Nostalgian suhteen olen itse vähän sellainen välimalli. 70-luvun pyörät tuutit jne ovat edellisen sukupolven juttu eivätkä ne silleen ole se magein asia, mutta toisaalta 2000-luvun pyörätkin ovat liian moderneja omaan makuun. Läheisimpiä ovat kasari ja ysäripyörät. Oma bläkkäri on tavallaan viimeisiä isoja Hondia missä on kaasarit, analogiset mittarit, ei käynnistysestoa, ei kattia, ei bensapumppua, jne. Se on kuin vanha Monkey, ainoastaan suurempi.
Ajeleminen on yhä enemmän mennyt siihen malliin, ettei enää usein lähde vain päämäärättömästi ajelemaan kun lähes joka tie on ajettu jo moneen kertaan, vaan lähtee silloin kun keksii kartasta jonkun mielenkiintoisen paikan että tuolla haluan käydä. Nekin alkavat käydä jo todella vähiin, mutta vielä niitä on. Tälle kesälle on ensimmäisenä listassa se rengastie mikä kiertää saaria pitkin Uudenkaupungin edustalla merellä. Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pari paikkaa on minne haluaa palata uudelleenkin kauniina kesäpäivänä, kuten Padva Beach. Heinäkuinen Stadi on sellainen ettei siellä tee mieli kökkiä himassa kun kaikki ovat landella.
Viimeksi muokannut: Zen; 16.04.2022 klo 20:30.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Itsellä ajaminen on muuttunut hyötyajoksi. kaveri väitti että mp ly on 'turhaa' ajamista. Sanoin siihen että itsekkin olen lähinnä ajellut mökille ja takaisin GS:llä. mistäs turhaa siinä on. Sivulaukuissa on kulkenut käsisirkkeleitä, akkuporia ja monenmoista tavaraa mitä mökillä tarvitsee jos rakentaa. Reittiä vaihtamalla saa sovitettua hiekkateitä matkalle ja vaihtelua.
ja lisäksi kun GS on last of the aircooled ja ilman mitään herkkuja, niin ei ole ajomoodeja, ei luistonestoja(joita ei tuolla koneella kyllä tarvitsekkaan). persoonallinen boxeri. helppo kardaani, ei tarvitse rasvailla ketjua. varsinkin mökkiajoon täydellinen koska ketju olisi aina ihan kurassa hiekkatiestä.
huollot on lisäksi helppoja ja yksinkertaisia, joten mukava harrastuslisä vaihtaa öljyt about kerran vuoteen moottoriin, laatikkoon ja perään. tai joka toinen vuosi. jarrupalat yms todella helppo vaihtaa.
Sähköpyörästä sen verran että se kannattaa kyllä ostaa. koska GS:llä tai millään et pääse metsään ja poluille. kaksipyöräisiin tottuneelle se on todella hauska tapa kuntoilla ja päästä luontoon. Sähköavustus pitää vauhtia yllä joten homma tuntuu ajamiselta vaikka pieneen ylämäkeen poluilla, eikä tunnu pelkältä polkemiselta. tämä avustaa mentaalisesti että lähtee valloittamaan mäkiä ja mäkisiä alueita helpommin. huolto on vähäistä ja sekin mukavaa mitä on. ja helpompi kuljettaa kuin enduroa ja saa luvallisesti ajella monia vaellus yms reittejä. enduro on todella rajoittunut tästä syystä.
taas se mitä iso enduro tarjoaa maantiellä. matka, nopeus ja kuljetuskyvyssä ei mikään sähköpyörä korvaa. ei edes sähkömoottoripyörä. Sähköllä se että yrittää satasen marssivauhteja tuntikaupalla ei tule toimimaan. sähköpyörän nopeuksiin ja painoihin taas se toimii täydellisesti.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Omat ajot on suurimmalta osin noin 100km päivittäistä työmatkaa, ja polttoaineen hinnat on nyt sellaiset että se kannustaa ajamaan vielä enemmän moottoripyörällä jos vain niitä laskee.
