Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Noniin, Discordin puolella jo asiasta avauduin, mutta alotetaan nyt ihan ketjukin kun tämä jahti meinaa lähteä käsistä.

    Eli kypärä olisi pakko uusia. Ajan ns. jäistä jäihin, pyöränä toimii '98 800 VFR. Autoa ei ole, eli kaikki matkanteko menee pärrällä. Kuten normaalia kaiken mukavan ostoprosessissa niin vaatimuslista on maximaalinen ja budjetti minimaalinen.
    Käväsin Tampere alueen firmoissa kokeilemassa kaikenmoista, ja elin toiveessa, että yksi edes osuisi kohdalle, mutta valitettavasti niin ei käynyt.

    Vaatimuslistaa:

    Seuraavat asiat pakko olla:
    - Hinta n.250 (350 ihan max jos löytyy kaikki mistä haaveilen).
    - Umpikypärä
    - "dropdown" aurinkovisiiri
    - Pinlock
    - Sharpin testeissä 4+ tähteä tai ECE 22.06 läpäissyt ja hyvin aiemmin sharpin testeissä pärjännyt.
    - Pääkoppa on intermediate/intermediate oval, eli tietääkseni useimmat mallit sopii, mutta roundit ei sovi mulle.

    Seuraavat asiat olis todella hyvä olla:
    - Double D lukitus (tämä on melkein pakollinen).
    - Itseasiassa saatavilla jostain M kokosena.

    Seuraavista plussaa:
    - Painoa alle 1.5kg
    - Aerodynamiikasta olis kiva olla jotain infoa, ettei ole ihan paska.
    - Ei haittais jos olis hiljanen, en aina 15min "ei motari reissun" takia jaksaisi laittaa tulppia.

    Tässä kuvana taulukko kypäristä joita nyt olen kokeillut:
    helmets.png

    Kriteerit täyttävä ja kokeilematta oleva on Sharkin Spartan RS
    (Ei kellään Tampereella sattuisi olemaan kyseistä kypärää vähän käytettynä, jos saisi kokeilla omaan kuuppaan?)

    Mutta tän jälkeen rupeaa menemään todella vaikeaksi.

    Olen myös miettinyt, että pitäisikö vaan heittää vesilintua koko vaatimuslistalla ja ostaa Sharkin Race-R suoraan jostain. Ei olisi aurinkovisiiriä, eikä pinlockia, mutta olisi ainakin laadukas kypärä järkihinnalla ja todennäköisesti sopisi itselleni hemmetin hyvin (Paras kypärä mitä ikinä olen kokeillut on Speed-R jota ei enää valmisteta). Sitte vois kiroilla kosteana kesäyönä kun tää huurtuu ja kesäaamuna vittuuntua kun ei nää mitään ilman aurinkovisiiriä.

    En millään haluaisi lähteä pääkaupinkiseudulle metsästämään kypärää, koska ilman autoa tuo ei ole se miellyttävin reissu tehdä (eikä se ole ilmaistakaan, yliopisto-opiskelijana kuitenkin rajallinen varallisuus).

    Joten, kertokaas ajatuksia mitä seuraavaksi?
    50euron muovikoppa päähän? (ei varmaan tää vaihtoehto kuitenkaan)
    Sokkona sharp testaamaton mutta "komeilla graffoilla" ja heviä soittava vekotin netistä?
    Nöyrästi vantaalle ja tyhjin käsin takasin, kun mikään ei sovikkaan?
    Syö makaronia kuukausi ja osta Arai joka ei edes täytä vaatimuksia? (koska tykkään ajaa pelkällä aurinkovisiirillä kesällä kaupungissa, niiden aurinkovisiirillä ei onnistu).
    Älä osta uutta, aja hajonneella?

