Arvoisat lajitoverit,
1) Älkää ajako päivänäöllä kaukovaloilla. Ihme pinttymä jostain isoisän ajoilta. Parempi olisi asentaa huomiovalot siihen tuttuun kolmiomuotoon. Tehokkaampaa on laittaa useampi valopiste kuin yksi ylikirkas.
2) Kiusahäikäisy on ihan yhtä paha kuin estohäikäisy, ei se ainakaan lisää kohteliasta käyttäytymistä motoristia kohtaan.
3) Häikäisevän kohteen arviointi on huomattavasti vaikeampaa kuin häikäisemättömän. Lisäksi katse kuin itsestään pyrkii hakeutumaan kirkkaaseen valopisteeseen. Mitä häikäisevämpi valo sitä vaikeampi arvioida lähestyvän kohteen etäisyys ja nopeus (mikä nyt ei muutenkaan ole kovin helppoa).
4) Jos se kotilokuski (joka yhä useammin on 17v amisperkele joka ymmärtää liikennejärjestelmästä ja tienkäyttäjien välisestä vuorovaikutuksesta sen minkä lehmä lentämisestä) ei näe lähivaloilla lähestyvää moottoripyörää niin ei siinä mitkään kirkkaatkaan valot enää auta.
PS. Kaikki viisastelu lisävalojen laillisuudesta saa mun puolesta ihan rauhassa kasvattaa tätä topikkia siinä missä delvakin vaikutus valojen käyttöikään tai työntöohjauksen merkitys kaarrevalaistuksessa....
Gospel Riders
tommilindstrom
Tuossa kohdassa 1) vain kun kaikissa pyörissä ei ole sitä lähivalojen katkaisijaakaan lainkaan = lähivalot syttyy aina heti kun pyöräänkin laittaa sähköt ja ainut valinta on joko lyhyet tahi pitkät, pois niitä et saa => minkään sortin DRL lisäys ei tälläiseen toimi, koska lain mukaan lähivalot ja DRL ei saa palaa samanaikaisesti
Ei sillä että tuo tekisi pitkillä ajamisesta yhtään sen fiksumpaa, mutta...
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Annan keskustelut aloittajalle täydet pisteet.
Olen aivan samaa mieltä, jokaisesta kohdasta.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Tässä ajelin viime torstaina Oulusta Kokkolaan autolla. Eräällä suoralla kyttäsin ohitusta rekasta ja lähdinkin ohi kun vastaantuleva auto oli pitkällä suoralla sen verran kaukana. Sen henkilöauton edessä tulikin moottoripyörä, jolla oli kyllä valot päällä, mutta minusta ne eivät olleet lähi- eikä kaukovalot. Onneksi jäi reilusti marginaalia siihenkin.
Ne valot vaikuttivat ledivaloilta, jotka oli suunnattu kohtuu alas eikä niistä lähtenyt mitään heijastuksia. Luulin aluksi ettei sillä ollut valoja ollenkaan päällä. Keli oli siis aurinkoinen ja erinomaisen hyvä näkyvyyden kannalta.
Jotain valoja tuo olisi kaivannut lisää.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Osaan prätkistä, sekä autoja. On jälkikäteen vaihdettu led/xenon ymv polttimoja, vaikka se umpio on alunnperin tehty ja tarkoitettu vain halogeni polttimoille.
Nämä "valojensa parantajat", eivät useinmiten tajuu, et niitten valot on ihan perseest![]()
Yleeensä jo itselleen, mut varsinki vastaantulijoille...
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Jos olisit tutustunut esim. uusiin led -polttimoihin, tietäisit niiden olevan suunniteltu siten, että valonlähde (led) on tasan samalla kohdalla halogeni polttimon valonlähteen (hehkulanka) kanssa ja valo tuotetaan samaan suuntaan, jolloin tätä alkuaikojen led -polttimoiden hajavaloilmiötä ei enää tule vaan jopa halogeniumpio ohjaa valokeilan juuri sinne minne pitääkin ja rajaa sen tarvittavalla tavalla.
