Mistäköhän voisi johtua että Xjr (ruisku) ei jaksa käynnistyä lämpimänä, (akku on lähes uusi) esim tankille ajaessa on jo toistamiseen tullut sama ongelma, ei meinaa jaksaa käynnistyä, kummallakin kerralla lopulta lähti käyntiin kun antoi paljon kaasua. Muuten välillä kyllä käynnistyy kylmänä oikein hyvin, mutta välillä saa kyllä antaa startin hetken pyöriä, mutta aina lähtenyt kuitenkin käyntiin.
Kiitos jo vastauksista. ✌️
Tattista
Ettei venttiilit kantais? Onko välyksiä katsottu milloin?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Oliko vastaavia ongelmia jo ennen uuden akun laittoa?
Akkukaapelit hyvin kiinnitetty ja pinnat puhtaat?
Starttimoottorin piuhat hyvin kiinni?
Ei pelkästään plus-puoli vaan myös reitti starttimoottorilta akun miinus-navalle?
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Jos on niin että pyörittää (akku kunnossa) mutta ei edes lupaa ennenkuin antaa kaasua niin kuulostaa että suuttimet on vuotanut eli kun sammutat koneen vuotaa vielä hiukan bensaa imusarjaan ja siten "kastelee" koneen. Tulpat "kirkastuu" kun saa tarpeeksi ilmaa ja lähtee käyntiin. Tämä yksi monista vaihtoehdoista.
FJR -17
jos kuumana on voima pois startista hyvästä akusta huolimatta .... niin kurkkaa startin sisään.....
hiilet yleensä...... fjr:n tyyppivika kun on liikaa tai paskaa öljyä niin öljyt starttiin ja hiilet muusiksi...
Mulla teki moottorikelkka samaa. Se on laihalla, kylmänä antaa rikastusta niin lähtee mutta lämpimänä ei.
Käänsin TPS:ää hieman enemmän "aukiasentoon" eli eri suuntaan mihin vaijeri vetää. Se hoiti sen kuntoon.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Jos startti pyörittää lämpimällä koneella ongelmitta niin tsekkaisin venttiilinvälykset ihan ensiksi. Kantavat venttiilit aiheuttaa juurikin sitä, että kone starttaa kylmänä hyvin mutta lämpimänä ei sitten millään.
-- Brake later and open the gas earlier --
No, eikun tasan ja just toisin päin.
Kantavilla (imu) venoilla ei starttaa kylmänä mitenkään mutta lämpinä lähtee.
Syynä on se että kylmässä koneessa kantava vena ei enää kuumassa kannakkaan vaan on pienellä välyksellä Johtuu AL-kannen kaksinkertaisesta lämpölaajenemiskertoimesta teräsvenaan verrattuna.
Pakovenoilla sitten epämääräisempää mutta kantava pakovena on tosi lyhytaikainen ilmiö, se näet muuttuu tosi nopeasti palaneeksi pakovenaksi...![]()
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Noh, omien kokemusten perusteella se on juurikin niin, kuten sanoin edellisessä viestissä.No, eikun tasan ja just toisin päin.
Syy tähän on se, että kylmällä koneella venttiilit ei kanna. Lämpimällä koneella välykset pienenevät, jolloin venttiili alkaa kantamaan ja hankaloittaa käynnistystä, kun puristuksia ei ole riittävästi. Oli sitten kyse imu- tai pakoventtiilistä.
Tämä siis silloin, kun kone alkaa oireilemaan käynnistyvyyden kanssa ja venttiilinvälykset eivät vielä ole päässeet niin pieniksi, että venttiilit kantavat myös kylmänä. Venttiilinvälyksethän pienenevät kilometrien myötä.
-- Brake later and open the gas earlier --
No, kokemuksia voi olla vaikka mistä mutta yhdistelmällä alumiini kansi yläpuolisella nokalla/nokilla ja teräs tai titaanivenoilla menee just niin että koneen lämmetessä venttiilivälys kasvaa.
Ja on ihan todennettavissa laskemalla ja mittaamallakin.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
XJ:ssä vissiin samanlainen ilmajäähdytteinen perusrakenne. Omassa oli pari pakoventtiiliä kulunut toleranssien ulkopuolelle ja piti kylmänä ja lämpimänä selvän sivuäänen, liekö sitten tulis äänet kovempana ulos kun ei ole nestevaippoja vaimentamassa. Kaasarikone kylla oma, etten osaa ruiskuvehkeestä sanoa syystä mitään.
Voitko perustella miksi venttiilin välys kasvaisi koneen lämmetessä?No, kokemuksia voi olla vaikka mistä mutta yhdistelmällä alumiini kansi yläpuolisella nokalla/nokilla ja teräs tai titaanivenoilla menee just niin että koneen lämmetessä venttiilivälys kasvaa.
Ja on ihan todennettavissa laskemalla ja mittaamallakin.