Pyörä kun kuluttaa vähemmän kuin auto ja bensan ja dieselin välillä hintaerot olemattomat, 95 jopa halvempaa kuin diesel.
DL650 V-Strom / GSX650F
Kuntoilijalle tulee plussana se että sykkeet saa helpommin pidettyä pk alueella joka on hyvä peruskunnon ylläpitämiseen ja nostamiseen. Aerobiselle alueelle ja maksimeihin kyllä pääsee jos se on tavoitteena, tehoja pois niin 25kg pyörällä alkaa pumppu läpättämään.
Akku on kohta täynnä ja ajamaan
Viimeksi muokannut: Koheltaja; 18.04.2022 klo 13:11.
Kylätason kurapyöräilijä.
No tätähän voi käännellä mitenpäin tahansa. Mutta jos otan omista romuista suuntaa antavat.
Mp: bmw k100 kulutus alle 6l/100km, ympävuotinen vakuutus 160€. Kerjäläisbudjetilla ei paljoa mene huoltoon/ylläpitoon. Sanotaan ny että pelkästää vakuutusten erolla huoltaa k100 ja jää vielä rahaa.
Auto:bmw 320i kulutus 7,5l/100km, ympärivuotinen vakuutus/vero 620€, huollot/remontit lähtökohtasesti kalliimpia vs mp. Sanotaan 700€ vuosi itsetehtynä.
Että pysyy katsastettuna.
Jokatapauksessa mp hakkaa auton mitenpäin tahansa, eikä tarvi edes tarkemmin laskea.
Mutta!
Todellisuus on se että 3-pyörää ympärivuotisessa vakuutuksessa ja 2-3€ touhutonnia per talvi menee pelkästään rakenteluun & huoltoon.
Ja enemmänki menis jos pystyis
Ja autoo pidetään edelleen kerjäläisbudjetilla kilpien välissä.
Eli tässä skenaariossa pyörä häviää autolle ilman matikkaa.
Mutta ennen pyöristä innostumista harrastin autoja ja niihin meni toi sama rakenteluun.
Mutta 2-3 touhutonnia ei autossa näy läheskään niin paljon kun pyörässä.
Pyörissä innostaa juuri se kun niitten harrastelu on paljon autoja halvempaa.
Mutta edellee harrastukset syö yhtä paljon rahaa.
Tulipa tekstiä...
Blåbär racing - https://www.youtube.com/channel/UCaLls33iNvMVoH97g8W2ZrQ
Instagram: blabar_racing
Käytettävä kalusto vaikuttaa yhtälöön niin paljon, ettei tuota tosiaan paljoa voi lähteä yleistämään.
Jos sekä auto että pyörä ovat ”uusia”, hyvin karkealla matematiikalla tilanne voi ”juoksevien kulujen” osalta olla yllättävän tasaveroinen mutta pyörä hävinnee korkeiden rengas- ja ketjurataskulujen takia. Tässä karkeaa aavistelua omista kulkineista.
Vero + vakuutus pyörän eduksi n. 200€/vuosi
Vuosihuolto pyörän eduksi n. 100€/vuosi
Polttoaine pyörä 5l/100km, auto 3,1l/100km + sähkö karkeasti 3€/100km
Pyörässä rengassarja 400€/10tkm, autossa 800€/40tkm
Pyörässä lisäkuluna ketju-rataspaketti 200€/20tkm
Autossa ensimmäiset varsinaiset korjaustarpeet alkaa yleensä jarruremontilla vasta 100-150tkm paikkeilla.
Pääomakulujen, arvonaleneman ym huomiointi menee sitten jo jokseenkin mahdottomaksi matematiikaksi varsinkin jos yrittäisi huomioida sitä, että toisella ajetut kilometrit ovat ”pois” toisen kertymästä jos samat ajot pitäisi kuitenkin jollain ajaa.
