Ei kai sitä näyttöäkään sentään tartte molemmilla tumpuilla hiplata samanaikaisesti
Mikäs vika siinä on? Eikös tuo kuitenkin ole DCT-aski, jossa on myös man.mode käytettävissä, jolloin se aski vaihtaa napista käskien ilman kytkintä = käsittääkseni ihan vain pelkkä helpotus juurikin mitä hankalammat ajo-olosuhteet on kyseessä, ei tartte sitä vas.koipea nostaa vaihdevivulle lainkaan
Eikös noista pizzapurkeista ollut joskus joku versio tätä varten ihan lukittavilla kiskoillakin, jolloin yksin ajellessa sen purkin pysty ikäänkuin valuttamaan kiskoillaan sieltä lintulaudalta takajakkaralle
No ylipäätään koko takalaukku kun tuo sen oman ilmanvastuksensa sekä siirtää painopistettä ylös & taakse on kaikki ihan pelkästään pahasta. Vaan siltikään tuo oma 1250 GT ei kyllä woblaa ei niin pätkääkään vaikka takalaukun (jossa duunireppu läppäreineen yms) kera laskettelenkin isompia mäkiä alas ilman käsiä 50...60km/h nopeuksia. Ja kyllä, kyseessä on täyskatettu GT ihan merkkikohtaisella (Givin) 3x laukun sarjalla, vaikka matkassa useimmiten vain tuo pelkkä takalaukku onkin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ostin matkapyörän. Ihan helvetin mukana matkalaite se muuten onkin.
Ongelma tässä on mielestäni se että sillä ei voi ajaa yhdellä kädellä koska se vatkaa. Ilman käsiä se heittää pois selästä kahden sekunnin sisällä.
Se vatkaaminen on 3700km aikana kuluttanut tangonpääty painoista värit pois koska hanskat hinkkaa niihin ja vatkaaminen toimii kuin hiominen. Ei se ole normaalia eikä tämänlaista saisi olla missään pyörässä.
Toki pyörissä on aina jotain, muttä tämä ei mun mielestä ole mitään pientä jos high sider on koko ajan läsnä kun kädet irroittaa.
Jos tää olisi joku naarmu, tai epätoivottu asia niin en valittaisi mutta tässä on oikeasti kyse vaarallisesta ilmiöstä joten ihmettelen eikö kukaan muu NT omistaja ole huomannut samaa vai onko tässä laitteessa vikaa kun se tekee niin?
--------
Honda NT
K4 GSXR 1000 rata
Alkaa olla ja aika myöhäinen syksy, mutta olisiko mahdollista ajaa toista samanlaista singeriä ja vertailla?
Olen täysin samaa mieltä sinun kanssa. Ei pyörä saa tehdä tuollaista. On täysin normaalia moottoripyörällä ajamista, että toisella kädellä pitää välillä tehdä jotain muuta ajon aikana, kuin rystyset valkoisena puristaa kahvoja, esim. säätää visiiriä tai aurinkosuojaa, näpytellä navia, morjestaa vastaantulevaa motoristia, ravistella puutunut kaasukättä yms. Ei myyjä/maahantuoja/tehdas voi perustella ongelman aiheutuvan moottoripyörän normaalista käytöstä ja sillä yrittää livahtaa pois vastuusta.Ostin matkapyörän. Ihan helvetin mukana matkalaite se muuten onkin.
Ongelma tässä on mielestäni se että sillä ei voi ajaa yhdellä kädellä koska se vatkaa. Ilman käsiä se heittää pois selästä kahden sekunnin sisällä.
Se vatkaaminen on 3700km aikana kuluttanut tangonpääty painoista värit pois koska hanskat hinkkaa niihin ja vatkaaminen toimii kuin hiominen. Ei se ole normaalia eikä tämänlaista saisi olla missään pyörässä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Dodih !
Eipä laiteta sanoja toisten suuhun, tai sotketa puuroja & vellejä.
En muuten... ja ihan tarkoituksella.... puhunut noissa Suikkaesimerkeissä sanallakaan voblauksesta.
Eikö näin ?
