Uusi ZX-10R laitettu tilaukseen ja mietin tuon pyörän varustamista ensin kesän ratailuihin.
Ajattelin, että en lähde heti hankkimaan kuitukatteita, vaan pyrin suojaamaan ja varustamaan pyörän kevyitä kaatoja ja ratakäyttöä varten seuraavasti:
- moottorin poskisuojat molemmin puolin
- etuakselin suoja
- matala kylki slideri
- taka-akselin ja pakoputken suojaus
- tangon päiden suojaus slidereillä ja jarrukahvan puolelle suojakaari
- ketjusuoja
- varmistuslangat jokkissääntöjen mukaisesti
- ratakäyttöön tarkoitetut nesteet (jarrut ja jäähdytys)
- säädettävät jalkatappisarjat (tarvittaessa)
- vilkkujen ja peilien yms poisto
Unohtuiko jotain olennaista? Rengaslämppärit yms. jo löytyy tallista.
Mitä suoranaista etua kuitukatteiden ostamisella saavuttaisin? Tuo em. suojaus kannattaa joka tapauksessa tehdä ja kuitukatteen on vain noin 500 euron lisämenoerä.
Ymmärrän toki, että orkkiskatteet säilyisivät ehjinä tallin nurkassa, mutta miksei niita kuitukatteita hommaisi vasta, jos/kun orkkiskatteet on kaaduttu rikki?
Kun on vilkut, valot jne poissa kuitukatteiden myötä, niin samalla saa esimerkiksi klipareiden kytkinhässäkkää pienemmäksi.
Painoa alas, ja kaadossa vähempi hajoavia osia.
Laita alkuperäiset myyntiin. Mahtunee pitkälti samaan laatikkoon samoilla pehmusteilla, kuin missä kuitukatteet tulee.
Luulis EU-alueen sisällä olevan kysyntää, kun laittaa hinnan ebayssa jiiriin.
Kilpiinhän ei ole tulossa, niin noita ei tartte myyntitilannetta varten varastoon hillota.
Racing etu- ja takahäkkiäkin voi harkita. Helpommin oikaistavissa varmaankin![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
FB_IMG_1569230081434.jpg
Tuossa mihin kuntoon meni oman vanhan R6 vakio katteet kevyestä kaadosta (etunen alta kemoran karusellissa) just tuollaisella suojauksella.
Ehdottomasti kuitukatteet heti, varsinki tommosessa 15k pyörässä. Lisäksi ne on jo turvallisuus asia, koska umpinainen alakate on kiva kun ne öljyt tulee koneesta ulos tunnetusti kawasakeissa (vai mitä Ville S.).
Kiinteät tapit on melkein elinehto.
Sitten tosiaan kuten hippi sano, race häkit on kanssa hyvä olla. Akselinsuojilla en ole itse nähny hyötyä, vittumaisempi vaan renkaan vaihdossa,niin moni muu asia ottaa ensiksi asfalttiin kontaktia.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Jos haluat hyvät, ilman että joutuu väkertää tunteja niitten istuvuuden kanssa.
https://www.crcfairings.co.uk/
Ollut kummassaki ratamopossa (tuossa R6 ja nykysessä) ja aikalailla parhaat mitä rahalla saa.
Maalauksesta, kuinka hienon siitä haluat? Maalari ottaa yhteen/kahteen perusväriin yleensä 400-600€/sarja.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Mä tilasin Sebimotosta kikkareita. Olivat oikein laadukkaita. https://www.sebimoto.com/
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Sp composite myy katteita kawa zx10r 16-18 310e sarja. Sebimotolla 474e sarja ja 95e lisähintaan maalaavat RAL värikartan mukaan.
Tilasin omani https://www.motoxpricambi.com/en/147...10-r-2016-2018 uskoisin että CRC katteet on parhaiten istuvat vaikka nämäkin lopulta istui ihan ok, syytä voi olla myös asentajassa kun ensimmäiset mitkä laitoin. Halusin kuitenkin näyttävät katteet (makuasia) kohtuu hintaan eikä uuden karheaan peliin viitsinyt mitään oksennuksia laittaa. Tekevät myös tilauksesta millaisena haluaa eikä kaiketi maksa sen enempää.
