Pääkaupunkiseudun liikenne, varsinkin ruuhka-aikana, hermostuttaa.
Autoilijat sössii ihan oman ajoneuvon hallinnan kanssa ja lisäksi reagointiajat on pitkiä valoista lähdettäessä, ajetaan reilua alinopeutta, kaistanvalinta tehdään ilman vilkkua, ja muistakin aikeista ei viitsitä paljon ilmoitella muille, ajamiseen käytetään huomattavasti alle 100% keskittymiskyvystä. (on siellä poikkeuksiakin joukossa, mutta yleistäen näin)
Mun ajotyyli taas on reipas espanjalainen tyyli, jossa on normaalia ohittaa liikkuvassa liikenneympyrässä, ajaa valoissa seisovan jonon keulille, ja kiihdyttää reippaasti valoista lähdettäessä. Valitsen mieluiten vapaan kaistan, kuin sen joka johtaisi oikeaan suuntaan kun ehdin vaihtaa sille myöhemminkin. Siis sujuvuuden maksimointi. Tottakai noudatan sääntöjä, aina kun se ei ole ristiriidassa sujuvuuden kanssa. (lue miten haluat)
Harvoin osuu kohdalle ketään joka provosoituu, ja kun osuu, päästän mieluusti ohi.
Ajossa en koe oloani kiihtyneeksi tai vihaiseksi, eniten ehkä turhautuneeksi, kun kaikki kestää niin kauan.
Miten voisin ajaa niin kuin muut tiellä liikkujat ja pienentää nykyistä riskiä? Vai voiko?
Kauanko tällä pysyy hengissä?
Pitääkö lopettaa pyöräily kokonaan?
Onko vastaavaa kokemusta muilla?
Valitettavasti mullakin aika samanlaisia kokemuksia. Koen liikenteen Kehä I:llä ruuhka-aikana todella rasittavaksi silloin kun liikun prätkällä. Liikenteessä on kaikenlaisia idiootteja joten täytyy olla erittäin tarkkana. Viime aikoina olen havainnut että hiekkamaankasvatit japsiromuilla (mm. Yaris) aiheuttavat ongelmia todella usein, mm. liikennympyrässä kiilataan sisäkaistalta ulos ja sitten parin kilsan päässä toi hiekkamaankasvatti odottaa liikennevaloissa vasemmalle kääntymistä. Mitä vittua toikin ajotyyli nopeutti? Viime viikolla Länärillä tuli melkein keilattua kumoon kotilon vaihtaessa kaistaa. Pitäis ajaa Länärillä oikeanpuoleista kaistaa ruuhka-aikana mutta kun ei vain malta tehdä sitä. Pitäisi vain nauttia silloin prätkällä ajamisesta kun matka kestää hieman kauemmin. Yksi asia mikä vituttaa älyttömästi on se kun edellä ajava ajaa alinopeutta ja liikennevaloissa se pääsee just risteyksen yli mutta itse jään sitten punaisiin. Jos tuo tyyppi olisi ajanut nopeusrajoituksen mukaisesti niin molemmat olis päässyt läpi. Esimerkkejä näistä töpeksijöistä olis vaikka kuinka paljon. Todella rasittavaa ajaa pääkaupunkiseudun liikenteessä. Onneksi en joudu ajamaan ammatikseni.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Valitettavasti käsittämättömän itsekäs ajotyyyli on vähitellen vuosien kuluessa levinnyt Espoo- Helsingin keskusta akselilta ( Länsiväylä ) niin länteen pohjoiseen kuin itäänkin.
Hyvin monella on vain oikeuksia liikenteessä, oikeus päättää oma nopeus ( liikennevirtaa huomattavasti nopeammin tai hitaammin ) tai päättää ajokaista täysin riippumatta liikenneolosuhteista tai -säännöistä, oikeus jättää vilkku käyttämättä, oikeus olla välittämättä kolmioista tai stop-merkistä ja oikeus ohittaa useakaistaisella tiellä suurellakin ylinopudella oikealta kaistojen välissä puikkelehtien.
Tämän saman ryhmän mielestä muilla tienkäyttäjillä on vain velvollisuuksia noudattaa lakia pilkulleen ylettömän kohteliaisuuden siivittämänä, mikäli se vain heidän omaa menemistä sillä hetkellä helpottaa.
