Ei toden totta mobiilipankkia, eikä tunnuslukuappia, kuten en myöskään ole kantanut lompakossa pankkitunnuksia ja salasanoja.
Omaisuutta hallitaan jossain muualla ja jollain muulla laitteella, kuin joka paikkaan kuljetettavalla kapistuksella, jossa pahimmillaan ainoana turvana on nelinumeroinen tunnusluku.
Android7: Avaat puhelimella Chromen ja alat kirjoittamaan hakukenttään hakusanaa, katsot että google ehdottaakin jo sitä oikeaa. Google avaa listan hauista ja klikkaat ylintä linkkiä jossa on oikea nimi&logo, mutta et puhelimen lyhyessä osoitekentässä huomaa että osoitteessa on yksi kirjain on pielessä. Sivu alkaa latautua ja noin 20s myöhemmin sivuile ladatusta videonpätkästä on puhelimeesi on latautunut Android7 tietoturvan kiertävä haittaohjelma. Tästä eteenpäin on haittaohjelmasta kiinni mitä sen tekijä haluaa tehtävän, kilteimmästä päästä vaikkapa soittavan tietämättäsi taustalla afrikkalaisen prinssin varankeruunumeroon tai lähettävän hänelle 10000 tekstiviestiä. Huomaat sitten laskultasi olivatko nämä ilmaisia.
Aiemmassa viestissäsi laskit potentiaalisten huijattavien määrää, myös hakkerit ovat huomanneet saman ja investoivat asiaansa enenevässä määrin aina vain paremmilla työkaluilla sekä myös suomalaisille "asiakkaille" relevanteilla nettisivuilla.
Jos hakkerin suorittama etäkäyttö ei kuitenkaan sinua häiritse, eikä puhelin sisällä mitään mitä et voisi jakaa kaikille, niin vahinkojen minimoimiseksi kuukausittaisen saldorajan käyttö saattaisi olla hyvä ajatus.
-
ja tämäkö koskee vain Android seiskaa ja vanhempia versioita?
Uudemmilla versioilla voi kilikata, vaikka vahingossa, mitä tahansa linkkejä milloin tahansa eikä hätäpäivää?
ilmeisesti olen ihan pihalla, kun olen kuvitellut kaikissa käyttöjärjestelmissä olevan kilpajuoksu hakkerit vs kehittäjät ja vaara vaanii virheklikkailussa koko ajan?
Ainakin lehdistö ja netti on jatkuvasti täynnä eri ilmoituksia erilaisista uusienkin käyttöjärjestelmien haavoittuvuuksista.
Ihme, että moottoripyöräilyä ei ole vielä kielletty ja autoilua sallittu vain törmäystestivoittajilla valvotuissa olosuhteissa maksimissaan neljänkympin nopeudella, kun mahdollinen vaaran olemassaolo on kiistattomasti olemassa.![]()
Onhan siinä se ero, niinkuin itsekin sanoit, että uudemmassa se bugi toivottavasti joskus korjataan. Vanhempaan sitä ei varmasti korjata. Siitä voi laskea riskin määrää
Se vihamielinen koodi voi tulla ihan tavallisenkin sivuston kautta. Vaikkapa täältä .org:ista tai iltalehdestä tai... Tännekin kun muistaakseni (adblock tjsp käytössä) on upotettu kolmannen osapuolen mainoksia.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Harmillisesti se käyttöjärjestelmän nollapäivähaavoittuvuuden paikkauskaan ei toki ”puhdista” sitä epäonnisesti saastunutta laitetta, joten ei se uuden laitteen käyttäjäkään 100% turvassa ole. Toki riski on lähtökohtaisesti päivityksiä saavassa laitteessa merkittävästi pienempi kuin vuosia päivittämättä olleessa.
