https://cbrforum.com/forum/cbr-900rr...ng-mod-152477/
Kellään kokemusta ilmansuodattimen kotelon muokkauksista? Ajatuksena kokeilla sc28 firebldeen tehdä tämmönen muokkaus.
Minun SC33:ssa oli tehty tuon suuntaisesti. Kotelon sisältä väliseinä kokonaan pois ja ilmanottotorvien jatkeena oli kaksi kappaletta k&n kartiosuodattimia.
KTM 990s ADV
CBR 1100 XX
450 EXC
tuo on kivaa talvipuuhailua, mutta ei se kyllä mitään auta. imuääni voi kasvaa
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Niin onhan se aika rajua ajatella, että suodatin olis aikoinaan tehtaalta ahdistavaksi tämän kaltasessa pyörässä. Mut toki jotain kertoo myös se, että suuttimia joutunee hieman isontelemaan tuollasen modin vuoksi. Sitä vaan ei voi ilman dynoa sanoa, että johtuuko suuttimien pieneksi jääminen virtauksen pyörteilystä, hitaudesta vai siitä että ilmaa menee tosissaan enemmän koneeseen.
Joudun kuitenkin kaasuttimia tässä kevään korvilla säätelemään ja ajatuksena on käydä dynossa tarkastamassa säädöt. Sillon olis helppo kattoa mitä tapahtuu tuolla suodatin modilla. On vaan tympeää alkaa liimailemaan koteloa takasin nippuun jos homma menee reisille.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin saishan sen siinä vetojen välissä vaihettua. Tankki pois ja kotelon kansi vaihtoon. Mutta suodattimessa on kanssa se sama väliseinä, joten sekin täytyis tuhota jos haluais kokeilla ilma mitään väliseinää suodattimen likasella puolella. Löytyis yks vakio suodatin jonka voisin sitä varten teurastaa, mutta konnaa en kehtaa leikellä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo onhan noista ristiriitasta tietoa et miten vaikuttaa. Joltain saksalaiselta foorumilta katoin, kun joku oli ajanu laajakaista putkessa samoilla suuttimilla uudella ja sitten vanhalla konnan mallilla. Uudessa suodatin paneelin toinen sivu 2cm kapeempi, muuten samat mitat. Vanhalla lambda täyskaasulla 0.87 ja uudella 0.8 vai oliko peräti 0.77. Ymmärsin näin et samana päivä mitattu. Eli noissakin eronsa.
Onko yleensä mitään järkeä ruveta tuunaamaan museointi iässä olevaa kalustoa. Halvemmalla tehon lisäys onnistuu kun hankkii tuorempaa kalustoa.
Varsinkin kaasaripeleissä voi mennä tuntikaupalla kallista aikaa dynossa, jos haluaa hyvää tehdä. En suosittele!
Kyllä orkkis boxi ja suutinsarja jo antaa sen maksimin mitä ysärin Bladesta pystyy irti saamaan. Kaikki muu räpeltely tietää tehohäviötä. Alle 10hv tehohäviö on jo saavutus sinänsä ko. boxi operaation jälkeen.![]()
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Joo eihän tässä järkeä ole ja jos tehoa halutaan niin turbollahan sitä saa. Ajatus lähti siitä boxin muokkaukseen, kun olen joka tapauksessa menossa dynoon niin samalle sen mittais onko tuosta iloa vai ei. Aika kriittisesti itsekin suhtaudun siihen, että suodatin koteloa palottelemalla jotain muuttuis kriittisesti.
Ja siis tuo tuo 115hv mitä tuosta irtoaa riittää kyllä tähän fighteriin mun ajoille ihan hyvin. Repii kiitettävästi 16/50 rattailla.
Viimeksi muokannut: vma; 14.01.2022 klo 11:38.
.
Jaa.... Mitenkään alkuperäiseen kysymykseen liitttymättä... Nuo ilmafilsujen kotelot on jaksanut ihmetyttää vuodesta toiseen, milloin on Ram-airia, epäsymmetrisiä imutorvia, välilaippaa, K&N:ää vapaavirtaussuodinta tms...