Minä ajattelin laittaa päästöhuijauspassatin pois liikennekäytöstä ja ajella pelkästään prätkällä. Tarvittaessa on toinen auto käytössä jos tarvitsee kattoa pään päälle liikkuessa tai mukana kulkee jotain sellaista, mikä ei sovi kaksipyöräisellä kuljetettavaksi. Polttoainekulut ovat selkeästi prätkän eduksi, eikä mene dieselveroa. Kun joka tapauksessa olisi prätkä ajossa kesän, niin säästöä tulee auton kuluista melkoisesti.
2x HD, 2x Savage
Ei kyllä polttele yhtään, viime kesänäkään en käytännössä ajanut yhtään. Tulee aika kallis ajokerta kun pitää vakuutuksia päällä sen 2-3kk "jos ajais sitten hyvällä kelillä", renkaatkin pitäisi jo kohta uusia iän takia. Varmaan tulee ajettua vaan joku ylläpitoajo, että saa bensat pois ajettua, uutta tankkiin ja muutenkin pysyy stefat ja muut tiivisteet kunnossa. Tai jos ainakin yrittäisi ajaa jonkun kesäviikonlopun reissun...
Polttoaineen hinnasta tulee käytönnässä vain psykologinen ongelma omilla ajoilla (pari tankillista kaudessa ollut viime kesät), mutta silti jotenkin tympii, ja tiet aivan ruvella niin eipä jaksa tuuppailla menemään. Auton vaihdoin sähköiseen ja kesät ajanut enemmän maantiefillarilla. Työmatka-ajot on autolla niin paljon halvemmat, mukavat ja helpommat. Ne vapaat hetket illasta käy mielellään fillaroimassa kun saa samalla kuntoilua.
Kovasti polttelee kaikenlainen ajelu, paitsi yleisessä liikenteessä Suomessa.***
Aika ei riitä kaikkeen. Joka kesä pitäis pelkästään Euroopan kiertelyyn pyhittää parisen viikkoa. Ei taivu millään…
***edit: päällystetyillä teillä. Soratieretki korpeen ja takaisin maistuis kyllä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Oon muutamalta vuodelta vertaillut, mopoissa on jääty jonnekin 13 sentin tienoille kilometriltä, vain yhdellä autolla olen päässyt samaan ja siinä halpa hankintahinta yhdistettynä runsaaseen ajeluun teki siitä sen. Muutenhan vanhassakin autossa tulee jo verosta ja osakaskosta uudehkon mopon ympärivuotisen täyskaskon hinta täyteen.
Ja pärrän huoltokulut on ainakin allekirjoittaneella huomattavasti autoa pienemmät.
Lajin halpuus viehättää.
Se on toinen juttu se, riippuu paljon mihin autoon vertaa.
Pariin omasta pihasta löytyvään autoon voin verrata ajatellen niin että ottaisi auton pois liikennekäytöstä:
- Jos vaihtoehtona on käyttis-diesel, sen verot + vakuutukset maksaa päivässä pari euroa enemmän kuin moottoripyörän ja auton kulutus 2-3 litraa enemmän / 100km
- Jos vaihtoehtona on vanhempi diesel, pyörä vastaavasti 1,75 euroa päivässä kalliimpi ja auton kulutus 1-2 litraa enemmän / 100km
Huollot ja rengaskulut, ei jaksa nyt miettiä...
DL650 V-Strom / GSX650F
Itsellä ollut myös pitkiä taukoja 2-pyöräisien harrastamisessa. 7 vuotiaasta mopolla kevari-ikään, kevarilla 2 vuotta, B-kortin saatua autolla 5 vuotta, sitten taas 3 kesää eka isompi prätkä, 10 vuotta taas pelkästään autolla, 3 vuotta sitte eka tehohirmu prätkä ja nyt hankittu toinen isompi heti perään.
