Sama se on asvaltilla. Jos on koko ajan hytti täynnä käsiä niin kuskin pää ei ehdi tekemään muuta kuin selviytymään. Naksu yrityksestä pois, vauhdin tuntu katos, mutta kello alkaa tykkäämään. Oon noita ratakoulutuksia pitäessä sanonu, että jos haluaa ajaa kovaa, pitää malttaa ajaa riittävän hiljaa.
Superbike #7
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Samalla pyörällä on tullut ajettua krossia/enskaa/jäärataa/kemoran pitkää asvalttia ja joo pitää ne jonkin verran erilaiset ollaainakin omasta mielestä.
Omasta mielestä alustan perusarvot tulee siitä miten hyvä pito on renkaissa ja miten nopeita patteja on vaimennettavana, eri ajonopeus/pattien ja kolojen koko.
jämäkkyyden puolesta supermoto/asvaltti on maksimaalisin, koska pito on kova ja mennään kovaa. Iskut on lyhyitä mutta nopeita. Jäykimmät jouset, sisäänpäin vaimennusta eniten ja paluu jousen mukaan. Iskunpituutta voi lyhentää pyörän vakauttamiseksi, koska ei ole isoja patteja. Keulassa pitää aina olla joku sentti varaa vaikka jarrutetaan takarengas ilmassa.
Seuravana jäärata, muuten about sama, mutta pitoa on vähemmän ja kaikkea voi löysätä aika paljon.
krossissa on kohtuu kova vauhti ja patit on isoja. Joustomatka maksimissa ja progressiivisuutta jousituksessa pitää olla paljon, jotta isot patit saa hanskattua ilman että pikkukivet lyö käsille.
Enskassa ei vauhti ole ihan krossin tasoa ainakaan suomienskassa. Jonkin verran löysempi vaimennus kuin krossissa. Tästä on jotkus vahvasti eri mieltä mutta ainakin kun itse ajan samalla pyörällä montulla / hiekkateillä, niin montulle pitää tiukentaa kaikkea.
Tokihan nämä sekottuu, koska radat ja päivät on erilaisia. Jonkun enskalenkki on patikkaampi kuin jonkun toisen krossirata. Jäällä pito riippuu renkaista ja jäästä eikä kahta samanlaista päivää juuri ole...
Tuttava oli ajanut autollaan 130 tkm ilman mitään huoltoa, ei edes öljynvaihtoa. Sanoi säästävänsä tuolla tavoin niin paljon, että voi sitten ostaa uuden, kun lakkaa kulkemasta. Kukin tyylillään.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Tosta tuli mieleen, 99% auton omistajista eivät ole kiinnostunut tuosta, kun osien vaihtaminen kallista jos ei itse osaa, ole paikka tai työkaluja ja itse asiassa kun noita työkseen tekee, niin kun tulee asiakkaan kanssa puhe, niin vastaus on ettei ole koskaan ajatellut sellaista tai kerran vuodessa katsotaan huollossa(siis ettei vuoda tms) tai sitten kun on rikki. Mutta kyllä noita auton iskareita kandee huoltaa, kun on sellainen alusta missä on huolto mahdollisuus tai sulla on sellainen +3000€ alusta. Ja kyllä huoltaisin vaikka 10-20tkm välein säädettäviä alustoja, niin pyörässä tai autossakin, tietysti toisissa pyörissä ei ole säädettää vakiona.
Myös tuli mieleen, paljonhan maksaisi johonkin peruspyörää uusia jonkun ajan välein koko jousitus, jos vertaa autoon. Myös musta tuo 6000 mailia ei nyt oo paha, kilsoissa 9600km, et en usko että se pistää pahaksi jos vasta 15tkm välein tai miksi ei joka toisen kauden jälkee....
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Kalliita pitää silloin huoltojen olla...nykyväleillä tohon mahtuisi 3-4 öljynvaihtoa. Olisivatko 300-400€/kpl. Harva autoista jotain tietävä ostaa käytettyä jonka huoltotiedoissa ei ole mitään merkintöjä. Ainakin hinnan pitää olla ns. pilkkahinta. Vahva tuntuma on, että on kallista säästämistä.
Mutta se mitä olen monessa autossa kaivannut, on pintaherkkyys. Ehkä mukavuuden saavuttamiseksi tarvittaisiin reaaliajassa säätyvät (magneettinesteellä tms.) iskarit, joiden tiukkuutta säädettäisiin kiihtyvyysanturin perusteella. Jämerämpi kallistuksenvakaaja on epämukavampi kuoppaisella tiellä. Noita fiksumpia jousituksia taitaa saada vasta kun kulkineen hintalapussa on kuusi numeroa ennen pilkkua...
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ilmajousitus tai magneettisesti säätyvät iskarit. Varsinkin jälkimmäistä järjestelmää saa jo keskihintaluokan autoihin mutta järjestelmä ei taida olla ihan yhtä hyvin säädettävä, kuin urheiluautoissa yms. premium luokan kulkineissa.Mutta se mitä olen monessa autossa kaivannut, on pintaherkkyys. Ehkä mukavuuden saavuttamiseksi tarvittaisiin reaaliajassa säätyvät (magneettinesteellä tms.) iskarit, joiden tiukkuutta säädettäisiin kiihtyvyysanturin perusteella. Jämerämpi kallistuksenvakaaja on epämukavampi kuoppaisella tiellä. Noita fiksumpia jousituksia taitaa saada vasta kun kulkineen hintalapussa on kuusi numeroa ennen pilkkua...
