Marquez jää pois Argentiinan GP:stä, näkö ei ole vielä palautunut kunnolla, tuskin ajaa siitä viikon kuluttua Austinissakaan.
Juu. Tämmöinen oli aika lailla ennakkokaavailukin.
Jahka palaa takaisin, niin eka kovempi tälli ja sama ralli taas.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Voihan korona. Nakagami jättää Argentiinan väliin:
https://www.motogp.com/en/news/2022/...ovid-19/411992
-- Brake later and open the gas earlier --
Ja perjantai peruttu, ilmeisesti rahtikoneen vian vuoksi![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Jo kaks eri konetta vissiin porsinut. Toinen palas hakemaan uutta lastia, ja poks. Luultavasti FP2 ratkaisee aika-ajojen kastijaon ja FP4 jätetään väliin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nakagami koki ihmeparantumisen ja osallistuu. Tai siis, testitulos oli kai siinä rajalla aiemminkin.
"Myöhästyneet lennot" Keniassa tuovat mieleen Dakar-rallin 1988, kun Ari Vatasen Peugeot 405 varastettiin Malissa. Olisikohan jossain kohta vähän ajettuja Desmosedici GP22-koneita myynnissä? ;)
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Jestas mikä aika-ajo. A. Espargaro, Martin, Marini, P. Espargaro, Vinales. Ja vielä melko ylivoimaisesti laittoi Aleix Aprilian ensimmäiseen modernin ajan paalupaikka-aikaan. Upea homma.
Kehtaako kohta jo pitää Aleix Espargaro #41 Fan Clubin Suomen osaston avajaisia?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Upea kausi kyl tulossa jos tää tahti jatkuu!
Prätkät on aina ollu autosarjoja 100x viihdyttävämpää ja paljo enemmän ollu variaatioita lopputuloksissa, mutta nyt menee jo uusiin sfääreihin ku pakka on niin lähellä toisiaan että edellisen kisan voittaja lähtee seuraavassa kisassa ruudusta 6 ja tyyliin toisinpäin
Tuskin maltan odottaa kisoja!
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tulosten perusteella voisi kuvitella, että perjantaipäivän ajamattomuus sotki pakkaa aika-ajoissa. Varmasti jännä kisa tulossa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Hatun nosto korkealle Aleixin ja Aprilian voitolleaika ajon nopein ja kisan voitto kovassa paineessa
aprilia fanaatikoilla juhliminen jatkuu pitkälle yöhön
![]()
Todellakin! Upeasti ajettu Aleixilta. Pari kertaa möhli jarrut mutta kasetti pysyi kasassa ja keräs eron takas umpeen.
Hatunnosto myös Suzukille! Niiden pitäis vaa keksiä millä saavat vauhtia heti kisan alusta ettei aina tartte kiriä lopussa kii toivotonta rakoa ku kisan loppupuolen vauhti on aina hyvää.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Olihan tuo kyllä upeaa. Pelko oli katsoessakin läsnä koko ajan. Hyvin veti Aleix homman kotiin. Ja johtaa nyt MM-sarjaa! Kukapa olisi uskonut, että huonoimmat valmistajat kolmen kisan jälkeen ovat Honda ja Yamaha, Aprilialla johdetaan MM-sarjaa, ja Hondan plus Ducatin tehdaskuskit ovat jossakin kympin sakin huonommalla puolella.
Aleix viittasi haastattelussa siihen, että tuskaista oli kun ei ollut pitoa eikä kyennyt siksi omaan rytmiinsä. Olisiko ollut aiempina vuosina valiteltu Dunlopin kumi Moto2 jäljiltä taas syynä. Martin veti hienosti mutta ei päässyt karkuun.
Kerranpa jo Aleixilla meni todella pahasti pitkäksi ja sellaisen sekunnin jäi kärjestä, mietin että näinkö mahtoi taas maallinen valta kadota sormien välistä, mutta hyvin veti takaisin. Upea kisa. Mutta tämä juttu jäi lähes huomaamatta selostajilta, joiden mukaan "ero pysyy lähes samana" ja "mikään ei muutu", jos kohta tuo leveäksi meno juuri ja juuri noteerattiin. Tämä on se harmillisempi ja toistuva aihe johon kyllä toivoisin parannusta.
Supermiinukset jälleen selostajille, jotka pitivät 20 kierrosta ihan omaa podcastiaan MotoGP-luokan ympärillä tapahtuvista asiasta. Vaikka läppä oli sinänsä asiantuntevaa, niin ei radan tapahtumat saa jäädä kakkossijalle, semminkin kun tässäkin kisassa kaikenlaista tapahtui. Toivottavasti ensi viikolla, kun tulee ihan kaikelle kansalle lähetys, saataisiin enemmän ääntä siitä, mitä radalla tapahtuu! Lähes saman selostuksen olisi nimittäin voinut vetää ekan 20 kierrosta katsomalla pelkkää live timingiä. Olihan siinä nyt asiavirheitäkin kuten "Ducati ei ole omalla tasollaan" kun Bagnaialla on yksi piste plakkarissa ja petrasi siihen nähden huikeasti, ja Martin melkein voitti.
