Moro,
Nyt talviseisonnan aikana käytin Hondaa tallissa tovin lämpimäksi. Oli seissyt reilu 3 kk.
Kävi hienosti ja tasaisesti. Kun koneessa oli normi lämmöt annoin kerran pari vähän kierroksia ylös. Kun kaasun vapautti niin kone sammui siihen. Sen jälkeen ei enää edes yritä käynnistyä. Starttaa kyllä hyvin ja bensapumppukin kuulostais toimivan. Mutta ihan kuin ruiskun bensansyöttö olis kokonaan seis. Koskaan aikaisemmin ei ole tuollaista ongelmaa ilmennyt.
Minun hondalla on ajettu 19tkm. Kyseessä siis ruisku kone.
Mikä hitto tuohon systeemiin nyt tuollein äkkiseltään kerrasta tuli ?
Onko jossain joku sulake tai rele joka voisi tuossa simahtaa?
Entäpä moottorin ohjain, onko niitä hajonnut tuohon tapaan?
Onko vastaavia kokemuksia ja hyviä neuvoja mistä alan vikaa etsiä.
Niin hassulta kun se kuulostaakin, akku voi antaa viimeisemmät ihan koska vaan. Virta riittää startin pyörittämiseen, mutta ei muihin toimiin ja kone ei käynnisty.
Tarkasta sulakkeet ja hae uusi akku. Pyydä akkukauppaa lataamaan se täyteen ja uusi akku kiinni.
Helppo ja halpa keino.
Bensa ei kuitenkaan loppunut?
.
Moro,
Kyllä bensaa tankissa on. Akkukin kyllä täydessä latingissa. Ladattu säännöillisetsi seisonnan aikana.
En usko että akku simahti kesken tyhjäkäynnin ja parin kaasutuksen jälkeen. Kokeiltiin myös auton akulla. Ei vaikutusta.
Veikkaus on, että bensan syöttö on nyt seis syystä tai toisesta. Startatessa ei putken päästä tule minkäänlaisia käryjä. Kuten tuli ihan aluksi kun nyt seisonna jälkeen käyntiin laitoin. Ei honda silloinkaan ekalla käynnistynyt, mutta yritti kuitenkin ja putkesta käryjä ulos.
Pari juttua mitä kannattaa tsekata:
- Tuleeko kipinää?
- Onko vikakoodeja?
Jos mitään muuta syytä ei löydy niin venttiilinvälykset kannattaa tarkistaa, Kantavat venttiilit voivat estää aika tehokkaasti käynnistymisen.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tappokytkin? Sivujalan kytkin?
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Hienoa juttu että tulee neuvoja. Kiitos niistä.
Pyörässä ei ole power commanderia. On ihan vakio CBR.
Tappokytkin ei ole päällä.
Sivuseisontatuki ei ole alhaalla ja sen kytkin tarkistettu.
FI merkkivalon vikakoodivilkutuksia ei ainakaan pistänyt silmään, eli en siinä muistanut miten se homma meni ja siksi ei tullut tarkistettua vilkuttaako se jotain vai ei. Mielestäni ei vilkkunut FI.
Honda on hämeessä talvisäilössä ja itse pääkaupunkiseudulla niin ei pysty nyt juuri sitä roplata vaan pitää erikseen taas mennä työkalujen kanssa.
Huolto-ohjelman mukainen venttiilivälysten tarkistus/säätö tulossa vasta 24tkm kohdalla. Nyt siis ajettu 19tkm.
3kk seisonnan jälkeen lähti siis käyntiin ihan omalla ladatulla akulla. Ei ekalla vaan piti startata muutaman kerran. Ei siinä sen kummempaa käynnistysongelmaa ollut. Kävi hyvin ja tasaisesti kun käyntiin lähti.
Tuo ihan eka vinkki jäi minun mietintämyssyyn pyörimään. Että akku sitten kuitenkin olisi syynä tuohon vaivaan.
Vaikka starttaa ihan hyvin niin jos ei jännite/virta sitten vain riitä polttoaineen ruiskutukseen.