Itse kun ajan pätkällä vain huvin vuoksi niin käytännössä en koskaan mene sillä kehä III:n sisäpuolelle. Hupi katoaa ja väkisin ei viitsi.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
kannattaa muuttaa pirkanmaalle.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kyllä sitä tulee melko "sujuvasti" tuota työmatkaa itsekkin ajettua Kehä III sisäpuolella, jossa myös oikealla reittivalinnalla on se oma iso osansa. Toki jatkuvasti järki päässä ja liiallisen "sujuvoittamisen" riskit tiedostaen. Loppupelissä kun kuitenkin se tekee melkoisella todennäköisyydellä isoa kipeetä jos kolahtaa, oli sitä itse sitten vaikka kuinka oikeassakin = itselle tuohon "sujuvuuteen" kuuluu siis saumattomasti myös anteeksianto joskos joku törppöilee tms. Jokaiselle siellä se ehjänä perille pääsy kun kuitenkin on koko homman juju, kukaan siellä tahalleen toista pyri vahingoittamaan
Vaan sitten kun lähdetään ajamaan hupia Kehä III ulkopuolelle, niin ei ole enää mitään tarvetta "sujuvoittaa" ajoaan pätkän vertaa, ei ole ruuhkia tahi liik.valojakaan, nautitaan vain baanasta lain sallimissa rajoissa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kyllä se NC:llä helpottaa kun antaa ajan kulua ja tehostaa omaa laumaan taantumista huolehtimalla testosteronitasojen pudottamisesta kukkahattu-tasolle. Eli liikunta, seksi (myös runkkaaminen) ja kaikki muukin ns. miehekäs toiminta reippaasti vaan pois elämästä ja linnoittautua ennemmin kotiin kyttäämään naapureita. Salassa voi toki ryypätä. Reipas somettaminen 24/7 auttaa myös varmasti, aivan kuten pieniruokaisen max.600cc järkipyörän hommaaminen mikäli sattuu olemaan joku miehekkäänpi mopo vielä alla.
Hyvissä ajoin kun tuon aloittaa niin saadaan jo reilusti alle 50-v miehistä tehtyä kärttyisiä ja pelokkaita "papparaisia" joille kaikki muut ihmiset ovat itsekkäitä mulkkuja, niin liikenteessä kuin elämässä yleensäkkin. Sitten sitä onkin vasta syytä valittaa ja vinkua.![]()
Viimeksi muokannut: jaulis; 06.09.2022 klo 16:14.
Supermoto
Aloitusviesti summaa meikäläisenkin kokemukset Stadin liikenteestä melko hyvin. Yleensä mitä ruuhkaisempaa liikenne on, sitä enemmän hidastettua elokuvaa toiminta muistuttaa. Toki sitä itse tulee mopolla oltua enemmän hereillä kuin autolla ajaessa, mutta jopa neljännesvuosisadan rajapyykin ohittaneen pikkukuorkinkin puikoissa vituttaa ihan suunnattomasti se jatkuva arpominen mitä kanssa-autoilijat harrastavat. Sitten kun päästään liikkeelle, niin se uusi sähköauto mikä testeissä kiihtyy prätkien kanssa samaa tahtia, kiihtyykin nyt nippa nappa samaa tahtia kuin viereisellä kaistalla täydessä mällissä kiihdyttävä täysperärekka.
Keskittymisen puutetta tuo varmasti valtaosalla on, ajetaan niin nollat taulussa kuin pystytään, väliin aina vähän sometetaan instaan uutta snäppiä. Keskittymisen puutteesta aiheutuu ennakoinnin puute, eikä enää olekaan ihme että touhu kestää, kun joka ikinen tilanne tulee eteen aivan yllätyksenä, vaikka vähän keskittymällä olisi kymmenen sekuntia aiemmin nähnyt mitä on luvassa. Olkoon sitten liikennevalojen vaihtuminen vihreälle tai kiihdytyskaistalta liittyminen moottoritielle, aina se siinä h-hetkellä vaikuttaa monelle tulevan yllätyksenä, että nyt on se toimimisen hetki.
Minä en ainakaan halua päästä ikinä samaan mielentilaan kuin valtaosa autoilijoista tuolla liikenteessä, varsinkin prätkällä sen on hengenvaarallinen tila. Uskoisin että se on vaan tyydyttävä puremaan hammasta ja menemään siellä muiden seassa, silloin kun ei pysty splittaamalla ohittamaan tupeksijoita.
1835
Itsellä tuli oltua sen about 25v pois tuolta sivistyksen hautuumaalta ja täytyy sanoa että kyllä on kovasti taantunut meno kehän sisäpuolellakin. Nykyäänhän siellä lähinnä kuorma-autot kiertelevät koomalampaita henkilöautoissa. En kyllä muista että noin surkeaa olisi vielä viime vuosituhannella meno siellä ollut...
Supermoto
Minä ajelen esim kehällä taas aika paljon vakkarin kanssa jopa motolla. Koska kamerat, ja vaikkei ne motoa paljon haittaakaan. Kaikki menevät ohi. Aivan kaikki.