    Niin. muitakin vaihtoehtoja täytyy olla?
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  2. #2
    Shoein GT-Airin voisi löytää alennuksesta uuden mallin tieltä hintaan joka on ainakin aika liki 350€ tasoa. Tosin normaalisti taitaa olla (sinänsä ihan asiallinen) pikalukko leukahihnassa TuplaD:n sijasta, joskin ilmeisesti erikseen tilaamalla on saanut myös jälkimmäisellä.
  3. #3
    Lainaa Hirsa kirjoitti Katso viesti
    Shoein GT-Airin voisi löytää alennuksesta uuden mallin tieltä hintaan joka on ainakin aika liki 350€ tasoa. Tosin normaalisti taitaa olla (sinänsä ihan asiallinen) pikalukko leukahihnassa TuplaD:n sijasta, joskin ilmeisesti erikseen tilaamalla on saanut myös jälkimmäisellä.
    Ihan kiva ehdotus mutta muiden puutteiden lisäksi sharpin testistä ainoastaan 3 tähteä https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?ma...=GT+Air&type=1
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  4. #4
    Jos Arai tuntu päähän sopivalta niin kannattanee tsekata Airohin kypärät. Itellä ovaali pää ja Arai ollut 10 vuotta eikä mikään muu oo oikein sopinut kun oon vuosien varrella sovittanut. Nyt kävin kokeileen Airoh commanderia ja kaupat tuli. Istuvuus erittäin hyvä ja tais suunnilleen täyttää noi sun kriteerit ja hintakin osu tohon alennuksessa.
    Nyk: Ducati Multistrada 1000ds
    Ex:KTM950SM,Cagiva GC 900,Yamaha YZF750R,-93, Aprilia Dorsoduro 750,-09,Ducati Monster 1000 Ds, Suzuki DL 1000,Suzuki Gsxr 600, Suzuki DL 1000, Honda X11, Honda Cbr 600F, Aprilia Pegaso, Yamaha FZ 750, Honda VTR1000F,
  5. #5
    Kun potta on ollut hankinnassa niin huomasin Sharp-testien olleen usein niin monta vuotta vanhoja, että joko mallit olivat jo poistuneet tuotannosta, oli loppueriä eri puolella Eurooppaa ( halpoja! ) tai malli oli jo uudistunut melkoisesti. Ei helppoa.
    Koska sisäänrakennetut aurikovisiirit ja pinlockit tuntuvat nostavan kypärien painoja kohtalaisesti, olen itse päätynyt käyttämään kirkasta visiiriä ja tarpeen mukaan pilotti-mallisia reiskoja.
    Kannattaa kokeilla.

    PS ne Airohin, Shoein ja Bellin mallit, joita olen käyttänyt ovat olleet sisustaltaan melkoisen samanmallisia ja kokoisia.
  6. #6
    Motonetin poistoista Nolanin N87+, pikalukolla, mutta aurinkovisiiri löytyy.

    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?ma...del=N87&type=1
    Mikko Koivusalo
    Kawasaki ER-6N -06
  7. #7
    Itsellä LS2 FF327 Challenger. Peittävin ja suurin aurinkovisiiri mitä oon kypärissä nähny. Sopii hyvin kapeampaan päähän eli enempi ovaali. Tuli otettua hivenen pieni koko S mutta just mahtuu ja kesäkypäränä ilman huppua menee. Parin tunnin ajelun jälkeen vielä veri kiertää päässä. Hupun kanssa vaatis M koon. Kevyt, S koko 1350 + - 50g

    Näköjään Loukko.comissa alennuksessa 149€. Nyt kannattaa ostaa. Kärkkäisen hinta viime kesänä oli 169€, nyt 219€
    Mainittu että ois tupla D lukitus. Omassa tuota ei ole joten oisko ne vaihtanu sen...epäilen.

    https://www.loukko.com/vaatteet-varu...n-p-99872.html
    Viimeksi muokannut: IsoTwin; 11.02.2023 klo 17:50.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  8. #8
    Lainaa Genesis750 kirjoitti Katso viesti
    Jos Arai tuntu päähän sopivalta niin kannattanee tsekata Airohin kypärät. Itellä ovaali pää ja Arai ollut 10 vuotta eikä mikään muu oo oikein sopinut kun oon vuosien varrella sovittanut. Nyt kävin kokeileen Airoh commanderia ja kaupat tuli. Istuvuus erittäin hyvä ja tais suunnilleen täyttää noi sun kriteerit ja hintakin osu tohon alennuksessa.
    Airohin kypäristä näkyikin tuo ST 701 täyttävän kriteerit, mutta eipä löydy mistään kokeiltavaksi Tampere alueelta mitä netistä yritin selvittää.