K8-1000
Ehdottomasti kuitukatteet, niitä pystyy suhteellisen helposti korjailemaan pienemmän kaadon jäljiltä. Vakiokatteet on yleensä sen verta kovaa muovia, että muuttuvat kaadossa helposti tuhannen palan palapeliksi. Lisäksi tietty tuo umpinainen alakate pelastaa, kun joku proppu on jäänyt löysälle ja nesteet tulee pihalle. Parhaiten istuvat löytyy varmaankin CRC:ltä ja halvimmat sitten Ricambi Weissiltä. Noita Ricambin katteita vaan saa hetken leipoo, että ne sopii paikoilleen. CRC:t on aika liki bolt-on kamaa.
Ja yhtenä turvavarusteena putkisto tai vähintään katin poisto on ihan ehdoton homma. Toi katti meinaan lämpenee aika pirusti radalla ja joskus on nähnyt sitäkin, että alakate syttyy tuon takia palamaan.
Superbike #7
Varsinkin koska uusi mopo kyseessä, niin kaikki vakio mitä et tarvitse, nätisti irti moposta ja myyntiin. Katot jostain osien ovh:n, ja pistät puoleen hintaan myyntiin, niin veikkaisin että suurin osa palikoista menee hyvinkin nopsaan kaupaksi. Tai jos et myy heti, niin esim katteen pala kuplamuoviin, ja ruuvit yms pussiin ja pussi teipillä kiinni palaan. Ja kun ne on hetken aikaa lahonnut hyllyssä, niin huomaat että ne myymällä saa helposti jonkun xxx-xxxx euroa kasaan, jolla voi sitten paikata sitä "kevyesti" kipattua mopoa.
Tai jos raha ei ole ongelma/ haluaa vaan päästä turhista osista eroon, niin myy koko laatikollisen kerralla halvalla jollekkin persaukiselle.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joissakin mopossa ei taida edes sopia umpinainen alakate jos katti paikallaan. Esim S1000RR jäi sellainen mielikuva. Enkä kyllä missään nimessä kokeilisi edes katilla, omassakin epäilytti vaikka ei olekaan kattia, kuinka paljon lämpenee. Ei lämmennyt ainakaan 15° keleillä niin että olisi väri muuttunut, varoiksi vielä alumiini teippiä niin pitäisi olla aika saletti.
Kuvauksen perusteella en oikein saanut selvää onko CRC lasikuitua vai jotain muuta, laadukkaat varmasti.
Manufactured at our Automotive Factory in Europe using a secret formula of Polymer and Epoxy Resin, aviation grade tissue, with Kevlar reinforcements at all mounting and join locations; CRC Fairings is the leading race and track bodywork available for your motorcycle.
K8-1000
Oman kokemuksen pohjalta se on juurikin päinvastoin eli nykyiset alkuperäiset ABS esim. 2008 r1 katteet kestävät kaatoja suorastaan hämmästyttävän hyvin, siis joustavat uskomattoman paljon, mutta ohuet kuitukatteet muruvat jo pienestäkin iskusta. Kuitukatteiden korjaaminen lienee helpompaa, ABS katteet joutuu periaatteessa muovihitsaamaan, ja mielellään lujittamaan epoksilla tai kuidulla, jos ne murtuvat...
Ainoa moite jonka olen löytänyt noista CRC:n katteista on ollut se, että kaatuessa ne menevät aika pahasti rikki. Näin yhdet tuollaiset radalla ja kieltämättä ne vaikuttivat kyllä todella kevyiltä (=ohuilta). Oman surffailun perusteella (eli mutun perusteella) valitsisin kuitenkin nuo CRC:n katteet. Ne oli hienot.
Itsellä tekisi mieli vaihtaa katteet kahden syyn takia. Saisi enemmän tilaa clipareille ja huolto nopeutuisi aivan merkittävästi. Lisäksi CRC:n HRC penkki vaikuttaa todella hyvältä, mutta Hondan ABS versioon sitä ei käsittääkseni valitettavasti saa sovitettua.
