Merkkivalo syttyi, joten aika vaihtaa palat...
Kysynpä siis etukäteen: onko kulumisanturien johdot vaihdettava samalla, vai voiko vanhat käyttää uudelleen ? vaatiiko kulumisantureilla varustetun pyörän jarrupalojen vaihto jotain erityisosaamista/tietoa/työkaluja ?
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Saako kotikonstein kuitattua jarrupalojen kulumisen merkkivalon sammuksiin uusien palojen vaihdon jälkeen ? .. tai saako kyseisen valon pysyvästi disabloitua jotenkin, hyvin pärjää paloilla joissa ei paikkaa kulumisanturille.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Onko se anturi yksinapainen ja oikosulkeutuu maahan jarrulevyn kautta? Vai onko se kaksijohtoinen? Jälkimmäisessä ainakin pitänee asentaa jonkinlaiset hyppylangat tai ohjelmoida anturit pysyvästi pois käytöstä.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Tuohan se kaksijohtoisen idea on joo. Mutta onko gyntteri keksinyt jonkun jäynän ja laittanut lenkin esimerkiksi vastuslangasta jolla on tietty resistanssi jota tietokone vahtii, niin silloin pelkkä liittimen oikosulkeminen pyörän puolella ei riittäisi. Varmuuden saa vain ehjää anturillista palaa mittaamalla (toinen vanhoista paloista voi olla vielä ehjä), mutta tuskin mitään kuitenkaan hajoaa, vaikka tuota klemmarilla oikosulkemista kokeilisi. Vanhojen palojen johdoista ja liittimistä saa tehtyä fiksun patentin.
ottaa sen johdon irti ja tekee siihen liittimeen hyppylangan niin sillähän se selviää ja on nopea kokeilla. tuolla periaatteella toimii kaikissa autoissa
R1250RT -23
R1250RT -20
R1200RT -14
r1200rt -12
1200 bandit
650 aprilia pegaso
yamaha rd 350
yamaha rd 125
PHT-Speed Oy Järvenpäässä hoiti homman sujuvasti ja nopeasti.. kolvasi johdot yhteen, korjasi myös takapään "kolvauksen" ja nollasi jarrupalojen kulumisvalon, korjasi samalla toisenkin johdon joka liittyi ESA:aan.
Biketeam BMW merkkihuolto väitti ettei voi resetoida valoa, pitäisi laittaa ne kalliit palat joissa kulumisanturi,, ja sen jälkeen voikin yllättäen valon nollata.... onneksi ei tarvitse tuollaisia merkkihuoltoja käyttää.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Jos valtuutetulla huollolla ei ole lupaa poiketa Tehtaan antamista huolto-ohjeista ja deaktivoida järjestelmää, ettei kyltti katolla sammu ?
Kuinka paljon on hintaero antureilla varustetuilla ja anturattomilla jarrupaloilla ? Eihän tuo kulumisen ilmaisin mikään huono asia ole, kai ? Ainakin autossa olisi pariin otteeseen ollut hyvä...
Fireball
Voipi olla noin, mutta silloin pitäisi kertoa miten asia on eikä puhua satuja. Taisi maksaa 2 etupalaa kulumisanturilla 106€... ja esim. EBC etupalat 25 - 35€ pari.
Ainoa pyöräni jossa tuollaiset olleet,, ja muiden kanssa jo vuosikymmeniä pärjännyt ilman, kun moottoripyörissä kuitenkin helppo tsekata palojen kuluneisuus.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Kannattaako deaktivointi, jos EBC kulumisanturisarja maksaa Stormilla 24€ sis.alv. ?
Itsekin olen kyykistellyt tähän asti ja fikkarin avulla pärjännyt jarrupalojen tarkastelussa.
En vain aina ymmärrä, että ostetaan moottoripyöriä jossa on hienoja laitteita/ominaisuuksia ja sitten aletaan riisua niitä, kun ei ole halua/varaa hoitaa niitä tai maksaa huolloista...seuraava omistaja ajaa sitten palat loppuun ja ihmettelee kun ei varoitusvalo välähtänyt...![]()
Fireball
^ Ostapa uusi auto, jossa ei ole hienoja ei-toivottuja ominaisuuksia? Esimerkkeinä kaistavahti, start-stop, päivävalot ilman perävaloja jnejne. Ja joita ei saa edes pois kytkettyä pysyvästi.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Kulumisanturisarjan saakin ihan ok hintaan, mutta niitä jarrupaloja joissa paikka sille en ainakaan itse ole löytänyt tarvikepaloina... alkuperäiset jarrupalat, joihin kuului tai ei kuulunut kulumisanturisarjaa maksaa n. 106€.
Lisäksi taitaa olla eräänlainen tyyppivika, että kyseinen valo syttyy vaikka palat eivät ole likikään loppuun kuluneet.. minullakin kun syttyi, niin oli edessä puolet pintaa jäljellä ja kyseinen anturinpiuha ei ollut kulunut poikki.
Sitten kun pyörän myyn, niin luonnollisesti kerron ostajalle kyseisen asian jotta tietää itse tsekata palat.
Toki jos joku tietää mistä saa asialliset tarvikepalat joissa paikka kyseiselle anturille, niin ihan ilman tuskaa palaan tilaan jossa kyseinen toiminta taas käytössä.
Ei siis ole halua maksaa jarrupaloista nelinkertaista hintaa...
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Tutkinpa lisää... Ulkomailta saa tilattua eteen ja taakse palat joissa kulumisanturit jopa mukana, hintaa n. 50€ pari... ei siis paha. Sitten jää enää vaiva ja kulu varata aika huoltoon valon nollausta varten, ajaa sinne ja maksaa nollaus. Tuotakaan ei välttämättä voi teettää merkkihuollossa jos hankittu jarrupalat antureineen jostain muualta esim. ulkomailta.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Niinpäs. Edellinen Hyundai i30 vm 2020 oli kuin lentokone. Preflight check suoritettava ennen lähtöä.
Talvella piti:
- Penkinlämmittäjät kuski ja matkustaja päälle
- ratinlämmitin päälle
- Start-stop pois
- Ajoprofiili sport (jotta kone käy yli 1000RPM ja edes joskus alkaa puhaltaa lämmintä)
- Vakkari päälle
--- tässä vaiheessa aina sormi suuhun, unohtuiko joku. Luultavasti unohtui joku ylläolevista tai sitten unohtui vielä tuosta listasta![]()
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Meni vähän offtopikiksi tämä. Joo, kakkakelillä en minäkään vakkaria käytä, muuten kyllä sen "suurkuluttaja". Tossa Hyundaissa kaistavahdin sai pysyvästi pois, mutta nykyisessä EV6:ssa sitä ei saa. Ja nuo muut jäikin luonnollisesti sähköautossa muutenkin pois. Jotenkin tuntuu hassulle lähteä liikkeelle, kun ei tarvii muuta hoitaa kuin toi kaistavahti ja mitä näpit tai persaus tarvii.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
https://boxer-parts.eu/brake-pads-ri...1200gt-94,9-kw
..tuo eteupalojen linkki löytyi nyt.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Kiitos,oli takapaloja myös.Nyt mietinnässä vaihdetaanko tavallisten tilalle..
"manaatin raivolla eteenpäin"
-07 K1200GT