Oman reikäperään piti kardaani vaihtaa jossain 100 tkm:n nurkilla. Jossain 150 tkm:n paikkeilla vaihdatin rasvanipalliset nivelet. Ketjuihin nähden etuna, ettei tarvitse kyykistellä kuin kerran vuoteen. En ehtinyt ajaa niin pitkään, että olisi saanut kokemusta kestääkö pidempään.
Jos VV-265:n uusi omistaja lukee ketjua niin muista rasvata nivelet.
Eikä edes kaikkien Gessujen. Tässä 110000 ajettu Gessu... tosin vanha 2011 malli
IMG_1048.jpg
Transalp->Varadero->GSA
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Seuraava luku tässä stoorissa:
Tänään tuli kirje "BMW Motorrad Nothern Europelta". Tästä lähtien kardaani vaihdetaan ilmaiseksi 60000km välein. Koskee siis vesijäähdytteisiä R1200 2013 => ja käsittääkseni R1250. Ainakin gessuja.
Kun googlettelin aihetta, niin tämä oli maailmalla jo tiedossa marraskuun alussa. Multa mennyt ohi.
Tulis mieleen, että kilometrilaskuri menee kardaanin kilometrien mukaan.
Tämä siis jos edellinen kardaaninvaihto on systeemissä, muuten se alkaa varmaan nollasta, siis kardaanin nollakilometreistä ja moottoripyörän ajokilometreillä ei ole väliä.
59 000km ajetun pyörän voi siis viedä kardaanin vaihtoon ja seuraava vaihto 119 000km kohdalla
Juu, näin minäkin sen pähkäilin olevan, mutta oli vaan jotenkin hassusti asia kirjoitettu siihen tiedotteeseen.
Mitähän eroa tuossa gessun kepissä on RT:n keppiin/tunneliin verrattuna, kun siihen ei kaiketi ole moista huolto-ohjelman muutosta tulossa, eikä ole ollut sitä kardaanikamppistakaan?
Kaverilla on LC RT ja siihen jo kertaalleen kardaani vaihdettu, kun oli vesi päässy tekemään tuhojansa...
No olihan tässä joku koira haudattuna.
20tkm välein tarkastus/voitelu huolto. Ja sillehän on tietysti hintakin löydetty. Mulle tuo sattuu joka toinen vuosi.![]()
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Koirahan voi olla haudattuna tuossa lausessa että "Kilometrilukema lasketaan kardaaniakselista, ei ajoneuvon kokonaismatkamittarin lukemasta" Tietääkseni kardaanissa ei ole omaa matkamittaria. Edellyttääkö tuo kuitenkin että on huollettu merkkihuollossa vai miten määritellän kardaaniakselin kilometrilukema?
20 tkm huollothan ei tosiaan näytä olevan ehto kardannin vaihdolle.
FJR -17
No itse ajattelen että kun tuo maininta on tuohon laitettu, niin ensimmäisen kangen jälkeen muuttuneekin maksulliseksi. En todellakaan usko että näitä vaihdetaan ilmaiseksi maailman tappiin asti. Voi kai sen tarkastushuollon teetättää omalla kustannuksellaan vaikka 300km välein, miksi tuo maininta on ylipäänsä tuohon laitettu. Ja toinen ihmetys tuo 60tkm. Laitetaanko siihen kenties joku mittari joka mittaa sitä matkaa vai mikä homma, päätös jää valmistajalle vaihdetaanko vai eikö jos sitä matkaa mittaristosta lueta.
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
Eiköhän sinne pyörän ECU-boksiin tallennu dataa sen verran käytetystä kierrosluvusta, vaihteista ja nopeudesta, että kardaanin kilomotrit saadaan sitä kautta laskennallisesti.Koirahan voi olla haudattuna tuossa lausessa että "Kilometrilukema lasketaan kardaaniakselista, ei ajoneuvon kokonaismatkamittarin lukemasta" Tietääkseni kardaanissa ei ole omaa matkamittaria.
-- Brake later and open the gas earlier --
Toisaalta, eihän tuossa sanota kardaanin vaihdonkaan olevan pakollista, edes kuudenkympin välein? Saahan sitä ajaa huoltovapaasti siihen asti, että porsii. Porsi sitten kotipihassa tai matkalla maailmalla.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mulla on aiemmin BMW toimintatavasta sekä hyviä että paskoja kokemuksia. BMW pitää yleensä viimeisen asti kiinni ajatuksesta "BMW tekninen suunnittelu, materiaalit ja laatu on ensiluokkaista." Ja niissä EI ole tyyppivikoja! Mutta kun ovat tähän lähteneet, niin enpä usko tuossa mitään koiraa olevan haudattuna. Aika näyttää.
Itsekin mietin, että mitä toi hämmentävä "Kilometrilukema lasketaan kardaaniakselista, ei ajoneuvon kokonaismatkamittarin lukemasta" tarkoittaa. Itse epäilen, että se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kun minulle esim. vaihdettiin kardaani vastikkeetta viime kesänä mittarilukemalla 110tkm, niin 60 tkm välein ei tarkoita seuraavaan vaihtoa lukemalla 120 tkm eikä 180 tkm, vaan 170 tkm. As simple as that.
Juurikin näin! TODELLINEN ADVENTUREMIÄShän tekeekin juuri näin, jolloin jokainen, aivvvan piänikin ajo bmw-merkkisellä pyärällä, on AINA se SUURI SEIKKAILU, kun ei yhtään tiädä, millä matkalla hajoaa se, eli:
-perälaakeri
-hall-anturi
-kardaani..........sillä omassakin parvessa 3 em. merkkistä....
![]()
Tuossa selviteltiin ja satkun luokkaa on toi rasvausoperaatio merkkihuollossa.
Eikös kardaanin kilsat näy huoltokirjasta millä lukemalla on mahdollisesti vaihdettu?
Ei ehkä sen monimutkasempaa laskentaa tarvita "kardaanin kilometreille"
......
En niin tunne bemaria, mutta voihan se olla, että ECUun tallentuu kilometrit oikein, vaikka mittaria muuten olisi ruuvattu tai vaihdettu. Eli ei voi vähemmän ajettuun ruuvata mittaria, käydä vaihdattamassa kardaani ja ruuvata takaisin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
en tunne ko rakennetta yhtään mitenkään mutta spekuloin silti
GS:ssä korkeampi jousitus
eli kardaani jyrkemmässä kulmassa
jyrkässä kulmassa pyöriminen rasittaa ristikkoniveliä
laitteiden käyttö voi olla erilaista
RT:llä lupsutellaan pitkin autobaanaa, jotkut käy GS:llä myös hiekkateillä (Suomessa tietysti kaikki, mutta noin yleismaailmallisesti ei välttämättä)
RT:llä kuskataan laukuissa pikkutakkia ja tanssikenkiä. GS:llä parin kuukauden survival-varustusta
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
jotenkin tuosta gessun kardaanista tulee mieleen ne vanhat bimmerin automaattilaatikot, joissa oli ne kuuluisat ikiöljyt sisällä..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)