Eri tienkäyttäjäryhmien kuolemissa ei ole tapahtunut suurta muutosta. Suhteellisesti isoin heilahdus on tapahtunut motoristien kuolemissa: heitä menehtyi tieliikenteessä yhteensä 28, mikä on kymmenen enemmän kuin edellisvuonna.
https://yle.fi/uutiset/3-12253587
Mielellään haluaisi nähdä noitten tilastojen taakse esim.
1) Kuinka moni onnettomuusajoneuvon kuljettaja oli huumeiden/alkoholin vaikutuksen alainen
2) Kuinka monessa onnettomuudessa ajettiin todennäköisesti törkeää ylinopeutta
3) Kuinka moni onnettomuusajoneuvo oli varastettu
4) Kuinka moni oli itsemurha (ajettiin ilman turvavyötä toisen auton/rekan keulaan)
Oliko se Moottori-lehti, joka, ainakin ennen, perkas noita kuolonkolareita aika tarkkaan.
Kännääminen näyttäis olevan laskusuunnassa (https://www.tilastokeskus.fi/til/ton...au_001_fi.html)
2021 290 2020 409 2017-2019 keskiarvo 373
Huonosti noita muita tilastoja löydettävissä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Moottori-lehdessähän nuo kuolemantapaukset on kuukausittain. Jossain lehden laajemmassa jutussa oli maininta, että seuraavasta listasta useimmissa kuolonkolareissa on vähintään kaksi ja huomattavan monessa kaikki:
1) ajoneuvo on varastettu
2) kuljettajalla ei ole ajo-oikeutta
3) kuljettaja on kännissä tai pilvessä
4) ajetaan reipasta ylinopeutta
Nuo kun raavitaan pois ja sen lisäksi sairaskohtaukset ja itsemurhat niin aika vähän jää ns. tavallisia onnettomuuksia.
2x HD, 2x Savage
Ainakin tuo sairaskohtaus on älytön nykysysteemissä. Jos pappa saa kuolettavan sydärin Prisman pihalla autossa niin se on liikenneonnettomus, jos kerkii kärryparkkiin asti, ei ole.
FJR -17
Tosiaan onkin jo haastavaa saada aikaiseksi kuolemaan johtanut "tavallinen" kolari jos jokainen liikenteessä on ajo-oikeuden omaava, ajaa kulkuneuvoa jolla saa ajaa laillisesti ja jonka hallitsee sitä kautta, on selvinpäin ja muutenkin riittävästi levännyt, virkeä, ei minkään vaikutuksen alainen ja ajaa korkeintaan sallittua maksiminopeutta, osaa oikeasti liikennesäännöt... ja jos vielä otetaan pois tekniset viat, niin eipä tavallisia kuolokolareita taida edes tapahtua.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Iltalehti uutisoi tänään Onnettomuustietoinstituutin vuosien 2011 - 2020 kuolemaan johtaneiden moottoripyöräonnettomuuksien tilastosta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...f-a7a0cafc4041
Yhteenvetona seuraavaa kuolemaanjohtaneista moottoripyöräonnettomuuksista:
* 51% yhteentörmäyksiä
* 49% yksittäisonnettomuuksia
* Suurin yksittäinen onnettomuustyyppi oli tieltä suistuminen
* 17% onnettomuuteen joutuneista moottoripyöräilijöista ajoi 10 - 29 km/h ylinopeutta
* 43% onnettomuuteen joutuneista moottoripyöräilijöista ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta
"Onnettomuuden aiheuttaneista motoristeista 34 prosenttia ajoi vähintään yhden päihdyttävän aineen alaisena."
+ pari muuta juttua. Valitettavasti pahin moottoripyöräilijän onnettomuuden aiheuttaja on kuski vaikka aina halutaan korostaa kuinka joku kääntyi eteen. Toki niitäkin on.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mitä nyt rivien välistä tullut luettua noita uutisia, niin noilla päihdekuolleilla aina mukana ylinopeus ja melkein aina ilman ajo-oikeutta ja melkein yhtä usein varastettu pyörä
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Liikenteessä yks riskitekijä on kiire. Joillaki se ilmenee rattiraivona ja jopa itsetuhoista käyttäytymistä. Itse oon miettiny sillee että voin ajaa prätkällä lujaa kun on hyvin tilaa siks kun se on hauskaa. Ei koskaan siks että on kiire.
Kerran olin autolla liikkeellä ja pelastin mopotytön pelkän kuuloaistin ohjaamana. Nuolivaloista oikealle ja ikkuna oli raollaan. Kuulin mopon tulevan ja tempaisin oikealle bussipysäkille. Tyttö kävi noin puolen metrin päässä kuskin ovesta.
Kerran prätkällä ajellessa itsellä jäi vilkku päälle oikealle ja pysähdyin kun näytti että auto tulee eteen. Kuski nakkeli niskojaan ja pälyili puiden latvoja kun turha pysäytys v**utti varmaan. Oppia hänellekki että näinki voi käydä.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Vale, emävale, tilasto… ja siihen päälle vielä se miten tilasto luetaan. Myönnettäköön, että toimittaja oli sanaillut huonosti, mutta yleisin onnettomuus (51%, 103 tapausta) oli kyllä yhteenajo. Ja niistä 40:ssä onnettomuuden aiheuttaja oli joku muu kuin moottoripyörä. Karua on myös, että noista 40:stä puolet oli vielä sellaisia, että vastaantulija kääntyi suoralta tieltä tai risteyksestä vasemmalle moottoripyörän eteen.
Vasta lopuista 49%:sta (98 tapausta) yksittäisonnettomuuksista yleisin tyyppi oli ulosajo.
Juu. Tilastoista saa mitä haluaa. Jos 60% ajoikin ylinopeutta - niin mennäänpäs tien laitaan mittaamaan. Näppituntumalla liikennevirta ajaa kyllä koko ajan pientä ylinopeutta jos tie vaan vetää. Mistä seuraakin sujuvasti se että onnettomuus kuin onnettomuus -> ylinopeutta.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Jarrutusjälkien, romujen etäisyyksien jne. perusteella saa aika tarkat laskelmat tehtyä.
Honda CBR 954 RR '02