    ST 501 on uudempi malli kait samasta kypärästä, mutta en ole merkin kanssa ollenkaan tuttu joten vähän vapisuttaa, jonkun AGV:n tai Sharkin ehkä uskaltaisin ostaa säkissä. Toki tuo ST 501 pitää laittaa kokeilulistalle, joten kiitos ehdotuksesta!

    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Koska sisäänrakennetut aurikovisiirit ja pinlockit tuntuvat nostavan kypärien painoja kohtalaisesti, olen itse päätynyt käyttämään kirkasta visiiriä ja tarpeen mukaan pilotti-mallisia reiskoja.
    Kannattaa kokeilla.

    PS ne Airohin, Shoein ja Bellin mallit, joita olen käyttänyt ovat olleet sisustaltaan melkoisen samanmallisia ja kokoisia.
    Tää on aika hyvä info jos joutuu muokkaamaan vaatimuksia rankemmin jossain vaiheessa, kiitos!

    Mä en kyllä ole ihan varma tosta aurinkolasien sopivuudesta omaan käyttöön. Mietin sitä tosi paljon tässä, mutta mulla on aina ollu aurinkovisiirillinen ja tykkään tosiaan ajaa pelkällä aurinkovisiirillä usein kun ajellaan 60km/h tai alle, mutta aika usein sitä tulee kliksuteltua päälle ja pois, puolipilvisellä säälläkin on kivempi ajella on/off systeemillä mutkateitä. Ehkä oon tottunut liian hyvään, mutta ajatus lasien kanssa roplaamisesta ei kyllä ihan kauheasti miellytä.

    Lainaa kappa12 kirjoitti Katso viesti
    Motonetin poistoista Nolanin N87+, pikalukolla, mutta aurinkovisiiri löytyy.

    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?ma...del=N87&type=1
    Harmi ettei ollut paikalla yhtään M-kokoista pirkkalassa että olisi voinut kokeilla (tai sitten en vaan nähnyt). Kuinkahan paljon tuo eroaa N80-8:sta?
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  9. #9
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?ma...del=All&type=1

    Scorpion kypärät on pikkasen halvempia ja muistaaksni noistakin löytyy aurinkovisiirillistä tourinkimallia kuin hiilikuituista race-mallia. Omaan Arai-päähän sopii melko passelisti.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?ma...del=All&type=1

    Scorpion kypärät on pikkasen halvempia ja muistaaksni noistakin löytyy aurinkovisiirillistä tourinkimallia kuin hiilikuituista race-mallia. Omaan Arai-päähän sopii melko passelisti.
    Rupesin tätä listaa katselemaan, niin tuo SCORPION EXO 1400 AIR näyttäisi osuvan kriteereihin ja Biketeam taitaa tätä myydäkkin. Pitänee kysellä olisko heillä tampereella paikalla näitä.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  11. #11
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?ma...del=All&type=1

    Scorpion kypärät on pikkasen halvempia ja muistaaksni noistakin löytyy aurinkovisiirillistä tourinkimallia kuin hiilikuituista race-mallia. Omaan Arai-päähän sopii melko passelisti.
    Joo, Exo 1400 Air täyttää speksit, menis budjettiin ja oon pitänyt hyvänä pottana myös pikkupakkasessa.

    Aloittaja näköjään jo asian huomasikin
    Lajin halpuus viehättää.
  12. #12
    Lainaa Kötöstelijä kirjoitti Katso viesti
    Joo, Exo 1400 Air täyttää speksit, menis budjettiin ja oon pitänyt hyvänä pottana myös pikkupakkasessa.

    Aloittaja näköjään jo asian huomasikin
    Hyvä homma kuitenkin kuulla omakohtaista kokemusta! Mitenkäs tuon kypärän melunkesto ja aerodynamiikka? Heitteleekö kauheasti ja onko pakko heittää tulpat aina korviin? Myös muita ajatuksia kuulen mielelläni
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  13. #13
    Jo mainittu Airoh ST 501 oli ainakin omaan päähän mukavin niistä 3-4 keskihintaisista mitä kokeilin ostohetkellä. Plussaa myös hyvästä tuuletuksesta helteillä. En ole suoraan verrannut melun osalta muihin mutta luulisi että hiljaisempiakin löytyy, tosin hintakin voi olla silloin eri luokkaa.
    Yamaha MT-09 Tracer
  14. #14
    Täyttäneekö sitten lainkaan kriteerejä, mutta...

