Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 33:een 33:sta
  1. #31
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kumminkin olet exceliin vääntänyt kaiken datan, niin miten paljon gixer on syönyt bensaa tuohon mennessä? Mietin, että voiko tuotetun kWh-määrän perusteella arvioida milloin kone on loppu. Tai männän kulkeman matkan perusteella.
    Joku 18-19 litraa sataselle palaa soppaa radalla. Eli 5tkm tekis semmosen reipas 900 litraa.
    Superbike #7
  2. #32
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Joku 18-19 litraa sataselle palaa soppaa radalla. Eli 5tkm tekis semmosen reipas 900 litraa.
    Eli ei tuo katukäytössä vastaisi kuin jotain 15 tkm ajoa. Silloin koneessa ei ole vielä minkään valtakunnan kulumisen merkkejä. Joku siinä radalla syö konetta. Joko kiihtyvyydet haittaavat öljynkiertoa, punarajalla kone kuluu äärettömän nopeasti normiajoon verrattuna, tai paikalliset lämmönmuodostukset ovat sitä luokkaa ettei voitelu ehdi toimia.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3.  
  4. #33
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Eli ei tuo katukäytössä vastaisi kuin jotain 15 tkm ajoa. Silloin koneessa ei ole vielä minkään valtakunnan kulumisen merkkejä. Joku siinä radalla syö konetta. Joko kiihtyvyydet haittaavat öljynkiertoa, punarajalla kone kuluu äärettömän nopeasti normiajoon verrattuna, tai paikalliset lämmönmuodostukset ovat sitä luokkaa ettei voitelu ehdi toimia.
    Väsminen ja kuluminen noin ylipäänsä ovat hyvin epälineaarisia ilmiöitä kuormituksen suhteen. Mieti vaikka sylinteripaineen eroa katu vs. rata. Radalla karkeasti puolet kierroksesta vedetään isolla kuormalla ja toinen puolikas sit moottorijarrulla. Toinen asia on lämpökuorma, joka radalla selkeästi korkeampi. Uskosin, että nuo katukoneiden laakerit ei varsinaisesti ole mitoitettu kymmenien tuhansien kilometrien rata-ajoa ajatellen, joten ovat rata-ajon kuormitukselle alimitoitettuja. Vaihteistolle sitten tulee vaihtoja ihan eri tahtiin kuin kadulla. Kytkentähampaat pyöristyy, siirtäjähaarukat kuluu ja pahimmillaan rattailta väsyy hampaita irti.

    Kokeile ajaa kadulla tuo 15tkm niin, että kiihdytät vauhdin mahdollisimman nopeasti esim. 60km/h -> 230km/h ja jarrutat takas 60km/h vauhtiin ja toistat koko 15tkm matkan. Luulen, että kuluu about samoin kuin radalla.
    Superbike #7
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12