Eli ei tuo katukäytössä vastaisi kuin jotain 15 tkm ajoa. Silloin koneessa ei ole vielä minkään valtakunnan kulumisen merkkejä. Joku siinä radalla syö konetta. Joko kiihtyvyydet haittaavat öljynkiertoa, punarajalla kone kuluu äärettömän nopeasti normiajoon verrattuna, tai paikalliset lämmönmuodostukset ovat sitä luokkaa ettei voitelu ehdi toimia.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Väsminen ja kuluminen noin ylipäänsä ovat hyvin epälineaarisia ilmiöitä kuormituksen suhteen. Mieti vaikka sylinteripaineen eroa katu vs. rata. Radalla karkeasti puolet kierroksesta vedetään isolla kuormalla ja toinen puolikas sit moottorijarrulla. Toinen asia on lämpökuorma, joka radalla selkeästi korkeampi. Uskosin, että nuo katukoneiden laakerit ei varsinaisesti ole mitoitettu kymmenien tuhansien kilometrien rata-ajoa ajatellen, joten ovat rata-ajon kuormitukselle alimitoitettuja. Vaihteistolle sitten tulee vaihtoja ihan eri tahtiin kuin kadulla. Kytkentähampaat pyöristyy, siirtäjähaarukat kuluu ja pahimmillaan rattailta väsyy hampaita irti.
Kokeile ajaa kadulla tuo 15tkm niin, että kiihdytät vauhdin mahdollisimman nopeasti esim. 60km/h -> 230km/h ja jarrutat takas 60km/h vauhtiin ja toistat koko 15tkm matkan. Luulen, että kuluu about samoin kuin radalla.
Superbike #7