Useampi taho Yhdysvalloissa syyttää Teslaa kehittämiensä autonomisten ajojärjestelmien puutteista ja väittää niitä vaarallisiksi. Yhtiö pitää kiinni omasta kannastaan.
Yhdysvalloissa on tapahtunut kuukauden sisällä kaksi identtistä kuolonkolaria, joissa autonomisesti ajanut Tesla ei ole jostain syystä tunnistanut edellä ajanutta moottoripyörää. Autot ovat törmänneet moottoripyöriin ja moottoripyöräilijät menehtyneet.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/...e-45bbdedfd3b9
Aiemmin on tullut selväksi ettei Teslan perässä kannata ajaa, voi ilman syytä laittaa jarrut lukkoon moottoritiellä. Enää ei kannata ajaa edessäkään.
Ihmettelen, että tällaisia puolivalmisteita hyväksytään tieliikenteeseen, mutta ilmeisesti SÄHKÖautoille on omat kriteerit.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Samaan syssyyn voisi ihmetellä, miksi nykyaikana hyväksytään liikenteeseen kaatumataututisia laitteita. Kuolonuhreja lienee tullut kuukauden sisään vähän enempi kuin pari Teslan uhria.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Helvetti. Onko joku kelannut pyörällä autoilijan yli, kuolettavasti?
Nämä Teslan ja muiden sattumanvaraisesti toimivat järjestelmät eivät kyllä auta kuskia yhtään keskittymään liikenteen seuraamiseen. Jos vastuu on kerta valmistajien mukaan kuskilla, niin pitäisi olla myös kaasu, jarru ja ohjaus.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No Teslan omistajanakin varmaan ymmärrät pointin.
Riskejä riittää muutenkin.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Onko Teslaa ajaessa kuljettajan itsensä tekemät ohjausliikkeet kielletty?
Taikka liikenteen seuraamisvastuu?
Miten pitkälle tää idiotismi oikein viedään
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Ameriikan ihmemaahan on varsin kuuluisa kaikenlaisista kissan-kuivaus-mikrossa -vahingonkorvausoikeudenkäynneistään. Jännä että tuollainen selkeästi keskentekoinen ja hengenvaarallinen tekele voi jatkaa ihmisten tappamista ja aivan konkreettista terveyden vaarantamista... Ton kinnerin valmistaja on tietenkin varsin varakas ja vaikutusvaltainen yhtiö - ehkä juuri siksi.
KTM 1290 Super Adventure S
Sehän noissa vielä, että ihmiset törmäilevät ja ajavat eteen, mutta itse ajaville on täydellinen nollatoleranssi kaikille virheille. Hankala homma vakuutusten ja valmistajan kannalta, eikä se oikein muuten voi ollakaan. Vähän vaikea sallia tietty määrä onnettomuuksia.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Teslan systeemi on siitä vielä ovela, että jos tutkat ja kamerat näkee, että kohta kolisee, autopilotti menee pois päältä n. sekunti ennen törmäystä. Voi sitten sanoa viranomaiselle ja tilastoniilolle, että törmäyshetkellä autossa ei ollut autopilotti päällä.
Eihän se ylinopeus tapa vaan äkkipysähdys![]()
Ns. semiautomaatti ei vain käytännössä toimi. Ei voi olla kahta kokkia.
Joko kuski ajaa, tai auto ajaa. Jälkimmäinen visio ei ole vielä ihan valmis, vaikka onhan ensimmäisessäkin omat puutteensa![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Teslan autopilotti reputti turvallisuuskokeet lapsien osalta – auto ajoi toistuvasti lasten päälle
Testiajoissa Tesla törmäsi useissa testiajoissa lapsinuken päälle voimalla, joka monissa tapauksissa olisi koitunut kuolemaksi, mikäli kyseessä olisi ollut oikea lapsi.
Moni autonvalmistaja painottaakin, että kaikki laitteistot sekä ajoavustimet ovat kuljettajan apuvälineitä, eikä ne poista kuljettajan vastuuta. Vaikka asiasta varoitetaan ja kerrotaan verkkosivuilla tai auton ohjekirjassa, jättää moni ohjekirjan hanskalokeroon tai tiedostoksi ajoneuvon tietokoneella.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...a-4762aab00304
Paino sanoilla eivät poista kuljettajan vastuuta, eli firma pesee tällä kätensä.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Lentokoneissakin autopilotti on huono juttu, jos jotain yllättävää tapahtuu, kun pilotilla menee kuitenkin muutamia sekuntteja ottaa selvää missä mennään ja mitä tapahtuu vs. että kone olisi ollut tapahtumahetkellä omissä näpeissä.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Ei mikään autonvalmistaja pysty/halua ottaa moista vastuuta. Sehän tarkoittaisi, että järjestelmä on 100% luotettava kaikissa mahdollisissa tilanteissa, mitä kuvitella saattaa ja mitä ei edes pysty kuvittelemaan.
Uudemmat lentokoneetkin osaisivat lentää kentältä toiselle, mutta silti kabiinissa on kaksi korkeasti koulutettavaa pilottia. Itsestään lentäviä matkustajakoneita ei tule ihan heti, vaikka tekniikka on jo koneissa. Sama koskee autonomisia autoja, jotka ajelevat yleisillä teillä muun liikenteen seassa. Ne vastuukysymykset ovat ihan liian kovia.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000008997290.html
Moottoripyörä sähkömopon yli, vai toisinpäin? Toivottavasti ei sentään automaattiohjauksella.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Keskiviikkona 10. elokuuta Limingan Värminkoskentiellä sattui liikenneonnettomuus, jossa kevytmoottoripyörä ja sähkömopo törmäsivät toisiinsa mutkassa keulat vastakkain. Poliisi on saanut selville, että onnettomuudessa menehtynyt oli sähkömopon kuljettaja, alle 15-vuotias paikkakuntalainen henkilö.