Oman kokemuksen mukaan ei 1250 N / SA, eli Nakke tai Varttikateellinen, ei takalaukun kanssa siis
varsinaisesti voblaa, mutta ihan perseestä on keskimääräinen käytös verrattuna ilman takalaukkua.
Myönnän, että elämä on välillä hankalaa ja ristiriitaista kun luoja on siunannut
hyvin herkällä perseellä joka kuitenkin kestää lähes loputtomasti merivettä.
Tuolla yhdistelmällä alkaa aika äkkiä eri ajovehkeiden kanssa sattumaan ylös, sinne paksumpaan päähän.
Nämä huomiot tosiaan yksin ajettaessa takalaukun kanssa / ilman.
Sun subjektiivinen kokemus on taas täyskatetusta Bantusta, joten en toki voi sitä
ihan suorin vartaloin kyseenalaistaa.
Takalaukun vaikutukseen muuten vielä sellainen hassu käytännön kokemus, että
paino laukussa itse asiassa hieman rauhoittaa tuota pakkaamattoman/kevyen laukun kanssa
levotonta ajotuntumaa. Toiminee vähän samoin kuin monissa tapauksissa
raskaat tangonpääpainot vs. kevyet alumiiniset "näköispainot".
Mitä sitten tulee 1400 GSX:n tuntumaan takalaukulla, aletaan olemaan jo "hiinä ja hiinä".
Eli se muuttaa laitteen jo lähtökohtaisesti luottoa herättämättömän keulan varsin vittumaiseksi.
OK, kyllä useammilla pienillä "korjaavilla" alustan/ajoasennon asetuksilla/muutoksilla se aavistuksen
paranee, mutta ei se meno mitenkään rentouttavaksi muutu edes pimpatulla orkkiskeulalla.
Noiden kolmen em. Suikan perustavat eroavuuden ajossa konkretisoituvat erinomaisesti
kun ne vie samoilla rengastuksilla, samalle hyväkuntoiselle hiekkapätkälle jossa on
sopivasti irtosoraa pinnassa. Siinä kohtaa pyörän perusbalanssi oikein ponnahtaa esille
ilman että tarvitsee vetää assulla kovalla pidolla ja ihan äärirajoilla.
1400:n seilaa kuin painajainen, tai sitten on "vedettävä väkisin" todella ronskilla otteella.
Bantu menee jo ihan siedettävästi, mutta ei haittaa olla hieman tarkkana.
Kinky taas saa jo muutaman mutkan jälkeen "huokaisemaan helpotuksesta" ja päällimmäiseksi
nousee fiilis..... JEE! täähän on makeeta. Eli pyörä on lähtökohtaisesti hyvin BALANSSISSA.
Joo... raskas on kyllä, mutta balanssissa, eikä mene ihan yhdestä tai kahdesta pikkudetaljista sekaisin.
Olipa kyseessä mikä merkki tai pyörätyyppi tahansa, niin kun se on lähtökohtaisesti
hyvässä balanssissa, voidaan puhua "hyvästä tuotteesta" eikä mistään
Pelle Pelottoman rakennussarjasta joka menee sekaisin kuin seinäkello jo pienestä takaboksistakin.
Palaan vielä tässä ko Ho... Ho.... tapauksessa valmistajan erityisesti markkinoimaan genreen
ja siihen olennaisesti liittyviin "tehdasoptioihin" varustelun osalta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Joo ei se laukusta johdu, jos noin rajua woblaamista on. Ei kannata ajaa enää metriäkään, eikä olisi alunperinkään kannattanut lähteä lappiin, mutta hienoa kuitenkin, että olet vielä hengissä. Jos kauppaa ei suostuta purkamaan tms. niin nyt vaan toivoa, ettei se vahingossa pala tai ettei kukaan vahingossa aja parkissa sen ylitse tms. jotta asian käsittely voi jatkua keväällä![]()
Itse olen myös huomannut (jälleen tuon vesi-rosvoni kanssa) että paitsi ne raskaat kunnon painot, mutta myös kahvasuojat rauhoittavat kummasti sitä ohjaustangon käytöstä ajossa. Ja nyt ei siis puhuta mistään läpyköistä, vaan ihan kunnon suojista jotka tulevat tukevasti kiinni molemmista päistään
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Olisin palauttanu kauppaan heti jos uusi pyörä olis noin kelvoton ajettava. Ei varmasti johdu mistään boksista vaan siellä on jokin pahempi ongelma. Ois mielenkiintosta ajaa testilenkki ihan vaan itsensä kehittämisen kannalta löytyykö ideoita missä vika
Nopean haun perusteella ei ole raportoitu vastaavia ongelmia kyseisessä mallissa, että viittais vahvasti takuunalaiseen vikaan joka pitäs korjata.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Jotain noilla ulkomaanpalstoillakin woblaamisesta puhutaan. Tiedä liittyykö suoraan tähän pyörään, mutta hondia olivat. Renkaita, takalaukkuja, paineita tms mainittu korjaaviksi toimiksi joilla tilannetta voi vähän parantaa.