Jopa siis led -polttimotkin kehittyvät. Eikö ole ihmeellistä.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Jälkiasennusledeillä ei näe kuski ite eikä vastaantulijat mitään. Yhessä autossa semmoset oli ja vaihdoin normaalit halogeenit. Jonniijoutavia.
Omissa pyörissä on lähivalon suuntaus ollu omasta mielestä kohillaan että pimeällä näkee edes sen 50m eteenpäin mutta silti välillä autoilija vilkuttelee pitkiä. Jonku verran saattaa olla hajontaa valokuviossa jos on vanha pyörä, mutta kyllä tuossa mun K1200ässässä on hyvät valot. Tarttis joskus suuntailla tarkemmin. Tympäseehän se jos pyörä vähän pomppii ja sillee ikävästi vilkuttaa silmiin.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Meinaat että ducatin V4 ja ainakin bemarin f850 gs toimitetaan laittomilla valoilla? Niissä kyllä keskellä palaa DLR aina kun on lyhyet erikseen päällä, bemarissa toki sensorilla yleensä vain DRL. Ei se siitä "keskeltä" sammu. Sama minun audissa neljällä pyörällä, DLR-ledit palaa ylälaitaa myöten aina.
Taika on siinä, että DRL saa palaa ajovalojen kanssa yhtäaikaa, mikäli se tyyppihyväksyntätestataan ”osana valaistusjärjestelmäkokonaisuutta” ja täyttää normit häikäisyn yms osalta. En nyt lähde kaivamaan oikeita termejä eu-sääntöviidakosta, mutta käytännössä jälkiasenteinen DRL-valaisin ei pykälien mukaan saa palaa samanaikaisesti varsinaisen ajovalon kanssa. Joissakin tehdasasenteisissa ratkaisuissa on myös mekanismi, mikä himmentää sen päivävalon kirkkaudeltaan parkkia vastaavaksi silloin kun ajovalo palaa. Esimerkiksi Volvossa on kyseinen menettely nykyisten led-valojen yhteydessä.
Kyllä ne pitkät minun mielestä huomaa:
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ei kuitenkaan liene niin paha rikos kuin ajoneuvon luovuttaminen kortittomalle?
Mitä aiheeseen tulee, niin led-lamppuja löytyy laidasta laitaa ja löytyy myös erittäin hyviä korvikkeita halogeeneille. Ja niitähän meidän pitää käyttää, koska muuten kuollaan kaikki.
Ja Kiinan xenonitkin toimii mainiosti jos umpio ja lasi on sopivat. Itsellä ollut jo sata vuotta. En kuitenkaan lähtisi niitä sovittelemaan johonkin Harrikan rihlattuun karbidilyhtyyn.
Sitten kun niitä valoja "parantelee" tai ajelee pitkät päällä, kannattaa huomioida sellainen seikka ettei vastaantulija tai edelläajava näe lainkaan etuvilkkuja. Ei tästä kauaa ole kun lähdin ohittamaan edellä ajavaa pakua kotilolla ja valopallo takana päätti tehdä samoin. No onneks mahduttiin kolme rinnan siinä kohti. Kaveri stoppas pysäkille vähän matkan päähän ja sytytti uuden elämänsä ekan röökin. Pysähdyin juttusille ja heppu käsitti nopeasti, etten todellakaan yrittänyt kolata häntä. Mutisi jotain valojen suuntauksesta....
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Kuin myös
Mun mielestä toi pitkät päällä ajaminen on yleistynyt huomattavasti tänä kesänä. Joka kolmas tulee pitkät päällä vastaan..
