Moottoripyöräilijä menehtyi tänään klo.13 jälkeen sattuneessa liikenneonnettomuudessa Kouvolassa, Korventiellä törmättyään työkoneeseen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008826007.html
Traktori ei ole ihan tuoretta mallia, lieköhän olleet vilkut kunnossa.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Äkeeltä näyttää, se on nostolaitteessa kiinni ja jos traktrori tekee käännöksen tai ohjausliikkeen tai jos nostolaitteen sivuttaisstopparit on auki, se heilahtaa sivulle aika isolla kaarella ja voi yllättää. Mitä sitten tässä käynytkään.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Pitkä peräylitys näyttää ainakin olevan, todennäköisesti tukkii koko tien kääntyessään kapeaan peltoliittymään. Se voi tulla yllätyksenä vaikka olisi vilkkua käytettykin.
Viime syksynä tuli nyppylän takana täysleveä puimuri vastaan. Prätkällä mahtui tietysti sivuuttamaan, mutta alkkarit meinasi saada lisää väriä.
Ikävä tapaus taas kerran varsinkin kun seuraus oli se pahin mahdollinen, itse ajan niin moottoripyörällä kuin maanviljelijänä ja kaivuriurakoitsijana myös enemmän tai vähemmän leveillä työkoneilla ja aika usein niin autot kuin moottoripyörätkin ohittavat aikalailla lennosta kovalla nopeuserolla jolloin ei meinaa ehtiä havaita ohittajaa aikanaan. Kannattaa jotenkin yrittää varmistua ennen työkoneen ohitusta että kuljettaja olisi havainnut perässä tulijan tai ohittajan. Ohitus ei perustu yllätykseen ja maajusseille: pidetään ne valot ja vilkut kunnossa. Liian paljon on perävaunuja ja traktoreita valot kappaleina tai pimeinä. Joskus on suunniteltu tuohon Maamiesseuran hallille päivää jolloin saisi tuoda peräkärryt ja traktorit siihen ja laitettaisiin lähes omakustannushintaan vilkkuja ja valoja kuntoon, ei olla kyllä vielä saatu aikaiseksi järjestää kyseistä teematapahtumaa. Pitäisi aktivoitua ja alkaa järkätä tätä kesän aikana.
Born to be middle aged.
Life is orange - KTM 690 Duke R
Life is also black & white - Yamaha R6R
Mainos- & markkinointivastaava, some- & tiedotusvastaava + jäsentuotevastaava
@TRE
Tuo äes on sen verran leveä ("siivet" ylhäällä), että taitaa olla hinattava ja tulee perässä kuin perävaunu.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
On tämä äes kiinni nostolaitteessa. Näyttäisi Potilan 4,5m taittuva nostolaiteäes olevan kyseessä.
Born to be middle aged.
Mutta kun aika moni ns "kaupunkilainen" tulkitsee sen vilkun oikealle tarkoittavan ohituslupaa eikä 90 käännöstä näkymättömälle pikkutielle tai pellolle. Peräylitys on ollut ihan tuntematon käsite joillekkin motoristeille, kun on puheeksi maatalouskoneet tullut.
Ja ei ihan harvinaista ole ollut että kun traktori heinäkuorman kanssa siirtyy vasempaan reunaan niin motoristi tulkitsee sen kohteliaaksi tienantamiseksi ja vähintääön yllättyy kun yhdistelmä kääntyykin oikealle. Ei kiusallaan vaan kääntösäde ei muuten riitä. Tämän taas ole foorumilta lukenut nimimerkiltä "ihmettelevä"
X-ADV 750 , CRF 300L
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Fack. Nämä työkoneet on äärimmäisen vaarallisia. Nopeusero ohituksessa ja äkkinäiset liikkeet. Ihmiset ei näissä riskiä usein tunnista. Itse melkein auraan sateessa törmänneenä ohitan nuo aina varovasti. Ja toivottavasti se traktorikuskikin laittaa jatkossa takavalot päälle.
Maaseudulla ajaessa pitäis aina ymmärtää ottaa varovaisemmin ja etenkin koneita ohittaessa. Päätieltä voi kääntyä ihan olematon reitti pellolle, mikä jää helposti huomaamatta.
Toinen asia on se, että sesongin aikana porukka tekee pirun pitkiä päiviä ja tarkkaavaisuus ei välttämättä ole kovin hyvä.
Turha kuolema, kuten kaikki liikenteessä tapahtuvat. Kuitenkin tämäkin olis mahdollisesti ollut vältettävissä.
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Se vielä että todennäköisesti tuollainen yhdistelmä ei ole menossa kauas, ja jos kohdalla on peltoaukea, on odotettavissa kääntyminen mihin suuntaan tahansa ilman ennakkovaroitusta.
Umpimetsäkään ei aina auta koska peltotilkku saattaa olla metsäsuikaleen takana. Vauhdilla ei uskalla suhauttaa ohi oikein missään.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ei mennyt sekaisin. Ko kirjoitus on vuosia sitten kurapyöräfoormille kirjoitettu. Ao noviisikurapyöräilijä kertoi ensin soittaneensa torvea ainakin kilometrin verran kun hidaste häiritsi matkantekoa. Selvisi muistaakseni kevyellä kaatumisella, ei ainakaan vilkkukalustoa paikalle tarvittu. Sai kyllä foorumilla kylmiä kommentteja purkautumiseensa ja ehkä oppikin jotain.
X-ADV 750 , CRF 300L
Semmosta ainoastaan lisäisin, että prätkät kiihtyvät nopsaan ja kiihdyttäminen on mukavaa. Siksikin kannattaa ottaa aina vauhti pois ja arvioida tilanne kunnolla, pääsee pian kiihdyttämään uudelleen. Toinen syy on toki myös se, että saattaa henkikulta säästyä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Naapurin paikallislehdestä lainattu:
Ummeljoelta Korvenkylään johtaneella Korventiellä moottoripyörän kuljettaja törmäsi traktorin perässä olleeseen äkeeseen. Moottoripyörän 1950-luvulla syntynyt kuljettaja kuoli onnettomuuspaikalla.