Olen ihan varma että kapasiteettia selostajiltakin löytyisi, kunhan fokus olisi ratatapahtumiin. Nykyisellään taso oli lähellä F1-selostusta, ja niissä kisoissa ei (ainakaan aiemmilla kausilla) tapahtunut mitään. No, MotoGP:ssä tapahtuu ja sen vajaan 30 kierrosta saa selostajatkin kyllä olla silmä kovana. Podcastit ehtii toistekin, tai niitä ehtii jatkaa vielä ratatapahtumien hiljennyttyäkin.
Edit: Vielä lopputuloksista. Ehkä vahinkorata jonkun mielestä. Silti AEsp johtaa 7 pisteellä sarjaa. Kenenkään muun kahden peräkkäisen kilpailijan välillä ei ole yli viittä pistettä. Ei liene vahinko.
Viimeksi muokannut: Eroz; 04.04.2022 klo 00:13.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Discovery plussaa. Ihan oikeasti olisin laittanut mutelle jos olisi saanut moottoriäänet ainoastaan. Ehkä jostakin napista olisi saanutkin, mutta en sitä kerinnyt jännitykseltäni etsiä.
Katsoin tuon jälkeen pikkuluokat yötä myöten ja niissä kyllä keskityttiin radan tapahtumiin joten vähän hämmentää tämä meininki.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Aika tasainen sarja kun kauden 9 podiumpaikkaa menneet kaikki eri kuskeille.
![]()
Itsekään en kyllä Terva-ahon faneihin varsinaisesti kuulu, käännöstulkinnat kuskien haastatteluistakin välillä pahasti metsässä. Onneksi ääniraidaksi tosiaan saa halutessaan pelkän ”ambient sound”:in.
Mutta tuosta radan tapahtumiin keskittymisestä tuli sellainen ajatus, että jos tv-kuva seuraa vain kärkiparia, niin ehkä siinä sitten selostajien fokuskin häviää. Olisiko niin, että pikkuluokissa kuvakin seurasi radan tapahtumia paremmin? Itse en niitä tullut katsoneeksi.
Olipa tunti aikaa tähän iltaan ja mikä sen mukavampaa kuin katsoa upea kisa uudelleen, joten oli sitten aikaa tehdä analyysiä että mikä siinä selostuksessa nyt muka mättää. Vaikka ei ole täysin reilua arvioida livetilannetta ajan kanssa jälkeen päin, niin kyse on silti toistuvasta teemasta eikä vahingosta. Virheitähän sattuu kesken kaiken kaikille enkä nyt halua kitistä siitä että ei muistettu Morbidellin tallia tai että väitettiin Ducatilla olevan italialaisista valmistajista eniten menestystä kilvanajossa. Virheitä sattuu kun on kiire puhua.
Kyse on siitä, että kameran näyttämää tilannetta ei sanoiteta eikä sitä ennakoida. Isommat tapahtumat noteerataan ja ne mainitaan ohimennen asian tapahtuessa tai sen jälkeen mutta muuten puhutaan asian ympäriltä, ja kaikki virittäytyminen ja fiilistely puuttuu. Viimeisen 8 kierroksen aikana alkoi fokus olemaan vähän enemmän kisatapahtumissa, mutta ei silti täysin.
Ennen loppuhuipennusta kaksi tilannetta kuvaavat hommaa aika hyvin: Ekan kierroksen Pol - Rins - Miller - Vinales - Nakagami taistelun aikainen lähtötilanteen kertailu ja rengasvalintojen arviointi, kunnes kierroksen lopussa tokaistaan että "tuossa muuten Vinales näkyykin", mikä oli melko koomista kun ohjaaja oli kuvannut verenmaku suussa käytyä taistelua koko kierroksen. 5 kierrosta myöhemmin Zarco kaatuu eikä tarinaa Millerin historiasta malteta lopettaa, kaato juuri ja juuri noteerataan ja tarina jatkuu.
Lopussa, 9 kierrosta maaliin, kärkipyörät ovat ihan imussa, Kiiveri juttelee Millerin ym sopimuskuvioista eikä koko ruudussa olevaa taistelua noteerata mitenkään. Lopulta 8 kierroksella Ranta-Aho tokaisee että hei mites nyt, Aleix on takarenkaassa, taistelu käynnissä. Homma skarppaantuu hetkeksi ja ensimmäinen ohitus huomataan kun aktiivisesti kerrotaan kuvan tapahtumista, mutta valitettavasti pian lipsuu taas. 6 kierrosta ennen maalia Kiiveri itse tokaisee että Martinin taulussa on +0, minkä perusteella pitäisi olla selvää että säpinää tulee, mutta puhe yhtäkkiä siirtyy Millerin ym sijoihin kympin huonommalla puolen kunnes Ranta-Aho joutuu keskeyttämään että "katsos nyt tätä", kun Aleix tuuppaa taas ohi. Tähän se homma kulminoituu: Puoli kierrosta olisi voinut kilpailun kärkikamppailustakin puhua, varsinkin kun nollataulun myötä oli selvää että ero oli ajettu kiinni ja kohta tapahtuu taas.