No anygay. Ducati Monsterissa oli imuaukkona kotelon kannessa hääviin tulitikkuaskin kokoinen reikä. Jännä juttu, että itse putsari oli melkein A4 arkin kokoinen paperisuodin. Mopokauppaan kuului tuuninkikansi, joka oli raiskattu auki koko suotimen alalta. Totesin, että kuivakytkimen kilinässä ja termigoneissa on meteliä liiaksi, ei siihen enää imusoundia tarvittu kyytipojaksi. Raiskattu kotelo jäi hyllyyn ja mopo kulki miten kulki. En jaksanu viedä häkkyrää dynoon edes tieteen nimissä.
-Ile-
Kyllähän noilla airbox-modeilla on ihan hyviä tuloksia saatu aikaiseksi, monessa pyörässä boksi on suunniteltu hiljaisia imuääniä ajatellen. Kokonaisia boksejakin on saatavilla eri valmistajilta, joissain jopa muutetaan imutapa ram-air tyyppiseksi.
Joihinkin pyöriin löytyy ihan tehtaan ohjeet imupuolen muokkaamiseen jos pyörä "ei ole katukäytössä".
Boksin muokkauksessa pitää tietää mitä on tekemässä ja todentaa tekemiset dynossa. Varsinkin kaasaripyöriä voi olla haastavaa saada toimimaan koko kierrosalueella boksimuutoksen jälkeen.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Nuo suutinsarjatkin on vähän niin ja näin. Tällä hetkellä olen nostanu moposta ainoastaan neuloja kahdella prikalla ja ainakin vakioputsarilla ja lyhyellä läpihönkivällä pöntöllä ei dynokäyrässä ole mitään kuoppia yms. Varsin siisti käyrä läpi kierrosalueen. Hankala sanoa saisko just tähän tilanteeseen sillä suutinsarjalla mitään hyötyä. 58152AFD-6A8D-4D33-AE5D-95AA64D35CFD.jpg
Ainut ongelma on avauksessa liian rikkaalla käyvä seos ja se johtuu todennäköisesti liian rikkaasta tyhjäkäyntipiiristä.
Kerroin aiemmin, että tarve säätää kaasareita. Tarkoitus oli siis laihentaa tyhjäkäyntipiiriä ja laittaa pykälää isommat pääsuuttimet. Lisäksi muutoksena edelliseen on se kn suodatin. Näillä muutoksilla otan dynossa vedon ja jos jaksan niin toinen sitten sillä piloille palotellulla suodattimen boxilla.
Vähän ohi, kyseessä SC44 929cc blade.
Laitoin K&N filtterin paikoilleen huollon ohessa. Totesin että suodattimen "runkolevy" on hieman erilainen ja suodatinkotelon säätyvä läppä (0-8000rpm kiinni) ei kohtaa runkolevyn pintaan kiinni ollessaan kuten orkkisfilsuun.
Seurauksena käynnin huojuntaa 2000-3000rpm ja dynossa todettiin että ko kierroksilla ei saa säädettyä seoksia (PC5) koska imusykkeet menevät täysin kuralle kun kotelo ei toimi suunnitellusti.
3000rpm ylöspäin ei ongelmaa koska siinä kohtaa pakosäädin muuttaa putkiston toimintaa.
Tänä talvena vaihtuu suodatin orkkiksen malliseen niin loppuu ärsyttävä pintakaasun seilaus taajama-ajossa.
Ei se insinööri suottapäätä ole niitä kotelon kokoja, imusarjan pituuksia, nokkien ajoituksia, imuläppien ja pakoputken säätimien toimintoja miettinyt ja mallintanut. Toki niissäkin mennään monesti päästöt edellä. Pelkästään säätämällä seokset oikeiksi ilman päästöjen optimointia moottori saa lisähenkeä. Ja koppaa muokkaamalla saa varmasti lisää tehoakin, mutta toiminta-alue saattaa kaveta.
Viimeksi muokannut: -H-; 15.01.2022 klo 07:15.
CBR900RR
YZF-R6