    Minä ostin Biketeamista Scorpion ADX-2 kypärän valkoisena. Se on mukava, koska siinä on aurinkolippa sen alaslaskettavan aurinkovisiirin lisäksi. Aurinkolippa on erittäin hyvä, kun ajaa vasten aurinkoa (aurinkovisiiristä ei silloin ole mitään hyötyä). Tämä on avattava malli, joten on helpompi matkan varrella siemaista juomaa, kun ei tarvii kypärää ottaa pois päästä. Koko M tuntui aluksi aika ahtaalta verrattuna Nolan N87:aan, mutta jonkun ajan käytön jälkeen istuu päähän todella hyvin ja Nolan taas tuntuu tämän käytön jälkeen ihan kököltä.

    Kokemusteni mukaan tämä on melko äänekäs, jos ilmavirta pääsee sen ympärille pyörimään. Itselläni motskarin tuulilasi ohjaa ilmaa sen verran hyvin, että mikä tahansa kypärä tuntuu hiljaiselta. Totuus paljastuu, kun ajelee jollain muulla pyörällä.

    Ainut huono ja heikko omassa yksilössäni on ollut leukaosan avausmekanismi. Vaijerien kiinnitysosan ratkaisevat rakenteet ovat hiukkasen heppoiset, joten toinen korvake irtosi vajaan kesän käytön jälkeen. Olin tilannut tuotteen Biketeamista (Kehä I:n varrelta tilattiin helmikuussa ja tomittivat postissa Tampereen liikkeestä), mutta olin hukannut laatikon ja sen mukana tulleen paperin!

    Siispä korjasin osan itse. Liimaus ja lasikuitu toimivat jonkin aikaa, mutta sen jälkeen kun näpertelin vaijerin kiinnikkeet ohuesta pellistä ja ruuvasin kiinni muoviin, alkoi rakennelma kestää.

    Kaiken kaikkiaan olen ajatellut, että seuraava kypäräni on myös tämänmoinen ja Biketeamista sen kuitenkin ostan - osaan korjata tuon vian itsekin ja käy aika helposti. Täytyy vaan säilyttää pakkaus ja lähete seuraavalla kerralla!
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  15. #15
    Lainaa TweetyLeaf kirjoitti Katso viesti
    Hyvä homma kuitenkin kuulla omakohtaista kokemusta! Mitenkäs tuon kypärän melunkesto ja aerodynamiikka? Heitteleekö kauheasti ja onko pakko heittää tulpat aina korviin? Myös muita ajatuksia kuulen mielelläni
    Hiljaisempi se on kuin muut mulla olleet kypärät, mutta tulppia on tullut silti aina käytettyä kuten muillakin kypärillä. En ole kokenut ilmavirrassa ongelmalliseksi, joillain tuulilaseilla on pientä heittelyä ollut, puhtaassa virrassa ei mitään ongelmaa.

    Laadukkaan oloinen kaikin puolin, mukana tullut pinlock on laadukas ja istuu hyvin. Potan sisusta on miellyttävän tuntuinen ja en oikeastaan oo keksinyt mitään huonoa vielä tässä parin kolmen kauden aikana.
    Lajin halpuus viehättää.
  16. #16
    Shoei NXR + fotokromivisiiri. Alekorista etsimällä ei paljon heitä max budjetista.
    Ducati Hypermotard 1100 S
    (Ex: Yamaha fz1-n, Suzuki gsf 600 s)
  17. #17
    Lainaa JuuhaM kirjoitti Katso viesti
    Jo mainittu Airoh ST 501 oli ainakin omaan päähän mukavin niistä 3-4 keskihintaisista mitä kokeilin ostohetkellä. Plussaa myös hyvästä tuuletuksesta helteillä. En ole suoraan verrannut melun osalta muihin mutta luulisi että hiljaisempiakin löytyy, tosin hintakin voi olla silloin eri luokkaa.
    Joo pitää käydä toi kyllä vilkasemassa jos sharpin syynissä olleista ei enää tahdo löytyä tai tulee muuten vastaan.

    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Täyttäneekö sitten lainkaan kriteerejä, mutta...
    Kiitos kokemusten jakamisesta Scorpparin avattavasta mallista. Olisi pitänyt varmaan tosiaan laittaa tuonne avausviestin listalle, että umpikypärä hakusessa painonsäästämisen ja lisätyn turvallisuuden takia. Pari kertaa kaadon tehneenä niin itse päätin, että ajan ainoastaan umpikypärällä.