Toisin sanoen puhe on aivan liian paljon lajin ympärillä olevista jutuista ja fiilistely sekä ennakointi puuttuvat ihan täysin. Ei minua huvita kuulla että mitä P20 ajava Bradl on voittanut ja paljonko hän yleensä testaa Hondaa, kun kärkikuskit ovat alle pyöränmitan päässä toisistaan ja vääntö on tiukkaa ja asetelmia haetaan lähtösuoran jarruun. Kertokaa nyt helvetti mitä siellä radalla tapahtuu ja fiilistelkää kuvan tapahtumia silloin kun säpinää on. Kuka uhkaa ketä, kuka lähestyy, ja niin edelleen. Se on tosi hyvä että faktatietoa löytyy asian ympäriltä ja sillä on paikkansa kun on hiljaista, mutta ei sillä pidä koko lähetystä täyttää.
Jos selostus olisi lätkän MM-kisoista vuodelta 2011 niin saataisiin kuulla, kuinka Jalonen on rakentanut joukkueetta pitkäjänteisesti jne jne ja näin kiekko onkin sitten Venäjän maalissa, katsokaas siinä näette uusinnassa kuinka Granlund pisti salibandyspesiaalin mikä yllätti vastustajat. Alkusarjan peleissä ei muuten päästänyt yhtään tuollaisia maaleja kyllä Venäjän maalivahti.
Tiedän että selostajat pystyvät tätä parempaan, ehkä sitä saa sitten toivoa? Ugh.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Shh! Koht herää ne asennehuutelijat jotka eka töräyttää että "njänjänjä tee ite paremmin" ja sit ku selostat paremmin, ni seuraavaks tulee "noni ootko nyt sit maailman kovin tyyppi ja osaat kaiken njänjänjä"
Eli suomeksi : Kukaan ei saa kritisoida ketään mistään. Ainoastaan kyseisen lajin maailmanmestarit tai rataennätysten haltijat tai Golden Announcer-pystin voittajat saa sanoa asiaan yhtään mitään
On the record : Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Suomiselostajilla menee aivan liikaa kahvittelun puolelle toi selostaminen jatkuvasti monessakin eri lajissa, ihme ettei F1 selostajilla oo viel menny. Ja toi sun lätkäreferenssi oli täydellinen. Jumaliste porukka kiehuis jos selostus ois tällä moottoriurheilutasolla lätkässä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Siinä mielessä tuo videopassi on hyvä, että varsinkin Simon Crafar osaa heittää aika asiaan meneviä kysymyksiä eikä mitään diipadaapaa.
Esimerkiksi nyt Argentiinassa kyseli sitä kun Binderin ja Oliveiran setuppi on erilainen, samaten A Espargaron ja Vinaleksen.
Moni ei edes huomaisi tällaista asiaa, tai jos teamien kuskeilla on eri kehitysvaiheen osia (takahaarukka, runko yms) käytössä.
Selostajissa on varmasti eroja, itse en paremmasta tiedä kuin mikä tullut ennen C Morelta ja Nyt Discoverylta, ja eivät ne minua häiritse sen kummemmin... Toisaalta sitä kameran näyttämää tilannetta katson itse tiiviisti ja jännitän sitä mitä ruudussa näkyy ja tapahtuu, vaikka selostajat kertoisivat ihan mitä vaan diipadaapaa tai vaikka jotain hienoa knoppitietoa.
Tilannehan oikeastaan hyvä, kun löytyy useampia tapoja seurata kisoja, pääsee kukin valkkaamaan itselleen parhaan ja sopivimman., esim. hinnan tai selostajien mukaan.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Kaikkien miellyttäminen on vaikea taiteenlaji. En minä ainakaan kaipaa radiolätkäselostuksen kaltaista tapahtumien ”ääneen visualisoimista” ja järjetöntä huutamista aina kun vähän jännitys tiivistyy, kun asian näkee ruudulta ihan omilla silmilläkin. Mutta siitä olen samaa mieltä, että moni radan tapahtuma meni kyllä ohi lähes sivulauseessa satunnaisen höpöttelyn sivussa. Knoppitiedon jutustelu tapahtumaköyhissä tilanteissa on minusta ihan ok, kunhan se tosiaan ei vie fokusta itse kisatapahtumista.