Sellainen huomionarvoinen asia myös, että vaikka käyttäjän laitteella ”ei olisi mitään salattavaa / menetettävää”, niin sitä saastutettua laitetta voidaan käyttää esimerkiksi apuna tietomurrossa, palvelunestohyökkäyksessä tai vaikka haittaohjelman levittämisessä. Ja jos haittaliikennettä satutaan havaitsemaan, operaattori voi laittaa liittymän kiinni, jolloin se päivittämätön laite yhtäkkiä alkaa taas haitatakin omaakin elämää.
Yksittäisen käyttäjän kohdalla riski ongelmien realisoitumisesta on toki pieni, mutta arvaamattoman määrän riesaa siitä huonolla onnella saa selviteltäväkseen, eikä kaikkia hyökkäysmahdollisuuksia pysty edes tavallinen ihminen kuvittelemaan.
Hyvä huomio. Minultakin on kerran katkaistu nettiyhteys, koska saastunut reititin levitti email spämmiä. Oli muuten pikkuisen vaikea löytää spämmin lähde, koska lähtökohtaisesti ajattelin syyllisen olevan oma hyvin tietoturvasuojattu läppäri eikä reitittimen logeista paljastunut mitään outoa. Asia selvisi lopulta vasta sitten, kun sain lopulta yhteyden operaattorin asiantuntijaan, joka sai jäljitettyä spämmin lähteen. Netti oli poikki pari viikkoa, mikä ihan pikkuisen häiritsi elämää. Niin ja saastuneessa reitittimessä ei ollut default salasana käytössä. Olipahan vain surkeasti tietoturvasuojattu purkki.Sellainen huomionarvoinen asia myös, että vaikka käyttäjän laitteella ”ei olisi mitään salattavaa / menetettävää”, niin sitä saastutettua laitetta voidaan käyttää esimerkiksi apuna tietomurrossa, palvelunestohyökkäyksessä tai vaikka haittaohjelman levittämisessä. Ja jos haittaliikennettä satutaan havaitsemaan, operaattori voi laittaa liittymän kiinni, jolloin se päivittämätön laite yhtäkkiä alkaa taas haitatakin omaakin elämää.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tästähän tuli näppärästi tietoturvakeskustelu sen sijaan, että saisi tietoa näistä minuakin kiinnostavista Android -pohjaisista laitteista mp -käyttöön.
Tietoturvan suurin yksittäinen riskitekijä on käyttäjä. Valmistajat yrittävät minimoida tätä riskitekijää kehittämällä tietoturvaa. Mikään laite tai käyttöjärjestelmä ei ole turvassa käyttäjältä. Voisi melkein sanoa, että on aika kova veto kaivaa joku Android 7 -versio mukaan keskusteluun, kun nykyään mennään jo versiossa 13 ja yhtä sun toista on tilkitty ja korjattu sitten version 7.
Android Autohan on nykyisin osa käyttöjärjestelmää ilman, että sitä tarvitsee erikseen asentaa. Aika luontevaa, että poistuu niin vanhoista käyttiksistä, joissa sen käyttö turvallisesti ei luultavimmin tule onnistumaan. Kuten aiemmin totesin, onnistuu asennus kuitenkin yleensä .apk -tiedostosta ja jos ei muuten, roottaamalla laite saa sen sitten vähän paremmin haltuun. Ei liene ihme, että esim. pankkisovellukset ei toimi rootatussa laitteessa, tietoturvan takia.
Mulla on Garmin navigaattori ja sen käyttö jos joku on täyttä kuraa. Ihan jo pelkästään sen takia kiinnostaa jos korvaisi sen jollain tarpeeksi IP -luokitellulla laitteella, jossa toimisi mm. Maps. AA:n heikkous on tietty se, että ainakaan omassa autossani se ei toimi ilman kaapeliyhteyttä. MP -käytössä langattomuus olisi suotavaa.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Eikös me moottoripyöräilijät ollaki kovia jätkiä, jopa niin kovia, että uskalletaan tunnustaa vielä käyttävän 2018 vuonna hankittua älypuhelinta.