Väärin sanottu Kukaan ei pese käsiään, ilmoitetaan vain selkokielellä missä menee vastuunjaon raja. Käsien pesulla tarkoitetaan tilannetta jossa vastuu osuu kohdalle, mutta siitä koitetaan luistaa irti.
Vähän niinku se yks videoitu yliajo joku aika sitten.
Teslalla ajettiin jonossa kehä 1:stä vastaavaa vilkasta monikaistaista tietä pitkin pimeässä, paikalla ei katuvaloja.
Sit yks kaks autojonon välistä tietä ylittäen tunkee joku elämää suurempi pelle peloton polkupyörää taluttaen minkä lie aineen mahdollisessa vaikutuksessa.
Ja semmoinen olis pitänyt pystyä väistämään / jarruttamaan.
Mikä helevetin fakiiri voi tommosta nähdä missään inhimillisessä ajassa, saati edes yrittää väistää. Puhutaan sit ihmisen ajamisesta tai automaatista. Rajansa kaikella.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Veikkaan että ihminen voisi, ja oikeastaan pitäisi, havaita kyseinen tapaus. Eri asia sitten miten siihen reagoi.
Nimittäin jos vilkasliikenteisellä ja monikaistaisella tiellä joku työntää polkupyörää poikitain, niin aika monet jarruvalot vilkkuu ja torvet soi ennen kuin se pääsee siihen sun ajamalle kaistalle. Kone ei semmoista huomaa.
Missäköhän se yks robottien ylivertaisuuden huutelija on ku sen pitäis olla täyttä huutoa puolustelemassa Teslaa täällä...?![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
10 vuotta sitten juttelin Scanian rekkojen automaattiajon ominaisuuksista jollakin tasolla vastanneen pääsuunnittelijan kanssa. Hän piti esitystä suunnitelluista ominaisuuksista, joita oli esimerkiksi automaattinen (toki kuljettajan aktivoima) ohitus. Listalla ei ollut automaattista normaaliajamista tai muutakaan autopilottia.
Ihmettelin tätä ääneen ja vastaus oli, että eihän tavallista masntieajoa voi automatisoida, tai kuljettaja ei enää seuraa mitään ja herpaantuu täysin ajamisesta. Siksi keskityttiin haastavien manöövereiden automatisointiin. Tesla ei kai kiinnostunut tästä human factors-tutkimuksen tuiki tunnetusta ja vanhasta tiedosta.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tietämättä onko tämä ollut automaattiajossa vai ei, niin eipä ole ainakaan ole turvajärjestelmät osumaa estäneet.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d...b-a15f897925c0
Eikös nämä hätäjarrutustoiminnot ole jo uusissa autoissa vakiona?
"Katso videolta, miten Tesla pelastaa lapsen hengen Helsingissä"
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/...e-5ba45f8ff826
BMW R 35
BMW R 1100RS
Luulis että monessa on ollut jo aika pitkään. Jopa omassa, yhtä poikkeusta lukuunottamatta
hyvin 8 vuotta palvelleessa, diesel autossani on sellainen. Ainoa poikkeus toimivuuteen
syntyi kun ajoin talvella sisään erääseen parkkitaloon ja ilmeisesti parkkihallin kosteus kondensoitui tuulilasiini
niin tiiviiksi että tutka luuli sitä esteeksi ja teki yllättäen täysin turhan automaattisen hätäjarrutuksen.
Onneksi ei ollut muita autoja takanani juuri silloin. Olis varmaan syntyny peräänajo jonka syyllinen
vissiin olisi ollut lain mukaan minä koska äkkilliseen jarrutukseen ei ollut mitään syytä. Vai mitenköhän
Suomen laki käsittelisi tuollaisen tilanteen jos kolari syntyisikin ?
Meni kyllä luottamus näihin elektroonisiin apuvälineisiin ja olisi kiva sammuttaa kaikki ajonvakautta
myöten.
Jos se on tämä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009005260.html
Niin voimassaoleva kortti olisi varmaan estänyt isommat ongelmat, ehkä koko törmäyksen.
"Helsingin poliisi tutkii tapausta, jossa 18-vuotiaan miehen epäillään ajaneen 72-vuotiaan naisen päälle. Uhri kuoli paikan päällä.
Epäilty yliajo tapahtui Mellunmäen Länsimäentiellä sunnuntai-iltana 14. elokuuta kello kahdeksan jälkeen.
Poliisi epäilee autoilijan törmänneen polkupyöräilijään suojatiellä. Pyöräilijällä on tapahtumapaikalla väistämisvelvollisuus.
Autoilijaa epäillään tässä vaiheessa kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja ajoneuvon kuljettamisesta oikeudetta."
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Jos väistämisvelvollinen pyöräilijä ajaa täysin yllättäen suoraan ajavan auton eteen, niin eipä taida paljon ajokortilla tai ajokortittomuudella olla merkitystä lopputuloksen kannalta. Hieman toki pistää ihmettelemään, että mistä kortiton 18-vuotias on Teslan rehellisin keinoin alleen saanut.