Vaikka auton akulla kokeiltu niin jos siinä ei kaapeleilla kuitenkaan sitten saa tarpeeksi hyvää kontaktia.
Akku ei ole vanha (reilu vuosi), mutta kokemuksesta tiedän että voi hajota milloin ja miten vain. Varsinkin näin sisonnan aikana vaikka miten akkua latailis.
Kaikki neuvot lisää ovat tervetulleita!
CBR929RR teki tämän minulle. Akku toki oli jo omassani vanha, mutta jaksoi pyörittää starttia reippaasti. Käyntiin ei lähtenyt, enkä mahdottoman pitkään edes yrittänyt. Ajattelin siinä kohdin tulppien säilymistä kuivina/ehjinä.
Lataus ei muuttanut tilannetta.
Uusi akku paikalleen, ja bum: ekalla käyntiin.
.
Josko noin helposti sais tämän ongelman korjattua niin hyvähän se olisi. Täytyy hommata uusia akku ja jatkaa sitten kokeiluja. Kunhan taas pääsee tuonne hämeeseen tallille käymään.
Täytyy vielä tarkistaa myös ruiskutuksen sulake kun ainakin käyttöohjekirjan (tosin vuoden 2004 painos) mukaan se on 20A sulake erikseen tuosta varsinaisesta sulakekotelosta jossa läjä muita. Ainakin ne tuli jo kaikki katsottua.
Jos ei tuossa akussa vika niin sitten varmaan jossain muussa. Onhan tuo cbr600f vissiin melko luotettava mopo, mutta voihan hyväänkin vikoja tulla.
Kunhan nyt saisi tuon käyntiin ennen ajokauden alkua.
Akkuvika on helppo testata. Rotevasta akusta apukaapelit kiinni ja starttaamaan. Jos ei sittenkään lähe niin vika on muualla Tosin voii niitä vikoja olla kaksikin, mutta yleensä ei.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Taitaa suurin ongelma olla karstoittuneet tulpat ja sen johdosta kadonnut kipinä. Jos näitä käy talvella vähän väliä käynnistelemässä, olisi ne syytä käyttää kuumiksi, eikä vain vähän lämmitellä, säästyisi tulppien kuolemalta.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tulpat irti ja kaataa tulpan reijistä sylintereihin pikku huikan bensaa. Lääkeruisku toimii tässä hyvin.
Tulpat ja piuhat kiinni ja kokeilee startata. Jos hörähtää ja sammuu, niin vika on bensapuolella. Jos ei startatessa tapahdu mitään niin puuttuu kipinä tai puristus.
Tällä saa nyt ainakin vähän haarukoitua, että mistä lähteä hakemaan vikaa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ehkä sen akun voisi mitata yleismittarilla. Plussa plussaan ja miinus mopon runkoon. Jos näyttää alle 12v niin ei kovin hyvä juttu ole. Muutoin veikkaisin sulaketta. Aika oudolta tuntuu, että jos kerran jaksaa pyöräyttää kylmilllä öljyillä koneen käyntiin, niin ei virtaa muuhun riittäisi.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Kannattaa jatkaa vielä ns. helppojen ja halpojen juttujen testaamista:
A) sulakkeet
B) itse käyttäisin tankin korkkia auki, josko ois korvausilman saantiongelma
C) akku
D) tulpat
E) kipinä
Helpompi tapa on tuupata ilmanputsarista starttipilottia ja startata.
Jos hörähtää, niin sytky, ajoitus ja puristus on kunnossa, no ainakin sinne päin.
Itse käytän starttipilottia esim. jos talviseisokin jälkeen on haluton, niin starttipilotilla saa kummasti vehkeet virkoamaan ja tietenkin vian etsinnässä.
Kuten kaikessa, niin tässäkin kohtuullinen annostelu on tärkeä muistaa.
Joo.
Eiköhän tuo ala tuosta selviämään kunhan taas pääseen hämeeseen hondaa katsomaan ihan työkalujen kanssa.
