Päivällä tallilla käydessäni tsekkailin jarrupalat ja ilmansuodattimen kunnon.
Hyvältä näytti (jarrupalat ei tunnu kuluvan juuri ollenkaan), mutta paikkoja ylimalkaisesti katsellessa huomioni kiinnittyi ilmanputsarikotelon pohjan oikean takakulman putkeen, johon oli laitettu teippiä tukkimaan ilmareikä.
Kotona huoltomanuaalia tutkiessa se näyttäs olevan PCV imaputken pää. Siitä menee letku jonkinlaiseen koteloon, josta taas näyttää menevän letkut kumpaankin kanteen. Huoltodoku kertoo sen ilman menevän pakoventtiilin venttiililautasen päälle, ja ilmeisesti pakoputkesta ulos.
Miksiköhän edellinen omistaja on tuon tukkinut (ja miks en oo tuohon ennen kiinnittynyt huomiota)
Täytyypä varmaan tulevalla ajokaudella kokeilla mitä tapahtuu jos ton tulpan avaa.
Alkaa tietysti liekit löydä putkesta overrun vaiheessa...
Ja jos näin käy, niin sitten ilmaputsarikotelossa kiertää palokelpoista ilmaa, joka on ihan syytäkin kierrättää palotilan kautta.
Mielenkiintoista, mitähän se Kallion Mika on oikein ajatellut.
aivan, minulla on Kallion Mikan entinen pyörä (ei, ei SE Mika vaan nimikaima...)
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Ainakin jos pyörää on penkitetty, niin voi olla sen takia tukittu. Noi saastesysteemit sekoittaa lambdamittausta. Tietysti myös paukuttaa putkessa konejarrussa, kun imee tuon kautta ilmaa pakosarjaan.
Jos systeemin haluaa pois käytöstä, niin oikeaoppinen tapa on ottaa pois koko venttiilihässäkkä putkineen ja tukkia kannen ilmakavavat. Joissain pyörissä pitää venttiilin tilalle laittaa eliminaattoripalikka tai poistaa se eculta, ettei vikavalo pala.
Poistosarjoja pyöriin löytyy netistä, vaikkapa tuolta https://smartmoto-electronics.com/in...1000-dl1000-en
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
GSF1250S
SV1000S \ 990SD \ ER6n \ VFR750F\ NSR125 \ PV50
Täytyy tutkia johdon toinen pää, onko se jo irroitettu ja korvattu tuommosella dummy liittimellä tai vastaavalla. Mitään vikavaloa ei kuitenkaan pala, ja kone käy normaalisti, tai nin minusta tuntuu.
Taidan jättää tuon putken pään tulppauksen paikoilleen, kun toimii kuitenkin.
SV portal foorumissa arvelivat, että ois parempi että se tulppa ois boxin ulko- eikä sisäpuolella, ettei mahdollinen teippi tms irrotessaan karkaa imukurkun kautta palotilaan pahojaan tekemään. Aika tiukassa toi tuntuu olevan, ei oo teippi vaan joku kutisukan tapainen kappale.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Tietääkseni tuon ikäisissä Suzukeissa ei tule vikavaloa vaikka Pair Valven blokkaa. Eikä sen blokkaus vaikuta koneen käyntiin. Jotkut tekevät vielä silleen, että laittavat koneen huohotusletkun tuohon Pair Valveen kiinni, jolloin huohotuskaasut menevät suoraan pakoputkesta pihalle kulkematta ilmanputsarin/koneen kautta. Vahvistamattomat internethuhut kertovat tuon lisäävän koneen tehoa ihan aavistuksen verran.Täytyy tutkia johdon toinen pää, onko se jo irroitettu ja korvattu tuommosella dummy liittimellä tai vastaavalla. Mitään vikavaloa ei kuitenkaan pala, ja kone käy normaalisti, tai nin minusta tuntuu.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tähän "PAIR" poistoon/tukkimiseen liittyen yksi ihan selkeä kysymys.
Onko kellään, missään laitteessa tullut minkäänlaista käytännön ongelmaa
siitä, että on vaan yksinkertaisesti tulpannut ko letkun ?
Eli onko jollain enemmän tai vähemmän "väärin toimimalla" tullut jotain ongelmaa/vikaa ?
Ei tietenkään ole väärin "toimia oikein"ja purkaa lepikkoon kaikki asiaan liittyvät rojut,
asentaa blokkerilevyjä, huijaus vastuksia ym. ym.
Mutta jos toimivuus ilman ongelmia on totuus, miksi vaivautua muulla kuin
"letku irti ja tulppaa/tulppia päihin".
Painonsäästö ei välttämättä korvaa "turhan työn" määrää ja pelkän tulppauksen purkaminen käy
vieläkin helpommin jos tälle joskus tulevaisuudessa jostain syystä tulisi tarvetta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY