Tervehdys,
Iltalehdessä oli tänään uutinen että Ahveniston rata etsii uutta yrittäjää.
Ja että tehtävä on haastellinen, tutuista syistä. Vuokrasopparikin päättyy kohta.
Toivon todellakin että sellainen löytyisi koska eihän tuollaisen suomalaisen moottoriurheilun
kehdon taru kerta kaikkiaan voi loppua. Kyllä tulee tippa linssiin jos näin käy.
Ratahan on vanhanaikainen ja turva alueet pienet jne. mutta on sen vaan niin
hieno paikka muuten.
Miten pystymme osaltamme auttamaan että sen toiminta voisi jatkua ?
Apuuva !
Tähän kyllä tarvittaisiin osaavia puuhamiehiä, että rata saataisiin jatkossakin pidettyä.
Itse asun muutaman kilometrin päässä Ahvenistosta, joten kesällä tulee käytettyä rataa moottoripyörällä ja talvella hiihtäen. Taitaa olla ainut tykkilumilatu lähialueilla.
Mieli tekisi jotenkin auttaa, mutta ihan heti ei tule mieleen, että miten. Joukkorahoitusta vartenkin pitää ilmeisesti olla jo yritys tiedossa.![]()
Kawasaki ZX-10R -05
Jos jollain eläkkeelle jääneellä moottoriurheilijalla olis rahaa.....
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
Ihan uteliaisuudesta: JOS tota pyöritettäis lahjoitusten voimin, ni millaisesta vuosikustannuksesta tossa radan pyörittämisessä puhutaan?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos miettii työntekijöiden palkat, juoksevat kulut, kunnossapidon, koneet ja laitteet, niin varmaan joku 200-300k on vuodessa kulut. Tolla rahalla ei paljoa kanttareiden maalausta lukuunottamatta muuta tehdä.
Toki tuon rahan saa radan vuokramaksuista, mutta pääomakuluja sillä ei hirveästi kateta.
Eräs viisas mies joskus sanoi, että Suomessa ei saa moottorirataa kannattavaksi, vaikka miten päin laskisi numerot. Radan pyörittäminen voi olla ihan kannattavaa toimintaa, mutta pääomakuluja sillä ei saa hoidettua. Eli jos saisi hyvän toimivan rata-alueen ja infran ilmaiseksi, niin sitten siinä voisi tehdä kannattavaa bisnestä.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos siihen saa mukaan kunnat, paikalliset yrittäjät, matkailuelinkeinon ja muuta oheistoimintaa, niin saattaa onnistua. Ei kai tuotakaan hommaa kukaan olisi lähtenyt tekemään, ellei jossakin laskelmassa viivan alla olisi ollut plusmerkkinen tulos?
Tuo aikaisempi toteamus koski puhtaasti omalla pääomalla tehtyä rataa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ahveniston tilanne Ylellä.
Ahveniston moottoriradan kohtalo on vaakalaudalla – maineikas rata joutui ympäristöjärjestöjen hampaisiin saasteiden ja melun vuoksi
https://yle.fi/uutiset/3-12249705
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Eiks ole jännää että moottorirata on ollut siellä 54 vuotta ja lähiasukkaat valittavat nyt
metelistä. Noh: onhan metelistä varmaan valitettu ennenkin mutta: Vois kysyä että eikö sen verran vois
ottaa selvää kun ostaa kämpän, joka luultavasti on ostettu sinä aikana kun rata on ollut olemassa, että sieltä luultavasti kuuluu jotakin, siis päivisin. Jos on kämppä ostettu radan sijainti tietäen niin mielestäni on turha valittaa radan melusta ja mennä itseensä ja miettiä että mikä pännii.
Ainakin täällä meillä päin enemmän melua syntyy varsinkin kesäisin kaiken maailman kaahajista ja
mopopelleistä jotka leikkivät keskellä asutusta piittaamatta melusta, siis varsinkin öisin. Ja niissä vehkeissä
ei ole mitään dB killereitä jotka rajoittavat äänen 95 dB:iin jotka ovat pakolliset Ahvenistolla
(paitsi niillä harvoilla melupäivillä).
Ahvenistollahan ei ajeta öisin ja asutukseen on kumminkin jonkin verran matkaa joten meluhaitat
taitavat olla vain tekosyy. Hämeenlinnassakin varmaan mopopojat pitävät huolen unettomista öistä.
Joten mikä on suurin haitta ?
Olenko ihan hakoteillä ?
Hyvää uutta vuotta kaikille ! Moottoriurheilu on hyvä asia![]()
Motoparkista ja valittajista saisi kirjan.
Sen verran paljon on tapahtumia.
Onko suomessa yhtään moottorirataa (sis kaikki pärisevillä ajettavat radat hiekalla ja asfaltilla), ampumarataa, Lossia jne. josta ei olisi valitettu.
Aikoinaan (00-luvulla) eräs henkilö muutti erään vilkkaan lossireitin varrelle asumaan ja kolme vuotta jaksoi valittaa ja tuhlata useita kymmeniä tuhansia euroja yhteiskunnan rahaa siihen, että vaati lossiväylää siirrettäväksi.
Lossi on edelleen samalla paikalla. Valittajasta ei ole valitettavasti ole päivitettyä tietoa.
Aika heikoilla on yhteiskunta valittajien edessä.
Toki on hyvä, että saa valittaa, koska HVV ja korruptio.
Mutta kun toista valituskierrosta lähdetään tekemään ensimmäisen hävityn jälkeen, niin kyllä taloudellista vastuusta asioiden hoitamisesta pitäisi siirtää valitajille.