Omissa pyörissä ei moista ole koskaan ollut. K1200Gt takalaukku huononsi selvästi ajo-ominaisuuksia, mutta ei se pyörää woblaamaan saanut. Ehkä kuvailisin heijaamiseksi. Erityisesti rekan takana tuli ilmi.
Kannattais tosiaan ajaa samanlainen. Käydä vaikka liikkeessä muina miehinä koeajolla.
Tai sitten yrittää saada joku tai jotkut kaverit ajamaan pyörällä ja yhdessä tuumailla.
......
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
tuosta voi yrittää vakoilla woblaako Lolon NT1100... ajelee Ranskan ympäri rajoja pitkin.
https://www.youtube.com/watch?v=EGMareaNU7Y
EDIT : Näköjään on sukua AT:lle tuon eka osan perusteella...
ja toka osa
https://www.youtube.com/watch?v=4MBpFeZ4eLo
Viimeksi muokannut: jjjjj; 22.09.2022 klo 00:04.
Pyörässä on Dunlop Sportmax kumit alla.
Sain pyörän huollosta.
BW huolto on tasapainottanut eturenkaan (heitto 15g), irroittaneet laukut ja punninnu ne. En tiedä miksi koska sivulaukut oli tyhjät.
Sitten pyörä on koeajettu huollon toimesta mutta ei kuulemma muutosta.
Tein Brandille reklamaation fillarista jonka jälkeen heidän edustaja on käynyt vasta koeajamassa pyörän pitkällä lenkillä ja sanoivat ettei se voblaa joten reklamaationi on aiheeton.
Koko melkein viikon pyörä oli huollossa ja nämä pitkät koeajot olivat yhteensä 43 km joten en nyt sanoisi että sillä on ajettu kovinkaan pitkiä lenkkejä.
No kävin hakemassa pyörän ja nyt vkl aikana ajanut laukuilla ja ilman eikä woblaamista enää ole. Mitä helvettiä?
Voiko eturenkaan epätasapaino aiheuttaa moisen efektin? Ja noin voimakkaana?
Pitää liimaa 15g lisäpaino sinne etuseen, laittaa laukut ja heittää rundia josko vika palaisi koska haluan tietää mistä se johtuu.
Woblaus ei ole kuviteltu koska sen näki kaveri jonka kanssa ajeltiin ja hän myös koeajoi pyörää ja huomasi saman efektin.
--------
Honda NT
K4 GSXR 1000 rata
Parasta asiassa on se, että epämielyttävä ja mahdoillisesti vaarallinen woblaus on pois.
Tulee mieleen eräs automerkkihuollon asentajan tokaisu, että ei tiedä asiakas, että ensimmäisessä "öljynvaihtohuollossa" edellisenä vuonna markkinoille tulleeseen erääseen automalliin tehdään 21 eri valmistajan maksamaa työtä varsinaisen huolto-ohjelman lisäksi.
Asiakkaalle ei kerrota mitään. Ainoastaan huoltoaika on normaalia öljynvaihtohuoltoa huomattavasti pidempi, veloitus normaali.
Eikä se välttämättä johdu pyörän tekniikasta. On myös aivan lukematon määrä muuttuvia tekijöitä pyörän ulkopuolella, eikä niitä kaikkia pystytä mitenkään tekemään neutraaleiksi. On näitä kehittyneemmissäkin teknologioissa havaittu.