Tykkään ajella noilla vanhemmilla laitteilla. Ehkä vähän vastustan vihreää siirtymää että kaikki hauska viedään ja siirrytään sähköisiin härveleihin. Onhan ne vanhemmat käytetyt toki halvempia ja samalla pääsee toteuttaa itseään rassaten kädet mustana. Moottoripyörät ovat säilyneet kevyemmän sääntelyn piirissä mikä vaikuttaa uskomattomalta Suomessa huomioonottaen keskimääräisen teho-painosuhteen. Ei tarvii ajoneuvoveroa maksaa, ei katsastaa ja rakentelu on helppoa. Ehkä siksi tee-se-itse miehen itsestäänselvä harrastus. Ja arki katkeaa
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Eipä sitä tarvitse miettiä, kun verottaja tietää sen meidän puolesta, eikä verottaja ole koskaan väärässä.
Screenshot_20220420-120010_Firefox.jpg
The Lakkivaari
Yamaha R6
Tavoite hoitaa ajot kesäkaudella pääosin motolla. Kustannuslaskelmia en ole pohtinut pa kuluja pitemmälle
Saapas vie jotain 9l ja K buimuri luokka 6l
R1200GSA LC
Tuo Trumppa vie cruisingvauhdilla joku 3,6-3,8 litraa ja renkaat kestävät tosi pitkään. Vakuutukset eivät pahat kun tehopainosuhde ei mahoton. Huoltoväli 16tkm. Eli teoriassa ei kovinkaan kallis ajaa.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Omakohtaisesti vuosi pyörätönnä ja vajaa vko sitten tuli tämä nykyinen taloon, joten meillä ainakin mp-tulevaisuus siis jatkuu
No mitä muuttui?
- vuosimalli -01 > -08
- moottori 600cc rivi-2 > 1250cc rivi-4
- mutta siltikin vak.maksut täydellä kaskolla 250€ > 300€ vuodessa, joka ei todellakaan ole paha nousu kun ajattelee kuinka paljon enempi pyörää tässä nykyisessä on
Pikkasen oli vain ajovermeissä hakemista, aikanaan kun säilöin ne tuonne kaapin perukoille "tiedä milloin näitä enää tarttee jos enää koskaan" ajatuksella, vaan yllätyksekseni säilytys olikin tällä kertaa varsin onnistunut kun ei olleet yhtään "kutistuneet" vaan sopivat yhä päälle varsin mukavan tuntuisesti
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ajelut nykyään suht vähäisiä,laatu korvaa määrän. Vaimon tai muksun kanssa jokunen reissu kesän aikana,90% ajoista 2-päällä. Pyörä liikennekäytössä kun ajoa,ei tiedä etukäteen mutta veikkaan 1-3 viikkoa kesän aikana. Voi olla että herättelen mopoa jo vkl.
Ehkä huolsin,ehkä en,so not kunhan mopo kulkee...
Tuo alakaa olla sinne päin, että kannattaa työajojakin ajella.
Eihän tästä kauaa ole, kun huoltovälit oli 5000km tai jotain.
Sen lisäksi jarrunesteet piti vaihtaa joka kovemman jarrutuksen jälkeen ja jäähdytysnesteet joka kerta, kun flekti pyörähti.
Lisäksi parit keulahuollot ja takaiskari kertaalleen siinä huoltovälin aikana...
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Monen isommankin tien liittymät ja kiihdytyskaistat näillä nurkilla näyttää myös kun olis pommituksen jäljiltä. Oikeestaan ainoo asia mikä omia ajohaluja jarruttaa on juuri toi teiden naurettava kunto.
Ei vaikuta omiin ajamisiin kyllä sitten yhtään onko harrastajamäärät nousussa vai laskussa.
Z750
Kuljettajaksi todettiin paikallinen toimeton sekatyömies.
BMW K1300S K15
BMW Nine T Pure K17
BMW K1300S K14
Suzuki GSX-R 1000 K9
Honda CB 1000R K8
Suzuki GSR 600 K6
Nitrouxen kans samaa mieltä suizan jarruista, paljon kirittävää ainakin jos kawaan vertaa
GSR750
ex.Z800
ex.ER6n