On muuten eka minkäänlainen kännykkä, jossa viiteen käyttövuoteen ei ole ollut minkäänlaista vikaa ja mikä ihmeellisintä, alkuperäinen akku on säilyttänyt suurimman osan käyttökapasiteetistaan, lataus noin 3-5 päivän välein.
Samassa ajassa muut perheenjäsenet ovat käyttäneet jo kahdet omenapuhelimet vaihtoon kukin.
Tänään sain viimein laitteen kiinni Tompan viereen ja pääsee keräämän kokemuksia.
Eka lenkki heitetty ja huomio oli enemmänkin Tompan ja Google Mapsin eroissa reitin suunnittelussa.
AA näytön (Google maps) opastetekstit vähän hentoja. En tiedä voiko asiaan vaikuttaa.
Täytyy kokeilla vähän eri appeja.
Laite muuten ekalla lenkillä toimi ok. Kerran kun kävi tankilla ja katkaisin virrat, jäi jumittaan aloitusnäyttöön. Tuosta tokeni boottaamalla toi näyttö. Siinähän on virtakatkasin, josta tuon voi tehdä.
Mulla on matkailuautossa Carpuriden W103 Pro
https://carpuride.com/collections/ca...hboard-console
Hieno laite, tosin käyttökokemukset vasta kotisohvalta/kylmätyyppeinä autossa kun en talvella matkailuautoile. Laitteessa Dual Bluetooth eli voit yhdistää puhelimen näyttöön ja edelleen näytön auton äänentoistoon.
Moottoripyörässä ollut jo vuosia TomTom Rider ja ajattelin sen ensi kaudeksi korvata Carpuriden 7-tuumaisella W702-mallilla
https://carpuride.com/products/carpu...42e63535&_ss=r
Tuostahan on myös 5-tuumainen versio, mutta imho liian samankokoinen Tompan kanssa. Rider on mielestäni vanhentunut ja käyttökokemus on heikohko. Hitaat valikot ja paikkatietohaku erittäin heikko esitys vrt. Google Maps tai Apple Kartat. Muuten Tomppa kyllä varsin robusti laite, ei siinä mitään. Vanhat Riderit oli kyllä reitinsuunnitteluominaisuuksien suhteen ihan ylivoimaisia näihin nykyisiin 400/500/550 -malleihin verrattuina. Mutta niin on Googlen ja Applenkin softat lähinnä A-B tai A-B-C -navigointiin tehtyjä.
On mulla Quad Lockin puhelintelinekin iPhonelle, mutta pelkkä puhelin on navina tms. varsin hankalakäyttöinen, kun kypärä päässä ei Face ID toimi ja näyttö ei ajohankoilla toimi. Käytännössä pitäisi aina pysähtyä, riisua hanskat ja kypärä tai vaihtoehtoisesti näpytellä lukituskoodi puhelimen näytölle jos meinaa jotain komentoja antaa. Lisäksi puhelin pitää olla Quad Lockin omassa suojakotelossa, enkä halua jatkuvasti olla koteloa irroittamassa, kun en arjessa muuten tykkää koteloita/kuoria käyttää. Sitten vielä ne tärinäongelmat, pitäisi se tärinänestopalikka hommata, ettei kamera hajoa. Tämä ratkaisu ei siis jatkoon.
Carpuriden W702 myös Dual Bluetooth eli saa edelleen yhdistettyä kypäräpuhelimeen, käsittääkseni silloin pitäisi Siri-komentojen toimia. Tai Androidilla OK Google.
Carpuridessä mietityttää tuo asennus, kun ei ole lukittavaa telinettä Tompan tapaan. No eipä se Tompankaan lukittava teline oikeita varkaita juuri hidasta, mutta olen reissuilla kahvilakäyntien/ruokailujen ajaksi uskaltanut jättää Tompan telineeseen, vähän nyt paikasta riippuen tietenkin.