Sillä mennään, että
a) FI-sulake (on 20A sulake joten kyllä tuo ruisku jonkin verran sähköä tarvii startin lisäksi)
b) akku pois ja isosta akusta virrat
c) ihmettelyä
d) kipinän tarkistus
e) ja sitten kokeiluun noita muita temppuja
Tällanen juttu tuli vielä mieleen mikä kävi kerran yhden kaasaripyörän kanssa. Talviseisonnan jälkeen lähti käyntiin ja kävi nätisti, sitten kävi enää nätisti ylemmillä kierroksilla ja kerran, kun sammui, niin ei käynyt enää ollenkaan. Vikana oli vanhentunut bensa. Ylemmillä kierroksilla jaksoi hetken käydä virtauksen ollessa kovempi, mutta sitten veti suuttimet tukkoon jne.
Eli laitoitko syksyllä säilöntäaineen tankkiin?
Juu. Kyllä olen käyttänyt säilöntäainetta.
Kuten myös noissa parissa muussa pyörässäni, eli -80 ja -90 luvun kaasari suzukeissa. Ne lähteneet aina keväällä vaivatta käyntiin vaikka seisoneet käyttämättä koko talvisäilyksen ajan. Tiedä sitten onko säilöntäaineesta ollut apua. Tuskin haittaakaan.
Vähän eri aihetta mutta tietoon tämäkin havainto:
Talvisäilytyksen jälkeen ongelmia tuli ainostaan silloin kun kerran laittoi seisonnan ajaksi pienkonebensaa takkiin. Lähti kyllä keväällä hyvin käyntiin, mutta kaikkien neljän kaasarin kohokammion tiiviste vuoti bensaa ulos ihan reilusti. Nuo kohokammion paperitiivisteet eivät selvästikään tykänneet niin puhtasta bensasta. Normibensaa tankkiin ja antoi kohokammiotiivisteiden vähän "turvota" niin vuoto loppui itsestään. Eikä ole sen jälkeen vuotanut kun ei ole pienkonebensaa tankkiin laittanut.
Myös 1200S Bandit teki tuon saman kun samalla kertaa siihenkin tuollaiset säilöntäbensat laitettiin.
Varoiteltu etteivät vanhat kumitiivisteet oikein tykkää tuosta pienkonebensasta. Oma havainto oli, ettei se ollut ongelma vaan juurikin nuo pahvitiivisteet.
Monasti kuulee, että pienkonebensa on parasta. Okei, ai että siinä on sit tuollainen "ominaisuus". Varmaan se on mp säilytyksillä sitten iisimpi homma laittaa kaikkiin vaan se säilöntäaine, kun ei voi tietää millaisia tiivisteitä missäkin vehkeessä on. Tosta em. meni just sen takia se bensa vanhaksi, kun ei oltu laitettu säilöntäainetta. On se kuitenkin aika halpa vakuutus sen rinnalla paljonko on hommaa sen jälkeen, kun vanha bensa pääsee järjstelmään kiertämään.
Itselläni ei tuntemattomaksi jääneestä syystä ole koskaan mennyt bensa vanhaksi. Vaikka on kanisterissa ollut lähes 2v maannutta polttoainetta.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Moro,
No niin. Nyt on taas päässyt käymään Hämeessä Hondan talvisäilytystallilla ihan työkalujen kanssa. Tosin eipä työkaluille sitten käyttöä onneksi isommin ollut.
Ja kuten nimimerkki "vma" osuvasti epäili ja tiesi, niin kyllä vika vaan lopulta oli pelkästään akussa.
Vaikka akku pyöritti starttia todella hyvin ja kesti vaikka kuinka monen startin, niin siitä huolimatta siitä ei sitten riitä virtaa tarpeeksi polttoaineen ruiskutukselle.
Auton akulta virta hyvillä kaapelikontakteilla niin kylläpä lähti laakista käyntiin.
Eli keväällä akkukauppaan ja Honda ajoon.
Iso kiitos kaikille neuvoja ja vinkkejä kertoneille!
tää on hienoo kun kevät on varmasti tulossa. sen huomaa näistä ei käynnisty threadeista![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050