Ilmeisesti setämies sukupolvi (johon itsekin kuulun) käyttäny korona aikana säästyneen matkakassansa pärrään ja saanu siihen vaimolta ja anopilta luvan kunhan ostaa kunnon varusteet ja ajaa pitkät päällä, kuten vaari vainaa oli opastanu, koska Jawan lyhyet ei näy edes pimeellä.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
hyvät keskustelut
ei kannata lähteä tielle jos ei edes sitä hallitse että on oikeanlaiset valot päällä
[ minun audissa neljällä pyörällä, DLR-ledit palaa ylälaitaa myöten aina.[/QUOTE]
Minulla himmenee seisontavaloiksi
Onhan se ajatus siitä, että "kyllä minut nyt niin huomataan" kun vetelen päivällä pitkät päällä,
vähän samaa kun "kyllä kaveri huomaa mut kun kusen sen taskuun.
No kyllä huomaa, mutta sen jälkeen ei sitten seuraa enää mitään hyvää.... kummastakaan hölmöilystä.
Ketjun aloittaja tosiaan listasi ihan riittävästi niitä, ihan todellisia haittatekijöitä, jotka nollaavat sen
"huomaamisen" jälkeisen todella tehokkaasti.
Itse asiassa vetävät homman kirkkaasti pakkasen puolelle tämän ensihavaitsemisen
jälkeen seuraavien liikennetilanteiden kohdalla.
Pahimmat miinat taitavat olla juurikin "Pitkä-Pellen" nopeuden ja etäisyyden hahmottamisen
merkittävä vaikeutuminen.
Tilanne on hieman sama kuin ajelisi poikkeuksellisesti lappu toisen silmän päällä.
Että terve menoa vaan kaikki pitkillä ajelijat tuonne pumppaavaan ruuhkaliikenteeseen
kokeilemaan ajelua toinen puusilmä peitettynä.
Siinä saanee aika hyvän tuntuman siitä, mitä muut tienkäyttäjät kokevat "päiväpitkistä".
Peileistä näkyminen/arvionti + vilkkujen havaitseminen eivät liioin ole ihan merkityksettömiä asioita.
Hölmöily on lähtökohtaisesti OHO, SORI - hommaa, joten voi olla että harvemmin omaa litteää
nenäänsä pitemmälle ajatteleville ei ole ihan käytännön tasolla väännetty rautalangasta niitä
kaikkia asioita mitä oikeasti päiväpitkillä vedetään vessasta alas..... sen "havaitsemisen" jälkeen.
Jos ei rautalankarastinkaan jälkeen päiväpitkien arvostus ala hiipumaan,
meillä on täysin kyseenalaistamaton indikaatio muille tielläliikkujille
usein hengenvaarallisestakin TYHMYYDESTÄ.
Vahvaa tekstiä, mutta näin se nyt valitettavasti on. Kronologisuus ja mitä mistäkin "jonosta" seuraa,
tuntuu olevan monelle yhtä vaikeaa kuin puurojen ja vellien pitäminen erillään.
Pakko heittää hentorakenteinen aasinsilta..... kyllä kyllä....., "vastaohjauskeskusteluun".
Mut joo, päiväpitkät on perseestä ja sille riittää tosiaan varsin paljon laittamattomia perusteita.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ajakaa ehdottomasti kirkkaassa päivänvalossa lyhyillä ja päivitelkää kilvan onnettomuuksia kun autoilija ei nähnyt ja kääntyi eteen.
Olen tänäkin vuonna, kuten vuosikaupalla, ajanut kirkkaalla päivänvalolla turvallisuussyistä pitkät päällä ja vuosisaldo vastaantulevien vilkutteluprotesteja on ollut kaudessa keskimäärin kaksi.
Lähes aina vilkuttelija on ollut syystä tai toisesta jakeluauton kuljettaja, mutta tänä vuonna poikkeuksen teki yksi ikälopun Hiacen kuljettaja.
Ainoastaan kerran en ole tullut nähdyksi pitkistä huolimatta ja silloin kyse oli kolmipyöräisellä sähkömopolla liikkkunut arviolta 90-vuotias herra. Ilmeisesti ainoastaan törmäys olisi saanut hänet huomiomaan mitään ympäristöstään.