Jos se 15g paino on renkaan keskellä niin ei pitäis olla mitään merkitystä. Jos se on reunalla, niin siinä voi olla sivuttaista/ristikkäistä epätasapainoa vanteessa/renkaassa ja se vois aiheuttaa woblausta. Sitä ei kotikonstein pysty mittaamaan ja painottamaan vaan pitää olla kone sitä varten.
Perus epätasapaino alkaa vaan täristää, eikä pitäis woblata. Tuosta ristikkäisestä epätasapainosta ei ole oikeastaan mitään havaintoja. Tai sitten ne renkaat jotka on woblanneet ovat olleet juuri tuollaisia, eikä niitä ole saatu panotettua oikein.
Kyllä ne jotain sille pyörälle on tehneet, jos tilanne muuttui. Jos oli joku huolto/kasausvirhe, niin eivät kovin helposti mitään tunnusta. Pääasia että se nyt pelaa ja pääsee tien päälle tuulettumaan....
Jos eturengas on tasapainotettu, se on myös irroitettu. Ehkä keula oli kasattu pieleen niin, ettei sitä oltu pompautettu ennen kiristyksiä ja sitten teleskoopit riitelevät keskenään ym.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tulee mieleen kun takavuosina vein bemu-kotilon huoltoon kun siinä ilmastoinnissa oli vain kaksi tilaa: pois kokonaan tai täysillä. Piti hesassa käydä huollattamassa kun jkl sanottiin että se toimii niinkuin kuuluukin.
Kysyin että mikä vika siinä oli niin sanottiin että "ei siinä mitään vikaa ollu", sehän tarkoittaa että vika oli asiakkaan korvien välissä.
Sen jälkeen siitä kyllä löytyi niitä osatehojakin. Seuraava kotilo olikin sitten Audi.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 26.09.2022 klo 15:52.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Oikea henkilö saapui paikan päälle, niin alkoi asiat tapahtumaan...
Eikä meno ole muuksi muuttunut. On tullut hyvin tutuksi Laakkosen tiskillä nuo "toimii kuten kuuluukin"- sanat. Yli vuoden sain tapella että korjasivat omasta autosta puoltehoisen ilmanvaihdon. Myös takaovien jäykkyydestä joka huollossa tuli mainittua kunnes viimehuollossa myönsivät että liukusaranoissa/ stoppareissa on valmistusvika ja siksi on jäykät ovet avata.
Tarinaa löytyisi enemmänkin kerrottavaksi mutta antaapa olla, alkaa vaan verenpaine nousta.
Mitä tulee tähän varsinaiseen aiheeseen niin kuulostaa kyllä siltä että vika on löydetty mutta sitä ei haluta kertoa mikä se on tai oli.
04 Buell xb12s
Brandtin kaverihan tuuppas hommasta kerralla "henkilökohtaisen".
Meinaatko jättää sen "Up Yours", vai käydä työntämässä kangen sinne ja siihen kehen se kuuluukin?
Meinaan vaan, että ihan hyvä kun ei "voblaa", mutta tahtoo olla niin tässä maailmassa että
sinne työnnetään mihin uppoaa..... ja juttu lähte helposti kiertämään.... että mihin uppoaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kylätason kurapyöräilijä.
No joo! Paljon mukavempi ajaa kun ei tartte koko ajan rystyset valkoisena pitää kiinni.
Noh, ei nyt niin kovaa tarvinnut mutta luotto palannut.
Mielestäni olisi vaan todella mukava tietää mistä se johtui. Kai tämä jatkuu empiirisillä kokeilla ajan kanssa.
Kuorma, rengaspaine, yms pikku hiljaa. Alkaa kausi lähestyä loppuaan pikku hiljaa niin jää koeajot vähemmälle.
Tai mistä sitä tietää jos kelit sallii niin taas mennään vuoden vaihteeseen asti
Jos löytäisin vian/syyn niin kävisin tunkee kangen kyllä sinne päin, nyt on vaan vähän eväitä siihen. Tosin asiakaspalvelun laatu Brandin puolesta kolhun, BW huolto ollut koko ajan asiallinen. Vaikka väittelyä on ollut ilmassa niin mulle jäänyt ihan hyvä maku suuhun sieltä.