    Lainaa Kötöstelijä kirjoitti Katso viesti
    Hiljaisempi se on kuin muut mulla olleet kypärät, mutta tulppia on tullut silti aina käytettyä kuten muillakin kypärillä. En ole kokenut ilmavirrassa ongelmalliseksi, joillain tuulilaseilla on pientä heittelyä ollut, puhtaassa virrassa ei mitään ongelmaa.

    Laadukkaan oloinen kaikin puolin, mukana tullut pinlock on laadukas ja istuu hyvin. Potan sisusta on miellyttävän tuntuinen ja en oikeastaan oo keksinyt mitään huonoa vielä tässä parin kolmen kauden aikana.
    Kuulostaa kyllä todella mielenkiintoiselta, vielä kun sopisi omaan päähän. Kokeilemalla tuo selviää ja varmaan tässä on liikkeeseen ensi viikon alusta raahauduttava. Onneksi näitä ehkä on tässä tampereella, pitää vielä soitella sinne ja kysellä. Kiitos kokemusten jaosta!

    Lainaa maikol kirjoitti Katso viesti
    Shoei NXR + fotokromivisiiri. Alekorista etsimällä ei paljon heitä max budjetista.
    Mikäs tää fotokromaattisten visiirien tilanne on EU alueella, eikös nää o vähän epäselviä vielä lain suhteen?
    Fotokromaattiset taitaa myös kulua aika nopeasti. Joskus näin jollain valmistajalla semmosen yläosasta tummennetun (ei fotokromaattinen) ja tykkäsin kovasti ajatuksesta, mutta näitä näkee aika harvoin. Jokatapauksessa, en usko fotokromaattisen olevan mun juttu, ku saman asian ajais sitte se arain oma systeemi (ulkopuolella oleva dropdown aurinkovisiiri).
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  18. #18
    Lainaa TweetyLeaf kirjoitti Katso viesti
    Mikäs tää fotokromaattisten visiirien tilanne on EU alueella, eikös nää o vähän epäselviä vielä lain suhteen?
    Fotokromaattiset taitaa myös kulua aika nopeasti. Joskus näin jollain valmistajalla semmosen yläosasta tummennetun (ei fotokromaattinen) ja tykkäsin kovasti ajatuksesta, mutta näitä näkee aika harvoin. Jokatapauksessa, en usko fotokromaattisen olevan mun juttu, ku saman asian ajais sitte se arain oma systeemi (ulkopuolella oleva dropdown aurinkovisiiri).
    Olet oikeassa, että lakinäkökulmasta fotokromaattinen visiiri on vailla hyväksyntää. Hauskana yksityiskohtana fotokromaattiset silmälasit ovat kuitenkin lailliset, eikä poliisia paljoa ole tuntunut kiinnostavan myöskään pikimustalla visiirillä iltahämärissä painelevat suharit.

    Itsellä on ollut Shoei NXR:ssä fotokromaattinen visiiri neljä ajokautta, ja samanlaisen ostin viime keväänä myös uuteen NXR2:een. Loistavin keksintö mitä maa päällään kantaa, aina on sopiva tummuus riippumatta päivän aurinkoisuudesta tai kellonajasta. Aurinkolaseja tarvii vasta kun siirtyy jalkamieheksi. Naarmuherkkyyttä jotkut ovat valitelleet, omassa käytössäni en havainnut ongelmia, kilometrejä ehti kertyä jotain suuruusluokkaa 20 tuhatta.
  19. #19
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Itsellä on ollut Shoei NXR:ssä fotokromaattinen visiiri neljä ajokautta, ja samanlaisen ostin viime keväänä myös uuteen NXR2:een....
    Laki ei nyt aina ole ihan ajantasalla mikä on järkevää ja mikä ei, parempi se kuitenkin on tiedostaa miten asiat on.