-- Brake later and open the gas earlier --
Voin.
Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on noin kaksinkertainen verrattuna teräkseen. Eli kannen lämmetessä nokka-akseli nousee nopeammin kuin venttiili pitenee.
Tarkat kertoimet löytyy kuukelilla ja laskeminen on helppoa kun vaan suunnillen arvaa esim sen venttiilin pituuden oikein.
Joskus noita laskeskelinkin ja tulos kyllä pitää kutinsa reaalimaailmassa todettuun. Esin autossa on helppo napata venakoppa irti liki käyntilämpöisestä koneesta ja seurata miten välys muuttuu kun motti pikkuhiljaa jäähtyy tallin lämpöön. Ja autopuolella tähän ilmiöön ensikertaa tutustuinkin kun dsl pökötti ei startannut pakkasella millään mutta tallista kyllä.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Jo vain. Tuossa on vaan se juttu, että venttiili saattaa lämmetä n. +900C, erityisesti pakoventtiili. Jäähdytetty kansi pysyy kuitenkin siellä +80...150C tietämillä oli sitten vesi tai ilmajäähdytteinen kone. Lisäksi nokka-akseli sekä venttiilin shimmilevyt laajenevat myös pienentäen välystä.Voin.
Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on noin kaksinkertainen verrattuna teräkseen. Eli kannen lämmetessä nokka-akseli nousee nopeammin kuin venttiili pitenee.
Tarkat kertoimet löytyy kuukelilla ja laskeminen on helppoa kun vaan suunnillen arvaa esim sen venttiilin pituuden oikein.
Joskus noita laskeskelinkin ja tulos kyllä pitää kutinsa reaalimaailmassa todettuun. Esin autossa on helppo napata venakoppa irti liki käyntilämpöisestä koneesta ja seurata miten välys muuttuu kun motti pikkuhiljaa jäähtyy tallin lämpöön. Ja autopuolella tähän ilmiöön ensikertaa tutustuinkin kun dsl pökötti ei startannut pakkasella millään mutta tallista kyllä.
Kysymys, jos venttiilinvälykset suurenisivat koneen lämmetessä niin miksi venttiilin välykset säädetään kylmästä koneesta eikä lämpimästä? Jos välykset kasvaisivat koneen lämmetessä niin eikö silloin kannattaisi säätää venttiilin välykset kylmällä koneella nollaan eli välyksettömiksi?
-- Brake later and open the gas earlier --
Oikeastihan venttiilit säädetään kylmään koneeseen sellaisilla välyksillä, ettei kuumassakaan koneessa venttiilit kanna. Siksi ne mitat ja toleranssit on annettu.
paljonko koneessa tarvii olla kierroksia ........jotta..... se saa luvan käynnistyä...
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
Sytytyspuola(t) temppuilee?
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
eikös starttaaminen ole sähkömoottorin tai käynnistyspolkimen ääni......
ja käynnistyminen ole pa-aineen palamista
höysteenä mekaaninen sälkätys.....joskus jopa hinnakas kolina.......
Minun CBX 750 ei oikein suostunut käynnistymään lämpimänä, koska käytin auton synteettisiä öljyjä hydraulisten venojen takia, koska muuten ne mekkaloi pahasti.Starttikytkin luisti vissiin.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Jotkut laitteet käynnistyy paremmin jos startatessa pitää kaasua hieman raollaan. Voi myös raottaa startin pyörittäessä, siitä huomaa optimiasennon.. Helppo kikka jos ei ole vielä koitettu.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Moi taas.
Mopo kävi kesällä huollossa, eivät löytäneet mitään vikaa muutakuin että akku oli vähän "heikko" ei huono mutta vaihdettiin kuitenkin, toimi jonku kuukauden ihan kohtuullisesti, mutta nyt taas esim tankille ajaessa kun hetken on lämpimänä paikallaan, ei meinaa millään haluta käynnistyä, joka kerta kyllä lähtee, ei onneksi ole vielä tielle jättänyt.
kaasun avaamisella en ole huomannut mitää suurta eroa käynnistymisen suhteen, testaillu sitä vähän väliä, nyt pyörä tekee niin että kun käynnistää kylmänä tai lämpimänä se yrittää tovin, sitten vähän kuin katkaisee sähköt ja laittaa ne uudestaan päälle, lähes aina lähtee toisella yrittämällä käyntiin.
Huollossa sanottiin että ei pitäisi olla venttiilien välystä kun on niin "vähän" ajettu. Alkaa olemaan epäuskoinen olo koko vian suhteen kun itse etsimällä löytää vikoja kiinni leikkaamisesta renkaan liian vähäiseen paineeseen, mutta huollossa sanotaan että ei ole mitään vikaa mitä ne osaisi etsiä. 🤷
Tattista
Jos sähköt häviää ja palaa niin katsohan johtosarjan maadoituspisteet ja akun molempien kaapeleiden ja liittimien kunto.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88