Tuo 7-tuumainen malli on muuten nyt "alennuksella" 279 USD ja koodilla saa vielä tuostakin 30% pois, maksettavaa jäisi 196 USD = 180 EUR, + tullissa alvit. Mielestäni ihan kohtuuhintainen..
Mulla on henkilöautossa toki myös CarPlay/AA, mutta vain langallisena versiona. Harkinnassa on ollut, josko ostaisin Carpuriden tai jonkun muun valmistajan langattoman adapterin siihen väliin. On kuitenkin jäänyt hankkimatta, kun olen h-autossa käyttänyt pääosin auton omaa navia/puhelintoimintoja/radiota ja ne toimii ihan ok.
Viimeksi muokannut: Sami@Vespa; 16.12.2023 klo 12:21.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Moro
Onko tälle tullut lisää kokemuksia? Tilasin myös tuollaisen hiljan mutta en ole vielä saanut. Gooletin ja löysin tämän ketjun aiheesta. Tosin minun näyttäisi olevan neliskulmaisempi kuin tuo kuvan laite.
Nimerkillä ”tilasinko turhaan”
Viimeksi muokannut: FJR2017; 10.01.2024 klo 15:29.
Yamaha Tracer 9GT
Tuli hankittua tuo laite, saman moinen mikä tuossa aikaisemmin kuvattuna. Näyttö vaatii kosketusnäyttöyhteensopivat ajohanskat. Ei suostu näyttämään elokuvia ajon aikana. Laite toimii muuten odotetusti.
Viimeksi muokannut: mikkotee; 11.01.2024 klo 08:11.
-MK-
Itseäkin tuo Carpuride hieman houkuttaisi. Mopedin oma navigointi (KTM My Ride Navigation) ei ole kaksinen. Näyttäisi tuo W702 olevan edelleen tarjouksessa, eli loppusummaksi tulisi tuo 196 USD = 182 EUR + ALV = 226 EUR. Ei lähetyskuluja.
https://carpuride.com/collections/mo...d-android-auto
Ilmoittavat, että heillä varasto myös Euroopassa. Jos näin, sisältyisi ALV hintaan ... paitsi jos lähettävät Briteistä tai Sveitsistä. Onko joku tilannut suoraan Carpuridelta?
Mietityttämään jää tuo BT-toiminta. Käytössä Schubert C3 Pro kypärä SC10U kypäräpuhelimella. Nyt luuri paritettuna pyörän kanssa, samoin kuin kypärä. Mahdollista parittaa myös kypärä ja luuri keskenään, mutta tällöin navigointi ei toimi (koska tarvitsee luurin kaverikseen), eikä pyörän näytöllä näy luurin tietoja. Nykyisellään kypärään pitää kytkeä virrat viimeisenä, jotta ääni ohjautuu sinne. Vaan ei toimi kaiken puolin ongelmattomasti, kun BT-sopassa mukana vielä älykello (Honor MagicWatch 2) - puhelun tullessa ääni ohjautuu sinne. En ole löytänyt ratkaisuja - muuta kuin kellon sammuttaminen kun lähtee mopoilemaan.
Niinpä mietin, josko heittäisin tuon KTM Riden kaivoon, ja hankkisin Carpuriden tilalle. Siinä ilmeisesti tuon Dual-BT:n lisäksi WiFi-yhteys, jota käyttää tiedonsiirtoon? Kokemuksia Carpuridesta?
P.S. Myös 5-tuumainen W502 tarjouksessa: 260 USD, siitä koodilla (MOTO30) pois 30 % = 182 USD = 169 EUR + ALV = 210 EUR.
Viimeksi muokannut: jasca; 07.02.2024 klo 12:14.
