Liputusvuorot lisätty aloitusviestiin
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Kiitokset järjestäneelle seuralle ja kanssaratailijoille!
Tässä hieman tunnelmia:
https://youtu.be/bJ3lOzcAjfE
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Olipa kiva viikonloppu, kelit osu just eikä melkeen.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
-Nopeat elävät, ainakin talven yli-
Kiitokset järjestäjille, mukava oli kyllä kierrellä rataa kun vielä kelikin oli makkeimmilleen![]()
Kawasaki ZX10R 2005
Kiitokset järjestäjille ja kanssaharrastajille!
Keli todelakin suosi ja meno oli mukavaa jälleen kerranTaas uusia naamoja tuli tutuksi ja kokemusta roppakaupalla.
Yhtä asiaa jäin kuitenkin hieman miettimään kotiin ajellessa. Nimittäin onko järkeä tunkea nopeaan ryhmään jatkossa vastaavassa tapauksessa kuin nyt oli. Eli keskiryhmässä ajaa selvästi nopeammin kuin valtaosa, mutta ihan ei kehtaa tunkea ohitse tai eri syistä uskalla ohittaa, niin vaihtaa nopeaan jos siellä tilaa on vaikka kierrosaika ei sitä tue muutaman sekunnin vajauksella?
Varikon läpi ajelin jonkinkin kerran, Kemoralla se on kyllä mukavan helppoa, mutta äkkiä oli taas ohitettavaa.
Nythän toki nopeassa oli ruuhkaa mutta noin yleisesti ottaen, saisi vetoapuja ja uskon että siten omakin vauhti olisi aika äkkiä siellä nopean tasolla.
Ihan näin pohdintana lähinnä, valittamatta mistään![]()
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Olematta paikan päällä niin en tähän nimenomaiseen tilanteeseen osaa kommentoida, mutta noin yleisesti:
Jos ohitat reilusti enemmän, kuin joudut ohitetuksi alkaa ryhmän vaihto olla ajankohtainen.
Toinen tärkeä tekijä on ajolinja, jonka pitäisi olla looginen ennen nopeaan siirtymistä. Muutaman kerran nyt tuolla supermotolla ajellut keskarissa ja siellä ohittaminen on kyllä hankalaa, kun ei yhtään tiedä mihin suuntaan edellä menevä lähtee seuraavaksi. Nopeassa yllättävästi vaihteleva ajolinja alkaa aika äkkiä aiheuttamaan vaaratilanteita. Esim. Kemoralta tulee mieleen yksi tapaus, jossa edellä menevä jarrutti siinä paluusuoralle johtavan loivan vasurin sisäkanttarilla...oli niin sanotusti hytti täynnä käsiä, kun ite tuli takaa vitosella tötterö auki.
Jos ei ole ihan varma, että onko ryhmän vaihto ajankohtainen, niin pyytää järkkärin kattomaan ajoa ja tekemään arvio. Sen takia ne siellä on.
Ja tuosta ohittamisesta:
1) Älä unohdu tuijottamaan edellä menevän takavaloa, vaan katso ohitettavan ohi/läpi ja aja omaa linjaa.
2) Ohita riittävän läheltä: Metri sivuun, metri eteen on aika passeli. Silloin ohitettava näkee sinut ajoissa eikä oma ajolinja kärsi ohituksesta turhaan. Monesti näkee, että "varman päälle" otetaan joku 5 metriä sivusuunnassa väliä ja silloin pitää olla paljon enemmän edellä ennen kuin ohitettava näkee ohittajan. Lisäksi sitten joudutaan ajamaan seuraava mutka ihan taluttaen, koska linja on niin tiukka.
Hitaammasta kuskista pitäisi näillä ohjeilla päästä ohi oikeastaan missä vaan jarrussa tahi avauksessa. Jos olet ohittamassa saman vauhtista kuskia niin katso rauhassa kierros tai muutama missä olet vahvempi ja petaa ohitus siihen. Esim. Kemoralla kolmosen jarruun ohitus pitää alkaa petaamaan kahvilan avauksesta. Paluusuoran jarruun ohitus puolestaan alkaa viimeistään kolmosen jarrusta, mutta yleensä jo ykkösestä.
Superbike #7
Kiitokset, tämä jokseenkin vahvisti omia tuntemuksia ja täytyy ensikerralla mennä siis järkkäreille vaan juttelemaan rohkeasti jos vastaavia oloja tulee.
Saavat tuomita mun ajolinjat sitten, suurin ongelma varmastikin on mutkaan liiallinen hidastelu ja sitämyöden mutkanopeus erityisesti nopeissa mutkissa. Toki se paluusuoran vasuri menee jokseenkin kahva auki.
Nuo ohittamiset teinkin jokseenkin noilla perusteilla, mutta juurikin ne yllättävät toimet ja linjamuutokset sai pidättäytymään usein peränpitäjänä. Sinänsä hauska huomio, että paluusuoran jarru ja varsinkin karusellin oikea oli selkeästi meikäläisen ohituspaikat.
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Kiitokset täältäkin järjestäjille ja kanssa ajelijoille. Saatiin paikallistettua aprilliasta latausvian syykin ja hyviä vinkkejä ajoon sekä pyörän laittoon.
KTM 990 SMT