Mitä tulee aloittajan ajatuksiin, riskiä voi pienentää. Ehdotan että pyrkii vain pysymään kaikista autoista riittävän etäisyyden päässä. Esim. ohittaessa aivan vasemmassa laidassa, koska puusilmä jossain vaiheessa kuitenkin lähtee ohittamaan juuri kun olet sitä ohittamassa. Kaksi sormea aina etujarrulla, koska sama tyyppi joskus kuitenkin tuuppaa sivusta eteen sinua huomaamatta. Kirkkaat kuteet ja näkyvä moto on näin ollen myös tärkeä turvavaruste.
Itse tykkään cruisailla tuolla tavaraliikuttimella enempi limitterillä. Asettaa sen vain tikkari+5 ja todellinen on silloin tikkari+3, josta otetaan ns. tekninen vähennys = just eikä melkein tikkariAnyway tuo on silleen helpompi juurikin jonoutuvassa liikenteessä kun ne välit heittelee ja tuo act-cruise mielestäni polkasee sitä jarrua ihan liiankin kanssa => ajosta tulee sen kanssa helposti kovin nöykkivää. Siksi tuo cruise onkin käytössä vain kun liikenne on harvempaa. Valitettavasti vain motosta ei tuota cruise/limitter löydy kuin omasta ranteesta, niin paljon rennon lupsakampaa se ajosta kuitenkin tekee
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Täällä periferiassakin on huomio, että nykypäivänä tosi monet ajavat ihan tosi hiljaa. Keskustassa toki 30 rajoitus, mutta monella vauhtia alle 20. Ihan kävelyvauhtia matelemalla. Maantiellä kukaan ei enää ohita, vaan kiltisti ajetaan jonossa matelijan takana seitsemääkymppiä. Kun jonon ohittaa, seuraava jono löytyy kilsan päästä.
Jos maailmassa on mahdottomia asioita, niin yksi sellainen on yrittää lähteä valoista niin hitaasti, ettei edellä ajava lähtisi vielä hitaammin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Eniten ehkä ottaa pannuun
a) Akkurangen maksimoijat, jotka on ottanu karavaanareiden paikan maantien tukkoina.
b) Bensan säästäjät, jotka ajaa jatkuvaa alinopeutta.
c) Jos ei pysty nopeusrajotuksen ja kelin mukaiseen nopeuteen niin onko sinne ohituskaistalle pakko tunkee.
d) Jos taustapeilissä näkyy maantiellä yli 10 auton letka niin miksi helevetissä siitä keulilta ei voi koukata bussipysäkille sivuun vaan pitää hankaloittaa kaikkien muidenkin liikkumista?
Mitä Kehä 3 sisäpuoliseen liikenteeseen tulee niin se sentäs jollain tapaa sujuu myös silloin, kun liikennettä on paljon, toisin kuin muualla Suomessa. Toki voisi sujua paljon paremminkin, jos jengi olisi vähän enempi hereillä.
Jos vielä ajelisin mopolla kadulla niin työmatkat olisi kyllä melko varma tapa päästä kortista eroon alle viikossa. Autolla kun ei mahdu esim. niiden kahden moottoritietä rinnakkain tukkivan sähkön/bensan säästäjän välistä. Ehkä sille on syynsä, ettei katumopoa enää ole ollut vuosiin.
Superbike #7
Tämä on niin tuttua! Ennen kun aloin ajaa rataa ei ongelma ollut kovin paha. Nyt tuntuu että katsoo hidastettua filmiä. Ei rataketun reaktiot sovi normi liikenteeseen... Valoistakin on valmis lähtemään kun vihreät syttyy, tavikset ei jostain syystä kykene siihen.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Tuossapa se nykyliikenteen suurin ongelma ainakin pirkanmaalaisessa liikenneympäristössä on. Kun sitä käteen kasvanutta kapulaa on pakko hivellä joka ihan jatkuvasti, niin jää huomaamatta niin nopeusrajoitukset, ajoetäisyydet, kaistaviivat, liikennevalot kuin kaikki muukin ympärillä tapahtuva. Juuri viimeksi tänään työmatkalla pääsin seuraamaan erästä audikuskia, joka ensin vaikutti olevan kykenevä kaikin puolin sujuvaan toimimiseen. Vaan eipä mennyt montaakaan kilometriä kaksikaistaista baanaa, kun sama suhari tuli yksinään perä edellä vastaan 20 km/h alle rajoituksen sittemmin yksikaistaiseksi muuttuneella valtatiellä. Meni kilometri-kaksi kun ilmeisesti sometus loppui, ja kuski vaihtoi koomamoodista takaisin ripeään etenemiseen tikkari +10 mittarinopeudella.