Olis kiva olla kärpäsenä katossa kun laitteille jotain tehdään niin tietäisi itse enemmän
--------
Honda NT
K4 GSXR 1000 rata
Kun ottaa huomioon, että tämä vipotus esiintyi alunperin laukun kanssa, mutta ei ilman laukkua, niin kyllä se siihen laukkuun silloin jotenkin liittyi ja vaikuttaisi jonkin sortin aerodynamiikan ongelmalta. Jos se vika olisi ollut keulan tekniikassa, niin luulisi, että se olisi vipottanut oli laukku kiinni tai ei tai sitten on kyllä hyvin mielenkiintoista tekniikkaa keulassa, jos sen toiminta on siitä kiinni onko takalaukku kiinni vaiko ei.
Keulan saa joskus rauhoittumaan kun pääkomponentit irroitetaan tai löysätään ja kasataan uudestaan, samalla voidaan ohjauslaakeri kiristää 2-4nm suositusta kireämmälle että keula menettää yliherkkyyttä, keula ei kuitenkaan tahmaa eikä vaikuta laakerin kulumiseen. Takarenkaan linjaus on joskus aiheuttanit woblaamista jos se ei ole linjassa etupyörän kanssa, kiristysmerkit ei aina pidä paikkansa. Joskus pelkästään takajousen esijännityksen lisääminen rauhoittaa keulaa jos painuma ei ole kohdallaan, varsinkaan laukkujen kanssa. Aiemmin tuli jo esille moottorin ja rungon pulttien kireys, niilläkin saa vaikutusta aikaan. Toisinaan voi antaa savolaisen näkökulman, vika on etupiässä takapiässä, eli keulan vikurointi johtuukin ihan jostain muualta eli takapäästä.
Oli miten oli, siellä on ollut osaava mekaanikko joka on käynyt pyörän läpi ja joko löytänyt jotain tai sitten saanut aikaan monien osatekijöiden yhteisvaikutuksen läpikäynnillä. Joskus nämä on älyttömän pienistä asioista kiinni, joskus yhdestä, toisinaan monesta asiasta.
Mekaanikko tietää mitä on tehty tai sitten taikuri ei itsekkään tiedä miten temppu tehtiin. Tärkeintä on että saivat pyörän kuntoon.
Kylätason kurapyöräilijä.
eturenkaan irrotus sitä on muuttanut, keula on voinut olla pinteessä, esim kapea tai leveä alhaalta, ja jousitus siksi ollut tönkkönä. ei paranna jos muuten on takapainoa vielä rakenteellisesti.
irrotus ja takaisin, niin mennyt paikalle paremmin.
ihme kyllä etteivät muka aiemmin ole sitä löysänneet, koska itse katsoisin sen ensimmäisenä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Voisiko tästä kenties oppia jos tekee vaikka pumppujen huollon tai eturenkaan vaihdon, niin osat ovat vain ns. käsikiristettyjä kun mopo lasketaan jo takaisin renkailleen ja lopullinen kiristys tehdään vasta maassa
Toisaalta niinhän ainakin minä teen myös auton renkaanvaihdot, joten silleen tuntuisi melko loogiseltakin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
niinhän lähes kaikkien pyörien huoltomanuaali sanoo, että pinch pultit kiristetään vasta maassa kun on eka pumpattu sitä keulaa. eikä sekään välttämättä ole se ihan herkin kohta, koska jos se on millin pielessä niin ei se siirry paremmaksi. joku hullu voisi kokeilla ne eri kohdat missä se on herkin.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Itse kiristelen pinch pultit kiinni kun etunen on ilmassa. Toki ensin pyöräytän rengasta ja stoppaan sen äkisti jarrulla muutaman kerran. Akseli asettuu siinä luontojaan parhaaseen kohtaan... Mutta tämähän ei mene manuaalin mukaan
Mutta jos putket on kierossa kolmiopaloista, niin keula tahmaa aina...