PS jokaisen, joka tahallaan ajaa edes pienintäkään ylinopeutta tiellä, ei kannatasi vedota pitkillä ajan laittomuuteen.
No nyt meni vaikeeks... mitä mää teen?
Paras lienee laittaa valo välkkymään pitkien ja lyhkäisten välillä. Onko taajuutta suositella kellään?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joillain halogen-kantaisilla LED-polttimoilla on nykyisin jo ihan jopa E-hyväksyntäkin = ne ovat siis täysin lailliset vaihtaa sinne halogen-polttimon tilalle. Eli kyllä ne LED-polttimotkin siis ihan oikeasti kehittyy
Etteikö kuitenkin tuo DRL vaan himmenisi parkiksi kun ajovalot laitetaan päälle
No ei sillä, onpahan tähän omaan iso-rosvoonikin joku ex. omistajista tuikannut lyhkäsen tilalle xenonin ja jättänyt pitkään wanhan halogenin => purkuun vain moinen viritelmä kun saisi tässä jossain kohtaa aikaiseksi. No tulevana talvena viimeistään kun on pikkasen muutakin ropaamista tuohon jo tiedossa. Pitkässä tuo xeno nyt vielä voisi ehkä mennäkin, mutta ihan turha sitä on lyhkäsillä vastaantulijoita häikiä. Lisätään mieluummin vaikka "äärivalot" tms. kahvojen päihin jos eteenpäin halutaan lisää erottuvuutta![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Eiks tuollainen xenon ole aika huono pelkkänä pitkänä. Syttyy hitaastiPitkässä tuo xeno nyt vielä voisi ehkä mennäkin, mutta ihan turha sitä on lyhkäsillä vastaantulijoita häikiä.![]()
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
No juu, olihan noita joissain autoissakin ennen led-aikakautta niin että lyhkäset oli xenot ja pitkät oli halot juuri tuosta syystä. Tai olikohan noissa sitten sekä lyhyet että pitkät xenoja sillä varjon ohjauksella ja halot oli vain apukaukkareina? Vaan haittaako kuitenkaan se "hitaampi" täyteen kirkkauteen syttyminen kun keulalla joka tapauksessa palaa se lyhyt ja tuo pitkä tulee vain sen kaveriksi. Harvemmin sen pitkän syttymisellä nyt niin kiire kuitenkaan on ja syttyyhän tuokin per heti, mutta siinä täyden kirkkauden saavuttamisessa tosiaan menee se pieni hetki
En tiedä onko noita vielä kuluttajamyynnissä, mutta suurimmilta valmistajilta (esim. Philips ja Osram) tuollaiset on ainakin testeissä jo ollut. Siitä oli jossain (teknari/tuulilasi/autobild/...) jo juttukin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jaa, mun mielestäni on juurikin tärkeintä että se sokea hetki ajoneuvojen kohdatessa on mahdollisimman lyhyt.Vaan haittaako kuitenkaan se "hitaampi" täyteen kirkkauteen syttyminen kun keulalla joka tapauksessa palaa se lyhyt ja tuo pitkä tulee vain sen kaveriksi. Harvemmin sen pitkän syttymisellä nyt niin kiire kuitenkaan on ja syttyyhän tuokin per heti, mutta siinä täyden kirkkauden saavuttamisessa tosiaan menee se pieni hetki
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Mikä ihmeen "sokea hetki" kun se lyhkänenhän palaa siellä jatkuvasti koko ajan? Wanhojen H4 aikaan tilanne oli toinen kun se lyhkänen sammutettiin ja näin sitä tosiaan oltiin pieni hetki pimeässä, mutta H7 aikaan kun sitä lyhkästä ei missään vaiheessa sammuteta sieltä keulalta pois, vaan se pitkä tosiaan syttyy vain sille kaveriksi = pitkillä keulalla palaa siis lyhkäset + pitkät molemmat samaan aikaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Viimeksi muokannut: s151669; 16.08.2022 klo 12:04. Syy: Korjattu lainaus
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5