KTM 1290 Super Duke GT '20
ex. Suzuki GSX-1300R Hayabusa '09
ex. Suzuki GSX-R1000 '07
Oma Carpuride on tilattu suoraan Carpuriden sivujen kautta. Paketin lähtöpaikka oli Singapore, missään kohtaa ei tarjottu mitään vaihtoehtoista lähetyssijaintia.
Toimituksessa meni pari viikkoa muistaakseni, tullit maksoin Postin sovelluksen kautta.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Nostetaan tätä ketjua, olisi kiva kuulla enemmän käyttökokemuksia näistä AA Carplay tsydeemeistä...
Ajokausi on ihan alkamassa ja näitä naviratkaisuja pitäsi pohtia ja päättää mitä hankkisi ja asentaisi.
Edit: ja vielä täsmennyksenä - mua kiinnostaa erityisesti ratkaisu, jossa kännykkä (Android, taskussa), näyttö pyörässä (mikä?), ääniopastus kypäräpuhelimessa. Vieläpä edulliseen hintaan. Saa suositella!
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Kyllä on niin loistava keksintö tuollainen kunnon iso kosketusnäyttö ettei mitään rajaa. Ohessa oma sovitukseni Banditiin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Miten on porukalla kestänyt puhelimen akku esim. koko päivän reissussa. Tuo android autohan on pelkkä etä-näyttö puhelimessa pyöriville sovelluksille.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Sitä varten on pyörässä USB-poweri, jotta pysyy se phonekin latingissa. Toki tuo tarkoittaa sitten yhtä (häiritsevää) johtoa pyörästä takin taskuun, jos ei halua sitä phoneaan pitää tuossa stongan telineessä tärinälle yms. alttiina.
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kokemukset autosta, mutta eiköhän sama päde myös mp-käyttöön, jos ei nyt puhelinta päästä pahaasti jäähtymään.
Puhelimen akku on minulla pelittänyt Carplay -käytössä hienosti 8h reissun ajan Tämä tosin äänikirjaa kuunnellessa. Navi on raskaampi pyörittää ja sen käyttö syö akkua varmasti enempi.
-- Brake later and open the gas earlier --
Plexin alla mittariston päällä on tuollainen videolla näkyvä pallero ja tuo punainen johto on tuon näytön power
https://photos.google.com/share/AF1Q...ROclV6ZDBjYUZ3
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Perus RAM ball mount kopio mullakin kiinalaisessa AA näytössä, ja puhelimen akku kestää ehkä sen 8h lataamatta AA käyttöä.
Ostin sitten Midland BikePlay Guardianin vaikka Hondassa on jo Android auto ja se näyttääkin toimivan langattomasti toisin kuin autossa ja mopossa.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Tuosta langattomasta AA:sta. Hankin tuollaisen AA-adapterin langan paikalle 3008 Pösöön. Pari vuotta se on siinä toiminu ihan moitteetta.
Toimiikohan linkki:
https://www.aliexpress.com/item/1005...Cquery_from%3A
-MK-
Ite pari kesää mennyt Kiinalaisella näytöllä, mutta nyt hommasin talvella Interphonen
https://www.karkkainen.com/verkkokau...y-android-auto
Syy miksi ostin Interphonen on se, että siihen ei tarvi / ei voi liittää kypäräpuhelinta eikä siinä ole omaa kaiutinta.
Eli pelkka näyttö ja audio menee suoraan kännykän kautta. Ei siis mitään yhteys ongelmia kypäräpuhelimen tai kännykän kuulokejohtojen kanssa.
Toinen syy vaihtoon oli se, että Kiiinan näyttöön menee kosteus sisään ja ruutu huurussa..
Itellä iPhone ja syöhän tuo akkua, mutta oon tehny jo autonkin takia automaation, että kännykkä menee virransäästötilaan kun Carplay yhdistyy.
Pidemmillä reissuilla powerbank mukana milla lataan tauoilla kännykkää ja hyvin on riittäny
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88