-- Brake later and open the gas earlier --
Mä pysyn smotolla pelkästään asvaltilla niin keula saa kyllä käyttää koko joustomatkan. Elikkäs keula saa pohjata, mutta pohjaaminen ei saa häiritä rengasta. Muuten oli hyvä omaan makuun toi alusta viime kesän, mutta öljyn pinta on ehkä vähän turhan korkeella, kun kantaa jouston lopussa vähän liikakin eikä mene edes runttaamalla pohjaan. Lopputuloksena takanen alkaa nousta maasta vähän turhan aikasin.
Superbike #7
auton iskariin öljynvaihtoa?jonkun vuoden välein nuo vaihtuu kokonaan, kun ajo alkaa tuntua hieman kummalliselta, en koskaan ole vaihtanut katsurin kehoituksesta, persetuntumalla on menty. jos iskari maksaa sen 60-80e, niin eikö tuo ole sama vaihtaa kokonaan uusi ku alkaa teettämään öljynvaihtoa, etenkin jos ite ei pysty..
pyöriin voisi kyllä jo harkita iskariöljynvaihtoa, alkuperäisillä mennään. ja ne kumiset jarruletkutkin on vaihtamatta uusiin vaikka kalustolla alkaakin jo ikää olla. eikä nekin pitänyt vaihtaa suht säännöllisesti..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Juurikin tuon iskarin hinnan perusteella tuumailin että mahtaako auton perusiskarin (toiminnallinen) laatu olla kovin kummoinen. Jos vertaa mopon pamppuihin niin ne on herkästi lähemmäs tontun kappale vaikkei parhainta hakiskaan. Toki auton iskareita tehdään paljon suurempia määriä, mutta tuskin vastaavaa pystyy silti tekemään 90% halvemmalla...
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tulipa tuokin taas mieleen; jos joku haluaa tutustua iskareiden sielunelämään, niin raamattu, 432 sivua, aiheesta:
John C. Dixon - The Shock Absorber Handbook
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Iskari" Eli iskunvaimentaja? Ei oikeasti sellaista osaa ei ole olemassakaan, se on heilahduksenvaimentajaMikä sen iskun sitten vastaanottaa??? Se on jousi.
Aikoinaan, olisko ollut autokoulussa, näyttivät videon, jossa jostain tipparenusta oli heilahduksenvaimentajat otettu pois. Oli ihan naurettavan näköistä etenemisen seuranta![]()
Oulu
Noin olisi jos vaimentimessa ei olisi sisäänmenovaimennusta ollenkaan ja sellaisia ilmeisesti autopuolella tosiaan on.
Moottoripyörissä en ole moista vielä tavannut, ja näin ollen iskut ja kaikki muut vaimenninta kasaan painavat voimat jakautuvat osin jouselle joka varastoi kineettistä energiaa josta pääosa sitten paluuliikkeessä muutetaan paluuvaimennuksessa lämmöksi ja osin puristuvaimennuspiirille joka muuttaa jo sisäänmenon liike-energiaa lämmöksi.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Auton iskarit on paskat, jos katsastusmies ei anna leimaa ja edes rengaspaineiden lasku 1 bar tuntumaan ei auta (on toiminut aina).
Pyörän iskarit tarvii huomiota, kun häviät kaverille ja jotain tarvii tehdä, oli niissä iskareissa sitten vikaa tai ei.
---
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Oisko pitäny pistää vähän reboundia enemmän ?
https://youtu.be/O7PUNnMRg6Y?t=520
Nyt pitää täsmentää pikkasen. Moss on eräänlainen "alusta-guru", joka tekee aika kätevän oloisesti hommiaan ja ohjevideoita. Sen suositukset siis voi ottaa niin tosissaan kuin parhaaksi katsoo. Eikä 10 tkm ole kovin pitkä huoltoväli, jos ajellaan paljon radalla tai muuten enitenkovaa.
Aprilian oma huolto-ohjelma puolestaan antaa alustan huoltoväliksi 20 tkm. Yleensä tietysti takuulla pyyhkästään pyllyä, jos laite tai sen osa menee rikki eikä ole huollettu ohjelman mukaisesti. Niin autoissa kuin mopoissakin.
Manuskan 40 tkm kuulostaa aika hurjalta kun 16 tkm jälkeenkin tulee pohjalta mustaa (väri ei toki kerro öljyn kunnosta mitään, vain siitä että on epäpuhtautta):
(7) Every 10000 Km (6213.71 mi) if the vehicle is used for racing
(9) Replace when reaching the first of the following two options: 40000 km (24854.85 mi) or 4 years
![]()
Stoopid is strong in this one.
Aprilia Tuono V4 1100 RR '16
ex: Kawasaki Z900 '18
ex: Yamaha XVS 1100 DragStar '04
Juu, haarukan öljynvaihtoväli onkin 40 tkm, tarkastus 20 tkm. On kyllä varmasti ihan liian pitkä väli tuo, jos haluaa pitää alustan kunnossa ja toimivana.