Pakkaset paukkuu joten on aikaa harkita kaikenlaisia. Lämpökahvatkin on vielä tilaamatta ja asentamatta niin tulipa mieleen että vaihtaisihan sitä "samalla" vaivalla vaikka koko tangon.
Miksi siis ? Tuo Marauderin vakiotanko on snadisti liian suora. Mitä suorempi tanko sen enemmän ranteet kipeytyy niin fillarilla kuin mopotilla ajellessa. Entisessä LTD:ssä oli (kait) Buckhorn -tyyppinen tanko ja se oli mun onnettomalle ergonomialle kyllä hyvä tanko.
Lisäksi se tanko on nyt snadisti liian takana. Jos istuu penkin (vieläkin päälystämättä uudestaan) luonnollisesti tarjoamassa kuopassa on ajoasento niin pysty että yli 60 vauhdissa tuulen vuoksi tarttee "roikkua" tangossa. Kyynärpäitä koukistamalla ja eteen nojaamalla tai persettä taaksepäin penkin reunalle siirtäen voi vähän nojata tuuleen jolloin homma pelaa paremmin.
Eli pieni siirto eteenpäin auttaisi ? Liikaa toki jos laittaa alkaa ahdistaa vatsan taittuessa mutta penkissä on mahdollisuus siirtyä vähän eteenpäin.
Joten joten, jos en ole nyt vallan pihalla - mikä on varteenotettava vaihtoehto - niin kuinkas mä mitoitan tuon tangon ? Nykyisestä olennaiset mitat ja pullbackiä tuuma vähemmän ? Leiki cycle-ergolla ? Aja keväämmällä Stormin pihaan ja pyydä tuomaan ehdokkaat sovitukseen ? No, huonosti niitäkin näkyy olevan varastossa.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Otat muovista sähköputkea ja vääntelet siitä hyvältä tuntuvan tangon. Otat mitat ja ryhdyt etsimään löytyykö kaupoista sopivaa tankoa suoraan vai joutuuko vielä riserien kanssa hienosäätämään.
Kotimaisissa kaupoissa ei mittoja välttämättä kerrota, mutta esim. saksalaiset aika hyvin listaavat nekin verkkokaupoissa. Valmistajan sivuilta löytyy myös mittoja ainakin TRW:llä ja Fehlingillä.
2x HD, 2x Savage
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Oliko Marauderissa 22mm vai tuumainen tanko? Tuumaisissa tarjontaa on älyttömästi enemmän, kun HD:n tarvikemarkkina on ihan omaa luokkaansa.
2x HD, 2x Savage
Yks metodi on istua pyörän päälle, pistää silmät kiinni, jonka jälkeen laittaa kädet hyvältä tuntuvaan asentoon. Siitä sitten yrittää vertailla mihin suuntaan tämä eroo nykyisestä.
Harjanvarresta, kasteluletkusta yms koottu prototyyppi antaa toki varmasti tarkemman kuvan. Mutta nekään eivät kerro miltä tuntuu kun on vauhtia saatikka pidempi matka. Eli sikäli myös nykyisellä stongalla saadut mielikuvat ovat arvokkaita.
Erityisesti saksalaisilta sivuilta löyty kyllä mittoja, esim.
https://www.fehling.de/index.php?con...lter=1&lang=de
https://www.louis.eu/en/catalog/motorcycle-handlebars
Vältämättä täydellistä tankoa ei niin vain löydykään mutta löytyiskö edes parempi.
Jos kerran LTD:n tanko oli hyvä, niin saisko semmosen tilattua ja asennettua Marauderiin.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Mulla saattaisi tallilla olla customiin sopivat lämpökahvat ylimääräisinä (käyttämättömät, eli uudet ja paketissa)
Saisi sopivasti ja Tampereella ovat.
Laita YV jos kiinnostaa.
KTM 390 Adventure -20
Kawasaki ZX-10R -06 (valoton)
Oletan - en tarkistanut vielä mutta silmällä näyttää - että onhan se sen 22mm tai 7/8". Tuumaiseen vaihtaminen tuottanee liikaa vaihdettavaa osaa.
Tämähän se ongelma on. Ja kun kaikki vaikuttaa aina kaikkeen
Ja tämä. Ei nykyisessäkään isoa vikaa ole. Jos olisi ei varmaan olisi tuotakaan pyörää tullut ostettua. Mutta kun ei pysty jättämään tarpeeksi hyvää rauhaan...
No saattaapa romarilta löytyä -81 Kawasian tankoSe oli hyvä mutta pienemmässä pyörässä. Muistikuvien mukaan se olisi turhan kapea tuohon ja muutenkaan mitat tuskin istuisivat kohdalleen. Enemmän kyse on siitä että pidetäänkö painonnostotangosta kiinni vai työnnetäänkö kottikärryä kuten kaverini osuvasti sitä kuvaili - eli 1:1 tankoa ei olla hakemassa mutta samantyylistä.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Tangon siirron mitoituksessa kannattaa ottaa huomioon vaijereiden, letkujen ja johtojen kulku sekä pituus.
Eteenpäin siirrossa harvemmin tulee riittävyysongelmaa, mutta taaksepäin siirtämisessä orkkisten ulottuvuus loppuu nopeasti.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5