Vaihdoin Suzuki GSX-R 600 vm 2005 talvella etulevyt ja palat. Siirtoajoin 40 km kotiin ja tarkkailin ja testailin levyn lämpöjä matkalla, kaikki ok. Myös kotipihassa levyt kylmät. Pari päivää myöhemmin piti lähteä ajamaan, niin jarrukahva kivikova ja etujarru lukossa.
Aikani ihmettelin ja päästin satuloiden ilmausnipoista aivan pienen pisaran pois ja jarrut aukesivat samantien. Varovainen koeajo ja jarru meni muutaman kilometrin jälkeen taas aivan jumiin. Nipoista paineet pois ja kotiin. Enkä koskenut etujarruun edes kotipihassa. Seuraavana päivänä jarru taas ihan jumissa ja kahva kivikova. Tällä kertaa jarrua ei oltu painetta kertaakaan.
Vaihdoin jarrunesteet, huuhtelin reilusti läpi ja ilmasin järjestelmän. Varovainen koeajo nurkissa, homma ok. Seuraavana päivänä jarru taas jumissa.
-Ongelma ei voi olla laahamisessa ja siitä johtuvasta kuumenemisesta, koska ihan itseksiin yön aikana menee jumiin.
-Olisiko pääsylinteri seuraava kohde? Voiko se aiheuttaa tälläistä?
-Koitin katsella pääsylinteri korjaussarjaa netistä, mutta Stormin setti ainakin näytti sisältävän lähinnä letkunipan ja säiliön tiivisteen. Vinkkejä muista liikkeistä?
Suzuki GSX-R 1000 -07
Teitkö pääsylinterille toimenpiteitä talven aikana?
Oletko vaihtanut jarrukahvan?
Oire vois viitata siihen ettei pääsylinteri avaudu riittävästi kahvan vapautuessa.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Mulla oli joskus junnuna Minin kanssa samanlaista murhetta. Aiheuttajana juurikin pääsylinteri.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Onko jarrunestesäiliössä liikaa nestettä? Muutoin ääni kiinalaiselle jarruvivulle joka ei päästä pääsylinterin mäntää ulos saakka.
Sehän jäi juuri kirjoittamatta, että vaihdoin tuninkikahvan alkuperäiseen kahvaan. Pääsylinteriin en kuitenkaan koskenut.
Mutta miten se paine syntyy sinne yön aikana, vaikka vika olisikin tavalla tai toisella kahvassa tai pääsylinterissä?
Neste oli jarrurempan jäljiltä lähellä ylärajaa, mutta nyt eilisen huuhtelun jäljiltä jätin alle puolivälin.
Suzuki GSX-R 1000 -07
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ilma jäähtyy yöllä, imee lisää nestettä nesteen supistuessa, aamulla lämpö nousee, laajeneva neste ei pääse takaisin säiliöön, kun kahva vähän painuneena?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Olisiko helpoin tie eteenpäin päästellä uusi kahva pois, ja katsoa vaikuttaako se asiaan?
Melko varmasti vika löytyi. Kiitos kun ohjasitte oikeille jäljille. Ajattelin että päästän paineet pois ja irrotan kahvan yöksi kokonaan. Nyt on melko varma fiilis että mäntä ei ollut kahvassa pohjallaan asti. Kahvassa on kolo ja kolon pohjalla pallonivel tms missä on mäntää varten kolo. Melko varmasti, mutta ei ihan varmasti mäntä oli vain tuossa ensimmäisessä kolossa. Enkä yhtään ihmettelisi koska kahvaa asentaessa oli pientä hässäkkää tallissa.
Raportoin huomenna mitä jarruille kävi parkissa yön aikana.
Tuo nesteen jäähtymis-imu -teoria kuulostaa hienolta ja uskottavalta.
