Elikkäs jos koronatilanne antaa myöden, olisi mielessä lähteä reissuun ensi kesänä ja samalla käydä ajamassa ratapäivät jollain keski euroopan radalla. Kohteesta riippuen pyörä esim. Rekalla Milanoon ja laivalla takaisin Saksasta.
Ajan nopeassa ryhmässä ja pyöränä 1199S Panigale, rengastuksena Michelin CUP 2 eli samoilla renkailla menisi reissussa touringitkin. Ainakin päivän kymiriginillä 2.10 vauhteja kestää hyvin.
Onko täällä kävijöitä keski euroopan radoilla noilla ns. ratapäivillä eli ei kisakuskeja? Monella radalla tuntuu olevan tiukat melurajat ainakin käytössä. Onkohan noissa järjestelyissä muuta huomioitavaa?
Mugello olisi haaveena, mutta siellä on aika vähän ratapäiviä. Brnossa näyttäisi olevan aika paljon ja melunmittauksiakaan ei ilmeisesti ole.
Ajatuksia, vinkkejä, kokemuksia![]()
1199S Panigale
Vastaavaa on tullut suunniteltua perusteellisesti ja tuli maksettuakin. Koronan vuoksi 2020 ja 2021 järjestelyt peruuntui. Löysin interwebistä jonkun koontisivuston Euroopan ratapäivistä ja niiden reunaehdoista (hinnat, ajat, melurajat yms.). Tarjontaa on kyllä tosi paljon!
Osin mökärajoitusten vuoksi tein varauksen Rijekaan/Grobnikiin, saksalaisen Steil Racing nimisen toimijan ratapäiville. Toinen syy oli tietysti reitti tuonne perille, eli tourinki mennen tullen.
Steililla oli tosi hyvä palvelu ja rahatkin tuli takaisin kun piti perua vaikkei heidän olisi edes tarvinnut hyvittää. Webbisivut heillä on saksankieliset mutta asiointi e-maililla kävi myös englanniksi. Brno ois ollu kans mahdollista, silloin ei ollut mökärajaa mutta päivämäärät ei natsanneet. Kyllähän tommoinen GP-sarjan rata ois makea työntää...
Näillä Euroopan ratapäivillä on rengaspalvelu. Tommoinen ratapehmeä rengas ei kestä ajoa/tourinkia kuin n. 2500 km niin että vääjäämättä rengastöihin varmaan joutuu jos meinaa vähänkään tourinkia mennä.
Edit: toinen vaihtoehto on laittaa alle joku Pilot Power/Pirelli Diablo II...IV joilla pääsee 5-8 TKM mutta joutuu sitten radalla ottamaan vähän varovaisemmin.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Joo, renkaan kesto on tietty vähän pyörästä ja ajotyylistä kiinni. Oon ajanut kesässä yleensä 15-20 tkm ja pitänyt tarkkaa kirjaa eri merkkien/mallien kestosta vuosien ajan. Kesässä on mennyt 1..4 settiä kumeja.
Täytyy yrittää löytää se ratapäivien koontisivuston osoite ja linkata tähän.
Ja kesäkuussa on tarkoitus mennä, Hel-Trave-Hel liput on maksettu pari vuotta sitten ja siirretty eteenpäin. Toivottavasti viimein onnistuu.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Viime kesäksi ostin Kymiringille ratapäiväliput crmoto:lta, jotka sitten peruttiin ja rahat tuli koknaisuudessaan ilman mitään tinkimistä takaisin.
CR moto näyttää järjestävän ratapäiviä monessa maassa, painottuen kuitenkin itäisiin maihin euroopassa.
https://www.crmoto.eu/
H2 SX SE -18
ZX-6R -05
projekti GPz750 turbo -84
Track Punk Racingin FB sivulta bongasin tämän: https://www.rehmracedays.de/en/index.html
Scuderia Schiamazzo
-----------------------------
Ducati 1198S | 749R | Monster S4RS
Alla muutama linkki vielä. Tarjontaa on tosiaan hirveästi ja varmaan näin alkuvuodesta vielä iso osa puuttuu internetistä/sivustoilta kun eivät ole vielä lyöneet lukkoon.
Google hakuun jos laittaa saksaksi: "Motorrad Renntraining" niin tulee melko monta hyvää osumaa..
Sitten on tuollainen hakukone, esim. päivämäärien perusteella haku:
https://trackdates.de/
Hyvät esittelyt brittiläisen toimijan sivuilla:
http://eurotracks.nolimitstrackdays.com/
Ja Etelä-Euroopan radoilla pääsee ajamaan nyt, ei tarvii odottaa kesää....
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Moi. Tätä hakua käyttänyt paljon.. https://www.calendrier-piste.fr/calendrier
Radoista Mugello ehdottomasti paras, Dijon -Prenois todella kiva ”old school” nopea rata. Jos kroatiassa päin liikut nii Rijeka on hyvä vaihtoehto. Pikkuradoista Anneau du Rhin ( Baselin lähellä), Ledenon ja Bresse ranskassa myös kivoja. Paul Ricardista ja Magny Coursista en hirveesti tykännyt. Monza on makee, mut en ole varma järjestetäänkö siellä taas prätkille ratapäiviä.
Yleensä joka ratapäivillä on rengaskauppias, jousituksen säätö ”expertti” etc. Melujuttuihin pikkuradoilla kannattaa varautua ( bresse 95Db tai orkkisputkisto, anneau de rhin 100db etcetc..), esim Mugellossa oli max 107Db, ja mun panigale nippanappa meni läpi ilman killereitä..😅.
Ryhmistä kannattaa ottaa yleensä keskiryhmä, ja vaihtaa sitten nopeaan jos siltä tuntuu, joillain järjestäjillä on transponderit laittaa joka pyörään, ja aamulla on esim. 3 kierroksen ”aika-ajot” joiden mukaan ryhmät jaetaan.. ( minusta tää on hyvä käytäntö👌)
Sinne vaan sekaan, ja tuppi nurin😉.
Viva la figa
Moro, korvaako kotimainen liikennevakuutus euroopan(EU) radoilla, vai vaatiiko jotain ylimääräistä säätöä?
Bongasin eräältä italialaiselta radalta että tarjoavat päivä vakuutusta (20€).
-Juha
CBR 600f4 -99