaruustaisto kääntyisi siten toistepäin.
Superbike #7
…ja nykysäännöillä Gibernau olisi pudotettu yhtä pykälää alemmas, kun ajoi toiseksi viimeisessä mutkassa leveäksi vihreälle alueelle.
Moottoriurheilu ei ole siinä mielessä matematiikkaa, että kaksi miinusta ei tee yhtä plussaa. Eli vaikka Rossi pääsi Gibernaun kolaamisesta ilman rangaistusta, ei Marcin Assenin syöksypommi ole yhtään sen enempää oikein. Toki olisi se kiva ollut katsoa tuostakin videokuvaa, eikä videopeliäEikä Masian ja Fernandezin ajaminen ollut sen enempää oikein, vaikka Rossi ilman rangaistusta Seten kolaamisesta selvisi.
Niin, samalla tavallahan tuo Rossi ajoi Assenissa Marcin kylkeen. Ei Marc saanut rangaistusta Assenista, eli linja vissiin tiukentui kauden mittaan?Vaatii aikamoista tulkintaa heittää "itse ajoi päin" jos vaihtoehtona olis ajaa hiekalle ja jättää kääntämättä mutkaan
Jotenkin tässä näyttäisi muodostuvan kaava. Marc ei ohita mestaruudesta taistelevia Jorgeja ollenkaanValencia, ei Marcci ajanut Martinistakaan ohi viikko sitten ettei sotke pommituksella mestaruustaistoa, mutta mitä jos olisi ajanutkin, kakkossija olisi riittänyt Jorgelle.
Milloin viimeksi aurinko on noussut jostain muualta kuin idästä? Niin yö ja päivä oli Marcin osalta nuo kaksi kisaa, että ei se ihan vahingossa silleen mennyt. Vieläpä kun kuu ja aurinko on sen yhden toisen kypärässä, niin ei sekään selitä noin erilaista ajamista."Milloin viimeksi" ei ole kovin vahva argumenti siihen että apuja olisi ollut.
Ilmiselvä jarruvirhe vaan. Mutta Petrucci teki vaan liian näkyvästi tuon, Marcin oli helpompi jarruttaa aina pari metriä Jorgea aiemmin, niin ei ollut vaaraa ohitusyrityksestä.Kiistatonta on että Ducatissa oli Valenciassa niin "Mapping 8" että Petrucci heitti koko oman kisansa vihkoon kilpailevan tallin puolesta että saataisiin glooria Italiaan, eli hyvää työtä Italian mafia ja wingmanit.
[https://m.youtube.com/watch?v=DBon86irHzI
1835
Joku tekniikka on kehittyny, kun videopeligrafiikka näyttää huomattavasti paremmalta kuin 20 vuotta vanha videokuva: https://www.youtube.com/watch?v=YyxyD86WkvE
Superbike #7
Mä ihmettelin omaa mielenterveyttäni kun muistelin että hiekalle asti mentiin mutta video näytti toista. Onneksi en ollut ainoa jolle meni väärä raha täydestä.
Summaan tunteita hierovan 2015-keskustelun osaltani siihen, että jos unohtaa tulkinnanvaraisuudet ja siipeilyspekuloinnit niin näistä riippumatta nopeampi voitti ja hitaampi hävisi, pistematematiikalla tämä olisi ollut ilman draamojakin todennäköinen lopputulos, eli valtakunnassa kaikki hyvin.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Mestaruus on pistekilpailu, ei nopeuskilpailu. Nopeus on toisaalta eduksi.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Noita vanhoja videoita katsellessa sitä monesti ihan hämmästelee, että mimmoista tetristä sitä onkaan katsottu ihan tyytyväisenä
Niin, vähän sivujuonteenahan tuo 2015 oli tässä, pääpihvi oli se että Masialla oli helppoa kun tallikaveri viimeisteli hyvin alkaneen romurallin. Alkukauden kilvanajo on huomattavasti vapautuneempaa, loppukaudesta menee toisilla virheiden välttelyksi ja toisilla virheiden tuottamiseksi. Tallikaveri toki on aina tallikaveri, mutta olisi syytä olla tuomaristolla selkeä linja milloin tulee isompi penalti, niin ettei kilvanajo olisi syöksypommitusten väistelyä toisella mestaruuskandidaatilla. Uuden säännön se varmaan vaatisi ja näyttöä tarvitsisi aika lailla, että joku laitettaisiin vastuuseen tallikaverinsa toimista.
1835
Aika-ajot ohi, Bagnaian kasetti kesti, Martinilla ei niinkään..
No Martinaattorin paras meni ton yhden aasin takia joka sitten seuraavassa mutkassa pihalle
Mutta joo nyt on Pecco vahvoilla uusimiseen
ZX4RR black 2024, SC-project, Evotech option parts
Kun avasin tän topicin niin mietin, että joko on kotisohvapsykologit analysoimassa kuskien pään toimintaa. En pettyny.
Mut vähän oli liikaa yritystä Martinilla, mut niinpä se tolla tasolla pitääkin olla ja aina ei sit onnistu. Toisaalta plussana se, että eipähän saanu Markkukaan imusta ajettua nopeeta kierrosta.
Superbike #7
näithän sä nyt itekin ja se ainahan peesaa ja sählää aika-ajoissa ku ei muuhun hondalla pysty
ZX4RR black 2024, SC-project, Evotech option parts