Jos on kiinnostusta, niin oman kunnan teknisen lautakunnan kokouspöytäkirjat on ihan mielenkiintoista luettavaa.
Eräs junantuoma osti täältä omakotitalon, jonka tontti rajoittuu puistoon.
Puiston takana on katu, jonka varrella on yrityksiä, autokorjaamoja ja muuta pienteollisuutta.
Asukas valitti, kun sieltä kuuluu työn ääniä ja melua arkisin kello 16:00 jälkeen ja viikonloppuisin.
Lautakunta vastasi, että ko. alue on kaavoitettu yritys/teollisuusalueeksi, joten olisi kannattanut ennen alueen läheisyyteen muuttoa ottaa selvää, ketä on naapurissa.
Tehtiin siis kerralla selväksi, että valitukselle ei ole mitään perusteita, eikä sitä käsitellä sen enempää.
Tuolla YLEn kommenttikentässä joku valitteli, että äänet kuuluu toiselle puolelle kaupunkia. Sen verran olen Hämeenlinnassa aikaa viettänyt etten kyllä ole esimerkiksi keskustan tai Verkatehtaan ympäristössä kiinnittänyt niihin huomiota.
Tiiriöön ne kuuluu, kun rata on siinä yläpuolella mutta yhtälailla se motari siinä vieressä humisee.
Lähin asutus on Poltinahontiellä ja Viisarintiellä ihan vieressä mutta harva niistäkään taloista taitaa olla radan alkuvuosina rakennettu.
Täytyykin käydä ensi kesänä kuuntelemassa Keskussairaalan puolella miten sinne äänet kuuluu, jos ja kun toivottavasti radalle löydetään jatkaja.
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Muistaakseni se kovin Ahveniston radasta valittaja asuu niinkin lähellä rataa kuin Turussa?
Ainakin aikaisemmin oli näin.
Joskus takavuosina Tuulen Jonne oli jossain ajankohtaisohjelmassa tämän yhden naisen kanssa joka Motoparkista jatkuvasti teki valituksia. Tää nainen sanoi ihan suoraan tuossa ohjelmassa että hänen tavoitteensa on että radan toiminta saadaan loppumaan.
Minusta on muutenkin älytöntä että näitten ratajuttujen lisäksi kaikennäköisisistä muistakin kehitysprojekteista (Vuosaaren satama nyt ekana tulee mieleen) voi tehdä loputtonmasti valituksia ja viivästyttää rakentamista (=lisää kustannuksia). Ainakin näihin valituksiin pitäisi saada joku asian kokoon suhteutettu valitusmaksu jonka menettää jos valitus hylätään. Nyt tällaisia valituksia voi periaatteessa aina tehdä uuden jos edellinen ei mene läpi.
Useinhan nämä ammattivalittajat, joilla on kokemusta kuinka homma hoidetaan liittoutuvat jonkun paikallisjoukon kanssa pro-liikkeeksi. Siis nämä ammattilaiset eivät ole lähiseudultakaan, mutta heillä on pitkä kokemus valitusprosessista.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tämä on ilmeisesti etenemässä pikkuhiljaa.
Tänään ilmaantunut tietopyyntö/markkinakartoitus julkisten hankintojen ilmoituspalvelu Hilmaan:
https://www.hankintailmoitukset.fi/f...13151/overview
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Olen täysin samaa mieltä. Nykyinen (taitaa olla) 100e maksu ei paljoo lotkauta ku se yks jannu valitti Alastarostaki joka vuosi sen satasen vain koska kaavoitusta ei voi laittaa vetämään jos valitus on päällä.
Sais olla 300e ni vähä hillitsis valittajien määrää + näin ollen jouduttaisi oikeiden ja aiheellisten valitusten käsittelyä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tänään ilmaantui tarjouspyyntö:
https://www.hankintailmoitukset.fi/f...20635/overview
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Yrittäjä valittu. Ahvenisto Race Circuit (Sami Liljedahl).
https://yle.fi/a/74-20026220
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
https://yle.fi/a/74-20114770
Ahvenisto päivän uutisissa
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Ihme ulinaa erityisesti toi "siirtämään kustannukset radan uudistamisesta kävijöiden harteille".
Suosittelen vetämään kaiteeseen vaikka Nordschleifella ja katsomaan, kenelle lasku lähetetään ja kuinka iso se on.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Nordschleifella varmaan lasku lähetetään sille kolaroijalle? Eikä sielläkään varmasti sillä rahalla uudisteta rataa, vaan uusitaan rikkoutuneet kaiteet. Onhan se vähän ikävä maksaa jeesuksen vanhan kaiteen vaihtamisesta uuden hinta, tiettävästi kun edellinen yrittäjä hankki rikkoutuneiden tilalle kaiteet käytettyinä, jotta kulungit olisivat matalammat.
Nykyisen yrittäjän toiminta vaikuttaa siltä että hänellä on kirkkaana mielessä mitä haluaa, ja toimiikin sen mukaisesti. Aika näyttää, että onko tämä visio riittävästi saman suuntainen kuin asiakkailla. Uudistamista tuo rata toki vaatii, mutta ainakin omasta mielestä ovat uudistukset olleet normikäyttäjän suuntaan vähän miinusmerkkisiä.
1835
Tossa vähän hinnastoa:
- Roadworks setup: $238 - this involves condoning off the area and deploying a roadworks team to commence repairs.
- Removal of damaged guardrail: $28 per meter (3.3 feet)
- Supply and installation of new guardrail: $69 per meter
-Safety car deployment: $69 per half-hour
- Wages for Nurburgring staff: $58 per half-hour
- Complete Nurburgring closure: $1,500 per hour