Omalla kohdalla alkaa näyttää kuitenkin enemmän siltä, että tämän talven puuhatonni menee takaiskunvaimentimen suuntaan ja katteet jää vaihtamatta. Etupäähän vaihdettiin loppukesästä K-Techin cartridge ja siihen loppui se kanoottimelominen Las Palmasin jarrussa. Nyt menee kuin juna vaikka jouset on kevyemmät.
Jos muutos takaiskunvaimentimen vaihdon jälkeen on yhtä iso, niin eihän tuota pyörää tunnista enää samaksi kuin ennen.
Mitä meinasit tehdä jousitukselle omassa laitteessasi?
CBR1000RR - radalle & kadulle
*toiset vanteet levyineen käytettynä
*moottorin poskien suojat
*kuitukatteet crc hyvä, kevyt, vähän kalliimpi
*ricambiweiss katteet halvempi, painavampi, kestävämpi kaadoissa
*väliputki ja slipari, säätö penkissä
*tarvike takahäkki, helpompi oikoa
*kiinteät jalkatapit
*cliparit tarvikkeena ja pari varaputkea (pp tuning, renthal, lsl)
*alustasta painaumat kohdilleen, jos ole tosi kevyt tai painava, niin jousia vaihtoon
*tankin kylkiin suojat, tai tankin suojakuomu (en tiedä kawasta)
*piikkiä pienempi ratas vaikka summassa eteen
*kevyt akku
*vedet ja water wetter jäähdyttimeen
Tässä nyt nopeeta ajatuksen juoksua. Mulle toi lista jatkuis vielä aika pitkään, enkä kyllä jättäis purkamatta myös uutta pyörää palasiksi jostain ihmeen syystä.
Osa syy uusien pyörien kovalle hinnalle on varmasti, että niissä on kauhea määrä turhaa ja painavaa osaa.
---
Kiitos taas kaikille neuvoista . Lisääkin ketjuun toki vielä mahtuu, mutta näillä pääsee hyvin liikkeelle. Priorisoida täytyy, rahat ei riitä kaikkeen ehdotettuun...![]()
Pelkkä katin poisto linkkiputkella + alkuperäinen änkkä / linkki + tarvikeänkkä taitaa olla järkevää tehdä heti sisäänajon jälkeen.
Olisiko suosituksia, missä tuo operaatio kannanttaisi teettää, niin että ECU:n kopelointi onnistuu samalla? Sijainti Pirkanmaalla olisi plussa...
Dyno Center Tampere, Antti Naukkarinen ehdottomasti. Häneltä kannattaa kysyä mitä tekee.
Kohtuu hintasta DeCat putkea vaimentimella löytyy täältä, ei toki ole mitään titaanista mutta ihan toimivaa ja hakkaa jotkut Ebay:n kiinalaiset 100-0.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
DC Finland Tampereella, Yamaha Centerin tiloissa.
https://mobile.twitter.com/DynoCFin
Jone oli nopeampi![]()
K8-1000
Noi SC-projectin pienimmät vaimentimet pitää liki sietämätöntä ääntä. Vähän sama kuin naisen kanssa, silmä tottuu, mutta korva ei.
PS. Mulla voi olla erittäin vähän käytetty akran slipari ja decat putki, jos keksin niille hinnan.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Suosittelen toista takavannetta hommaamaan jossakin vaiheessa, jos tulee käytettynä vastaan.
Helpottaa huomattavasti elämää varikolla.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
107db ja 5500 rpm on tosi paljon. Yleensä liian meluisa pyörä kisaan alkaa tympiä jo itse kuskia. Saa noihin jotain huilua sisälle tarvittaessa, eikä nyt mahdottomasti kurista. Omalla r1:ll on tullut treenattua täysputkistolla ja db-killereillä motoparkin meluraja päivillä. Niiden kanssa ei kuulu enää kuin pelkkää pihinää ja mekaanisia ääniä sen verran, että pyörä tuntuu rikkinäiseltä.
Säätöjen osalta isoin tekijä on varmaan ajettavuus ja tuntuma pyörään, ei niinkään ne +- pari heppaa 12000 rpm jälkeen.
---