Kiihdytyskaistoilta liikennevirtaan liittymisessä täydellinen pelisilmän puute on toinen asia mikä jaksaa ihmetyttää. Jos päätiellä tulee kolme autoa tappituntumalla ja niiden perässä on 100m tyhjää tilaa, niin minkä ihmeen takia sinne väliin on ihan pakko ängetä, vaikka kiihdytyskaistan mitalla ehtisi vallan mainiosti sovittaa vauhtinsa siihen vapaaseen tilaan liittymiseen. Juuri tänään todistin suoritusta, jossa liittyjä olisi ollut joko kiihdytyskaistan päässä kaiteissa tai päätietä ajaneen kyljessä mikäli päätietä ajanut ei olisi jarruttanut reippaasti estääkseen osuman. Virhearviointeja toki joskus sattuu, mutta nykyään näyttää lähinnä siltä, että se on vahinko jos ei tule draamaa.
Tolppakameroiden osalta en myöskään ikinä ole tajunnut sitä, että miksi siihen kameralle on pakko hidastaa mittarin mukaan rajoitus -10, jolloin todellinen alkaa olla jo 15 alle. Masentavinta se on muuttuvilla nopeusrajoitusalueilla, kun on 100 taulussa ja silti tolpan kohdalla ajetaan varmuudeksi se 65 todellista.
Sehän se surullisinta onkin. Vaikka pääkaupunkiseudulla onkin jo taannuttu aivan helvetisti jouhevan etenemisen suhteen, niin sujuuhan se siltikin aivan eri hyvin verrattuna muualle. Pohjoisessa juntit saavat moottoritien tukkoon jo parilla hassulla autolla koska kaistanvaihto on vaan yksinkertaisesti aivan liian haastavaa.
Supermoto
Ratkaisu ongelmaan:
Kaikkialle uudenmaan lääniin polttoaineelle triplahinta ja alueen joka tielle tietullit ja maksukojuja 20 km välein.
Jo lähtee kaikki persaukiset köyhät muualle pois jaloista valittamasta.
UGH
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Jouhevaan etenemiseen liittyen, joillaki on vaan pakonomainen tarve läpsyttää jarrupoljinta. Huvittavaa kun kesäkelissä pitää jarrutella kaikkiin mutkiin. Viimeksi tarpeetonta jarruttamista Kehä2 etelään päin kun lähetään Hangon suuntaan. Liittymämutka Länärille on semmoinen että perusautolla siihen voisi ajaa kevyesti 120. Silti joidenki pitää jarruttaa siihen 80 vauhdista varmuuden vuoksi ja taas hitaasti kerätään vauhtia että päästään liikenteen sekaan. Samoin Finnoontien mutkat joihin voi talvellaki vetää 60 eikä ESP puutu asiaan.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Jos ois hereillä ja yhtään keskittynyt tekemiseen, niin saman asian voisi hoitaa nostamalla jalan kaasulta.
Mutta toisaalta, jos on vakkarikuski, niin monelle tuntuu helpoimmalta kytkeä vakkari pois päältä jarrupolkimella.
Kuten sanottu, olen itsekin ihmetellyt sitä nopeuden pumppaamista tiellä, jossa mutkat on loivia ja selkeitä.
Ja kun sitä tekee paikallisetkin, jotka ihan varmasti tuntee tien.
Alkuperäiseen avaukseen, itsellä on ainaki rauhallinen fiilis kun lähen prätkällä liikkeelle. Jos on pakko ajaa ruuhka-aikaan niin keskityn vaan ajamiseen ja nauttimiseen. Liikenteen seassa ajaminen menee itsellä ns. autopilotilla selkärangasta enkä viitsi ärsyyntyä hitaudesta tai muiden töppäilyistä kunhan ei ole todellista vaaratilannetta. Yrittää itsekin käyttäytyä mahdollisimman ennalta-arvattavasti ettei aiheuta yllätyksiä muille. Splittailen harvoin mutta valitsen valoissa vapaan kaistan. Sitten kun pääsee syrjäisemmälle mutkatielle niin voi alkaa urheilee satulassa. Etenki kun kukaan ei oo näkemässä voi testata pyörää. Ehkä tämä oma tyyli johtuu siitä kun en ole ratakuski. Kiinnostas kyllä käydä koittaa joskus.
Kehä ykkösellä en oo koskaan saanu prätkällä kameraa toimii![]()
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Taitaa olla muovia liikaa pyörässä?Amerikkalaisella jäteöljylingolla on Pastersteinin paha silmä iskenyt monesti. Kun pistää reippaasti kiihdyttäen tolpalle, niin välähdyksen jälkeen näkee peilistä kun lampaat seisoo jarrulla ja määkii. Ei kai niillä sitten ole autossa mittaria mistä näkee nopeuden?
2x HD, 2x Savage
Pitää ajaa tarpeeksi lujaa tai niissä ei ollut kameraa. Kyllä ainakin Kontulan risteyksen vanhan mallin linnunpönttö välähteli kun silloisella työmatkalla aamuisin ajelin, riitti 70-mittarinopeus 60-alueella. Takana ja rinnalla ajavat autoilijat varmaan aamupäivän hermoili duunissa, että olikohan se mulle...