Takaisinkutsusta en tiedä. Ostin pyörän hätäratkaisuna viime kesänä, kun en löytänyt tonnista samanmoista mistään. Takaisinkutsu lienee ollut joskus aikoja sitten? Turussa ei tietääkseni ole edes Suzukin edustusta enää, mutta saattaisihan tieto vaihdosta/vaihtamattomuudesta löytyä maahantuojan/merkkiliikkeen järjestelmästä edelleen. Ehkä.
Suzuki GSX-R 1000 -07
Viimeksi muokannut: -JuhaK-; 21.04.2022 klo 10:13.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Käy kysymässä Suzukihuollosta tai soita vaikka maahantuojalle. Niillä on rekisteri siitä mihin pyöriin recall on tehty. Tämä kun on turvallisuuteen liittyvä asia niin joskus voi tulla harmeja siitä, jos recallia ei ole tehty.Takaisinkutsusta en tiedä. Ostin pyörän hätäratkaisuna viime kesänä, kun en löytänyt tonnista samanmoista mistään. Takaisinkutsu lienee ollut joskus aikoja sitten? Turussa ei tietääkseni ole edes Suzukin edustusta enää, mutta saattaisihan tieto vaihdosta/vaihtamattomuudesta löytyä maahantuojan/merkkiliikkeen järjestelmästä edelleen. Ehkä
-- Brake later and open the gas earlier --
Hyvältä vaikuttaa. Jarru on normaali yön jäljiltä. User errorin piikkiin taitaa tosiaan mennä ja nyt nolottaa.
Kaikki tämä sähläys sen takia, että halusin vaihtaa kytkinkahvan originaaliksi, jotta varmistun johtuuko outo kytkintuntuma kuluneesta kytkimestä vai tuning-kahvasta. Sitten päätin vaihtaa samanlaisen kahvan toisellekin puolelle.
Kiitos pääsylinterin vertailukuvista ja ylipäätään koko recall-tiedosta ja avusta ylipäätään.
Suzuki GSX-R 1000 -07
Jarrunestesäiliössä liikaa jarrunestettä eli ei pääse aivan täysin jarrupalat paulautumaan?
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Eikö näistä kahvojen vaihdoista ole varsin ikäviä kokemuksia myöskin orgin ratapäiviltä.
Muutama kohta, mistä kannattaa säästää.
Renkaat.
Jarrut.
Omat suojat.
Renkaat, samaa mieltä: Renkaista voi säästää, kun tietää mitä on alla. Nimim. roskisrenkailla rata-ajon opetellut. Parhaillaan vedettiin koko kausi roskiskasoista kaivetuilla kumeilla. Niillä ajas varmaan 1-2s päähän omista enkoista edelleen. Viime kaudella tuli otettua ensituntumat supermotoon ja n. 15h pyörän mittariin yli 10 vuotta vanhoilla etusilla.
Jarruista periaattessa samaa mieltä: Jarrupaloissa yms. voi säästää, jos tietää mitä on alla. Jos taasen asentaa väärin, ei edes se marmoritiskiltä ostettu ylihintainen vakiokahva pelasta.
Omat suojat: Tästä on vaikea olla eri mieltä, mutta silti se airbag -liivi on hankkimatta...
Superbike #7
Ne ekat liivit oli laukasunarulla kaulan ympärille ripustettavia, veneilystä tuttujen paukkuliivien kaltasia. Sen jälkeen on tullut markkinoille ihan uskottavia versioita aiheesta. Nuo koko rintakehän ja niskan suojaavat liivit alkaa olla oikeesti järkeviä, mutta melko hintavia edelleen.
Superbike #7
No mikäs tuossa oli niin kauheeta? Kuluneilla renkailla oppii ajamaan luistossa helpommin kuin uusilla, vakiojarrupalat on yleensä halvemmat kuin esim. SBS:n dual carbonit tahi Brembon RC:t, ja moderni airbag liivi on on varmasti hyödyllinen, mutta mulla se on vielä hankkimatta.
Edit. Vaihdettu sana huonoilla -> kuluneilla.
Superbike #7