    Säilykö sen fotokromaattisen ominaisuudet yhtä hyvänä neljä ajokautta vai rupesiko ns. teho hiipumaan? Vaikuttaa pätevältä vaikka olisikin dropdown aurinkovisiiri.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  20. #20
    Lainaa TweetyLeaf kirjoitti Katso viesti
    Rupesin tätä listaa katselemaan, niin tuo SCORPION EXO 1400 AIR näyttäisi osuvan kriteereihin ja Biketeam taitaa tätä myydäkkin. Pitänee kysellä olisko heillä tampereella paikalla näitä.
    Toissakesänä tämä oli jopa koeajettavissa, viime kesän tilannetta en tiedä. Koeajokokemus nakupyörällä oli ihan positiivinen, mitä nyt yleinen viimeistely ei ollut Arain ja Shoein tasolla, ja ilmanvaihdon riittävyys kuumalla jäi mietityttämään. Mutta jostainhan sitä hintaeroa on pakko tulla, ei nuo huippumerkit ihan pelkällä nimellä rahasta.
  21. #21
    Lainaa TweetyLeaf kirjoitti Katso viesti
    Säilykö sen fotokromaattisen ominaisuudet yhtä hyvänä neljä ajokautta vai rupesiko ns. teho hiipumaan? Vaikuttaa pätevältä vaikka olisikin dropdown aurinkovisiiri.
    En huomannut siinä mitään käyttöön haittaavaa muutosta tuona aikana. Ohjeen mukaan maksimitummuus voi vähentyä aikaa myöten ja ettei se enää pimeällä tulisi 100% kirkkaaksi, mutta mahdoton sanoa. Ehkä eron näkisi vertaamalla uutta ja vanhaa rinnakkain.

    Edit. En tiedä vaikuttiko kestoon, mutta kypärän säilytyspaikka kotona on hämärä, joka osaltaan vähentää uv-altistusta.
  22. #22
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Toissakesänä tämä oli jopa koeajettavissa, viime kesän tilannetta en tiedä. Koeajokokemus nakupyörällä oli ihan positiivinen, mitä nyt yleinen viimeistely ei ollut Arain ja Shoein tasolla, ja ilmanvaihdon riittävyys kuumalla jäi mietityttämään. Mutta jostainhan sitä hintaeroa on pakko tulla, ei nuo huippumerkit ihan pelkällä nimellä rahasta.
    Kiva kuulla, että on toiminut nakun päällä! Vaikka oma pyörä ei naku tällä hetkellä olekkaan, niin kun joskus tuosta VFRstä pakostakin vaihtaa, niin seuraava todennäköisemmin on. Ei muo tuo ilmanvaihto yleensä ole ollut ekana kriteerinä, ei se varmaan siinä Speed-Rssäkään parhaita puolia ollut. Saattaa olla jopa parempi mulle, ettei ole "liian hyvä" niin pysyy kuuppa lämpimänä syysöinä. Kuulostaa kyllä siltä, että tuo on käytävä kokeilemassa.

    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    En huomannut siinä mitään käyttöön haittaavaa muutosta tuona aikana. Ohjeen mukaan maksimitummuus voi vähentyä aikaa myöten ja ettei se enää pimeällä tulisi 100% kirkkaaksi, mutta mahdoton sanoa. Ehkä eron näkisi vertaamalla uutta ja vanhaa rinnakkain.

    Edit. En tiedä vaikuttiko kestoon, mutta kypärän säilytyspaikka kotona on hämärä, joka osaltaan vähentää uv-altistusta.
    Hyvä kuulla näitä kokemuksia kun porukka kirjoittelee "lehtiartikkeileihin" vähän mitä sattuu mutuja. Vaikuttaa kyllä kokeilemisen arvoiselta jutulta tämäkin. Sitten kun kypärä joskus toivottavasti löytyy niin tietää mitä ostaa seuraavaksi
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  23. #23
    Omaan kypärään kun ei ole saatavilla fotokromattista visiiriä ja myös tykkään ajella paljon visiiri auki, niin valintani ollut fotokromaattiset aurinkolasit. Ei mitkään reiskat vaan sporttiset, alunperin maantiepyöräilijöille tarkoitettu malli, linssien muoto on aika hyvä eli niiden takaa ei tuuli kierrä silmiin. Eivät myöskään ole niin tummat että auringonvalosta tunneliin ajaessa olisi ongelmissa. Huono puoli on toki ylimääräinen jumppa mitä lasien kanssa pelaamisesta tulee. Paras mahdollinen kombo saattaisi olla aurinkolippa, kirkas visiiri pinlockilla ja fotokromaattinen aurinkovisiiri, en tiedä onko millään valmistajalla tällaista? Mutta kaikenkaikkiaan ehkä tämä aurinkosuojakysymys ei kuitenkaan ole kärkipäässä mitä kypärän valintakriteereihin tulee.