Poliisi epäilee kuljettajan ajaneen huomattavaa ylinopeutta.
Moottoripyörä oli lähtenyt ohittamaan traktoria. Peltotöihin matkalla ollut traktori oli samaan aikaan kääntynyt kulkusuuntaansa nähden vasemmalla olevalle pellolle. Moottoripyörä törmäsi traktorin perässä olleeseen äkeeseen renkaan kohdalle.
Moottoripyörän jarrutusjäljet ovat kokonaisuudessaan vastaantulevien kaistalla.
Lisäys aiheeseen:
Huomattavan ylinopeuden lisäksi poliisi epäilee moottoripyörän kuljettajaa alustavasti epäiltynä törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Lisäksi kuljettajan kuolemasta tehdään erillinen kuolemansyyn selvitys.
Viimeksi muokannut: lario; 19.05.2022 klo 20:12.
Meikäläisen oppikirjan mukaan jos annetaan tietä niin laitetaan vilkku oikealle, vasemmalle vilkuttaessa on odotettavissa käännös vasemmalle ja silloin ei lähetä ohittamaan.
Sitten asiaa, ollaan turmapaikan läheisydessä töissä. Katselin eilen kun hälytysajoneuvot menivät paikalle meidän työmaan ohitse,tunnin päästä paikalliset kertoivat motoristin menehtyneen törmättyään traktoriin.
Äsken juttelin paikallisen kanssa ja hän kertoi että traktori oli kääntymässä vasemmalle ja pyörä oli törmännyt siihen, siitä en tiedä oliko pyörä ohittamassa ja traktori kääntymässä vai traktori kääntymässä ensin ja sitten pyörä lähtenyt ohittamaan. Vaikea spekuloida ilman tarkkaa tietoa.
Jos traktori on kääntynyt vasempaan eli vastaantulevan kaistan yli ja osuma on äkeessä ja jarrutusjäljet vastaantulevan kaistalla, on kyllä jossain kohti mennyt aika pahasti pieleen, oli traktorissa vilkut tai ei. En nyt jokuseen vuoteen ole tuollasta yhdistelmää kuskannut mutta ei se ihan silmänräpäyksessä siirry vasemmalla olevalle pellolle niin että äes on vielä tiellä.
Skenaario siis: Traktori tulee vastaan, vähän ennen kuin se on kohdalla, se kääntyy motoristin vinkkelistä vasemmalle, nostolaitteissa oleva äes heilahtaakin traktorin kääntyessä vastaantulijoiden kaistalle motoristin eteen, motoristi ei ehdi jarruttaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jep ja skenaario melkei niin että traktorin keula oli jo peltoliittymäsä mutta äes oli vielä vastaantulevien kaistalla. Motoristilla sen verran vauhtia mistä syystä aikainen kaistan vaihto ja/tai paha hartialukko ettei enää ehtinyt palata omalle kaistalleen joka olisi ollutkin jo vapaa.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Mitähän ihmeen väliä vilkulla on enää tuossa vaiheessa kun traktori ehtinyt kääntymään kokonaan pois omalta kaistaltaan? Kova yritys on kyllä moottoripyöräilijällä ollut kun pitää oikein varta vasten siirtyä toiselle kaistalle että ehtii vielä ajamaan päin ennenkuin traktori karkaa pellon kokonaan pellon puolelle.
Onnettomuuspaikka lienee tuossa edessä oleva liittymä, 60 rajoitusaluetta googlen kuvien mukaan.
https://www.google.com/maps/@60.7023...i3840?hl=en-FI
Juuri näin, itse kun ohitan hitaasti kulkevaa konetta katse hakee liittymää ja mieluummin odottan takana kunnes havaittu liittymä on ohitettu, että vaikkei vilkutakaan niin jos kuitenkin kääntyy...
-------------
Aiemmissa viesteissä mainittu tilanne jossa vasemmalle kaistalle siirtyminen tulkittaisiin tienannoksi niin että oikealta puolelta voi ohittaa, no kai se mahdollista on mutta melkoinen pässi siellä on kurapyörän sarvissa ollut. Joutaisi soittaakin torvea vaikka muutaman sekunnin välein merkiksi siitä että täältä tulee moottoripyöräilijä jonka liikennekäyttäytyminen ei välttämättä ole ennakoitavissa.
-------------
Joka tapauksessa ikävä, kovin ikävä on tämäkin onnettomuus
Tuollaiseen kun sivusta törmää on vaikea selvitä pienillä vammoilla vaikkei vauhtia törmäyshetkellä olisi paljon:
https://traktoriporssi.fi/maanmuokka...etulata-182097
DL650 V-Strom / GSX650F
Työkoneisiin kannattaa suhtautua sillä asenteella että se yrittää tietoisesti tappaa sut. Se antaa lähestymiseen oikean tunnelman ja varovaisuuden.
ja vaikka sivurajoittimet on kiinni, niinkuin ne melkein aina on. niin ne ei ole missään absoluuttisessa lukossa ikinä, eli siellä on joku tuuma pari heiluntavaraa. joka tekee ison laitteen peräpäähän ison heilahduksen.
jos näette traktorin perässä juontokouran jossa on tukki, niin sitä en lähtis ohittamaan ollenkaan.
Todella ikäviä tapauksia ja sinänsä täysin turhia. noita ei todellakaan saa ohittaa ns matkavauhtia 100kmh, kun nopeusero on silloin about 70-100kmh
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050