    Avattavista kypäristä monet tykkää, mutta itse olen pähkäillyt näin: että kahdesta eri kypärän puolikkaasta saa yhtä lujan kuin yhdestä kokonaisesta, niin kiinnitysmekanismista joutuu tekee aika järeän = painavan. Ja liikaa painoa en kypärääni halua. Pitkän päivän jälkeen kun ottaa potan pois päästä niin kyl sen huomaa minkälainen paino hartioiden välissä keikkuu. Toki isoin rasitus ei varmastikaan tulee fyysistä painosta vaan (huonon) aerodynamiikan aiheuttamasta tuulikuormasta. Edelleen onnottomuustilanteessa lisäpaino on lisäriski, toki tässäkin isompaa osuutta voi näytellä onko kypärässä muotoja jotkaa tarraa johonkin ja aiheuttaa sitä kautta vääntöä kaulaan.

    Lisäksi avausmekanismi ja kaksi eri kypärän osaa lisää valmistajan kustannuksia. Nuo kustannukset menevät joko korkeampaan myyntihintaan tai sitten valmistaja tinkii tuotteen jostain muusta ominaisuudesta.

    Itse olen päätynyt ns. adventure-kypärään. Vaikka jonkinlainen muotijuttu onkin, niin on niissä aidosti hyviäkin puolia. Esim. mainittu aurinkolippa ja isokokoinen visiirin aukko. Isokokoinen päänaukko helpottaa pukemista.
    Viimeksi muokannut: TIJ; 12.02.2023 klo 14:05.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  24. #24
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Omaan kypärään kun ei ole saatavilla fotokromattista visiiriä ja myös tykkään ajella paljon visiiri auki, niin valintani ollut fotokromaattiset aurinkolasit. Ei mitkään reiskat vaan sporttiset, alunperin maantiepyöräilijöille tarkoitettu malli, linssien muoto on aika hyvä eli niiden takaa ei tuuli kierrä silmiin. Eivät myöskään ole niin tummat että auringonvalosta tunneliin ajaessa olisi ongelmissa. Huono puoli on toki ylimääräinen jumppa mitä lasien kanssa pelaamisesta tulee.
    Varmaan parempiakin laseja on kuin pilottireiskat, mutta G15 lasit ovat erinomainen kompromissi eri valaistusolosuhteissa ja pilottimallisissa ohuet sangat sujahtavat helposti kypärän ja pään väliin, eivätkä paina. G15 tai vastaava toimii Suomen kesässä iltahämärään saakka, mutta ei toki ole paras mahdollinen linssi aivan huippukirkkaissa olosuhteissa, vaikka toimii silloinkin.
    Vaimo ei ole ollenkaan samaa mieltä käyttämistään muodikkaista aurinkolaseista, mutta sporttisemmat ne varmasti ovat ulkonäöltään.

    Varmaankin riippuu paljon pyörästä ( katteesta ) ja kypärästä, mutta ajosta menee varmaankin puolet visiiri ylhäällä, pelkillä reiskoilla. Vasta nopeuden noustessa satasen tuntumaan tulee visiiri laskettua ilmavirran takia.

    Taitaa pyörän parkkeeraamisvaiheessa pienin fyysinen vaiva olla lasien pois otto, mutta toki se on tehtävä, mikäli kypärän haluaa pois päästä.
    Välillä reiskoja ei muistakaan ennen kuin tarttuvat pois otettavaan kypärään.
  25.  
  26. #25
    HJC RPHA70 täyttää kaikki muut listan vaatimukset, paitsi törmäystestissä 3 tähteä. Myös hiljaisuus on vähän kyseenalainen, oma kokemus on että ei ole erityisen hiljainen mutta toisaalla käyttäjät kehuvat hiljaisuutta. Tämä on poistuva malli, joten jostain voi saada halvalla mikäli kokoja löytyy. Uuden RPHA71 mallin hinnat alkaa tuolta 350€ paikkeilta, mutta tuosta ei ole suoraa kokemusta.